Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 - tips för bankörning ?
3 besök senaste veckan (1353 totalt)
MBaz
Norrtälje
Här sen Nov 2022
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej Alla !

Jag är ny här!

Jag har skaffat mig en M2 för att köra på bana, och vill ha lite tips,

Däck ? Ska jag köra på mina original fälgar eller ska man ha extra uppsättning ?

Hörde att man ska byta bromsbelägg? Är det både fram och bak? Vilka ska man då köpa ?

Jag vill gärna ha lite tips från er som kör.



_________________
Merve Baz
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Välkommen!

Det är smidigare att ha en extra uppsättning fälgar och däck som är mer anpassade för bankörning, dina gatdäck kommer överhettas ganska fort och slitas snabbare ju mer du får upp farten.
Sen skulle jag rekommendera riktigt bra belägg som tål mer värme, PBS i England har väldigt prisvärd belägg till dina bromsar och tål bra med värme. Bromsvätska som tål mer värme är också ett måste tycker jag.

Sen är det bara att komma ut på banan och köra. Sen kommer du upptäcka vad mer som behöver uppgraderas baserat på hur snabbt du kör. En bra ordning för uppdateringar är bromsar, fälgar/däck, chassi och sist effekt.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Det går bra att testa bankörning med gatdäck om det tex är Michelin Pilot Sport 4S som väl brukar sitta på M2 (eller andra top of the line gatdäck, brukar kallas UUHP). Man får vara lite uppmärksam på att inte överkörda bara. Blir det fler banträffar varje år så är en uppsättning hjul med rdäck en mycket bra idé thumbs up

Och håller med 100%, tåligare bromsbelägg är ett måste.

(jag har satt snabbare varvtider med MPS 4S gatdäck än R888R rdäck med min M2a )

_________________
Magnus Thomé
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



M2 mår väldigt bra av ställbara topplagringar fram, beroende på din fart så understyr dom och hänger tungt på yttersidan av framdäcken.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
MBaz
Norrtälje
Här sen Nov 2022
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack snälla för alla svar,
Ska man köra på 19 ' då på uppsättningen också ?

_________________
Merve Baz
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Har du de vanliga små M2-bromsarna så funkar 18" också. Vet inte hur det är nu men 18"-däck brukar vara billigare. Kolla lite på priser?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MBaz
Norrtälje
Här sen Nov 2022
Inlägg: 4


Trådstartare



Syns det vad jag har ?

_________________
Merve Baz
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

Japp, små bromsarna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MBaz
Norrtälje
Här sen Nov 2022
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack snälla 🙏🙏

_________________
Merve Baz
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1112



Magnus Thomé skrev:
Har du de vanliga små M2-bromsarna så funkar 18" också. Vet inte hur det är nu men 18"-däck brukar vara billigare. Kolla lite på priser?


Tänk på att det bara är vissa 18" som passar runt de bromsarna, inte alla 18"
Så kolla med fälgtillverkaren att dom passar på M2.

Håller med om många övriga tips här.

Vill även nämna att vi k BMW CS Motorsportsektionen har avtal med Trygg-Hansa att deras vagnskadeförsäkring gäller vid körning på bana i klubbens regi. Så kom och kör med oss så får du all hjälp du behöver och även försäkringsskydd för bilen 👍

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41420

Forumägare
Forumägare

zmicke skrev:
M2 mår väldigt bra av ställbara topplagringar fram, beroende på din fart så understyr dom och hänger tungt på yttersidan av framdäcken.


thumbs up

Hälsa på Danne på Bandhagens Däck och ställ hjulvinklar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323



Jag själv köpte Millway Street topplagringar och H&R sänkfjädrar till min M2 Competition.
Gjorde en sportig hjulinställning och bilen vart riktigt allert på vägen och funkar ok på banan.

Självklart behövs andra åtgärder när farten/tempot på bana höjs.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Hej och välkommen!
Bytte av bromsvätska till Motul RBF 600 eller 660 (hög kokpunkt) samt byte av bromsbelägg fram, ser jag som det primära. Annars tar bromsarna slut rätt fort på en racerbana. Jag har själv kört ett par säsonger på EBC RP-X som fungerat mycket bra och varit prisvärda. (De andra beläggen i EBC:s sortiment skall du dock hoppa över till din bil.) Performance friction och Pagid är också bra belägg, men dyrare.

När du blivit lite varm i kläderna är det läge att eventuellt köra på r-däck som inte slits lika fort vid bankörning, har bättre egenskaper på torr väg än vanliga däck och oftast är snabbare. För att du skall få ut mest av r-däck, är det lämpligt att även montera ställbara topplagringar fram så att du kan justera kambervinklarna. Då får hjulen bättre anläggning mot asfalten, slits jämnare och det går snabbare.

Det enklaste är att ha två uppsättningar hjul, en för bana med r-däck och en för vanlig körning. 18x10 tums fälgar med 265 bredd på däcken runt om är kanske den lättaste och mest ekonomiska kombinationen. Men du kan öka på bredden på både däck och fälg bak någon tum till.

När du kört ett tag och tycker att du nått max kan det ev vara läge att gå en förarkurs, köpa ett chassikit, Öhlins, KW eller liknande. Men ta ett steg i taget, börja med bromsarna och kör med snabba sommardäck, Continental super sport 6 eller 7 eller Michelin 4S eller 5S.

_________________
Johan B
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 - tips för bankörning ?
3 besök senaste veckan (1353 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande