Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Skadad vev - värt att fortsätta? | 567 besök totalt |
Hej
har en banpreppad Z3 coupe som nu ska få en ny motor för att få lite mer pulver på bana och valde då spåret Bmw M54B30. Vid köp var motorn fungerande, dock med många mil. När oljetråget sedan togs av upptäckte jag metalrörs bitar från oil-squirters samt massor av oljeavlagringar så har nog inte varit allt för täta oljebyten dessvärre. Trasiga oil-squirters var det såklart på cylinder 1 och cylinder 6 vilket kräver att veven lyfts ur. Inga större bekymmer då tanken ändå var att byta ut större delen av slitage delarna som glidskenor för kedjorna, vanos renovering samt nya packningar. Motorn var väldigt enkel att dra runt, bra komp och inga missljud så misstänkte inga fel på veven. Dock efter att ha lyft ur veven så upptäcker jag följande skador på veven och lagret till vevstaken på cylinder 1. Härliga märken som känns med naglarna. Är det värt att fortsätta på denna gamla motor eller skulle ni ha valt att bygga på en ny ? Om det är värt att fortsätta, har ni tips på vart man kan vända sig för att få hjälp med veven? Lagret till vänster är till vevstake cylinder 2 och lagret till höger vevstake cylinder 1 Mvh //Martin _________________ Martin Blomgren BMW Z3 Coupe Turbo DCT |
Är det oslipad vev och räcker det med 0,25 slipning (alltid bra att ha en slipning kvar innan det är skrot)?
Vad kostar två likadana motorer och jobbet att riva för att leta en vev som inte behöver slipas (jämfört med att slipa den du har)? Hoppas att du inte redan shoppat lager i std dimension? |
Jag skulle också lämna in på slipning. (Och samtidig balansering.)
Men var inte snål, utan slipa alla vevtappar. Att bara ta den skadade är huvudingriensen för att mixa lagrena och få ett nytt ras. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Om den är smidd så är den med all säkerhet härdad, men det brukar inte vara något hinder för slipning. Oftast är det väl ett induktionshärdat tunt skikt på ytan. Och om inte underdimensionerna räcker till så kan man ju alltid excenterslipa och få lite mer slaglängd samtidigt.
_________________ Kai Anttila |
Tack för alla tips. Då det är en standard motor med många mil tror jag i slutändan det handlar mycket om vad det kostar.
Har ni koll på firmor i stockholmsområdet som kan titta på jobbet? Då det sitter en M52TUB28 i min bil idag som nästan är samma motor så när som på volym, kammar och insug så är mitt andra alternativ att flytta över toppen och insug. Tänkte försöka räkna på alla alternativ innan jag köper mer saker. //M _________________ Martin Blomgren BMW Z3 Coupe Turbo DCT |
Skruva banåkabil Skadad vev - värt att fortsätta? | 567 besök totalt |