Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Budget CNC Plasma
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (6056 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Jag har de senaste åren saknat något att skära plåtdetaljer med. Skaffade mig en fin metallbandsåg men insåg snabbt att jag även saknade talang. Köpte en Lidl-plasma men insåg nästan genast att den krävde ännu mer talang. Klart grabben ska ha en CNC-plasma utbrast jag och började surfa runt efter rimliga alternativ. Dyrt var svaret, och eftersom jag gillar att starta nya projekt drog ett bygge igång.

Jag ska försöka hålla det så billigt och enkelt som möjligt och det kanske finns fler som vill prova om jag lyckas.

Receptet är en sån här.

Och en sån här

Eftersom Lidl-plasman inte tillåter start av plasman utan att man vidrör materialet med munstycket skaffade jag även en sån här, som förhoppningsvis funkar med fusk-pilot-start.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Vad väger den lilla lasermodulen jämfört med plasmapistol + en bit av slangpaketet?

Rent spontant så känns det som pga att själva bordet är så litet så kommer sprutet från plasman snabbt sätta igen skenorna. Jag skulle nog inte vilja ha ett bord som är mindre än 800x800 mm för plasma.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



I nån av mina biltrådar dyker min första billiga cncplasma upp. Enklaste av allt, byggt på skrot som låg och drällde och en plasmaskärare utan riktig pilot. Letar upp en länk och återkommer.

Edit:
Här nånstans börjar det handla om lite cncplasma.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=62032&postdays=0&postorder=asc&start=21
Återkommer sporadiskt några sidor framåt i tråden tror jag.

Edit2:
Jag gjorde denna ganska liten och det var inget problem då jag inte skar ut några stora delar. En nyckelfaktor var dock att den var utformad så man lägger skäraren/ramen på plåten som då kan vara betydligt större. Tror ramen med skruvar ligger kvar på vinden. Stegmotorerna har hamnat i nåt annat projekt. Nåt för dig att skruva vidare på?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Vad väger den lilla lasermodulen jämfört med plasmapistol + en bit av slangpaketet?

Rent spontant så känns det som pga att själva bordet är så litet så kommer sprutet från plasman snabbt sätta igen skenorna. Jag skulle nog inte vilja ha ett bord som är mindre än 800x800 mm för plasma.


ja det där är frågetecken som får rätas ut under projektet. Om det inte funkar så har jag i värsta fall en lasermärkar/skärare att leka med.

Fördelen med en sån där "laserengraver" är att allt är inbyggt, bara usb från datorn med passande GRBL program. Inte massa elskåpsbyggande med drivare och jox.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vad väntar dj på. Hat du beställt prylarna. Vill ha en sådan själv jag med
Så får du det att funka ska jag kopiera konceptet direkt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
knotan skrev:
Vad väntar dj på. Hat du beställt prylarna. Vill ha en sådan själv jag med
Så får du det att funka ska jag kopiera konceptet direkt


Tjuvstartade lite så grejerna ligger hemma och väntar.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Gottig tråd det här!
Jag kom över ett billigt projekt för många år sedan - nästan färdigt av föregående ägare. Saknar Z-axel och styrning för denna och jag har inte fått tummen ur och löst det än.
Kan ha och göra med att jag har en bra kontakt på laserskuret stål, så drivkraften finns inte riktigt där.

Men jag ser fram emot den här tråden, och att få inspiration härifrån!
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Stor eloge till Atomstack, byggbeskrivning med individuella påsar för skruvarna för varje steg i bygget. Bara att skruva ihop, tog nog inte mer än 15-20 minuter totalt.

Inte världens mest stabila maskin kanske, påminner om stabiliteten i en 3d skrivare ungefär. Men jag tror det kommer funka, man få vara lite försiktig med att inte dra för mycket i slangpaketet bara.

Lasern lyser på rejält. Den känns lite farlig så den får nog stanna i lådan.


Öppnade upp det nya handtaget. Jag får skaffa ett relä och ersätta mikrobrytaren i handtaget med och försöka styra det från GRBL-styrningen.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Gör en krok ovanför bordet som slangpaketet kan hänga i så blir det inte så mycket draglaster för motorerna.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 453



Yo-1 skrev:

Lasern lyser på rejält. Den känns lite farlig så den får nog stanna i lådan.


KLOKT !

Vi har en del lasrar på jobbet, och jag har haft kontakt med folk som jobbar professionellt med lasrar.

Vissa diodlasrar , fiber lasrar har riktigt luriga egenskaper. (Speciellt då våglängden ljus är osynlig)

1. Får man ljuset i ögat reagerar inte blink reflexen.
2. Strålen skadar inte bara yttersta hornhinnan, utan kan snabbt även permanent skada synnerven.
3. Detta gäller även strålar som studsar.

"Äldre" Co2 Skärlasrar, som endast har en liten fokuserad punkt, är inte i närheten så farliga för ögonen.
Då strålen snabbt blir ofokuserad, dessa maskiner är heller inte så inkapslade.
Något fiber och Diodlasrar ska vara.



Så, pekpinne skeptikern loggar ut.

Kul med CNC plasma, följer med nöje vidare uppdateringar.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Yo-1 skrev:

Lasern lyser på rejält. Den känns lite farlig så den får nog stanna i lådan.


På 90-talet kontrollerade vi energitätheten på vår co-laser genom att skjuta en ofokuserad stråle rakt ut från lasergeneratorn på en rejäl bit plexiglas. På så sätt fick vi en 3D bild av hur energin låg i strålen. Avtrycket fick inte vara för spetsigt för det kunde förstöra speglarna.
Sorry för Off Topic. Det är så sällan jag kan något om något på Rejsa.

Kul bygge. Lycka till.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Mycket kul tråd! Även jag har liknande planer för min nyinköpta Lidl-plasma:) var köpte du det där extra handtaget/slangpaketet/ellervaddetnuheter?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
DaWa skrev:
Mycket kul tråd! Även jag har liknande planer för min nyinköpta Lidl-plasma:) var köpte du det där extra handtaget/slangpaketet/ellervaddetnuheter?


på Amazon

https://www.amazon.se/gp/product/B08YMQZ5ZZ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Yo-1 skrev:
DaWa skrev:
Mycket kul tråd! Även jag har liknande planer för min nyinköpta Lidl-plasma:) var köpte du det där extra handtaget/slangpaketet/ellervaddetnuheter?


på Amazon

https://www.amazon.se/gp/product/B08YMQZ5ZZ/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title . . . .


Kanon, tackar! Jag följer bygget med spänning! sen kommer jag att härma ifall det funkar bra

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Yo-1 skrev:

Eftersom Lidl-plasman inte tillåter start av plasman utan att man vidrör materialet med munstycket skaffade jag även en sån här, som förhoppningsvis funkar med fusk-pilot-start.
https://rejsa.nu/im/user/6482/2022-11-22-10-05-20_amazon_torch.png


Härligt projekt, jag köpte en lidlbrännare med inbyggd kompressor för att förenkla en del.
Jag hade precis ett sånt här projekt i tanken för att skära ut plåtdelar till pipbyggande(2takt)
Men körde fast lite med just tändfunktionen.

Ska ovan nämnda slangpaket fixa detta?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 226



Hittade lite inspiration inom ämnet :

Del 1



Del 2



Ciao Cacao!

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Köpte ett relä på Kjell & Company. GRBL styrningen är mer eller mindre en Arduino om jag förstått det rätt.


Öppnade upp elektroniklådan och försökte lista ut hur man kan styra grejerna. GRBL är smidigt. Det finns gott om programvaror att skicka g-kod med så det är bara att välja en favorit. Jag har provat Universal Gcode sender, Laser-GRBL (som rekommenderas om man ska köra lasern) men har fastnad lite för openbuild, då det är både CAM-programvara och kontroll programvara. Bara att välja rätt USB-port och börja jogga maskinen.
https://software.openbuilds.com/

Lasern är styrd av en spänningsmatning och en PWM-signal, men om man ser till att ligga nära 100% duty cycle så går det även trigga ett relä.



När relät klickat ett par gånger, installerades det permanent med buntband på utsidan.


Pilotstarten är nästa grej att lösa. Enligt en hel del Tyska farbröder på youtube så går det helt enkelt att jorda piloten och på så sätt få igång plasman utan att röra materialet. Detta gör att munstycket i sig är jordat, vi får ser om munstyckena slits orimligt fort. Man kanske får sätta en timer på denna kopplingen så att man inte jordar hela tiden.




Jag har gjort lite mer, men det kommer i en senare uppdatering. Spänningen stiger...

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Nästa steg var att fästa handtaget i maskinen. Jag tyckte att hävarmen pga det långa handtaget var lite för lång så jag printade ett hus i två halvor som jag kan skruva fast.






Sen var det dags att testa att skära. Ingen succé än.
Jag har lite parametrar att leka med. Hållavstånd, luftflöde, ström, hastighet. Det jag tror hände var att jag nästan direkt brände sönder munstycket. Det kan vara så att fusk-pilot-tändningen inte är så skonsam mot munstycket. Har ni tips så tar jag tacksamt emot.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Som någon med en Lidl-plasmaskärare stående i garaget, ännu inte uttagen ur kartong, så är det här projektet mycket intressant! Jag ser fram emot uppdateringar (och att kanske kunna planka dina lösningar när jag själv kommer dit i projekthögen)

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Strömbegränsa fuskpiloten. Använd tex en klassisk40w glödlampa som resistor i pilotjordledningen så hamnar mer ström i plåten och mindre i munstycket. Labba med lite olika resistanser och försök hitta balansen mellan stabil tändning och minskat slitage på munstycket.

Min budgetcncplasmagrunka baserat på den då billigaste plasmaskäraren jag hittade gav hyfsade snitt när man väl fått ordning på skärdatat, så det går definitivt att göra funktionella grejer med ett riktigt budgetbygge. thumbs up

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Snyggt jobbat! Bra fart med bygget!
Fattade jag det rätt att du använder openbuild både till att generera g-koden och till att skicka den till maskinen?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Andra projekttrådar
Budget CNC Plasma
1, 2   >>
12 besök senaste veckan (6056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande