Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg?
590 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044


Trådstartare
Såå, eftersom vissa var intresserade att se lite mer så tänkte jag att jag slänger upp en tråd.

Hur hamnade jag i Rumänien? Bra fråga, låg kanske inte som nr1 på önskelistan, men efter att ha lärt känna en riktigt schysst snubbe där som hängt i 924 kretsarna lika länge som mig så har jag lärt mig mycket mer om vad landet har att erbjuda. Så när jag fick inbjudan att komma ner och hälsa på så tog jag chansen. Planen var att samla ihop ett gäng porschefolk från olika delar av landet, samlas vid bergspasset och köra en väldans massa kruviga vägar, åka med i/prova varandras bilar, käka mat, dricka öl, snacka skit osv.

Vissa kanske har hört om Transfăgărășan som "the best driving road in the world" via Top Gear, men den är tydligen rätt mycket turister på, lite för många hårnålar och rätt dålig beläggning. Så för dom som verkligen gillar att köra bil är tydligen Transalpina dit man åker. Dom ligger dock inte så fasligt långr ifrån varanda, naturen är rätt lika. Transalpina är relativt nybygd för några år sen, vilket var väldigt uppskattat Även fast den ursprungliga vägen kan dateras bak till romarnas tid.

Så själva körningen började nere i sebes, sen börjar svängandet längs dalgången nere i den mer skogiga delen. Det som förvånade mig först var hur bred å fin vägen är, samt hur lite trafik det är. Det finns egentligen inte så mycket i bergen, så mängden genomfartstrafik är väldigt liten tack å lov. Sen fortsätter det i vad som känns som evigheter, helt otroligt. Naturen blir förstås mer och mer karg ju längre upp man kommer och utsikten blir bättre tills man kommer upp till det riktigt alplandskapet där snön fortfarande låg kvar. Men jämfört med alperna kändes vägen mer öppen och gjord för körning och att slippa alla turister gjorde körande till ett stort nöje. Upp till toppen var det ca 100km av ständigt svängande, vilket kändes väldigt ovant, det kändes verkligen som att det aldrig tog slut, på ett bra sätt

Är det den bästa vägen i världen? Bra fråga, en av dom bästa iaf Väldigt glad att jag tog chansen att åka, det var en fantastisk väg men det var också riktigt kul att träffa nytt porschefolk, folk var riktigt trevliga och nästan alla pratade engelska tack å lov. Också kul att se ett land man aldrig sett förut och som kanske inte har det bästa ryktet här hemma, det var klart finare än vad jag hade kunnat tro

Bilddump, lite egna och lånade bilder.







Han jag besökte, numera har han en fd sugis 924 som är riktigt trevligt byggd, med ett kompressorkit som han utvecklat och säljer där jag hjälpt till lite på ett hörn, riktigt trevlig fjädring mm








Lite rörliga bilder som han klippte ihop..Vid 1:57 är det jag som gasar runt


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652



Vilken fantastisk resa Cedrick. Otroligt kul att få en sån inbjudan. Du gjorde verkligen rätt i att tacka ja. Och vilka fina bilder över de hissnande vyerna.
Måste säga att den resan verkligen inspirerar till att själv ge sig ut på en ordentlig road trip.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Vilken häftig resa och vilka fina bilar!! Ibland måste man haka på när tillfälle ges.
Jag noterade också att bland alla vackra transaxelbilar så fanns det en Porsche som inte hade popuplysen. Jag kommer inte ihåg vad modellen heter men jag har hört att den har motorn i bagageutrymmet och att den därför har lite tvivelaktiga vägegenskaper.....
Mvh /Claes

Jag är själv på Gran Canaria just nu, och i går körde vi upp till Pico de las Nieves, 1959 meter över havet, apropå kurviga vägar.

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Om jag skulle bedömt vart du var bara av bilderna så hade inte Rumänien varit på topp 20 listan.
De första gissningarna hade nog varit nånstans längs klippiga bergen i USA.
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Transalpina står på min bucket list då jag är väldigt förtjust i Karpaterna.
Körde Transfăgărășan med hyrbil för några år sedan och om jag jämför bilderna från Transalpina så är Transalpina i betydligt bättre skick, enormt mycket färre med bilar, motorcyklar och framförallt cyklister.



Dags att damma av reseplaneraren Karpaterna.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Fränt, det är alltså DN67C som är vägen? den här: https://goo.gl/maps/FYpQAtTce2T4E5SeA

Ser ut som man behöver planera in att åka den!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Härligt att vi fick en tråd på resan thumbs up
Jag tycker det är fantastiskt att det ens finns platser som dessa, sällan man ser ett ställe med bra underlag, lite trafik och utan hårda hastighetsbegränsningar.

Tack för att du delade en härlig upplevelse

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044


Trådstartare
Tord skrev:
Fränt, det är alltså DN67C som är vägen? den här: https://goo.gl/maps/FYpQAtTce2T4E5SeA

Ser ut som man behöver planera in att åka den!


Japp det är den, som man kan se på kartan så år det rätt vilt där ute. För dom som sysslar med Enduro så är Kanske tävlingen Romaniacs bekant, den kör inte så långt därifrån. Dom verkar generellt lite mer relaxade kring det här med terrängkörning, man skulle gärna hojar runt i skogarna där. Det där med hastighetsgränser verkade rätt löst, inget nån verkade så noggrann med där uppe i bergen:)

Lyckades hitta ett klistermärke också, när alla har ringenlogga där bak får man höja ribban lite

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



vilken cool upplevelse att ha varit med om thumbs up ...men inget land som står på önskelistan att bila i utan rätt kontakter

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7704



Jofan Rumänien är svinlugnt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



gtBen skrev:
vilken cool upplevelse att ha varit med om thumbs up ...men inget land som står på önskelistan att bila i utan rätt kontakter

Hertz?

Skämt åsido, köra i Bukarest är inte kul, i Karpaterna är det inga problem. Underlättar om man kan Rumänska och Ungerska.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Bilder o videos
Transalpina i Rumänien, världens bästa svängväg?
590 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande