Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck för tunga bilar?
1, 2, 3   >>
2674 besök totalt
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Min bil väger över 1 ton på framaxeln så det blir ju en del påfrestning på däcken.

Cup2 har hållit bra för dom verkar bara bli hårdare och hårdare ju mera man kör vilket samtidigt tyvärr gör dom halare thumbs down
Men dom har hållit väldigt bra.

Men tog och provade Nankang AR-1 och dom greppade bra men jäklar vad fort dom slits ner?
Efter 1 dag på Gotland ring så var dom nere på "min" sträcket i mönstret och efter en dag till så fick jag synlig kord på ett däck.
Alltså dom har slitit hyfsat jämnt och fint men slits otroligt fort?


Så jag fundera nu på om jag ska prova Toyo R888R till nästa år? hur bra håller dom?

Eller har ni några andra råd?

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



RallyQuattro skrev:
Min bil väger över 1 ton på framaxeln så det blir ju en del påfrestning på däcken.

Cup2 har hållit bra för dom verkar bara bli hårdare och hårdare ju mera man kör vilket samtidigt tyvärr gör dom halare thumbs down
Men dom har hållit väldigt bra.

Men tog och provade Nankang AR-1 och dom greppade bra men jäklar vad fort dom slits ner?
Efter 1 dag på Gotland ring så var dom nere på "min" sträcket i mönstret och efter en dag till så fick jag synlig kord på ett däck.
Alltså dom har slitit hyfsat jämnt och fint men slits otroligt fort?


Så jag fundera nu på om jag ska prova Toyo R888R till nästa år? hur bra håller dom?

Eller har ni några andra råd?



Med mina 1,6 ton så har Kumho V70 hårda (K91) varit mest slitstarka och håller bra varvtid även när dom är slitna. Däremot inte så roliga att köra till och från banan. Blir mycket vibrationer och dåligt mönster (påverkar om det regnar).
Rätt camber och däcktryck är ju också viktigt med tung bil.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Aldrig ägt/kört R-Däck så jag sparkar in lite öppna dörrar.

Men, däck går ju åt när det går bra... kan Dunlop, Bridgestone, Maxxis

1: för smala däck som belastar för hårt per cm2?
2: för "bra" setup som kramar ur allt ur däcken för snabbt?
3: ni kör för jävla bra!
4: för låg budget?
5: för tidig attack på nya däck? Jag härdars alltid mina men en full heatcycle innan race.
6: finns inte anpassat för 1,6 ton?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Jag vet inte svaret men jag hade resonerat såhär:
- Om jag hade haft stor plånbok hade jag kört på Nankang som du tyckte var bra, men bytat ofta.
- Annars hade jag tittat på vilka däck andra tunga bilar använder typ R8 Lamborghini Merca etc...
- Tredje alternativet är att kompromissa bort greppet helt och välja däck med god slitstyrka, är det amerikanska standarddäck?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag vill ha däck som håller länge men med bra grepp.
Alltså prisvärt, nu blev ju Nankang dyrare att köra på än Michelin Cup2 fast att Nankang var billigare i inköp.

Cup2 fungerar ju bra i början innan dom blivit hårda, men nu när dom är hårda så kan jag ju fortsätta köra länge på dom även om det inte går lika fort men dom ger fortfarande bra fäste på gatan.

Så hade jag velat slösa pengar på däck hade jag valt något snabbt och mjukt, men vill inte slösa pengar på däck för jag kör inte Time-attack..


Kumho V70 testade jag bara på min förra bil för typ 15år sedan och var inte imponerad då, men antar dom förbättrats genom åren?

Annars sätt att R888R varit populärt på tex GT-R och dom är ju stora och tunga..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



RallyQuattro skrev:
Jag vill ha däck som håller länge men med bra grepp.

Alltså äta kakan och ha den kvar samtidigt.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nillet skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag vill ha däck som håller länge men med bra grepp.

Alltså äta kakan och ha den kvar samtidigt.


Precis och Cup2 är ju sådana men att dom blir hårda lite för snabbt..

Så bättre alternativ till dessa?


AR-1 och R888R kostar runt 3k/st
Cup2 ca 3800kr
A052 & Trofeo R ca 4k/st


Nu kör jag på 265:or men AR-1 och R888R finns även i 275 vilket bör fungera på 10" fälg och då kanske dom håller lite bättre..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



RallyQuattro skrev:
Min bil väger över 1 ton på framaxeln så det blir ju en del påfrestning på däcken.

Cup2 har hållit bra för dom verkar bara bli hårdare och hårdare ju mera man kör vilket samtidigt tyvärr gör dom halare thumbs down
Men dom har hållit väldigt bra.

Men tog och provade Nankang AR-1 och dom greppade bra men jäklar vad fort dom slits ner?
Efter 1 dag på Gotland ring så var dom nere på "min" sträcket i mönstret och efter en dag till så fick jag synlig kord på ett däck.
Alltså dom har slitit hyfsat jämnt och fint men slits otroligt fort?


Så jag fundera nu på om jag ska prova Toyo R888R till nästa år? hur bra håller dom?

Eller har ni några andra råd?

Klicka för större bilder!


Nu har du ju kört på sveriges sämsta bana vad gäller att konservera däck, iaf nordslingan, med en effektstark och framtung understeeraudi så inte konstigt att det gått däck

Du ska absolut inte köra R888, dem håller ännu sämre än Nankang.

Du måste nog rotera däcken efter halva körtiden för att få någorlunda jämt slitage.

Ditt bästa kort är Kumho v70 hard skulle jag säga.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



RallyQuattro skrev:
Nillet skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag vill ha däck som håller länge men med bra grepp.

Alltså äta kakan och ha den kvar samtidigt.


Precis och Cup2 är ju sådana men att dom blir hårda lite för snabbt..

Så bättre alternativ till dessa?


AR-1 och R888R kostar runt 3k/st
Cup2 ca 3800kr
A052 & Trofeo R ca 4k/st


Nu kör jag på 265:or men AR-1 och R888R finns även i 275 vilket bör fungera på 10" fälg och då kanske dom håller lite bättre..


Den där bilen bårde nog åka MINST 295 runtom för att prestera någrolunda, framförallt slitagemässigt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



erikjakan skrev:
RallyQuattro skrev:
Nillet skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag vill ha däck som håller länge men med bra grepp.

Alltså äta kakan och ha den kvar samtidigt.


Precis och Cup2 är ju sådana men att dom blir hårda lite för snabbt..

Så bättre alternativ till dessa?


AR-1 och R888R kostar runt 3k/st
Cup2 ca 3800kr
A052 & Trofeo R ca 4k/st


Nu kör jag på 265:or men AR-1 och R888R finns även i 275 vilket bör fungera på 10" fälg och då kanske dom håller lite bättre..


Den där bilen bårde nog åka MINST 295 runtom för att prestera någrolunda, framförallt slitagemässigt.


Jag åker 255or på Yarisen På 9,5" fälg, jag ska instämmer med Erik! Gå brett...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Får inte på bredare fälgar i 18" än 10" bredd.

Vem säljer V70A i dim 285/30-R18 eller 265/35-R18 ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Med så tung bil kanske man ska ta hand om däcken på ett annat sätt. En heat cycle på dem innan man börjar "använda" dom.
Men tunga motorstarka bilar äter däck, så är det. En uppsättning däck för två dagar på Gotland låter inte onormalt.
Hade bilen vägt drygt tonnet på alla 4 så hade du klarat en hel säsong på en uppsättning AR1...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Min erfarenhet motsvarar Nankangen Kumho k61, alltså medium.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Är det bara Mocomp som säljer Kumho ?
För letar jag på deras sida så finns enbart 2 dimensioner att välja på och bägge i 17" ?

Vart köper ni Kumho ?

Synd att dom inte har någon 275-285 i högre profil.
Dom finns även bara i 93W ? så tål ju inte lika mycket vikt som Cup2 & AR-1

285/30ZR18 har däcksbredd på bara 274 och passar då fälgar 9.5-11"
265/35ZR18 har däcksbredd på 263 passar då 9-10.5"

Cup2 & Nankang 265/35-18 har däcksbredd på 271

Så Kumho är ju väldigt smala?
Eller är dom bara mera fyrkantiga och gummit ner i marken blir mer?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Uppfattar kumho som smala, har 245 på 8 tum just nu och det ser mer ut som 225or, förvånansvärt smala. Vet inte om det är så i hela sortimentet dock.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Kumho är smala och extremt raka kanter (mer likt ett slicks på det sättet) går nog fint med 285 på 10" också.

Martin Gistell här på forumet säljer Kumho (egen firma som bisyssla för oss entusiaster). Dock har det varit svårt att få tag på senaste tiden men sånt går ju i vågor så det kanske finns till nästa säsong igen.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Jag har Kuhmo på 10" fälg resp 10.5" fälg. 285 335 18. På 10" sitter det som det ska, och på 10.5 är det lite lite tyskstuk.


Kan inte ge så mycket feedback på däcken än, mer än att de är helt OK att börna med. Ryker mycket iaf.
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Jag åker med 275er Dunlop Sport Maxx i fram på C6an(satt på vid köp)min och dem håller riktigt bra men är så klart är inte ett R däck på långa vägar , funkar hyfsat tappar 5 sek per varv mot dem som åker R däck på Mantorp inräknat att jag är en sämre chaffis , lider av understyrt som det är nu.
700 mil landsväg en helg på Gotland ring , en helg på Mantorp och 8 varv på Ringen är vad jag fått ihop i år på nya däck.
Då väger min 1540 kg och stor del av vikten ligger över framaxeln efter som jag har en Magnusson kompressor som bygger på också vikt mässigt , så ja gå upp i bredd är nog helt klart att rekommendera det , kommer jag göra nästa köp då blir det 295er cup 4 antagligen.
Edit: Inget större slitage eller skrubb håller bra mina Dunlops

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 564



Dunlop Direzza är ett mycket bra r däck. Har dock inte koll på dom i dina dimensioner.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Angående gat däck så förutom att dom är långsammare så antar jag dom även slits fort på banan?
Dom blir väl snabbare överhettade än R-däck?

Och dom bästa gat däcken verkar vara Continental ContiSportContact 7 = finns bara i 245 bredd i 18"
Eller Michelin Pilot Sport 4S = finns i 285/40R18 men för 3800kr/st thumbs down

Annars tycker ju "www.tyrereviews.com/" att dessa R-däck är bra, men hittar inga priser eller vem som säljer:

Goodyear Eagle f1 supercar 3 eller 3R finns i 275/35-18
eller
Bridgestone Potenza Race = hittar ej dimensioner eller priser

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Säger samma som BMW-DJ, när det gäller Dunlop och Kumho så ring till Martin på Wheelbase så får du aktuell status på leverans/dimensioner/pris.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Däck för banåka
R-däck för tunga bilar?
1, 2, 3   >>
2674 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande