Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spännande test av 3dscanner
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2092 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nästa video han gör är en shootout av alla "billiga" 3dscanners thumbs up



_________________
Magnus Thomé
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



En riktig scanner blir så klart bättre, men jag testade Metascan efter att den nämndes i Börnie-tråden. Det här är 45 eller så foton ned i ett inte alls förberett motorrum, i "hålet" efter batteriet. Tagna med den belysning jag har i garaget, så ungefär så elakt som man kan lägga upp det, och ändå ett rätt bra mesh att jobba efter om man behöver CADa någonting?




En screenshot från appen via Whatsapp, den ger i alla fall lite bild om vad den försökt återskapa:


Kör man med lidar, eller bara tar sig lite tid att förbereda och kanske inte fotografera ett hålrum, så kan det vara väldigt kraftfullt.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja iPhone av senare modell kommer man verkligen långt med thumbs up


Såg den här killens tester för ett tag sen

https://youtu.be/R9lGi4wMdQQ



Har hittills gått bet på att hitta något som funkar lika bra på Androidlurar som har Tof-sensorer. De jag hittat för Huawei P30 Pro (som jag har) är inte i närheten av det som finns på iPhone. Tror vissa Samsung har Tof-sensor också?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Einscan Einstar ser ju mycket lovand ut. Att överhuvudtaget få ut något användbart från en "billig" 3d-scanner ska man se som en vinst, iaf när det gäller lite större objekt.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Har kikat lite på en Revopoint Pop 2, men även sneglat lite på en Einscan Eiinstar för att göra det smidigare för att ta fram delar till bilen eller skapa gjutformar. Hade inte riktigt tänkt på att man behöver en riktigt grym dator för att det ska flyta på bra, helst ska det vara en laptop också om man vill scanna av en bil eller karossdel på ett smidigt sätt. Lite drygt att släpa med sig den stationära. Från att ha varit "billigt" á 10K blev det istället en utgift på 30-40K.

EDIT: Hade missat att Revopoint har en Mini också med ännu bättre specs som inte är särskilt mycket dyrare. https://shop.revopoint3d.com/collections/mini/products/revopoint-mini-blue-light-3d-scanner?variant=43464492908779

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Jag har en revpoint pop. Alltså inte pop 2. Den.är inte vidare bra. Tror tyvärr nte pop2 är något att ha heller. Mjukvaran är den samma och är objekten lite större så tappar man allt vad precision heter. Det driftar ordentligt.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Har också en revopoint pop. Håller med om att den lämnar mycket att önska. Men fortfarande bra för priset anser jag. Noggrannheten på mindre objekt är rätt hög.
Finns en väldigt välgjord noggrannhetsundersökning med POP2, på storlek hjulspindel:
https://youtu.be/w6acp7AIl3w

Men jag såg precis einstar-videon. Den verkar ju riktigt lovande! Vore intressant att se exempel på vilken noggrannhet den håller på varierande storlek av objekt.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Har läst bra om Pop 2, men det kan ju vara så att mjukvaran inte är lika bra. Just det klippet som Dawa länka till har jag kollat och läst kommentarerna, var nån med väldigt mycket erfarenhet (även professionellt) som lovordade den sett till vad den kostar och den precision man får.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Denna videon beskriver ganska väl mina problem med pop-scannern.
Den duger bra till små saker, men jag vill exempelvis skanna stora delar av en bilkaross för att kunna göra gjutformar till skärmar mm. Ska man printa något som ser rätt ut så funkar det säkert, men ska måtten bli rätt så är det svårt.


_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Jag förstod det som att Pop 2 var väldigt exakt men kanske inte gjord för karossdelar. Man kanske ska kika mer på en Einscan ändå. Även om mjukvaran till Revopoint inte riktigt levererar så verkar själva scannern rätt bra.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Westersund skrev:
Jag förstod det som att Pop 2 var väldigt exakt men kanske inte gjord för karossdelar. Man kanske ska kika mer på en Einscan ändå. Även om mjukvaran till Revopoint inte riktigt levererar så verkar själva scannern rätt bra.

Vågar du så köp min pop billigt och testa om det duger åt dig.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Yo-1 skrev:
Denna videon beskriver ganska väl mina problem med pop-scannern.
Den duger bra till små saker, men jag vill exempelvis skanna stora delar av en bilkaross för att kunna göra gjutformar till skärmar mm. Ska man printa något som ser rätt ut så funkar det säkert, men ska måtten bli rätt så är det svårt.


Jag håller med, den funkar inte till större detaljer. Jag scannade en hel (liten förvisso) kaross med min. Det tog en evinnerlig tid, med otroligt många del-scanningar och blev inte i närheten av så exakt den skulle behövt vara för gjutformar etc. Men med hjälp av lite kontroll mått när jag pusslade ihop de olika delarna så blev den i alla fall tillräckligt bra för att grovt kunna skissa på ett bygge under karossen.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Einstar verkar mycket mer lovande. Men frågan är om man skulle våga göra gjutform ändå?
Den här videon ser ganska lovande ut vad gäller måttnoggrannhet (seg video, räcker att titta lite i början och sen i slutet. I beskrivningen skriver han hur måtten överensstämmer). Han skriver visserligen ut måtten inom tiondedels tum bara.
https://youtu.be/J2tZC7WngqU

Väldigt nyfiken på resultat om någon här vågar köpa och prova:)

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Yo-1 skrev:
Vågar du så köp min pop billigt och testa om det duger åt dig.


Duger den inte åt dig så duger den inte åt mig, men tack ändå.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
TinkertownAB
Bygdeå
Här sen Dec 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Scannade en bakaxel som jag håller på och ska bygga! Köpte einstar för någon månad sen. Skitgrym programvara och bra precision! enda jag har noterat är att den har lite svårt att ta upp mindre hål

bakaxelhus scannad textur och markers


Gjorde modellen vattentät med deras programvara (som är skitbra)


uppriktad i blender och börjat rita lite fästen. Man ser lite defekter, skulle tagit mycket längre tid på mig att scanna, data quality indicator i videos osv


Drivaxel


testad i axeln (ska kapas)


Typ komplett och uppsatt i fusion


....och här är bilen den ska på

_________________
Tomas Pedersen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nice!!


Det verkar lite som att vissa är mer åt hållet för mindre och detaljerade delar och andra för större. Att Einstar funkar kalas på lite större saker verkar vara helt klart men jag är lite nyfiken på om den är vettig för mindre grejer eller om en annan scanner är mer rätt köp då. Någon tanke eller åsikt kring det du som har erfarenhet av den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



TinkertownAB skrev:
Scannade en bakaxel som jag håller på och ska bygga! Köpte einstar för någon månad sen. Skitgrym programvara och bra precision! enda jag har noterat är att den har lite svårt att ta upp mindre hål...


Mycket intressant! Ser riktigt bra ut! Har du kontrollmätt hur nära scanningen var verkligheten? Typ från fläns till fläns, det är ganska långt och vore väldigt kul att veta hur nära verkligheten scanningen kom.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
TinkertownAB
Bygdeå
Här sen Dec 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


DaWa skrev:
TinkertownAB skrev:
Scannade en bakaxel som jag håller på och ska bygga! Köpte einstar för någon månad sen. Skitgrym programvara och bra precision! enda jag har noterat är att den har lite svårt att ta upp mindre hål...


Mycket intressant! Ser riktigt bra ut! Har du kontrollmätt hur nära scanningen var verkligheten? Typ från fläns till fläns, det är ganska långt och vore väldigt kul att veta hur nära verkligheten scanningen kom.


Har större tolerans på det jag mäter med måttbandet, nominellt ska den vara 50" -2 mm per sida för bromsköldar har jag lyckats fundera ut. Jag hamnade en någon halv-millimeter fel i scanningen, måttband vettekatten om det ens är värt
Enligt siffror ska den ligga på 0.05 (inom? dvs ±0.025?) men står inte inom vilka mått eller typ förhållande till refsystemet eller inbördes....


Magnus Thomé skrev:
Nice!!


Det verkar lite som att vissa är mer åt hållet för mindre och detaljerade delar och andra för större. Att Einstar funkar kalas på lite större saker verkar vara helt klart men jag är lite nyfiken på om den är vettig för mindre grejer eller om en annan scanner är mer rätt köp då. Någon tanke eller åsikt kring det du som har erfarenhet av den?


Jag tycker och jag har sett andra skriva den har väldigt brett synfält. det tror jag gör att det är svårt som attan scanna mindre saker (typ warhammer eller liknande). med det sagt har jag endast kört prylar som har varit 15cm och uppåt och dom har blivit tillräckligt bra för att jag ska kunna reverse-engineera saker på den. tex:







mer saker på att göra listan

_________________
Tomas Pedersen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41503

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up


Ska bli spännande att se hans nästa video där han ska gå igenom vad de olika modellerna är bäst o sämst på.

_________________
Magnus Thomé
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



TinkertownAB skrev:

Har större tolerans på det jag mäter med måttbandet, nominellt ska den vara 50" -2 mm per sida för bromsköldar har jag lyckats fundera ut. Jag hamnade en någon halv-millimeter fel i scanningen, måttband vettekatten om det ens är värt
Enligt siffror ska den ligga på 0.05 (inom? dvs ±0.025?) men står inte inom vilka mått eller typ förhållande till refsystemet eller inbördes....


Det verkar ruggigt bra! thumbs up Einscan har väl gått lite från "andra hållet" dvs haft scanners mer mot professionell inriktning och nu den här som är mer i konsumentklass. Många av dom andra, typ min revopoint har väl börjat i andra änden.

Tack för infon, väldigt intressant. Sista funderingen för stunden: hur pass krallig dator kör du på?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
TinkertownAB
Bygdeå
Här sen Dec 2022
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


den är inte krallig alls utan är en gammal lenovo laptop. 16gb ram, NVIDIAr GeForcer GTX 1660 Ti och Nionde generationens Intelr CoreT i7-9750H, SSD på det också då. Fungerar jättebra! det största jag kört är bakaxeln ovan och det gick över förväntan

_________________
Tomas Pedersen
Citera
Skruva banåkabil
Spännande test av 3dscanner
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (2092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande