Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-däck för tunga bilar?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (2678 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag skickade mail i fredags FM till wheelbase, så vi får se vad han svarar.

Men ni som tipsar om Kumho däcken vad för andra däck jämför ni mot?

Tycker ni att Kumho håller bra och lär tåla tunga bilar utan överhettning osv. ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



RallyQuattro skrev:
Jag skickade mail i fredags FM till wheelbase, så vi får se vad han svarar.

Men ni som tipsar om Kumho däcken vad för andra däck jämför ni mot?

Tycker ni att Kumho håller bra och lär tåla tunga bilar utan överhettning osv. ?


För egen del körde jag mycket med Michelin Cup (första generationen) innan jag bytte till Kumho, har även kört Federal RS-R och nu senast Michelin Cup2/Cup2 Connect.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag har fått svar:
Kumho V70A i större storlekar och just 285/30R18 har inte tillverkats på rätt många år. Så varken vi eller sannolikt någon annan kan erbjuda dig Kumho V70A i den storleken.

Så det enda Kumho som tillverkats är 265/35R18 K91-hard

Frågan är om det kommer bli för smalt för mig och på mina 10" breda fälgar?


Sen finns: 265/35R18 Direzza 03G men kostar ca 5000kr per däck !

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



Kuhmosarna gillar breda fälgar! Jag hade 10" till M3an med 265/35-18

_________________
Tord Ringenha11
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Direzza är nog det bästa egentligen, verkar funka svinbra på e92 m3or, men på ringen..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



RallyQuattro skrev:
Jag har fått svar:
Kumho V70A i större storlekar och just 285/30R18 har inte tillverkats på rätt många år. Så varken vi eller sannolikt någon annan kan erbjuda dig Kumho V70A i den storleken.

Så det enda Kumho som tillverkats är 265/35R18 K91-hard

Frågan är om det kommer bli för smalt för mig och på mina 10" breda fälgar?


Sen finns: 265/35R18 Direzza 03G men kostar ca 5000kr per däck !


Om däcket är för smalt för att ge fäste år den tunga bilen kan jag inte svara på, många har dock goda erfarenheter av 265orna på tunga bilar.

Att det funkar på 10" fälg det kan jag garantera, har kört exakt den kombinationen 265/35-18 K91 på 10" i väldigt många år 👍

Annars har ju Hankook kommit tillbaka också, kan vara värt att testa dom med.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13170

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
Kuhmosarna gillar breda fälgar! Jag hade 10" till M3an med 265/35-18

På vår frökenbil kör vi 235/40 V70 på 9" fälgar. Det funkar.



_________________

Rice and shine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag tänkte mera på kontakt ytan ner i marken då flera skriver att Kumho upplevs som väldigt smala, vilket även måtten visar?

265/35R18
Kumho V70A = Total bredd: 245, sektions bredd: 263, diameter:637

Nankang AR-1 = Total bredd: ? sektions bredd: 271, diameter:643

Michelin Cup2 = Total bredd: ? sektions bredd: 276, diameter: 640


Kumho i 285/30-R18 har sektions bredd: 274
Och då jag kör med förhållandevis smala däck på stora bilen så blir det väl inte bättre att gå ner ännu mer i bredd som det blir med V70A 265:or?
Eller håller dom bättre och greppar bättre än dom andra märkena i samma dimension trots smalare däck?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Kumho i 285/30-R18 går ju inte att få tag på.

Och för billigare pris än Kumho V70A i 265/35R18 sektions bredd: 263
Kan jag köpa:
Nankang AR-1 275/35ZR18 sektions bredd: 278
Toyo R888R 275/35ZR18 sektions bredd: 278

så vad hade ni valt?

Kumho V70A 265/35-18
Nankang AR-1 275/35-18
Toyo R888R 275/35-18

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



RallyQuattro skrev:
Kumho i 285/30-R18 går ju inte att få tag på.

Och för billigare pris än Kumho V70A i 265/35R18 sektions bredd: 263
Kan jag köpa:
Nankang AR-1 275/35ZR18 sektions bredd: 278
Toyo R888R 275/35ZR18 sektions bredd: 278

så vad hade ni valt?

Kumho V70A 265/35-18
Nankang AR-1 275/35-18
Toyo R888R 275/35-18


AR-1 utan tvekan.

Kuhmo V70 A har väldigt grunt mönster och blir gatolagliga på en trackday. R888R är mjukare och håller sämre än AR-1.

AR-1 verkar inte tappa nämndvärt i grepp genom däckets mönster och heatcykles vilket jag upplever Cup2 gör ganska snabbt.

Jag kommer nog åka AR-1 275:or på mina 10x18 nästa år då 265:an såg smala ut på mina 10".

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13237



och jag är fortsatt förespråkare för Kuhmo (verkar vara en av få som inte kommer överens med AR-1or), gillar hur de är konsekventa över tid. Sen upplever jag dem "fyrkantiga" och AR-1 som bulliga. Men 15 mm är ju 15 mm mer... Fast är ditt mål snabbast möjliga varvtid över få varv eller gillar du att åka många varv?


på bilden 255/40-17 kuhmo vs ar-1, syns det vad jag menar?


Jag kanske åker för lätta bilar med...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Wärhner skrev:
RallyQuattro skrev:
Kumho i 285/30-R18 går ju inte att få tag på.

Och för billigare pris än Kumho V70A i 265/35R18 sektions bredd: 263
Kan jag köpa:
Nankang AR-1 275/35ZR18 sektions bredd: 278
Toyo R888R 275/35ZR18 sektions bredd: 278

så vad hade ni valt?

Kumho V70A 265/35-18
Nankang AR-1 275/35-18
Toyo R888R 275/35-18


AR-1 utan tvekan.

Kuhmo V70 A har väldigt grunt mönster och blir gatolagliga på en trackday. R888R är mjukare och håller sämre än AR-1.

AR-1 verkar inte tappa nämndvärt i grepp genom däckets mönster och heatcykles vilket jag upplever Cup2 gör ganska snabbt.

Jag kommer nog åka AR-1 275:or på mina 10x18 nästa år då 265:an såg smala ut på mina 10".


Tror du Nankang AR-1 295/30R18 blir för brett för 10" ? dom är 301 i bredd vad jag kan läsa, står 10-11" fälg

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Det funkar perfekt, jag kör 265 35 18 på 10" fram fälg och det funkar fint, lite stretch men inte överdrivet mycket.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



RallyQuattro skrev:
Wärhner skrev:
RallyQuattro skrev:
Kumho i 285/30-R18 går ju inte att få tag på.

Och för billigare pris än Kumho V70A i 265/35R18 sektions bredd: 263
Kan jag köpa:
Nankang AR-1 275/35ZR18 sektions bredd: 278
Toyo R888R 275/35ZR18 sektions bredd: 278

så vad hade ni valt?

Kumho V70A 265/35-18
Nankang AR-1 275/35-18
Toyo R888R 275/35-18


AR-1 utan tvekan.

Kuhmo V70 A har väldigt grunt mönster och blir gatolagliga på en trackday. R888R är mjukare och håller sämre än AR-1.

AR-1 verkar inte tappa nämndvärt i grepp genom däckets mönster och heatcykles vilket jag upplever Cup2 gör ganska snabbt.

Jag kommer nog åka AR-1 275:or på mina 10x18 nästa år då 265:an såg smala ut på mina 10".


Tror du Nankang AR-1 295/30R18 blir för brett för 10" ? dom är 301 i bredd vad jag kan läsa, står 10-11" fälg


Ingen aning, kolla med R-däck.se om de monterat AR-1 295 på 10".

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Jag kör AR1 235 fram på 9.5" (ska gå upp till 245 vid nästa byte) och 295 på 10.5". 18".

Jag borde gå ner till 9" fram och jag skulle kunna gå bredare bak, men så ser fälgarna ut just nu.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det funkar perfekt, jag kör 265 35 18 på 10" fram fälg och det funkar fint, lite stretch men inte överdrivet mycket.


Menar du att du kör 295 på 10" fälg?
För 265 som du skrev är ju det jag kört på 10" men funderar på bredare däck på 10"

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Jag kör 265 på 10" fälg, den är stretchad endel.

295 går finfint på 10" det också. Det kommer bli raka däckssidor.

Jag har kört 295 på 12" också, då är det rätt mkt stretch!

Nu kör jag 315 på 12", en del stretch fortfarande.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8980


Trådstartare
Jag har alltid kört 265 på 10" och inte tyckt det varit stretchat?
Och det blir ju 3cm bredare däck med 295 så det är ju en del..

Nankang AR-1 265/35-18 bredd: 271
Nankang AR-1 275/35-18 bredd: 278
Nankang AR-1 295/30-18 bredd: 301


Jag har kört för breda däck en gång i tiden, då var det Michelin slicks och där såg det bra ut på utsidan men insidan var typ 45 graders vinkel på däcket då däcket var för brett för fälgen.

Har skickat förfrågan till r-däck om han monterat 295 på 10" och väntar på svar..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 753



Körde 305/30 och 295/3019 på 10.5" och tyckte skillnaden blev ganska stor hur mycket bredare det blev på fälgen.

295/30" kändes bäst där, hade gärna tagit 11" vid 305/30

Kommer köra 285/35 Pirelli Trofeo R på 10" fälgarna nästa år och Pirelli P-Zero 295/35 på 10.5"

Inga problem med 275or men 295 är nog gränsen på en 10" helst vid en tung bil.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Mumba skrev:
Körde 305/30 och 295/3019 på 10.5" och tyckte skillnaden blev ganska stor hur mycket bredare det blev på fälgen.

295/30" kändes bäst där, hade gärna tagit 11" vid 305/30

Kommer köra 285/35 Pirelli Trofeo R på 10" fälgarna nästa år och Pirelli P-Zero 295/35 på 10.5"

Inga problem med 275or men 295 är nog gränsen på en 10" helst vid en tung bil.


Tyvärr kan man inte jämföra ett fabrikat på däck med ett annat då varje fabrikat då det skiljer stort mellan dem. kan även skilja mellan storlekarna vilka stommar de använder osv.

Gissar att Trofeo R går bort för Martin då priset på dessa är markant mkt dyrare än R888R & AR-1 som han kikar på samt att livslängden är omänn ännu kortare än tex Cup2.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 753



Wärhner skrev:
Mumba skrev:
Körde 305/30 och 295/3019 på 10.5" och tyckte skillnaden blev ganska stor hur mycket bredare det blev på fälgen.

295/30" kändes bäst där, hade gärna tagit 11" vid 305/30

Kommer köra 285/35 Pirelli Trofeo R på 10" fälgarna nästa år och Pirelli P-Zero 295/35 på 10.5"

Inga problem med 275or men 295 är nog gränsen på en 10" helst vid en tung bil.


Tyvärr kan man inte jämföra ett fabrikat på däck med ett annat då varje fabrikat då det skiljer stort mellan dem. kan även skilja mellan storlekarna vilka stommar de använder osv.

Gissar att Trofeo R går bort för Martin då priset på dessa är markant mkt dyrare än R888R & AR-1 som han kikar på samt att livslängden är omänn ännu kortare än tex Cup2.


Ja jag hade inte tid att kasta in mm bredden med utan var hur jag upplevde bredderna på dom fälgarna med det däcket.

Sedan är det bara kolla mm om intresset finns 👌🏼

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Däck för banåka
R-däck för tunga bilar?
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (2678 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande