Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 17 besök senaste veckan (23938 totalt) |
Jag ska försöka att göra den lagom, det är mest tonen med separerade bankar som jag inte gillar.
Panteran här på rejsa är ett utmärkt exempel på hur det ska låta. Men också svårt att få till med mycket volym. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Det går ju alltid att leka med ett eller flera x-rör för att minska fiskebåtljudet, och att kunna köra med nån ljuddämpning vid behov skadar ju inte (dvs cutouts för bypass).
|
||||
Det är felbyggt från fabrik. Sitter redan x pipe ganska tidigt men det duger icke.
Det måste ihop i ett rör. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
8-1 då va? För 4-2-1 (som ett enkelsystem normalt är) blir det inte mycket annorlunda ljud av väl? |
||||
Jag och en kamrat byggde 2 bilar samtidigt med varsin bmw 8 (m60b40)
Han byggde dubbla 2.5" rör med x-pipe hela vägen (Amazon kombi) Jag byggde 8-2-1 med enkelt 3" från växellådan och bakåt. (Opel kadett) 2 ganska olika ljudbilder. Kadetten ca 1min in i klippet Amazon ca 3.20 in i klippet https://youtu.be/tuY6IHcoTm4 _________________ Mattias Holmgren |
||||
8-1 headers finns inte till c6 ls7 vad jag hittat. Dem headers jag har nu är 4-2-1 sen 3" x-pipe sen splittrat hela vägen. Det ger ju båtljud. Tittar man på x-pipen så ser den ganska trång ut.. Vet inte hur det påverkar ljudet. Antingen drar jag ihop rören efter bakaxeln och blandar dem i en 4" dämpare, eller så bygger jag 2-1 vid headers och sen singel 4" hela vägen om det går fysiskt. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kadetten låter ju absolut trevligast här! Tack för inputen! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Tog ut blåbäret 2 på luftning idag, det gick fint, ska iväg och mappa hos ppf snart
Passde på att låna EDE racings vågar och den var faktiskt lättare än jag trodde. Mvh Erik Wedlund _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Gör som jag gjort. Kör en 'lång' midja på x-pipen. Jag klöv det mitt itu och satte dit en 4" ljuddämpare mitt i, så min x-pipe midja är ca 400mm lång, kanske 450mm också. Den har ett sound som inte liknar många andra AMG's. Inte riktigt som panteran, men inte långt ifrån, lite uppblandad med amg blöddret. Edit: _________________ Patrick Wetterskog |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Typ så här?
https://www.youtube.com/watch?v=SbT0 IPE F1 system till M3 E92. Låter "hyffsat" arg och rejsig.. Syns inte jättebra på bilden men den X-pipen är dessutom lite konisk, jag har en bild med mått sparad någonstans.. Det är inte mycket men lite mindre tvärsnittsarea i ena änden (gissningsvis den bakre). [/img] _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag vill påstå att X-pipes som blir en 'midja' och stryper totala arean, faktiskt stryper motorn på högre varv.
Just pga att alla avgassystem på alla bilar är i stort sett för långa(pulstuning) Och nånstans vid normalt under baksätet på en normal bil vill man egentligen inte ha nå mer avgasrör. Så därav kan man 'lura' motorn med att låta rören mynna i en större volym och sedan fördelas pulsen som kom i det ena röret, ut i de båda bakre. Detta lurar motorn så den tror att pulsen nått atmosfären utanför avgasröret. David Vizard har en film på tuben om förlustfritt avgassystem: https://www.youtube.com/watch?v=J4w9 _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Varför har dem ett rör rakt igenom x-pipen? 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Bilen är nu rensad från dekaler ytterligare samt tvättad, bonnpolerad och vaxad med carnubawax för lite avrinning, år av bankörning sätter helt klart sin patina 😁
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar Corvette C6 Z06 2007 GT3-dödare? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 17 besök senaste veckan (23938 totalt) |