Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
39 besök senaste veckan (17984 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1151



fint stort garage.
hyr en golvslip typ sån här https://www.cramo.se/sv/category/byggmaskiner_fras-och-sliputrustning_ . . . .
o kör en runda o sen på med dammbinder. då blir det kanon
det det enklaste o billigaste, när du inte äger garaget

_________________
henrik nielsen
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Får se hur kallt det där blir då

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537


Trådstartare
gluffis skrev:
Får se hur kallt det där blir då


Det väljer jag själv med värmepumparna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Oavsett vad du ska göra med golvet - måla eller impregnera - så slipa av huden innan så sitter färgen bättre. thumbs up
Min hagmans 2k golvfärg, sitter fortfarande fast efter 10 år nu.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Oavsett vad du ska göra med golvet - måla eller impregnera - så slipa av huden innan så sitter färgen bättre. thumbs up
Min hagmans 2k golvfärg, sitter fortfarande fast efter 10 år nu.


Ja, något måste göras. Ska ta en dialog med hyresvärden när jag hämtar nycklarna om en timme.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537


Trådstartare
Nu har det inspekterats på nära håll. Golvet är nog redan slipat, riktigt lent och fint.

Tyvärr så har dom kört runt med en skylift som drällt olja överallt. Hyresvärden tar det med en axelryckning och "oljefläckar hör hemma i garage". Det är ju förvisso rätt skönt att inte ha gjort första fläcken själv...

Jag har även fått anvisat var det går kablar i golvet, dvs var man kan borra hål för fästen för en lyft.


Vad finns det för auktionssiter förutom https://psauction.se/ att hålla koll på? Hyllor, bra-att-ha-maskiner osv.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Units.se
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Jag köpte litehyllor på RMS i eskilstuna. Kanske inte billigast men smidigt och hyllorna känns bättre än jula osv

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



dstr skrev:
Snart dags för inflyttning!!



Grattis till bra garage Daniel!

Någon har koll på vad detta är för konstruktion? Vad heter denna typ av garage? Är det permanent eller är detta garagens variant på den gamla typen av "sporthallar" som var ett slags tält? Är väggarna islorade? Vad är väggarna gjorda av, plastelement av någon typ?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537


Trådstartare
BTG skrev:

Någon har koll på vad detta är för konstruktion? Vad heter denna typ av garage? Är det permanent eller är detta garagens variant på den gamla typen av "sporthallar" som var ett slags tält? Är väggarna islorade? Vad är väggarna gjorda av, plastelement av någon typ?


Plåt, isolerat - både platta, väggar och tak.

Hyresvärden har själv en likadan konstruktion hemma på gården, så han kunde exakt svara på hur stora bilar man kunde lyfta högst upp på lyften.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



dstr skrev:
BTG skrev:

Någon har koll på vad detta är för konstruktion? Vad heter denna typ av garage? Är det permanent eller är detta garagens variant på den gamla typen av "sporthallar" som var ett slags tält? Är väggarna islorade? Vad är väggarna gjorda av, plastelement av någon typ?


Plåt, isolerat - både platta, väggar och tak.

Hyresvärden har själv en likadan konstruktion hemma på gården, så han kunde exakt svara på hur stora bilar man kunde lyfta högst upp på lyften.


thumbs up

Vad heter tillverkaren / fabrikatet? Hur köper man detta? Som ett paket eller är det "lösvirkesbyggt"?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Det är med största sannolikhet parocelement i väggarna, taket består av korrugerad upplagsplåt, utanpå den ligger det fler lager stenullsskivor, sen svetsad papp.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



erikjakan skrev:
Det är med största sannolikhet parocelement i väggarna, taket består av korrugerad upplagsplåt, utanpå den ligger det fler lager stenullsskivor, sen svetsad papp.


Tack! thumbs up

Behöver ett "garage" vid torpet. Så jag letar olika lösningar. Googlar parocelement...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



123

_________________
Patrik Skoog
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



BTG skrev:
erikjakan skrev:
Det är med största sannolikhet parocelement i väggarna, taket består av korrugerad upplagsplåt, utanpå den ligger det fler lager stenullsskivor, sen svetsad papp.


Tack! thumbs up

Behöver ett "garage" vid torpet. Så jag letar olika lösningar. Googlar parocelement...


Är ju en skiva med isolering i mitten och plåt på in och utsidan. Ganska lätt att slå bucklor i väggen som inte går bort. Vet inte riktigt heller vad som gäller för infästning i väggen.

Har haft sådant i ett tidigare garage men tycker att det är ganska värdelöst, dock billigt att bygga. Ganska bullrigt med då det är plåtväggar och skruvar man i väggen så blir det märken som inte går att få bort utan att byta väggen. Bygger man själv är det bättre med en vanlig reglad vägg men osb bakom gipset att skruva i eller fibergips. Då kan man även dra el i väggen iaf för vissa grejer. Samt spackla och måla över skador.

Finns nog ett avsnitt av Husdrömmar där en familj bygger en villa med sådana element.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Andreas Millbro skrev:
Har haft sådant i ett tidigare garage men tycker att det är ganska värdelöst, dock billigt att bygga. Ganska bullrigt med då det är plåtväggar och skruvar man i väggen så blir det märken som inte går att få bort utan att byta väggen.

Bygger man själv är det bättre med en vanlig reglad vägg men osb bakom gipset att skruva i eller fibergips. Då kan man även dra el i väggen iaf för vissa grejer. Samt spackla och måla över skador.


Tänkte nästan att det kunde vara så.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Har vart sådana väggar (eller liknande) i flera verkstäder jag jobbat i.
Några ggr har man byggt upp till strax över en meter med leka-block som sedan pussats. (Och plåtväggarna resten upp mot tak)

Och i vissa fall har man lagt OSB ett varv ned mot golvet (ja nån cm upp från golvet så klart) som sedan målats.

Skulle jag använda sådant själv skulle jag absolut lagt ett varv OSB längs ned. (Vilket jag har gjort även nu fast mot gipset)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537


Trådstartare
Det låter som jag ska snickra en egen "verktygstavla" på 5x2 meter att ha vid arbetsbänken för att enkelt kunna hänga upp saker.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11261



dstr skrev:
Det låter som jag ska snickra en egen "verktygstavla" på 5x2 meter att ha vid arbetsbänken för att enkelt kunna hänga upp saker.


Det verkar som att du kommer att meka garage mer än meka bil ett tag.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Marcus Gustafsson skrev:
dstr skrev:
Det låter som jag ska snickra en egen "verktygstavla" på 5x2 meter att ha vid arbetsbänken för att enkelt kunna hänga upp saker.


Det verkar som att du kommer att meka garage mer än meka bil ett tag.


Projekten, ständigt mer projekt! Man lever väl tills man blir 120.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Kolja skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
dstr skrev:
Det låter som jag ska snickra en egen "verktygstavla" på 5x2 meter att ha vid arbetsbänken för att enkelt kunna hänga upp saker.


Det verkar som att du kommer att meka garage mer än meka bil ett tag.


Projekten, ständigt mer projekt! Man lever väl tills man blir 120.
Varför måste alla projekt bli klara nån gång?
Va hemsk det skulle vara att bli klar med allt innan livet är slut, slöseri med tid på ett annat sätt .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
39 besök senaste veckan (17984 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande