Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Camber gain bump vs roll | 16 besök senaste veckan (1015 totalt) |
Hur mycket camber gain bör man prova at få til? Dubbla a-armar framvagn.
Sitter på Vsusp och provar, men svårt att få til båda lite camber gain vid roll, utan att det bli för mycket vid bump 🤔 Samtidig får man lita camber gain vid sväng naturligvis.. _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
_________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
1: Camber vid krängning är samma sak som vid fjädring.
Mao det är hjulrörelsen som styr. Spindelvinkelen (KPI vid 0grd camber)får jag till ca 8,2grd. (ski.. samma ca lika 8,5grd) Tumme pekfinger ca ca 75% av spindelvinkel ger vättig start caster. Nu kommer frågan hur mycket kommer hjulen att vrida sig? Jag skulle säga 10grd vriding av hjulen är MYCKET. 10grd ger med 6grd caster ger det ca 0,3grd camber mer. rc runt 100mm känns högt för mig. Jag hade satsat på ca 20-40mm. Tex höj över bärarmen med 30-40mm. Iof då sjuker camberkompensationen. Men då en racbil bör kränger rätt lite(ca ca 1grd) har inte det så stor roll. Skiljer ca ca 0,3-0,4grd camber mot 0mm höjning av övre bärarmen på 1grd kräng. Åsikter/tankar om detta? _________________ Johan Sjölinder |
Planen var att bygga övre festen justerbar i höjden, så at det är möjligt ja.
Justera RC nedover vil jo öka avstandet mellan RC og CG. Men hur blir det här när man blandar inn lite anti-dive i tillegg? 😅 _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
Ok cc 240mm
Om vi höjer främre övre fästet 10mm och sänker det bakre 10mm. Jag antog yttre övre leden ligger i mitten av 240mm. Då kommer camberkompensationen och rc ca vara lika. Anti-dive blir ca ca 6-7%. Känns ok för mig. _________________ Johan Sjölinder |
Racetech Camber gain bump vs roll | 16 besök senaste veckan (1015 totalt) |