Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1.8T quattro
<<   1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (9408 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Nzorikko skrev:
Vilken erfarenhet har ni av Stoptech bromsbelägg?

https://www.ddesign.nu/sv/30905550-audi-ford-seat-volkswagen-sport-bro . . . .

Löst det där med bromsbelägg? Vet många som är nöjda med Stoptechbelägg men som alltid så beror det ju på vilken bil man sätter grejer på. Tung bil med lite extra trim och feta däck eller lättad bil med lite pulver och smala däck. Tex Så jag blev ju inte mycket till hjälp här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Om man nu skall få tekniska problem så var ju timingen så här på slutet av säsongen perfekt.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Vi har inte gjort något åt bromsarna men till nästa asfaltssäsong är det nödvändigt.

Efter tips från en mekaniker som även tävlar i långlopp om att det kunde vara någon drivknut som gått sönder så började vi skruva isär igår. Ganska snabbt kunde vi konstatera att vi har oss själva att skylla, vi har ju flyttat ut en nedre bärarm för att öka den negativa cambern. Har vi tur så är det "bara" att trycka tillbaks drivaxeln i den yttre drivknuten höger fram.
Grabben har surfat fram justerbara övre bärarmar så vi får se om vi slår till på dem.

I natt var det frost här så asfaltssäsongen kanske är över och på isbanan behövs varken extra bra bromsar eller camber.

Annars har vi haft en spekulant på vår E90 utan motor som vi tänkte bygga långloppsbil av men vi tappade sugen men än så länge är den inte såld.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



E90 är såld som reservdelsbil.
Växellådan finns kvar.

Audin ser bättre och bättre ut med färre rostiga paneler.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Har ni nått färdigt för Bromsarna? Annars har jag saker som ska säljas som kräver 19" fälgar för att rymmas..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Vi har inte gjort något åt bromsarna och 19 tummare känns mest bara dyrt.

Däremot har vi aldrig kört isbana så här tidigt något år. Men imorgon lördag den 18 november kör vi på Överboda raceway.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Vi hade en riktigt bra dag på isbanan i lördags med perfekt is, många andra bilar och flera typ Raptor RS. Tyvärr hoppade drivaxeln ur igen trots att vi satt tillbaka undre bärarmen i standardläget. Men vi tar nya tag och återkommer på isbanorna.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Nzorikko skrev:
Tyvärr hoppade drivaxeln ur igen trots att vi satt tillbaka undre bärarmen i standardläget. Men vi tar nya tag och återkommer på isbanorna.

Hur mycke flyttade ni bärarmen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Jag skulle säga 12 mm vilket gav 3 mm negativ camber.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Jag köpte ju ett släp som varit nedviktat till 1500 kg. Jag vill vikta upp det till det egentliga värdet 2600 kg men det har stött på flera patruller som jag nu hoppas ha löst genom att köpa ett helt nytt komplett påskjut. Det är egentligen identiskt med det som sitter där men jag måste göra en teknisk förändring vilket att byta påskjut skulle innebära så nu borde jag kunna få ett intyg och kunna få göra en typbesiktning.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Mitt i vintern fick vi tag på däck till sommarens roligheter.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Nzorikko skrev:
Vi hade en riktigt bra dag på isbanan i lördags med perfekt is, många andra bilar och flera typ Raptor RS. Tyvärr hoppade drivaxeln ur igen trots att vi satt tillbaka undre bärarmen i standardläget. Men vi tar nya tag och återkommer på isbanorna.



Idag har vi skruvat ihop Audin igen med en ny låsring och även ny navbult och damask. Vi hade inte fått splinesen på drivaxeln ända igenom splinesen drivknuten plus att låsringen var sliten. Nu har vi provkört och allt verkar funka som det ska.
Imorgon bär det av till en isbana som lyckats hålla den öppen trots att det snöat mycket. Sedan den 18 november när vi körde rekordtidigt och isen var 23 cm har det bara varit plusgrader några timmar så isen är ännu tjockare nu.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



12.5 mil blev det på isen igår. Banan i år är riktigt rolig med snabba partier, tighta kurvor och bra plogat men också några ställen där det trängt upp vatten som det är bäst undvika. Efter att vi kört några varv var började vi köra med tidtagning med RaceChrono och TrackAddict. Vi var fyra som turades om med Audin och tiderna sjönk allt eftersom ned till 1.21. Nästa gång ska vi ta med en Bluetooth GPS med högre upplösning för att få exaktare tider. Bilen skötte sig perfekt, vädret hade kunna vara bättre istället för lätt snöfall och blåst så vi fikade i transportrucken och fick ingen Bullens. Men om någon dag far vi igen.


_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1149



Nzorikko skrev:
Jag köpte ju ett släp som varit nedviktat till 1500 kg. Jag vill vikta upp det till det egentliga värdet 2600 kg men det har stött på flera patruller som jag nu hoppas ha löst genom att köpa ett helt nytt komplett påskjut. Det är egentligen identiskt med det som sitter där men jag måste göra en teknisk förändring vilket att byta påskjut skulle innebära så nu borde jag kunna få ett intyg och kunna få göra en typbesiktning.



bara älskar svenska myndigheter
hoppas du får igenom det nu

_________________
henrik nielsen
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Nzorikko skrev:
Jag köpte ju ett släp som varit nedviktat till 1500 kg. Jag vill vikta upp det till det egentliga värdet 2600 kg

Det byttes inte däck i samband med nedtypningen?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Wish me luck - imorgon gäller det, då är det registreringsbesiktning.

Näe, det är inte bytt till någon annan dimension, det är 255/50/10.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Nzorikko skrev:
Wish me luck - imorgon gäller det, då är det registreringsbesiktning.

Näe, det är inte bytt till någon annan dimension, det är 255/50/10.

Då håller vi thumbs up thumbs up
Annars brukar det ju vara standard att byta däck klassning från C-däck till nått sämre..

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Hur menar du? Skulle det gå att klassa upp släpet om jag byter till C-däck?

Som du förstår av min fråga - det gick skit igår. Fastän jag hade intyg från leverantören så menade bilprovningen på att det inte var en teknisk förändring.

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Numera brukar besiktningsorganen inte acceptera enbart byte av däck som en anledning att klassa ned totalvikt och på samma sätt brukar inte byte av däck anses som tillräckligt stor teknisk förändring för att öka vikten.

Att byta påskjut borde räcka om det är annorlunda. Husvagnstillverkarna brukar ha extra balkar som monteras för ökad totalvikt.

Men, om du har intyg från tillverkaren som säger att släpet med en viss specifikation (påskjut, däck mm) får ha en viss totalvikt ska ju det vara okej, dock lite beroende på vad som gjorts när totalvikten sänkts.

Ibland är det enklare att "bara" köpa nytt släp för det brukar också finnas en marknad för just släp med sänkt totalvikt...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



therealpinto skrev:
Numera brukar besiktningsorganen inte acceptera enbart byte av däck som en anledning att klassa ned totalvikt och på samma sätt brukar inte byte av däck anses som tillräckligt stor teknisk förändring för att öka vikten.

Nu håller det på att vara 10 år sen. För att göra historian rätt så kort men en kompis lyckades köpa lös en släpvagn från ett försäkringsbolag som löstes in vid en trafikolycka.... Det var en hyres biltrailer och skadorna var rätt så små och den var bara några månader gammal så det var ju värsta klippet thumbs up
Den var nertypad till 1500kg från 2000 ton och det jag minns i alla fall var att det ändrades till C-däck men det kanske byttes påskjutet också.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



super7 skrev:

Nu håller det på att vara 10 år sen. För att göra historian rätt så kort men en kompis lyckades köpa lös en släpvagn från ett försäkringsbolag som löstes in vid en trafikolycka.... Det var en hyres biltrailer och skadorna var rätt så små och den var bara några månader gammal så det var ju värsta klippet thumbs up
Den var nertypad till 1500kg från 2000 ton och det jag minns i alla fall var att det ändrades till C-däck men det kanske byttes påskjutet också.


Ja, för 10 år sedan (eller mer) så var det kutym att göra så men "någon" tyckte att det var för enkelt...

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi A4 1.8T quattro
<<   1, 2, 3, 4   >>
17 besök senaste veckan (9408 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande