Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Torsen Typ 1 vs Typ 2
507 besök totalt
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401


Trådstartare
Hej!

Märker man skillnad på en Torsen typ 1- och Torsen typ 2-diff? För mig gäller det uppgradering av Miata NA 1.8 med öppen diff men frågan är allmän för Typ 1 och 2 är i detta fallet tillverkaren Torsens benämning på olika konstruktioner på torsendiffar.

Skulle jag som rutinerad trackdayåkare märka nån skillnad på typ 1 vs typ 2 gällande förmågan att få ner kraften bättre ut ur kurvor och förmågan att styra baken med gasen?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Har ingen aning om vad Typ 1 eller 2 innebär men rent generellt så bygger alla diffar av torsen-typ på friktion (oavsett vad de olika tillverkarna skriver) så det beror funktionen på vad de som konstruerat diffen har valt att ha för vinklar på kuggen och vad de har för friktionselement.
Så kolla på vad de säger att de har för procentsatser eller kolla vad de som kör de olika diffarna säger mer än tillverkarnas säljsnack.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Same same vid körning men lite olika om man mäter eller plockar isär dem.
De två du tänker på saknar förspänning så med lättat hjul så blir det frihjul som en öppen diff
Det löses med mindre curbhoppande och mindre bakkrängare.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Same same vid körning men lite olika om man mäter eller plockar isär dem.
De två du tänker på saknar förspänning så med lättat hjul så blir det frihjul som en öppen diff
Det löses med mindre curbhoppande och mindre bakkrängare.


Ok, inget måste att leta upp en typ 2 då thumbs up
Det är väl om ett hjul är helt i luften som dom beter sig som öppna diffar? Om det uppstår en skillnad i grepp skickas väl mer vrid (per torque ratio:t) till hjulet med mer grepp?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Fejlep skrev:
Niklas Falk skrev:
Same same vid körning men lite olika om man mäter eller plockar isär dem.
De två du tänker på saknar förspänning så med lättat hjul så blir det frihjul som en öppen diff
Det löses med mindre curbhoppande och mindre bakkrängare.


Ok, inget måste att leta upp en typ 2 då thumbs up
Det är väl om ett hjul är helt i luften som dom beter sig som öppna diffar? Om det uppstår en skillnad i grepp skickas väl mer vrid (per torque ratio:t) till hjulet med mer grepp?
Beroende på konstruktion av dreven innuti så kan den flytta olika andelar moment av ingående till de utgående axlarna.
Bara för att ta ett exempel så kan det vara ett värde på 2,4. Det innebär att 340Nm ingående kan delas till 100Nm och 240Nm. Men när det hjul som tan ta minst moment inte ens kan ta 100Nm så kommer det att spinna på det hjulet.
Torsen på bakhjulsdriven bil är inte absolut snabbaste runt banan, men en "undehållsfri" kombinationslösning som ger mycket nöje per skruvtimme (jämför med lameller som bråkar och slits i jämförelse).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Å andra sidan så kan man ändra ingrepp på en ramp-lamell och man kan ha olika ingrepp på driv och coast.
Sen att det slits, man får ha en rätt styggt satt diff pch mycket motor om det skall slitas så man lider av det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Fejlep skrev:
Niklas Falk skrev:
Same same vid körning men lite olika om man mäter eller plockar isär dem.
De två du tänker på saknar förspänning så med lättat hjul så blir det frihjul som en öppen diff
Det löses med mindre curbhoppande och mindre bakkrängare.


Ok, inget måste att leta upp en typ 2 då thumbs up
Det är väl om ett hjul är helt i luften som dom beter sig som öppna diffar? Om det uppstår en skillnad i grepp skickas väl mer vrid (per torque ratio:t) till hjulet med mer grepp?
Beroende på konstruktion av dreven innuti så kan den flytta olika andelar moment av ingående till de utgående axlarna.
Bara för att ta ett exempel så kan det vara ett värde på 2,4. Det innebär att 340Nm ingående kan delas till 100Nm och 240Nm. Men när det hjul som tan ta minst moment inte ens kan ta 100Nm så kommer det att spinna på det hjulet.
Torsen på bakhjulsdriven bil är inte absolut snabbaste runt banan, men en "undehållsfri" kombinationslösning som ger mycket nöje per skruvtimme (jämför med lameller som bråkar och slits i jämförelse).


Fint! Borde vara ganska väl lämpat för en motorsvag bil då. Tänker på mina vilda 150 Nm

MaZ skrev:
Å andra sidan så kan man ändra ingrepp på en ramp-lamell och man kan ha olika ingrepp på driv och coast.
Sen att det slits, man får ha en rätt styggt satt diff pch mycket motor om det skall slitas så man lider av det.


Sant. Har på mkt subjektiva grunder fått för mig att jag inte behöver den ökade komplexiteten att kunna ändra dessa parametrar. Men kanske ångrar mig efter 1 säsong med torsen... Det är inte jätteskillnad uppåt i pris på lamelldiffar som verkar få bra omdöme kontra torsendiffar (till min Miata), nånstans mellan 5 och 10k.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Fejlep skrev:

Fint! Borde vara ganska väl lämpat för en motorsvag bil då. Tänker på mina vilda 150 Nm


Behöver man en diffbroms med så lite motor?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



safe skrev:
Fejlep skrev:

Fint! Borde vara ganska väl lämpat för en motorsvag bil då. Tänker på mina vilda 150 Nm


Behöver man en diffbroms med så lite motor?
I det blöta behöver man inte så mycket moment för att övervinna greppet, så allt hjälper.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Niklas Falk skrev:
safe skrev:
Fejlep skrev:

Fint! Borde vara ganska väl lämpat för en motorsvag bil då. Tänker på mina vilda 150 Nm


Behöver man en diffbroms med så lite motor?
I det blöta behöver man inte så mycket moment för att övervinna greppet, så allt hjälper.


Väta såklart. Jag kör ju aldrig i det, så det tänkte jag inte på!

Snö och is är det förstås nödvändigt på också för att det ska vara kul.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Jag har sett bankörafolk som bytt ut sin original torsendiff till lamell.

Men jag har aldrig vad jag kan minnas sett någon som bytt åt andra hållet.



Bara som en liten sidoinhoppskommentar för att förvilla

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Magnus Thomé skrev:
Jag har sett bankörafolk som bytt ut sin original torsendiff till lamell.

Men jag har aldrig vad jag kan minnas sett någon som bytt åt andra hållet.


Jag skulle kunna byta ut min torsen-diff mot en lamelldiff.... Hade inte köpt en torsen om jag skulle behöva köpa en diffbroms.

Fördelen (ibland) med torsen är att man slipper understyrningen på motorbroms i slalomkörning. Den är lite mer civiliserad på gatan också, jag märker inte av min förutom att den inte spinner innerhjulet då.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



safe skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag har sett bankörafolk som bytt ut sin original torsendiff till lamell.

Men jag har aldrig vad jag kan minnas sett någon som bytt åt andra hållet.


Jag skulle kunna byta ut min torsen-diff mot en lamelldiff.... Hade inte köpt en torsen om jag skulle behöva köpa en diffbroms.

Fördelen (ibland) med torsen är att man slipper understyrningen på motorbroms i slalomkörning. Den är lite mer civiliserad på gatan också, jag märker inte av min förutom att den inte spinner innerhjulet då.

Och att lamelldiffen slits...

Jag har för övrigt exakt samma erfarenhet av min torsendiff, jag märker inte av den men det spinner inte längre på innerhjulet.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Magnus Thomé skrev:
Jag har sett bankörafolk som bytt ut sin original torsendiff till lamell.

Men jag har aldrig vad jag kan minnas sett någon som bytt åt andra hållet.



Bara som en liten sidoinhoppskommentar för att förvilla
Tillgång på bolt-on påverkar ju också valet. Om det finns några hundra tusen klumpar med torsen i och inte en enda med lamell (de måste ju pillas in i en befintlig klump) så påverkar det ju valet för den late.

Sen kan nämna efter nåt års körande med odiffat (av lathet, orkade inte byta lager i den andra klumpen), så påverkar det gaspådraget ut på tex rakan på Kinnekulle. Du måste vänta flera meter med att mata på gas (och med fin känsla), trots justering av krängare till nackdel för statisk balans.
Möjligen med jättemycket grepp och 50hk eller dylikt så är kanske en diffbroms oavsett typ onödig vikt (tex Lotus Eleven).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



safe skrev:
Fejlep skrev:

Fint! Borde vara ganska väl lämpat för en motorsvag bil då. Tänker på mina vilda 150 Nm


Behöver man en diffbroms med så lite motor?


Japp, ju mindre effekt ju viktigare att få fäste och driv riktigt tidigt i kurvan. Med mycket effekt blir det ändå två spinnande hjul...

_________________
Roland Johansson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2233



Rolle Scirocco skrev:
safe skrev:
Fejlep skrev:

Fint! Borde vara ganska väl lämpat för en motorsvag bil då. Tänker på mina vilda 150 Nm


Behöver man en diffbroms med så lite motor?


Japp, ju mindre effekt ju viktigare att få fäste och driv riktigt tidigt i kurvan. Med mycket effekt blir det ändå två spinnande hjul...


Så mycket effekt har jag aldrig haft!
(Jo, kanske i idioten...)

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1338



Såg denna förra veckan som kan vara intressant att kika på, dom pratar bland annat om frihjulande med en torsen.


_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Skruva banåkabil
Torsen Typ 1 vs Typ 2
507 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande