Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (17971 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Niklas Falk skrev:

https://maxjax-europe.com/

Det där var fasen rätt smart. Då kan man alltså plocka fram den inför vintersäsongen, skruva bygga osv. Sen när sommarsäsongen närmar sig så plockar man bort den och får bättre access till garaget - inga pelare som är i vägen osv. thumbs up
Perfekt lösning för villagarage skulle jag säga (som hela tiden varit inne på att nedsänkt saxlyft annars är bästa kompromissen för villagaragen)
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
dstr skrev:
Nu har jag börjat vela. Ska jag ha 2-pelar- eller saxlyft?

Det känns som 99% av mina lyftbehov kommer vara däckbyte, fjäderben, bromsar.
Dyr men verkar vara lätta att plocka med sig när du flyttar (om plattan är tillräckligt bra)
https://maxjax-europe.com/
Men om du aldrig får för dig att joxa med drivlinor och avgassystem så är ju en saxlyft mycket snabbare, speciellt om den kan få stå redo i ett hörn så det bara är att köra på som vilken däckverkstad som helst.
2-pelare är ju alltid ett litet pyssel att lyfta med, speciellt på lite lägre bilar.


Bra tips!

Jag tycker den inte verkar allt för dyr (jämfört med en 2-pelarlyft med fritt golv under), dock så verkar den lyfta ganska lågt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



And ersJepp sson skrev:
Niklas Falk skrev:

https://maxjax-europe.com/

Det där var fasen rätt smart. Då kan man alltså plocka fram den inför vintersäsongen, skruva bygga osv. Sen när sommarsäsongen närmar sig så plockar man bort den och får bättre access till garaget - inga pelare som är i vägen osv. thumbs up


Hmm... Är det verkligen så enkelt?
Jag tittade snabbt måste jag erkänna, det måste fortfarande förankras en golvet med skruvar (5 stycken) och kräver att golvet är tillräckligt tåligt. Det enda som gör den enklare att flytta jämfört med en vanlig två-perlarlyft är att det sitter hjul och att hydrauliken inte sitter i ena stolpen vilket gör den lättare.
Eller är jag ute och seglar nu igen?

Det här hade ju varit perfekt:

Iofs inte för avgassystem eller kardan eftersom två armar går under bilen till andra sidan.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Marcus Gustafsson skrev:
And ersJepp sson skrev:
Niklas Falk skrev:

https://maxjax-europe.com/

Det där var fasen rätt smart. Då kan man alltså plocka fram den inför vintersäsongen, skruva bygga osv. Sen när sommarsäsongen närmar sig så plockar man bort den och får bättre access till garaget - inga pelare som är i vägen osv. thumbs up


Hmm... Är det verkligen så enkelt?
Jag tittade snabbt måste jag erkänna, det måste fortfarande förankras en golvet med skruvar (5 stycken) och kräver att golvet är tillräckligt tåligt. Det enda som gör den enklare att flytta jämfört med en vanlig två-perlarlyft är att det sitter hjul och att hydrauliken inte sitter i ena stolpen vilket gör den lättare.
Eller är jag ute och seglar nu igen?

Det här hade ju varit perfekt:

Iofs inte för avgassystem eller kardan eftersom två armar går under bilen till andra sidan.


Fem skruv där det är gänga i golvpluggen så inget sticker upp och sen en stolpe man kan rulla bort själv är ju ett 10 min job. En fullstor är ju betydligt mer än så även efter att skruvarna är urskruvade. Inget man bara rullar bort på egen hand sådär. Har man inte så högt i tak så spelar ju inte lyfthöjded så stor roll heller.

Lär ju krävas att man skruvar i ett par kupolskruv i gängorna i golvet dock, om man någonsin ska få i något där igen .

Lägre stolpe kräver kanske lmarginelt mindre av plattan kanske.

_________________
Markus Ålind
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag har haft en maxjax sedan 2011. Bästa jag skaffat sedan barnen. Används året runt. Importerade min från USA själv då den inte fanns i europa. Grannen köpte en från maxjax europa alldeles nyligen efter sett min. Kör motor i 3fas så klarar man sig lätt på 10A säkringar.

jag har haft den på samma ställe hela tiden efter nogrannt beräknat bredden.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=65839&postdays=0&postorder=asc&start=42


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Niklas Falk skrev:
dstr skrev:
Nu har jag börjat vela. Ska jag ha 2-pelar- eller saxlyft?

Det känns som 99% av mina lyftbehov kommer vara däckbyte, fjäderben, bromsar.
Dyr men verkar vara lätta att plocka med sig när du flyttar (om plattan är tillräckligt bra)
https://maxjax-europe.com/
Men om du aldrig får för dig att joxa med drivlinor och avgassystem så är ju en saxlyft mycket snabbare, speciellt om den kan få stå redo i ett hörn så det bara är att köra på som vilken däckverkstad som helst.
2-pelare är ju alltid ett litet pyssel att lyfta med, speciellt på lite lägre bilar.


Vad är pysslet att lyfta med en tvåpelarlyft? Köper man en vettig lyfter du allt utom möjligvis formelbilar problemfritt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Rolle Scirocco skrev:
Vad är pysslet att lyfta med en tvåpelarlyft? Köper man en vettig lyfter du allt utom möjligvis formelbilar problemfritt.
Allt är relativt, men behovet att krypa på alla fyra och passa in lyftpunkter är mindre på en bredare saxlyft.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Niklas Falk skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Vad är pysslet att lyfta med en tvåpelarlyft? Köper man en vettig lyfter du allt utom möjligvis formelbilar problemfritt.
Allt är relativt, men behovet att krypa på alla fyra och passa in lyftpunkter är mindre på en bredare saxlyft.


Har du kollat en gång under bilen vet du kanske var du har lyftpunkterna, då får du gå ner på ett knä eller huk och skicka under en arm.

Men egentligen har du samma dilemma med en saxlyft, VAR ska du lyfta? Väljer du varianten som flertalet däcksverkstäder gör en lång gummilist under sparklådan så kan du sätta en lyftarm från tvåpelaren under sparklådan likväl.

_________________
Roland Johansson
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
En saxlyft. Eller en 2-pelarlyft. Eller båda i samma?

#villhöver!

https://www.finkbeiner-lifts.com/en/products/lifting-system/fhb-mobile . . . .

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



dstr skrev:
En saxlyft. Eller en 2-pelarlyft. Eller båda i samma?

#villhöver!

https://www.finkbeiner-lifts.com/en/products/lifting-system/fhb-mobile . . . .

Cool! Finns även ramper att köpa till så det blir som en 4-pelarlyft utan pelare(!) thumbs up
Såg lite rangligt ut på första bilden men när jag kollade de andra bilderna insåg jag att det är en riktigt stor pjäs som man inte pressar in i ett villagarage.
Hittade dock inget pris någonstans...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



matfo skrev:
dstr skrev:
En saxlyft. Eller en 2-pelarlyft. Eller båda i samma?

#villhöver!

https://www.finkbeiner-lifts.com/en/products/lifting-system/fhb-mobile . . . .

Cool! Finns även ramper att köpa till så det blir som en 4-pelarlyft utan pelare(!) thumbs up
Såg lite rangligt ut på första bilden men när jag kollade de andra bilderna insåg jag att det är en riktigt stor pjäs som man inte pressar in i ett villagarage.
Hittade dock inget pris någonstans...


Står det nånstans om hur tjock plattan måste vara? Borde vara en begränsande faktor.
Grym lösning annars.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
matfo skrev:
dstr skrev:
En saxlyft. Eller en 2-pelarlyft. Eller båda i samma?

#villhöver!

https://www.finkbeiner-lifts.com/en/products/lifting-system/fhb-mobile . . . .

Cool! Finns även ramper att köpa till så det blir som en 4-pelarlyft utan pelare(!) thumbs up
Såg lite rangligt ut på första bilden men när jag kollade de andra bilderna insåg jag att det är en riktigt stor pjäs som man inte pressar in i ett villagarage.
Hittade dock inget pris någonstans...


$8k - $18k EUR är vad jag lyckas googla fram... så det är inte ett alternativ för mig.

...och det ser svårjobbat/trångt ut vid framhjulen om man inte lyfter rätt högt - dvs, inte riktigt substitut för saxlyft för snabba hjulbyten?

men jävlar vilken chef man skulle vara i depån. Den finns ju batteridriven också.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Måste ju vara otroligt mycket bättre och enklare med luftdomkrafter i så fall, om du skall vara kung i depån alltså.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
Tvåpelarlyft monteras nästa vecka.

Det stora (smått ångestfyllda) beslutet är hur nära porten man törs ställa den.

Man vill ju inte ta upp onödigt med plats samtidigt som man vill kunna stänga porten även med största bilen upphissad.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



Vilken lyft blev det?

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
Gunnarsson skrev:
Vilken lyft blev det?


Vertygsboden 2-pelare, utan tröskeln mellan pelarna.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
Ropade precis hem en pallvagn på en bonn-auktion på nätet.

Nu saknar jag nog bara en mig-svets. Eller klarar man sig med enbart pinn- och tig-svets?

...och en rörbock kanske vore "bra att ha" också?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Det finns ett ordspråk som lyder: "Det spelar ingen roll hur stort garage du har, det blir fullt ändå!"
Det finns ingen på detta forum som ifrågasätter att det stämmer, men vi är alla lite nyfikna på hur lång tid det tar. Visst flyttade du in i november?
Mvh / Claes, som är ganska avundsjuk...

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4103



dstr skrev:


Nu saknar jag nog bara en mig-svets. Eller klarar man sig med enbart pinn- och tig-svets?



I min värld är Mig nummer ett, tig och pinne får du oftast i samma maskin.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
claes t skrev:
Det finns ett ordspråk som lyder: "Det spelar ingen roll hur stort garage du har, det blir fullt ändå!"
Det finns ingen på detta forum som ifrågasätter att det stämmer, men vi är alla lite nyfikna på hur lång tid det tar. Visst flyttade du in i november?
Mvh / Claes, som är ganska avundsjuk...


Ja, inflytt var november.

Det är nog drygt en månad sedan som jag hyrde ett extra kallgarage för biltrailern. 300:-/mån - jag älskar Arboga. Så där passerade jag den "milstolpen".


Min tanke var tre fasta meck-platser, en "dynamisk" (lätt att evakuera för pingisspelande) och en vid lyften - men nu står åkgräsklippare, moped och snart en testrigg för utombordare i vägen. Jag har ett däckställ som jag inte får plats med, borde annonsera ut det här. Och jag har inget bra bord för dekalskärare och 3d-skrivare ännu. Det blir nog bara två fasta meckplatser. Och "whiskeyhörnan" behöver vridas på något sätt, för att få upp en tv där. Kanske skulle hänga den från taket? Vore fränt att hissa den upp/ner.

...som sagt, jag skaffade garaget för att inte sitta sysslolös på vardagskvällarna när jag veckopendlar till Arboga pga jobb. Att-göra-listan sträcker sig nog året ut just nu.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5535


Trådstartare
Janne J skrev:
dstr skrev:


Nu saknar jag nog bara en mig-svets. Eller klarar man sig med enbart pinn- och tig-svets?



I min värld är Mig nummer ett, tig och pinne får du oftast i samma maskin.


Jag råkar ha en pinn-svets sen lång tid tillbaka. Jag fick en tig av min far (han hade en "över" i källarförrådet) för ett par år sedan, när jag vann en tig-kurs hos Verktygsboden på Street Week 2019. Det är dags att gå den.

Jag har svetsat mycket mig innan och känner mig bekväm med det. Dock så är det inköpsstopp nu. Mest ekonomiskt, men också för att jag inte hinner komma i ordning eller få något gjort på projekten jag har på g.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Andra projekttrådar
Äntligen ett rekordeligt garage
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
29 besök senaste veckan (17971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande