Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
11 besök idag (28175 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Till veckan ska vi se om jag inte kan börja karva ut ett par nya avgasstoser till piporna.(de som är skruvade i cylindrarna)
De är i stål nu, de kan ju också vara i aluminium, tjänar nog några hundra gram på det.
Bilder kommer då.

Piporna har ju avgasbandage, man kanske skulle coata dem istället, det väger ju mindre
De perforerade rören inuti ljuddämparna har jag valsat i rostfri perforerad plåt.
De kan ju också vara i aluminium.

Och förresten, målet på 15kg är nått, jag har gått genom viktloggen och jag har vida överstigit målet.
Så nu har jag satt nytt mål, kan jag nå 20kg lättning?
Bara straxt under 2kg kvar
Har beställt lite mer grejer igårkväll för att kunna kliva över 19kg.

Prepreggen börjar låta intressant *ASG*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Snacka om att rejsa med bambu-staket...

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Mhm,, det är vildingar, att de ens har hjälm på sig är över förväntan =)

Lite gula skallar varstans, ser ut som nå slags vattkoppor, variga och fina *ASG*
Blandat med 'racepatina.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Beställde bakdäck precis, ett regndäck!!
Min tanke är att däcket ska greppa bra utan värmning och eftersom vi kör på opreppade banor så bör det greppa lite bättre med lite mönster(inbillar jag mig).
Däcket ska vara ~1kg lättare än shinko däcket jag hade förut.

Det blev ett PMT 115/75-17"
Gummiblandningen är mjukare än deras 'soft' slicks i samma dimension.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Kadett4wd skrev:
Beställde bakdäck precis, ett regndäck!!
Min tanke är att däcket ska greppa bra utan värmning och eftersom vi kör på opreppade banor så bör det greppa lite bättre med lite mönster(inbillar jag mig).
Däcket ska vara ~1kg lättare än shinko däcket jag hade förut.

Det blev ett PMT 115/75-17"
Gummiblandningen är mjukare än deras 'soft' slicks i samma dimension.



Låter klokt, minns när jag brände upp ett set flång nya Dunlop regndäck med grovt mönster på Donington, upptorkande,, gick skitfort i två varv sen kokade dom upp, var bara att slänga (5 lax på en mager budget)

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Ja, jag kommer ju bara åka 201m i stöten, så de hinner inte upp i så makaber temp
Och hinner väl svalna av lite mellan vändorna.

En lätt gnuggis för att rensa dem på löst grus behövs antagligen innan launch =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Nu har jag lättat gaffeln ÖVER 1kg.
Jag har gjort klart de nya 'benen' i aluminium, och eftersom jag hittade lite extra vikt på fjäderpaketet så kommer jag upp mot 1.2kg faktiskt.

JA,, jag har inte putsat av hela vägen, det syns inte då det är monterat, och det ska putsas igen efter anodiseringen

På bilden håller jag upp ett alu och ett i stål, de nya är lite kortare, vilket är beräknat.
Vill sänka hojen lite fram.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Gissar att herrn lever på vatten och bröd?
...Rimligen borde förarens vikt spela viss roll

Som en viss proffscyklist sa: -1 gram på min cykel kostar 1 cm i plånboken...

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Jag försöker
-14kg so far sen i höstas

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Bara för att det gick liksom.
Täljde ut ett par nya i 7075-t6
Jag adderade även ett par öron för fjädrarna som håller piporna.
Och nu syns det inte på bilden, jag har adderat lite matrial bakom för att ta väck ett dött utrymme bakom stosarna.
Detta kommer minska volymen något i headern på piporna och med det bidra till lite mer varv.
Samt det kommer ta väck oönskad turbulens.

Idag ska jag hämta perforerad plåt i alu jag beställde, detta för att byta i ljuddämparna, de är i rostfritt nu.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Där sitter de som en smäck.
Sugpassning sen mot piporna, och den flänsen har ett par oringar invändigt.
Jag har beställt pinnbult och muttrar till dessa, men det tar väl några veckor innan de är hemma.
Har en laddning till med titan beställd till i stort sett resten av alla skruv på hela hojen, utom bakhjulet.
Det ska jag ta nästa gång jag beställer.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Det syns inte, och jag glömde ta kort under tiden jag grejade med dem.
Men de är 231gram lättare nu.
Bytte de perforerade rören inuti från rostfritt till aluminium.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Kadett4wd skrev:
Det syns inte, och jag glömde ta kort under tiden jag grejade med dem.
Men de är 231gram lättare nu.
Bytte de perforerade rören inuti från rostfritt till aluminium.



Lättare, men vad väger skiten. Behöver du verkligen ljuddämpare på dragracing?

_________________
Roland Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Jag behöver dem egentligen inte, men 2t låter så förskräckligt illa då de är odämpade att jag hör fasen inte hur de går/mår. thumbs down
De väger nu ganska precis 500g styck.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Nya bakdäcket var faktiskt lite lättare än vad som skrev på deras hemsida.
Det tackar vi för =)

3.6kg

Och jag klickade i ännu en beställning titanskruv i förrgår, så nu är det nästan 95% titanskruv på hela hojen(då de kommer hem)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Ett första utkast att bygga om en stötdämpare till hojen, ersätta allt stål till alu 7075-t6 istället.
Jämfört med dämparen jag har nu, kommer jag tjäna ÖVER 1.5kg på detta.
Jag har även en Öhlins liggande, men den är tyngre än vad denna kommer bli.
Just pga den har en extern gastank, jag anser jag behöver inte det för 201m stinter.
Dämparen som sitter på hojen nu är en Showa från en R1 som jag shimsat om för mer justering på rebounden.
Kommer göra lika på denna.
Man vill ha rejält med reboundjustering för att kunna behålla vikten på bakhjulet då den 'tippar bakåt'


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



En till idé för lättning



Tycker det ser coolt ut iallafall, men man kanske inte ska borra var som helst

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Hehe...
jorå, hålborrning är ju en klassiker.
Framdrevet exempelvis funderar jag på att gnista bort lite matrial på
Oljepluggen på motorn är ju ca 4cm lång och 12mm, den kan man ju borra ur och lämna ena änden orörd, eller göra ny i aluminium OCH borra ur den likadant.
Bromsskivan fram kan ju ha 9mm hål istället för 8mm.

Handtagen kan man beställa i kolfiber istället, borrning är iofs billigare.

Allt som allt med såna här små små optimeringar så kanske jag kan nå 500g till, då är jag ju långt över målet på 20kg, med nya dämparkroppen är jag ju uppe i 21.5kg lättat som det är nu.

Jag gjorde dock ett steg bakåt idag, jag förstärkte ramen lite vid länkagets infästning till bakfjädringen, det hade böjt sig lite där.
Nu böjer det sig inte mer

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Kadett4wd skrev:
Hehe...
jorå, hålborrning är ju en klassiker.
Framdrevet exempelvis funderar jag på att gnista bort lite matrial på
Oljepluggen på motorn är ju ca 4cm lång och 12mm, den kan man ju borra ur och lämna ena änden orörd, eller göra ny i aluminium OCH borra ur den likadant.
Bromsskivan fram kan ju ha 9mm hål istället för 8mm.

Handtagen kan man beställa i kolfiber istället, borrning är iofs billigare.

Allt som allt med såna här små små optimeringar så kanske jag kan nå 500g till, då är jag ju långt över målet på 20kg, med nya dämparkroppen är jag ju uppe i 21.5kg lättat som det är nu.

Jag gjorde dock ett steg bakåt idag, jag förstärkte ramen lite vid länkagets infästning till bakfjädringen, det hade böjt sig lite där.
Nu böjer det sig inte mer


Gör man framdrevet i alu behöver man inte bry sig om lätthål

Och ja, det fungerar bra.

_________________
Roland Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Ja det kan givetvis funka bra,, ett tag..
Men jag har möjlighet att gnista, och det går snabbare rigga den maskin än tillverka nytt drev med splines å grejs thumbs up

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Kadett4wd skrev:
Ja det kan givetvis funka bra,, ett tag..
Men jag har möjlighet att gnista, och det går snabbare rigga den maskin än tillverka nytt drev med splines å grejs thumbs up


Och ett tag är lika länge som vanliga eftermarknadsståldrev

_________________
Roland Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18   >>
11 besök idag (28175 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande