Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Inriktning för min mb190
2 besök senaste veckan (858 totalt)
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej.

(Första posten)

Min bil och jag behöver vägledning för livet och jag undrar vad ni skulle rekommendera för vad jag gör med "henne" om jag säger att jag vill gå så sportigt som möjligt med henne, via sfro-besiktning till att kunna kör till och från tävlingsbanan.

Jag har ett gäng mekanikers i min närhet till mitt förfogande men nu känner jag att jag måste landa projektet i en tydlig riktning.

Men finns det en lämplig tävlingsklass för mig med den här bilen?

I nuläget är toppen av och vi har påbörjat och gjort klart en del rostlagningar(ett domkraftfäste klart sen fick jag sparken och fick pausa de övriga tre)

Topplocksverkstaden undrar vad jag undrar med toppen, vad ska göras? en planriktning? Eeehhh.... svarade jag och bad återkomma.

Men det är väl bra att göra det för att göra i ordning en motor som gått 32.000 mil. Vad mer kan behöva göras? ventilerna? Obs. bara 8v.

Samtidigt tänkte jag beställa en trim-kam så att "min" mekaniker monterar på nya kammen när toppen kommer tillbaka och tillbaka på motorn/bilen.

Ingen inredning finns kvar nästan och ett trim-grenrör sitter på och som jag tänker nu svävar dessa tre objekt i min närhet att göra klart med.
-Topplock
-Rost(190 rostar nedrans i domkr.fäst)
-Avgassystem

Tacksam för hjälp.


_________________
Mathias Vokal
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Någon kul serie att tävla med den? Timeattack! thumbs up

https://rejsa.nu/arrangorer.php#82

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Vet inte hur mycket dom där motorerna används till sugtrimm, där kanske google vet bättre? Frågan är, vad önskar du få till med bilen, och vad får det kosta? Borde finnas rätt mycket grejer om du ser till Cosworth varianten av 190E, för dämpare, bussningar och sånna grejer. Sen om du önskar effekt i motorn så är nog det billigaste att sätta dit en bättre motor direkt, att sugtrimma är rätt dyrt. Grymt, men dyrt.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41499

Forumägare
Forumägare

Passar väl in att börja köra i instegslasserna rakt av i Timeattack? Med friska dämpare och vettiga fjäderhårdheter, bra bromsbelägg och motorn iordningställd, som den är. Som första steg att börja tävla. Sen kan man efter en säsong eller några tävlingar kika på vad som är bäst, rensa vikt, trim osv.

Tycker jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Absolut, det hörs ut som en god start thumbs up

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Du frågade om tävlingsklasser. Magnus har föreslagit Timeattack. Långloppserier funkar också och SSK har klasser du kan köra (har för mig det gått en del 190 genom åren). Fast hade jag haft en 190 hade jag sneglat på historisk racing, jag är dock barn av 80 talet och är fascinerad av racingen på den tiden. Kanske inte det första man ger sig in på då det kräver en del bakgrundskoll men det kan vara kul det med. Lite tråkigt är att 8v verkar det inte ha tävlats med så mycket på den tiden.

Mitt främsta råd är att ta dig ut och kika på racingen som finns. Då hittar du vilken serie du vill till och får även en uppfattning vad du behöver göra med bilen. Dessutom brukar man får väldigt många goda råd på plats.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
Okej, det får bli time-attack med den här bilen för samtidigt funderar jag på att ställa upp i legends cup, en i garaget kör det så där har jag fått mera insikt i.

Den här kan fungera som träningsbil, älskar 190.

Teknikmässigt nu så är toppen inlämnad för planing, portning och översyn av ventiler. Sedan sätter vi på en trimm-kam innan den återgår på motorn.

Därefter får det bli rostlagning/coilovers.

Tack för nu.

_________________
Mathias Vokal
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



TRS skrev:
Okej, det får bli time-attack med den här bilen för samtidigt funderar jag på att ställa upp i legends cup, en i garaget kör det så där har jag fått mera insikt i.

Den här kan fungera som träningsbil, älskar 190.


Från en som har två bilar, fokuera på en bil!

Vill du tävla i legends cup så skaffa en och lägg fokuset på den samt träning med den. Lär dig bilen teknikmässigt. Kör träningarna på måndagar på Gröndal, Arlanda Testrack när de dyker upp, osv med Legends-bilen istället även om det innebär bök med att köra den på släp dit.

Lägg bara tillräckligt med energi på 190'an för att få den körbar som den är och kanske åk på några banträffar med den om du inte vill dra dit Legends-bilen. Men mitt råd är att inte sikta på Legends cup OCH Time-attack samtidigt, samma år.
För mig personligen skulle det innebära för splittrat fokus och dessutom bli för dyrt med allt jag "vill" göra.

Jag gör den resan nu med Påffe och Westfield, gjorde samma resa 10 år tidigare med Påffe och Kebaben.
Jag har "allt" för att sätta ihop Påffe, men kan ärligt säga att det inte hänt så mycket sedan i januari eftersom Westfielden rullar så där läggs fokuset.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Att bygga räcerbil av en 190E är inte så himla lätt som det låter. Det finns en del saker man bör tänka på.

Först, ska du bygga räcerbil eller en kul vardaglig bil?

Räcerbil:
Eftermarknaden för dessa bilar är dålig, det börjar komma mer och mer idag men det är väldigt begränsat. Om du ej vill bygga om tornen fram och bak är det väldigt begränsat med chassikomponenter, enklast är att bygga om tornen så du kan använda dig av coilovers från E36. Det du förmodligen läst på internet att dom är "bolt on" stämmer ej, 190E är ej gjord för att bära i tornen och måste förstärkas.

Bussningar osv finns det massor av, så det är lugnt! Subframe är nästan ett måste att köra delrin i.

Styrväxeln och spindlar org är kass vilket medför massa konstiga styrvinklar, bla mycket bump steer. Skall du uppgradera bromsarna bör du byta spindlar då axeltapparna på en 190E är klena, förslagsvis från R129.

M102an 8v är en bra motor, men att kosta på en annan kam osv är ingen vits. Räkna inte med någon större vinst utan att byta sprut osv. Du kan bygga om den till mekaniska lyftare så du kan varva lite mer, men innan du börjar lägga för mycket pengar på den. Fundera på en 16v eller byt till en M111.

Orglådorna är kassa, spakställen med dess 3 armar blir gärna glapp och kräver silkeslen växling. Man kan bygga om dom med mässingsbussningar mm men det håller ej så länge. 717.404 lådorna från 16v är bättre, men dyra. Gå på en ZF direkt.

Om det är en 2.0a du har så har du lilla bakaxeln, den ger upp ganska fort. Stoppar du i en från 2.3 eller 2.5 td så klarar dom lite mer, men utbudet på LSD är dåligt. Förslagsvis montera en diff från E36 M3 3,2 och dess drivaxlar.

I min 190E körde jag E46 330D låda (GS5-39DZ) E46 330d kardan, E36 M3 3,2 diff och drivaxlar tillsammans med hubbar från E36 M3 3,2.

Vardaglig clubsport bil:
Bilstein B8 dämpare, fjädrar från 600SL, krängningshämmare från A124 300E-24v.
Renovera ditt K-jet, om du har en 2.0a stoppa i en 2.3a, ev annan kam om du vill få ut någon hk till. Finns även grenrör till dom. Men som tidigare nämnt bör du byta sprut och då kan du lika gärna köra en M111. Förslagsvis från en 230 kompressor, då har du 200hk

Byt ut alla bussningar till poly, subframe delrin.
Montera bromsskivor och ok från en W124 300E-24V (funkar bra med org spindlar) med stålomspunnet så klarar du dig ett tag.
Stoppa i ett spärrblock i diffen.

Många tråkiga kommentarer från mig, men jag har gått igenom allt det där
Citera
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
Nej men det är bra feedback och jag har en 2.3 8v, absolut inte mindre volym än 2.3 kände jag.

Joe det kosta en del men nu fick jag ett pris på portning, planing och ventiler för 5000:- och så en trimm-kam på det för 4000:- så har vi motorn klar för i år iom. det.

Mera än bara kul vardagsbil tänkte jag först men nu kanske jag nöjer mig så för -23, gör klart dessa delar, rostlagning och coilovers på det sen får jag ta en ny funderare.

Men tack så länge.

_________________
Mathias Vokal
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Kom ihåg att isåfall köra coilovers med separat fjäder, annars kommer du få problem. Tornen börjar spricka redan vid värre dämpare.
Citera
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
alindquist skrev:
Kom ihåg att isåfall köra coilovers med separat fjäder, annars kommer du få problem. Tornen börjar spricka redan vid värre dämpare.


Okej, åt min förra 190 köpte jag yellowspeed och de hade jag valt nu med men nu har England lämnat Eu så de har åkt upp en prisnivå.

Annars tittar jag nu åt Eibach B12 och Bilstein B12 och av vad jag kan se där så har de montering som du menar eller hur?

Bilstein



Eibach



Men det här är väl två vettiga alternativ åt min 190. Bägge ligger runt 10Kkr-strecket och ser precis likadana ut
Sedan finns det inte så mycket mera att välja på tror jag vid prompt fjädern utanför.

/M

_________________
Mathias Vokal
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



alindquist skrev:
Kom ihåg att isåfall köra coilovers med separat fjäder, annars kommer du få problem. Tornen börjar spricka redan vid värre dämpare.


Coil over är stötdämparben med fjäder över.... Coil över


Annars är det dämpare och fjädrar.


Coilover har ingenting med tex justerbara dämpare, eller justering av fjäderförspänning att göra.

_________________
Roland Johansson
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Rolle Scirocco skrev:
alindquist skrev:
Kom ihåg att isåfall köra coilovers med separat fjäder, annars kommer du få problem. Tornen börjar spricka redan vid värre dämpare.


Coil over är stötdämparben med fjäder över.... Coil över


Annars är det dämpare och fjädrar.


Coilover har ingenting med tex justerbara dämpare, eller justering av fjäderförspänning att göra.


Till karosserna W201,W124,R129 där säljs dom som "coilovers", då är är valbart med separat fjäder eller ej. Oavsett marknadsförs dom som coilovers.

TRS skrev:
alindquist skrev:
Kom ihåg att isåfall köra coilovers med separat fjäder, annars kommer du få problem. Tornen börjar spricka redan vid värre dämpare.


Okej, åt min förra 190 köpte jag yellowspeed och de hade jag valt nu med men nu har England lämnat Eu så de har åkt upp en prisnivå.

Annars tittar jag nu åt Eibach B12 och Bilstein B12 och av vad jag kan se där så har de montering som du menar eller hur?

Bilstein


Eibach


Men det här är väl två vettiga alternativ åt min 190. Bägge ligger runt 10Kkr-strecket och ser precis likadana ut
Sedan finns det inte så mycket mera att välja på tror jag vid prompt fjädern utanför.

/M


Om jag minns rätt är det enbart olika fjädrar i kiten, köper du dämparna löst heter dom B8a. Tips köp dom löst och köp fjädrar till tex 600SL, dom som följer med i kiten är för mjuka.
Citera
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack. Det kan jag försöka.

Det är dyrt att sug-trimma joe det har jag hört ofta nu, det gäller väl bara om man lämnar in motorn nånstans?
Om jag själv tar mig tiden och köper maskiner så blir det väl en helt annan kostnadsbild?

_________________
Mathias Vokal
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2261



TRS skrev:
Tack. Det kan jag försöka.

Det är dyrt att sug-trimma joe det har jag hört ofta nu, det gäller väl bara om man lämnar in motorn nånstans?
Om jag själv tar mig tiden och köper maskiner så blir det väl en helt annan kostnadsbild?


Köper maskiner...? Som en planslip, honingsmaskin, slipmaskin för portning mm... Många, många tusen...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
Bra att jag har ett antal då.


Gammal leksak som jag hade.

_________________
Mathias Vokal
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Jag stämmer nog in i trimtankarna.. 10 000 för motorjobbet att kunna få ut kanske 165hk? Sen ska de nog på en motorstyrning + mappning också för 10-15k till. Utan motorstyrning kan du nog inte räkna med mer än 15-20häst :/

Pratar vi 25 000 hade jag nog sett till att besikta så du har två år att bruka bilen sen hängt ner en modernare motor, någon kompressor fyra (mb, borde passa på lådan?) Istället och haft 180-200hk för 10-15k istället och 10k över för sfro reggningen. Men det är jag det, jag kan aldrig hålla mig från att byta motor

Mb har ju en del roliga v8or med

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
TRS
Stockholm
Här sen Aug 2022
Inlägg: 7


Trådstartare
Bra, inte så långt ifrån mina egna planer. Nu i dagarna kommer jag skaffa en pendlarbil för arbete och då tänker jag w210 med 2.3(m111) som vi nästa år tar ut, sätter in större motor i e-klassen och tar därmed denna modernare fyra i 190n.

165 hk är 20% mera effekt än org. Kanske inte nämnvärt mycket mera kraft men en del. 180-200 hk blir klart mera för vad hon annars byggdes för.

Och vi kommer att etanol-konvertera henne. Tyvärr går inte 190 att chip-trimma.


_________________
Mathias Vokal
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Inriktning för min mb190
2 besök senaste veckan (858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande