Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (17834 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Nu är det slut på att försöka göra något i trånga "villa-garaget"!

144kvm garage, 12x12 meter, två skapliga portar.

Det är dock helt tomt.

-----------------
Önskelista som uppdateras löpande:

Jag skulle vilja måla/lacka golvet så det blir lättstädat. (nygjutet betonggolv) Vad blir mest prisvärt på den ytan? Eller ska man bara fokusera på "meckplatsen"?

Finns det robot-grov-dammsugare?

Jag har alltid drömt om en saxlyft. Men nu kanske man borde snegla mer åt en 2-pelarlyft?

Däckmaskiner... måste ha. Duger de som finns hos verktygsboden?

Jag har en liten Kaeser-kompressor, men nu kanske man borde snegla på något större.

I villa garaget har jag varit nöjd med "ikea-köket" som jag haft som arbetsbänk.
Det blev en riktig bänk och riktiga lagerhyllor istället.

Soffa/tv? Är det bra för kreativiteten eller hämmar det produktiviteten?

Verktygsvagn?

Vad har jag glömt?

Och nej, det finns inte oändligt med tid/pengar. På något vis behöver jag prioritera.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Betsil på golvet först för att stoppa kalkdammet.
Sen målar du med valfri beläggning.
Gissningsvis blir handen helt vit om du drar den på golvet nu.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Kul!

Jag hade gått på 2K ljusgrå golvfärg. Inga flingor.

Resten skulle jag säga är lämpliga Blocket-bevakningar under vintern och Black week inom kort på Jula etc.

Ingen tv/soffa. Men en display med Google, Spotify och ett bibliotek av referensmaterial är trevligt i garaget.

Kaffemaskin skall inte underskattas.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Om du har möjlighet att borra i golvet (ej golvvärme) skulle jag definitivt rekommendera 2-pelarlyft, en saxlyft funkar utmärkt till det mesta men om du ska göra saker mitt under bilen kan det vara lite besvärligare och så kan de inte lyfta lika högt vilket gör det jobbigt ibland.

Däckmaskiner är ofta du får vad du betalar för. Dyrare balanseringsmaskiner är lättare att jobba med och bättre precision. Mindre risk för "Stockholmsbalansering". Däckavtagare beror på vilken konstruktion det är, tänk hur automatiserat du vill ha det.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Hyr du eller äger du? Hyr du får du väl kolla med hyresvärden först inför ev målning etc.
Annars som Nikel säger.
Lyft valet beror väl på vad du ska lyfta men en tvåpelare är väl alltid nice att ha. Kolla spec på golvet också så det är tjockt nog för att fästa en lyft.
Kompressor så räcker ju en 90-100 liters tank och ca 400 liter/minut till det mesta, tänk dock på att ha så grov slang som möjligt fram till det du ska driva. Unoflow.se har bra grejer.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Förvaring, förvaring, förvaring, så fort man börjar ställa prylar på golvet så blir det stökigt.

Kul att du har hittat ett rejält garage, i våra trakter svider det ordentligt i plånboken om man vill hyra något med lite storlek så jag gnetar på i mitt lilla dubbelgarage.

Skippa soffan, meningslös pryl som bara tar golvyta.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Ja det finns robot dammsugare för garage.
Men vet inte hur bra dom är.

Jag har en "Weber" två pelare hemma.
4500 kg och lyfter rätt högt.
Fortfarande inte tillräckligt högt för mig som är 191 cm.

Väldigt nöjd med den.
Helautomatisk.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Soffa är ett dubbeleggat svärd. Kan inbjuda till att gäster stannar för länge, absorberar tid och sänker verkningsgrad Samtidigt är det uppskattat av iaf mina hundar, vilket gör det mer accepterat att spendera tid i garaget (det svåra där är dock hörselskydden).

För mig personligen är värme en viktig punkt. Inget problem på sommarhalvåret, men att vintertid meka i ett gammalt ouppvärmt mobförråd är verkligen inte mysigt. Är lokalen isolerad? Om inte så är stort oftast lika med kallt. Dieselkanon?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Westersund skrev:
Däckmaskiner är ofta du får vad du betalar för. Dyrare balanseringsmaskiner är lättare att jobba med och bättre precision. Mindre risk för "Stockholmsbalansering".

Däckavtagare beror på vilken konstruktion det är, tänk hur automatiserat du vill ha det.

+1 på det första.

Vad för typ av däck skall den användas till i första hand?
Har en kompis som är däckhandlare och han har ett gäng olika maskiner,
när det börjar bli större än 18" är det inte alla maskiner som klarar av det
racing däck kan också vara lite vrånga

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Hyr du eller äger du? Hyr du får du väl kolla med hyresvärden först inför ev målning etc.
Annars som Nikel säger.
Lyft valet beror väl på vad du ska lyfta men en tvåpelare är väl alltid nice att ha. Kolla spec på golvet också så det är tjockt nog för att fästa en lyft.
Kompressor så räcker ju en 90-100 liters tank och ca 400 liter/minut till det mesta, tänk dock på att ha så grov slang som möjligt fram till det du ska driva. Unoflow.se har bra grejer.


Hyr.

Hyresvärden var "sådär" inställd till att måla. "Det är skitsamma om det blir oljefläckar på golvet!" typ.

Jag tänker ju mer för egen del. Kanske ska lägga någon sorts matta under meck-delen?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
super7 skrev:
Westersund skrev:
Däckmaskiner är ofta du får vad du betalar för. Dyrare balanseringsmaskiner är lättare att jobba med och bättre precision. Mindre risk för "Stockholmsbalansering".

Däckavtagare beror på vilken konstruktion det är, tänk hur automatiserat du vill ha det.

+1 på det första.

Vad för typ av däck skall den användas till i första hand?
Har en kompis som är däckhandlare och han har ett gäng olika maskiner,
när det börjar bli större än 18" är det inte alla maskiner som klarar av det
racing däck kan också vara lite vrånga


20" som mest. Har 22" (som vi inte använder) till Model X'en, men om prisskillnaden på maskin är stor mellan 20" och 22" så duger 20" gott nog.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Ragnar skrev:
Soffa är ett dubbeleggat svärd. Kan inbjuda till att gäster stannar för länge, absorberar tid och sänker verkningsgrad Samtidigt är det uppskattat av iaf mina hundar, vilket gör det mer accepterat att spendera tid i garaget (det svåra där är dock hörselskydden).

För mig personligen är värme en viktig punkt. Inget problem på sommarhalvåret, men att vintertid meka i ett gammalt ouppvärmt mobförråd är verkligen inte mysigt. Är lokalen isolerad? Om inte så är stort oftast lika med kallt. Dieselkanon?


Det är nybyggt och ska vara skapligt isolerat. Det sitter två luft/luft-värmepumpar där. Första investeringen blir 2st Sensibo och en 4g-router för att kunna elda på strax innan jag åker dit för att mecka och för att snåla övrig tid.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Janne J skrev:
Förvaring, förvaring, förvaring, så fort man börjar ställa prylar på golvet så blir det stökigt.

Kul att du har hittat ett rejält garage, i våra trakter svider det ordentligt i plånboken om man vill hyra något med lite storlek så jag gnetar på i mitt lilla dubbelgarage.

Skippa soffan, meningslös pryl som bara tar golvyta.


Det här blev "halvdyrt". Förutom att jag får bra meck-möjligheter så kan jag även säga upp extraförrådet som kostar 1600/mån samtidigt som släpet försvinner från gårdsplanen hemma och vi kan spela pingis i villagaraget i vinter och jag får plats att laga båten i lugn och ro.

Jag veckopendlar till Arboga och detta ger mig en bra sysselsättning på vardagskvällarna. Även det har ett värde.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1678



dstr skrev:
Janne J skrev:
Förvaring, förvaring, förvaring, så fort man börjar ställa prylar på golvet så blir det stökigt.

Kul att du har hittat ett rejält garage, i våra trakter svider det ordentligt i plånboken om man vill hyra något med lite storlek så jag gnetar på i mitt lilla dubbelgarage.

Skippa soffan, meningslös pryl som bara tar golvyta.


Det här blev "halvdyrt". Förutom att jag får bra meck-möjligheter så kan jag även säga upp extraförrådet som kostar 1600/mån samtidigt som släpet försvinner från gårdsplanen hemma och vi kan spela pingis i villagaraget i vinter och jag får plats att laga båten i lugn och ro.

Jag veckopendlar till Arboga och detta ger mig en bra sysselsättning på vardagskvällarna. Även det har ett värde.


Tråden är i svårt behov av lite bilder!

_________________
Markus Ålind
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Du borde lägga lite 'äkta mattor' på golvet, blir det hemtrevligt o fint

Tror golvet är tjockt/hårt nog för en 2 pelare om jag miss rätt från när dom byggde det där. Annars får du ha lite stora stödplattor.

Men som nämnts, blocket eller facebook grupper för o köpa kompressor osv.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2128



Finns ju enpelarlyft, som man inte behöver montera och kan ta med sig om man flyttar. Dock kanske lite läskiga

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



dstr skrev:
Mats Karlsson skrev:
Hyr du eller äger du? Hyr du får du väl kolla med hyresvärden först inför ev målning etc.
Annars som Nikel säger.
Lyft valet beror väl på vad du ska lyfta men en tvåpelare är väl alltid nice att ha. Kolla spec på golvet också så det är tjockt nog för att fästa en lyft.
Kompressor så räcker ju en 90-100 liters tank och ca 400 liter/minut till det mesta, tänk dock på att ha så grov slang som möjligt fram till det du ska driva. Unoflow.se har bra grejer.


Hyr.

Hyresvärden var "sådär" inställd till att måla. "Det är skitsamma om det blir oljefläckar på golvet!" typ.

Jag tänker ju mer för egen del. Kanske ska lägga någon sorts matta under meck-delen?


Kör på bilbutteriks 2k garagegolvfärg epoxi, bra för priset och en trivsam grå som inte ser för smutsig ut men också inte suger åt sig allt ljus.

När du flyttar om ett år, eller tio så måla på om det har gått sönder någonstans.

Hyresvärdar är vana att folk gör de sämsta jobben...

En bra lyft är väldiigt trevligt, en dryg halvtimme från man åker in i garaget tills man bytt både hjul och bromsar runt om är svårt med domkraft. Och fortfarande vara glad.

_________________
Roland Johansson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Qaz skrev:

Tråden är i svårt behov av lite bilder!


Tillträde nästa helg.

Bilden på fredag blir på ett tomt golv... typ.


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



Oxanolja är smidigt att måla med, det håller bra och flagnar inte. Det kan bättras där man vill. Kan brytas till olika kulörer.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



gtBen skrev:
Oxanolja är smidigt att måla med, det håller bra och flagnar inte. Det kan bättras där man vill. Kan brytas till olika kulörer.


Ja oavsett vad Dstr gör så måste något på.
Ny betong är hemsk att jobba på.
Fräter och dammar något fruktansvärt.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496


Trådstartare
Snart dags för inflyttning!!


_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
12 besök senaste veckan (17834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande