Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18   >>
31 besök senaste veckan (28191 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Ja precis, det är ingen dum idé.
Men med tanke på att den här maskin kanske går max 3-4 mil per år så hinner jag ha god koll på om det vibrerat loss

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Kadett4wd skrev:
Vi får la se =)
Tidigare hade jag stålmuttrar, men de drogs aldrig åt, utan bara låstes så det blev rätt spel, med loctite.
Det är mao ingen last de tar.

Inte helt rättvisande test, men man ser de tar mer skit än man tror ändå.



Porsche har haft alu-hjulmuttrar sedan sent 60-tal M14x1.5.
Verkar oförstörbara om man lägger en droppe olja på gängan och sfären drar med sexkanthylsa.
Sett många trasiga men enbart pga felaktiga verktyg eller övervåld.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Kadett4wd skrev:
De enklaste 400g jag hittat nu här på slutet av lättningsprojektet.

Vågen på jobbet är inte lika exakt som den jag har hemma, men den säger 400g exakt iaf.
Får se hemma


Nämen, visar inte vågen exakt 400 gram så vet vi ju faktiskt inte om det verkligen är 400 gram. Det kan vara 390. Med lite glädje kan det vara 410 😂😂
Det är nästan som mina 13" fälgar som vägde 3410 gram på en kalibrerad
AC våg innan blästring och lack. Who knows.. de kan bli jävligt svårbalanserade efteråt, och då sitter der ju flera hekto extra på varje fälg 🤣🤣 Tyngsta fälgen (utan 16 st M6 skruvar) väger nu 3420. Fälgcentrum skiljer 20 gram mellan den lättaste och tyngsta. Vägde inte efter blästring så jag vet faktiskt inte om det var värt kilopriset med lite snyggare fälgar.
Kämpa på med kilona. 👍

_________________
Christer Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
jag kontrollvägde idag på min våg hemma,, okej,, 399gram var det
Close enough

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Kadett4wd skrev:
jag kontrollvägde idag på min våg hemma,, okej,, 399gram var det
Close enough


Klart värt jobbet!

_________________
Christer Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jag kör egentillverkade m14x1.5 muttrar i alu 7075 T73 på raggarbilen, testdrog dom 200nm+ utan bekymmer


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Mange, kör du dem oanodiserade?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Kadett4wd skrev:
Mange, kör du dem oanodiserade?


Nope, anodiserat med titankulören

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Nice.
Var nyfiken om de var tuffa nog att köra utan anodisering =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Kadett4wd skrev:
Nice.
Var nyfiken om de var tuffa nog att köra utan anodisering =)


Skulle tro att anodiseringen varken gör till eller från bortsett från att ytan kanske inte blir saggig å ärgig lika lätt.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Precis, det är ju bara ytan som blir lite hårdare, tål väl bara lite mer nötning i en sån här applikation.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Jag försöker räkna lite på vad kåpan till hojen kommer hamna på i slutvikt.
Epoxiharts för laminering.
Säg jag använder 1kg, vad skulle det väga 'härdat och klart'?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Väger du fibrerna före du börjar laminera, är en bra vägledning i hur mycke epoxi du ska behöva använda

_________________
Magnus hägglund
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Jag har inte börjat greja med detta än, det är 'förstudier'.
Vad jag förstått så är en 245g matta just 245g tung per kvm? +epoxi när det är klart.

I mitt fall,, kåpan(tankdummy/sadel) är så vansinnigt tung att hur jag än gör så kommer en ny bli lättare. ja om jag inte bygger en 5mm tjock kåpa då iofs

Det är liksom 'pluggen' jag har använt, den är 15mm tjockl på sina ställen med spackel *ASG*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Jo precis, vi brukar klippa till kolfibern innan vi börjar blanda epoxi då kan vi prova den i formen först sen väger vi mattbitarna å blandar samma vikt med epoxi (tex 500gram matta= 500g epoxi). Då får man inte "slabba på" så mycket men får man den mängden att räcka så har man ett okej laminat (för att va våtlagt) alltså en 245g's matta börjar väga 490g med epoxi

_________________
Magnus hägglund
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Om du verkligen bryr dig om vikt så är det såklart pre-preg kolfiber du skall ha.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Ja givetvis, men kostnaden och det extra besväret för att hålla på med det(beställa och hålla kallt etc etc), för att gjuta EN grej som kommer spara ca 3kg på en tattargjutning är inte försvarbar.
För jag kanske tjänar 200gram till och har köpt grejer för tusentals kronor, för mopedrejsing *S*

En svår ekvation

Hade jag däremot planer på att mickla mer med kolfiber så hade det kanske varit intressant.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Lite stiltje här nu med lättningsprojektet, men det kommer.
Ett paket med ett gäng titangrejer fastnade i tullen och är väl på g snart.
Under tiden får jag greja med mercan innan det är dags för sommaren.
Har demonterat den för omlack av detaljer som en firma klantade sig med och lyckades få fel nyans.

Jag fick strida lite, men fick återbetalat ett belopp så jag kunde låta en annan firma göra om det.

I övrigt:
Har bytt bakre lambdasonderna och bytt lite olja, dessa maskiner(M156) är känsliga på kammarna så jag rekommenderar en tillsats från Redline(break in additive) och slabba i ca 1/3del av flaskan till 9liter olja.
Detta ökar ZDDP nivån ganska bra i vanliga oljor, och fortfarande inte vara sååå skadligt för kattarna.
Man KAN köra en ren racingolja också, men det är av förklariga själ inte så bra på en motor som ska gå 'många' mil innan byte.
De har mer additiv för minskat slitage = bra!
Men de har MYCKET mindre additiv för att hålla ren motorn invändigt = dåligt!



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
Lagomt till man börjar misströsta lite pga lång frakttid så...

Här ligger ganska precis 0.5kg lättare hoj, det är nääästan alla skruv till motorn.
Det saknas 8st m8 som inte kommit ännu.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887




_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757


Trådstartare
stilldouble skrev:
Dra bollarna i lösgrus!

https://www.instagram.com/reel/Cp2e9lBgLz6/?igshid=ODM2MWFjZDg=


Ja visst är det fränt?

Jag har mer motor, men bråkar med så otroligt mycket mer vikt, vi nordbor även fast vi är lagomt byggda väger ju 80kg.
De där små rackarna väger ju typ 40-45kg.

Jag vet inte om det går att länka externt, detta är iaf en bekant i Danmark som postade åt mig.
Han var i Thailand och fick många nya vänner då hans tjej lotsade runt honom och tolkade lite.
Detta ska vara en av hans nyfunna vänner:

https://www.facebook.com/JumpholSetupTuner/videos/1753825791681613/

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18   >>
31 besök senaste veckan (28191 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande