Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Harness bar!? | 759 besök totalt |
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Beror väl på i vilken gren du tänker dig.
Om taket kan tänkas ändra form så är det väl generellt en dålig idé att sitta fastspänd utan möjlighet för överkroppen att röra sig. Men det kan nog finnas hastighetsklasser i raktframåka där det är ok, men då fungerar ju 3pt lika bra. Men om det skulle vara 6pt eller midjebälte och taket oftast håller formen så är ju en sån sträva en möjlighet. Men möjlighet betyder ju inte att det alltid är lämpligt. |
||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Kan vi inte skrota skrönan att det skulle vara farligare med 4/6-punkt kontra 3-punkt, ifall man trycker in taket 😉 Hur skulle det kunna bidra till mindre skador(med 3-punkt) för att man skulle kunna röra sig i sidled? _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Hade en liknande på en av mina tidiagre Porsche 944. Det funkade alldeles utmärkt ihop med 6-punkts bälte. Jag hade ingen båge heller, så jag håller med Dude om att det är ett förlegat tankesätt.
Mitt bältesstag var dessutom hemmagjort av burrör, och jag hade kompletterat med ett tvärgående rör under stolen för grenremmen. Undrar hur mycket synpunkter folk har på det. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Jag tänkte också göra ett eget av bur-rör! Ska skissa upp ett och beställa ett tillbockat av Finess eller så. Jag är inte så orolig att få taket i huvet, tänkte mer på belastningen på skruvarna. Men staget sitter ju i minst 4a skruv och ska ta upp kraften från ett bälte i mitt fall, så det borde funka! Ska ev utnyttja baksätets mittre/nedre bältesinfästning också.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Jag har byggt exakt samma _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Med det sagt är det ju inte så ovanligt att axelbanden sitter relativt långt bak så det funkar ju ändå, men då är det ännu viktigare att dra åt bältet ordentligt så man inte har ett slack redan som utgångsläge. _________________ Mats Forssén Mondial T |
||
Det är ju en riktig djungel, det där med burar och bälten när man har lagt till det i bilar som inte har haft det från början. Och det tycks finnas många skrönor! Dessutom är ju alla krockolyckor olika vilket försvårar allt. Jag har en Porsche 944 med fullbur, skalstolar och sexpunktsbälten, bilen har vagnsbok och förändringarna finns med i registreringspapperna. Gott så. Jag tror personligen inte att det är någon större nackdel att bältena är lite längre bakom stolen, det bör kunna vara en fördel att de sträcks lite vid en frontalkrock för att minska trycket på kroppen. Men det är som sagt väldigt viktigt att bältena är ordentligt sträckta så att inte kroppen rör sig framåt innan den stoppas upp av bältet, det kommer ju att skapa ett onödigt tryck.
Men det jag tänkte komma till var buren. Förutom att öka vridstyvheten, ge ett väldigt rejsigt intryck så skapar den ju en enorm säkerhet för de som sitter i bilen, iallafall så länge de har hjälmar på sig... Vi är ju många som kör våra rejsbilar med fullbur till och från banorna och då är det sällan som vi har hjälmar på oss. Om en olycka händer då så tror jag att buren kan vara riktigt farlig, då några rör sitter väldigt nära en oskyddad skalle. Mvh / Claes Sorry Christer, om jag simmade i väg en bit från ditt ämne.... _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||
Simma på! Jag läser och lär. _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Vill faktiskt säga precis tvärt om vad det gäller längd och åtdragning på bältena, särskilt 5/6 punkts. I början på sommaren så var det en ordentlig smäll i aquilaserien där ett flertal bilar gick ihop i starten under bron på knutan. Alla förare utom en klarade sig helt utan skador, den föraren som i efterhand konstaterade att hans bälten inte var ordentligt åtdragna studsade runt i solen och ådrog sig en allvarlig ryggfraktur som resulterade i att han inte kunde köra något alls på resten av året. Bälten ska vara så korta som möjligt med så nära på optimala vinklar det går samt så ordentligt åtdragna som det bara går. Kedjan av skydd som innehåller stol, bälte hjälm hans/hybrid brister direkt när bältena inte är åtdragna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Hur grovt rör tror ni behövs? Jag skulle vilja ha rätt skarpa 90' böjjar i ändarna.
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
👍 Har nu beställt ett sånt av Mattias Ledin Motorsport! _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Skruva banåkabil Harness bar!? | 759 besök totalt |