Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garage Patrick(Kadett4wd) | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 11 besök idag (28175 totalt) |
Till veckan ska vi se om jag inte kan börja karva ut ett par nya avgasstoser till piporna.(de som är skruvade i cylindrarna)
De är i stål nu, de kan ju också vara i aluminium, tjänar nog några hundra gram på det. Bilder kommer då. Piporna har ju avgasbandage, man kanske skulle coata dem istället, det väger ju mindre De perforerade rören inuti ljuddämparna har jag valsat i rostfri perforerad plåt. De kan ju också vara i aluminium. Och förresten, målet på 15kg är nått, jag har gått genom viktloggen och jag har vida överstigit målet. Så nu har jag satt nytt mål, kan jag nå 20kg lättning? Bara straxt under 2kg kvar Har beställt lite mer grejer igårkväll för att kunna kliva över 19kg. Prepreggen börjar låta intressant *ASG* _________________ Patrick Wetterskog |
||
Beställde bakdäck precis, ett regndäck!!
Min tanke är att däcket ska greppa bra utan värmning och eftersom vi kör på opreppade banor så bör det greppa lite bättre med lite mönster(inbillar jag mig). Däcket ska vara ~1kg lättare än shinko däcket jag hade förut. Det blev ett PMT 115/75-17" Gummiblandningen är mjukare än deras 'soft' slicks i samma dimension. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Låter klokt, minns när jag brände upp ett set flång nya Dunlop regndäck med grovt mönster på Donington, upptorkande,, gick skitfort i två varv sen kokade dom upp, var bara att slänga (5 lax på en mager budget) _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Ja, jag kommer ju bara åka 201m i stöten, så de hinner inte upp i så makaber temp
Och hinner väl svalna av lite mellan vändorna. En lätt gnuggis för att rensa dem på löst grus behövs antagligen innan launch =) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Nu har jag lättat gaffeln ÖVER 1kg.
Jag har gjort klart de nya 'benen' i aluminium, och eftersom jag hittade lite extra vikt på fjäderpaketet så kommer jag upp mot 1.2kg faktiskt. JA,, jag har inte putsat av hela vägen, det syns inte då det är monterat, och det ska putsas igen efter anodiseringen På bilden håller jag upp ett alu och ett i stål, de nya är lite kortare, vilket är beräknat. Vill sänka hojen lite fram. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Bara för att det gick liksom.
Täljde ut ett par nya i 7075-t6 Jag adderade även ett par öron för fjädrarna som håller piporna. Och nu syns det inte på bilden, jag har adderat lite matrial bakom för att ta väck ett dött utrymme bakom stosarna. Detta kommer minska volymen något i headern på piporna och med det bidra till lite mer varv. Samt det kommer ta väck oönskad turbulens. Idag ska jag hämta perforerad plåt i alu jag beställde, detta för att byta i ljuddämparna, de är i rostfritt nu. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Där sitter de som en smäck.
Sugpassning sen mot piporna, och den flänsen har ett par oringar invändigt. Jag har beställt pinnbult och muttrar till dessa, men det tar väl några veckor innan de är hemma. Har en laddning till med titan beställd till i stort sett resten av alla skruv på hela hojen, utom bakhjulet. Det ska jag ta nästa gång jag beställer. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Lättare, men vad väger skiten. Behöver du verkligen ljuddämpare på dragracing? _________________ Roland Johansson |
||
Nya bakdäcket var faktiskt lite lättare än vad som skrev på deras hemsida.
Det tackar vi för =) 3.6kg Och jag klickade i ännu en beställning titanskruv i förrgår, så nu är det nästan 95% titanskruv på hela hojen(då de kommer hem) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Ett första utkast att bygga om en stötdämpare till hojen, ersätta allt stål till alu 7075-t6 istället.
Jämfört med dämparen jag har nu, kommer jag tjäna ÖVER 1.5kg på detta. Jag har även en Öhlins liggande, men den är tyngre än vad denna kommer bli. Just pga den har en extern gastank, jag anser jag behöver inte det för 201m stinter. Dämparen som sitter på hojen nu är en Showa från en R1 som jag shimsat om för mer justering på rebounden. Kommer göra lika på denna. Man vill ha rejält med reboundjustering för att kunna behålla vikten på bakhjulet då den 'tippar bakåt' _________________ Patrick Wetterskog |
||
Hehe...
jorå, hålborrning är ju en klassiker. Framdrevet exempelvis funderar jag på att gnista bort lite matrial på Oljepluggen på motorn är ju ca 4cm lång och 12mm, den kan man ju borra ur och lämna ena änden orörd, eller göra ny i aluminium OCH borra ur den likadant. Bromsskivan fram kan ju ha 9mm hål istället för 8mm. Handtagen kan man beställa i kolfiber istället, borrning är iofs billigare. Allt som allt med såna här små små optimeringar så kanske jag kan nå 500g till, då är jag ju långt över målet på 20kg, med nya dämparkroppen är jag ju uppe i 21.5kg lättat som det är nu. Jag gjorde dock ett steg bakåt idag, jag förstärkte ramen lite vid länkagets infästning till bakfjädringen, det hade böjt sig lite där. Nu böjer det sig inte mer _________________ Patrick Wetterskog |
||
Gör man framdrevet i alu behöver man inte bry sig om lätthål Och ja, det fungerar bra. _________________ Roland Johansson |
||
Och ett tag är lika länge som vanliga eftermarknadsståldrev _________________ Roland Johansson |
||
Andra projekttrådar Garage Patrick(Kadett4wd) | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18 >> 11 besök idag (28175 totalt) |