Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Remspänning Rotrex vs allt annat
373 besök totalt
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Jag har en Rotrex kompressor på min Elise. Funkar finfint. Men så började jag klura lite på remspänningen. Rotrex säger "Tension force: 75-120N per belt rib." Jag kör med en Gates 7PK rem så jag ska ligga runt 525-840N i sträckkraft.

Remsträckaren jag använder är en ombyggd remsträckare till generator, ac och sånt där på en Volvo S40/V50 mfl 2004-2008. Den har fått bredare rulle och lite sånt.

Min fråga till Rejsaexperterna är, hur mycket remsträckningskraft används normalt sett på en remkrets för generator, ac, servopump mm? Hur mycket kan jag tänkas få med en sådan sträckare? Kommer jag innanför spannet eller är jag långt under eller över? Sträckkraften är inte modifierad och geometrin sträckare-rem är hyfsat likt.
Tänkte att min sträckare kanske inte når den sträckkraften? Än så länge funkar det ju bra men jag vill gärna hamna inom Rotrex rekommendationer på stäck.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Borde väl vara relativt enkelt att mäta upp med en krokvåg, eller kommer du inte åt att dra i den?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



Lärde mig av en "rem-expert" att du ska kunna vrida remen 90° för hand, inte mer, inte mindre, oavsett längd.

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
safe skrev:
Borde väl vara relativt enkelt att mäta upp med en krokvåg, eller kommer du inte åt att dra i den?


Nja, det är sjukt trångt Ska lyfta av karossen om någon vecka så då kan jag kanske komma åt med en krokvåg om jag förlänger armen. Kan jag fästa den på något sätt i sträckaren så kanske jag kan mäta vad som behövs för att den ska "släppa" remmen. Det borde ju kunna ge sträckkraften eftersom remmen gör en 90 graders rundning av sträckaren och sträckaren är rätt så 90 grader emot där remmen kommer ifrån

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268


Trådstartare
Kimmen skrev:
Lärde mig av en "rem-expert" att du ska kunna vrida remen 90° för hand, inte mer, inte mindre, oavsett längd.


Ja, den brukar jag köra med men det har blivit supersvårt att komma åt den utan att lyfta av karossen... men den ska av strax. Sen är det ju alltid svårt att veta hur mycket man ska ta i. "Lagom" kanske Och om jag har ätit min spenat eller inte

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
Skruva banåkabil
Remspänning Rotrex vs allt annat
373 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande