Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
22 besök idag (24837 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



erikjakan skrev:


Varför har dem ett rör rakt igenom x-pipen?

😁


Jag kan bara gissa, och den gissningen är att röret genererar en annan avgaston Det systemet låter väldigt vasst och högpitchat, skiljer sig markant från många andra system till M3 E92. En avgastillverkare som har den typen av ton på många av sina system använder sig av en form av "vortex" generator, se bild nedan:




Den kilen en bit in är "vortex generatorn". Den ska tydligen producera en virvel som i sin tur alstrar en mer högpitchad ton. Det röret mitt i x-pipen skulle kunna vara en variant av nått sådant.

Optimalt för effekt? Knappast, så funktionen borde ju vara ljudmässig i så fall

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Ja det är säkert så

Vi får se vad jag hittar på med avgaset, nu vill jag mest köra.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



erikjakan skrev:
Ja det är säkert så

Vi får se vad jag hittar på med avgaset, nu vill jag mest köra.


Det du har är ett efter marknads högflödes system så rent prestanda mässigt så ligger du mycket bra till redan och få till en singel 4 tums blir inte bra kommer skava och bli skit med markfrigång tro mig förbannat trångt från tunneln och bakåt , ljudet är en annan sak personligen gillar jag det över brutala 7 liters brölet

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 15



Går det att använda ett ovalt rör med samma area som ett 4"?

https://burnsstainless.com/collections/tubing/products/straight-oval-t . . . .

Är ju inte ens 2.5" högt.

_________________
Robert Norgren
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1342



RobtheFiend skrev:
Går det att använda ett ovalt rör med samma area som ett 4"?

https://burnsstainless.com/collections/tubing/products/straight-oval-t . . . .

Är ju inte ens 2.5" högt.


Mer än 2000:-/meter och då ska man lägga på frakt, tull och moms också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Det går hyffsat att tillverka ett ovalt rör i en hydraulpress om man skulle vilja.

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Bilen har vart uppe hos PPF och bromsas samt mappats om.

Jag hade ju köpt en kam i villfarelsen att det är smidigt att meka v8or... Visar sig att på ls7 måste hela jävla maskinen plockas ner i molykyler för att göra ett kambyte, så jag sket i det.

Nåja, maskinen blev rätt nice ändå, gav 509whp och 670nm nånting.
Bilen känns rätt arg och svarar jävligt bra på gasen 😁





_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



500 riktiga häst är ju inte fy skam. Det equals ju ungefär 800 tangentbordshästar, så det ska du vara nöjd med. thumbs up
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059



And ersJepp sson skrev:
500 riktiga häst är ju inte fy skam. Det equals ju ungefär 800 tangentbordshästar, så det ska du vara nöjd med. thumbs up


Tangentbordshästar ligger nog rätt nära amerikanska dynojethästar

Ang lättmekade jänkare verkar det mest vara en myt, liksom alla andra bilar gäller det typ fram till 70talet. Sen är det tusen jäkla prylar under huven där med

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4098



Det är ju inte så att man blir sugen på en Corvette... inte alls..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Cédric skrev:
And ersJepp sson skrev:
500 riktiga häst är ju inte fy skam. Det equals ju ungefär 800 tangentbordshästar, så det ska du vara nöjd med. thumbs up


Tangentbordshästar ligger nog rätt nära amerikanska dynojethästar

Ang lättmekade jänkare verkar det mest vara en myt, liksom alla andra bilar gäller det typ fram till 70talet. Sen är det tusen jäkla prylar under huven där med


Då borde du verkligen prova att skruva i en vanlig LS(tydligen inte LS7 då), för det är sjukt hur enkelt uppbyggda dom är

_________________
S Örnberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



ls7 är tillkrånglade pga oljepumpsystemet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Cédric skrev:
And ersJepp sson skrev:
500 riktiga häst är ju inte fy skam. Det equals ju ungefär 800 tangentbordshästar, så det ska du vara nöjd med. thumbs up


Tangentbordshästar ligger nog rätt nära amerikanska dynojethästar


Hörrudu akta nu vad du skriver. Du är på fiendemark när du kommenterar sånt i jänketrådar.
Rätt vad det är så halkar du på lite smält cheddar som någon lämnat utanför ytterdörren.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Cédric skrev:
And ersJepp sson skrev:
500 riktiga häst är ju inte fy skam. Det equals ju ungefär 800 tangentbordshästar, så det ska du vara nöjd med. thumbs up


Tangentbordshästar ligger nog rätt nära amerikanska dynojethästar


Hörrudu akta nu vad du skriver. Du är på fiendemark när du kommenterar sånt i jänketrådar.
Rätt vad det är så halkar du på lite smält cheddar som någon lämnat utanför ytterdörren.


Är nog beredd att hålla med Cédric här 😂

Det får duga med dryga 500 på hjulen, finns lite att göra nästa vinter också 😊

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Byta kammen är enkelt om man gjort det någon gång , problemet är att det är en j-la massa jobb att komma fram till själva kambytet , sedan har vi risken med att i slutändan tappa ner en lyftare i oljetråget som jag råkade ut för trots att jag låst dem med pinnar , inget bra tro mig.
Jag har alla avdragare osv som behövs för ett kambyte så hör av dig så kan du låna det.
509 är ju förbannat bra på en sugis kommer gå fint den där på KM , du måste bara komma ner och tampas med Ubbe och Bengt på KM

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
Mats Ahlgren skrev:
Byta kammen är enkelt om man gjort det någon gång , problemet är att det är en j-la massa jobb att komma fram till själva kambytet , sedan har vi risken med att i slutändan tappa ner en lyftare i oljetråget som jag råkade ut för trots att jag låst dem med pinnar , inget bra tro mig.
Jag har alla avdragare osv som behövs för ett kambyte så hör av dig så kan du låna det.
509 är ju förbannat bra på en sugis kommer gå fint den där på KM , du måste bara komma ner och tampas med Ubbe och Bengt på KM


Ja precis, lätt när man rivit maskin i molykyler 😅

Tack för erbjudandet! Kommer säkert väl till pass!

Vart när och hur anmäler jag mig?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



erikjakan skrev:
Mats Ahlgren skrev:
Byta kammen är enkelt om man gjort det någon gång , problemet är att det är en j-la massa jobb att komma fram till själva kambytet , sedan har vi risken med att i slutändan tappa ner en lyftare i oljetråget som jag råkade ut för trots att jag låst dem med pinnar , inget bra tro mig.
Jag har alla avdragare osv som behövs för ett kambyte så hör av dig så kan du låna det.
509 är ju förbannat bra på en sugis kommer gå fint den där på KM , du måste bara komma ner och tampas med Ubbe och Bengt på KM


Ja precis, lätt när man rivit maskin i molykyler 😅

Tack för erbjudandet! Kommer säkert väl till pass!

Vart när och hur anmäler jag mig?


Anmälan har inte öppnat ännu kommer senara , det som många gjort redan är bokat boende , själva banåkat KM är på Söndagen , många bor på Miskarp under helgen klubben har bokat hela anläggningen , se nedan för mer info https://clubcorvette.se/racing/aktivitet/banhelg-mantorp-park-med-km-1 . . . .

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731


Trådstartare
På måndag blir det premiär med Drivers på Gelleråsen 😊

Målet är under 1.10 med lätthet, får se om det går med dessa däck som jag inte kollat hur gamla dem är. 😎

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12858



Posta helst inte en film efteråt. Mitt habegär är redan ohälsosamt stort.

Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Trodde aldrig att jag skulle säga att jag vill ha en Corvette, men nu vill jag
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



erikjakan skrev:

Målet är under 1.10 med lätthet


Om banan är blöt ja, annars lär du fixa 1.07.xx

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
22 besök idag (24837 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande