Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ackerman vs anti Ackerman
364 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare


_________________
Magnus Thomé
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7715



Här ser jag framför mig små hydraulcylindrar på styrarmarna på en gatbil, för att kunna växla mellan Ackerman och anti 😁

Kanske iof bara funkar med slicks och mkt downforce..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



erikjakan skrev:
Här ser jag framför mig små hydraulcylindrar på styrarmarna på en gatbil, för att kunna växla mellan Ackerman och anti 😁

Kanske iof bara funkar med slicks och mkt downforce..
Finns det inte redan med varierande toe (och bakhjulsstyrning). Det är väl som vanligt en fråga om att hitta en lagom snabb konstruktion som är gatbilsmässig och som fallerar på ett tryggt sätt.

Bara en så simpel sak som helElservo är ju inte riktigt användbart över tid, och då är det fix ackerman och fix toe.

Men om den dynamiska ändringen i toe över tid kan styras snabbt och stabilt så kan man ju placera styrväxel lite vart som helst (i längdled). Packningsmotivering, men med elbilar så blir ju det ett mindre problem.
Hade det sen kunnat vara enormt mycket snabbare så kunde den dessutom placeras vartsomhelst även i höjdled (bumsteerkorrektion i realtid). Men då kan man ju sätta samma saker på bärarmar för dynamisk camber/caster också. Testingenjörerna kan gå bananas på riktigt

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Racetech
Ackerman vs anti Ackerman
364 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande