Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Budget CNC Plasma
<<   1, 2
14 besök senaste veckan (6058 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
2fast4u skrev:
Strömbegränsa fuskpiloten. Använd tex en klassisk40w glödlampa som resistor i pilotjordledningen så hamnar mer ström i plåten och mindre i munstycket. Labba med lite olika resistanser och försök hitta balansen mellan stabil tändning och minskat slitage på munstycket.

Min budgetcncplasmagrunka baserat på den då billigaste plasmaskäraren jag hittade gav hyfsade snitt när man väl fått ordning på skärdatat, så det går definitivt att göra funktionella grejer med ett riktigt budgetbygge. thumbs up


Jag har funderat på timer, för piloten behöver väl bara vara på när plasman tänder?
Får nog prova med ett motstånd också, det hade jag inte tänkt på innan.

Om piloten bara behöver vara på när den tänder så tänker jag att man kan sköta det manuellt också. Lägga emot piloten på jordklämman när man startar. Jag lämnar ju knappast den obemannad ändå.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
DaWa skrev:
Snyggt jobbat! Bra fart med bygget!
Fattade jag det rätt att du använder openbuild både till att generera g-koden och till att skicka den till maskinen?


Ja precis. Det lilla jag gjort än så länge har jag till och med Cadat i openbuild. Dvs ritat en rektangel. Jag har försökt läsa in en DXF också, men så fort jag flyttar filen i openbuild så ballar allt ut, inget hänger med som jag vill. Men det är förhoppningsvis något något jag behöver lära mig hur man gör bara.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Manuell frånkoppling eller ett enkelt tidsrelä som ger dig ett par sekunder "fuskpilot" vid varje start funkar ju. Nackdelen med helt avstängd är att du kan släcka plasman när du passerar redan gjorda snitt, typ om du gör "musse pigg öron" vid utvändiga hörn för att få snyggare bitar med skarpa hörn.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Janne O
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 132



Vart det inte stora störningar från plasman?
Jag trodde dylika billiga plasmabrännare var elaka mot CNC-elektronik.

Kan man få ta del av handtagshållaren? Jag har alla delar liggandes till en identisk variant.

_________________
Janne Ojanen
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



HF pilot är extremt jobbig ur störningssynpunkt. Fuskpilot och blowbackpiloten som ... vad dom nu heter ... har är ganska rumsrena.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Manuell frånkoppling genom att lägga emot pilotkabeln var en dum idé. Det går tydligen en hel del ström i den kabeln också, så det blev sprak och brak med avbränd kabel som följd. Nästa dumhet var att jag startade plasman i luften utan material under. Så klart går all ström genom pilotkablen då och således också igenom munstycket med stort hål i munstycket till följd.

Nästa test är att alltid ha material under munstycket, och koppla in ett motstånd så att pilotkabeln inte blir enklaste vägen för strömen.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Janne O skrev:

Kan man få ta del av handtagshållaren? Jag har alla delar liggandes till en identisk variant.


Javisst, pma mig en mejladress så ska jag försöka skicka en cad-fil. Tror dock att jag ska göra ett par förändringar till nästa upplaga.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Väntar med spänning på uppdatering

_________________
SO Johansson
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Ja, det gick snabbt i början. Ska försöka leka lite under julen.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare



Väldigt likt mitt bygge. Så får jag bara till pilotstarten, så tror jag det kommer funka fint.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 206



Coolt👍 Jag följer det här med spänning jag med.

Lidl har ju också en brännare med pilotlåga:
https://www.lidl.de/p/parkside-schlauchpaket-pilotzuendung-fuer-plasma . . . .

Men den är kanske inte så lätt att få tag i. Och kanske inte skulle göra någon skillnad heller?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Jag höll på att bygga min CNC-plasma i somras. Jag byggde en relativt seriös ram i alu-profil för att sedan snåla och köpa ett billigt plasma aggregat från amazon. Det hade Pilotlåga men använde HF-start vilket dom flesta maskinerna i budgetklassen använder. Jag la säkert en månads tid på felsökning och försöka få aggregatet att inte störa ut all cnc-elektronik. Alu-folie, skärmade kablar jord osv. Var nära att göra en foliehatt ett tag . Det hela slutade iallafall att jag tog smällen och köpte ett aggregat med "blow-back" start . Alla problemen försvann och jag har varit hur nöjd som helst.

Jag förstår att du kanske satsar på att hålla det så billigt som möjligt, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter av plasma iallafall thumbs up

_________________
David Anderberg
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Jo, jag börjar förstå att fuskpiloten inte är det enklaste att få till. Jag har kvar att testa att koppla en glödlampa och köra "pilotjorden" igenom. Annars måste jag kanske också bita i det sura äpplet och skaffa plasma med riktig pilot. Jag har däremot inte haft några problem med störningar av elektroniken. På fräsen jag byggde hade jag störningar men det var faktiskt gränslägena jag hade mest bekymmer med. På denna maskinen har jag inte gränslägen, så det förenklar det något.

Några tips på plasma man borde satsa på om det inte lyckas med Lidl-varianten?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
David Anderberg
Täby
Här sen Aug 2019
Inlägg: 48



Njae, jag köpte en lotos ltp5500d från alibaba eller aliexpress. Den kostade typ 310 dollar på hemsidan, men efter frakt, tull och importavgifter blev det ungefär 6000 svenska kronor. Fin maskin, men jag skulle vilja uppgradera till en rak brännare istället för den vinklade man får med ( Har inte riktigt fattat vilka modeller på brännare som är kompatibel med aggregatet).

Jänkarna verkar tycka om hypertherm men då kostar det en slant... Finns en på blocket för 12*, har för mig att dom kostar runt 30* nya.

Jag har aldrig hållt på med plasmaaggregat innan och den enda erfarenheten jag har är av den här "kinamaskinen" som funkar bra ( så ta mina åsikter med en nypa salt). Men glöm inte att kolla efter "low frequency start" eller "blow-back start" om du ska köpa något.

Har din traditionell skrap-start?

PS: Vet någon vad för effekt/lasertyp man behöver om man vill kunna gravera i metall? Är det en jättedum idé att montera laser på en cnc-plasma och ha en "dubbelmaskin"?

_________________
David Anderberg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Har du kollat på Revline tools?
Verkar bara bland de billigare hyfsat ordentliga maskinerna. Sen att det stöttar en forumsmedlem gör det ju ännu mer attraktivt.

Jag köpte en "Paris 700" , har använt den ytterst lite, men tycker den gör sitt jobb alldeles tillräckligt bra .

Det är den jag är sugen att bygga en CNC skärbord till nån gång. )Saken är ju att jag har vattenskäraren 2 min hemifrån så det kanske aldrig blir av )

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Jag har kikat lite på Revlines plasmor, men blir inte klok på om de har pilotstart eller inte. Jag ska erkänna att det jag var i mest behov av att skära har jag redan fått från min lokala vattenskärare så projektet nedprioriterades en aning.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Litet framsteg ikväll med plasman. Jag känner mig lite dum. Min Lidl plasma har tydligen pilottändning. Som visserligen inte funkat vidare bra med det nya handtaget men som funkar fint med originalhandtaget nu ikväll. Fortfarande nåt som är tokigt men jag ger inte upp på Lidlplasman riktigt än.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Igår kväll var det dags igen att kika lite på plasman. Slangpaketet jag köpte vid sidan om var boven i dramat. Det läckte i anslutningen vilket gjorde att jag inte fick rätt flöde i munstycket. Allt pyser och fräser så jag märkte det inte innan. Slaktade originalhandtaget och provade med det istället. Nu skär det mycket bättre. Nu ska jag bara hitta rätt hastighet, ström och lufttryck för att få snitten så bra som möjligt. Tips mottages gärna.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Kalasgasarn
lenhovda
Här sen Jul 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skärhastighet / avstånd till plåt / amp allt spelar roll. Går skära på måfå (som jag gör just nu) resultatet blir vettigt men inte 100. Är väldigt olika från maskin till maskin så vågar knappt säga något, men 1.5mm avstånd 3000mm, 1mm = 15 amp upp till 3mm. något sån kör jag själv.

_________________
Joel samuelsson
Citera
Andra projekttrådar
Budget CNC Plasma
<<   1, 2
14 besök senaste veckan (6058 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande