Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
42 besök senaste veckan (28168 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Detta är sista pullet jag gjorde bara för att känna lite på den efter jag renoverat maskin med ny nikasil och kolvar etc etc.

Den har dynat mer innan, men att hitta den kurvan bland de hundratals jag har på min maskin *S*
Problemet med egen dyno

[/img]

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Julklappen till migsjälv dök upp idag.



Och lite lättningsgrunkor klara till hojen(nya bakfälgen passade inte så det fick bli adaptrar till drev och bromsskiva.
Givetvis har jag tillverkat dem själv, bromsskiveadaptern är klar imorrn, hälften kvar.
Så det kanske blir en bild på den imorrn.
Nya bromsskivan är snudd på ett halvkilo lättare än gamla.
Båda ändrar hålbild från 5(på fälgen) till 4 på drevet och 6 på bromsskivan, och olika diametrar.



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Andra adaptern klar, denna var lite enklare.
Jag kör en 220mm mtb bromsskiva pga regler säger jag måste ha broms fram och bak, och bakbromsen använder man inte mycket.
Bara skivan var 480gram lättare än skivan jag hade förut.
Ska byta bromsok till ett hydrauliskt mtb ok också, så tjänar jag lite gram där också



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Jag är verkligen ingen hojmänniska. Men jag uppskattar fint hantverk och det verkar vara gott om det i tråden thumbs up

Har du egna maskiner eller lånar du in dig någonstans?
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Jag har en fräs i källaren som jag gör mycket i.
Men det är en gammal SAJO utan styrning.
Men jag har tillgång till CNC maskiner mellan varven =)

Jag gör de mesta customgrejerna själv iaf. thumbs up

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Och den passade också. thumbs up
Det ska köpas in ett PMT slicks 115/75-17 till detta hjul, det ska vara ganska precis 1kg lättare än däcket jag hade ifjol(shinko).
Då har jag gjort vad jag kunnat inom rimlig budget(bak), det går att freaka ur och köpa magnesium eller kolfiberfälgar.
Det tar vi nästa gång det ballar ur, eller eurojackpoten kläms in =)

Fram ska jag svarva/fräsa ett nytt nav till bromsskivan i aluminium, då det jag har nu är ett modifierat drev i stål.



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Kul att se lite blandade bilder på dina galenskaper !

Inte ett alternativ att bromsa på drevet, som HD pojkarna gör ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Min första iteration av bromsbänken var sådan.
Men det begränsade lite då jag var tvungen bygga fäste för alla möjliga motorer som bekantskapskretsen hade/har.

Så jag byggde om till rulle istället, kastar upp några bilden från bygget till rulle, bråtigt och stökigt i garaget då finbilen tog plats i andra garaget så fick jag hålla mig i andra garaget där jag hade allt stående, snöslungor mopeder och gud vet vad =)

Men är viljan stor nog så kan man baxa upp rullen i min lilla Sajo också för att fräsa spåren för bättre fäste.
Rullen vägen en bra bit över 300kg och jag hade ingen som hjälpte mig, inte ens lyftverktyg.
Byggde en 'trapp' av lecasten så jag fick upp den högt nog och kunde rulla in den på fräsbordet , Galenskaper som sagt
Bilder är i lite oordning, endast genier behärskar kaos ni vet
Sista bilden på bromsbänkens första version, hade även då ett lite äldre loggsystem från Performance trends, kände mig lite bakbunden med det till slut så jag köpt nytt system och då ett av marknadens bättre system(Sportdevices)









[/img]

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Den där fräsningen såg spännande och omständlig ut.
Jag hade nog valt något enklare sätt tror jag.
Men jag tvivlar inte på att det blev bra thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Ang spara ofjädrad massa så är mina Dymag 17" (magnesium) 6 kg lättare än original Yamahafälgarna 18".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
knotan skrev:
Den där fräsningen såg spännande och omständlig ut.
Jag hade nog valt något enklare sätt tror jag.
Men jag tvivlar inte på att det blev bra thumbs up


Kajsa varg var med mig hela vägen =)
Man tager vad man haver thumbs up

I slutänden med klockan på bilden så kastar alltsammans under en hundradels millimeter.
Vill nästan påstå det är bättre än många köpesbänkar.
Vad som var riktigt omständigt i slutänden var balanseringen.
Hade lite trick där också, ska kolla om jag hittar nån bild på det.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Kolja skrev:
Ang spara ofjädrad massa så är mina Dymag 17" (magnesium) 6 kg lättare än original Yamahafälgarna 18".


Precis, Dymag är fina grejer.
Jag har surfat runt hela världen tror jag för att hitta ett alternativ, för den här hobbyn vill jag inte spendera hela min inkomst på, ska ju ha råd med AMG'n också.
Och inte ramlade eurojackpoten in igår heller... *morr*

Till framhjul har jag nu ett Peugeot '103' moppehjul ombyggt till slanglöst, och ett däck klassat upp till 180km/h tror jag det var.
Total vikt jag tjänade på det var runt 4kg, blir lite till då jag ska svarva nytt nav till bromsskivan i alu istället för stål, tänkte även modda skivan till att bli fullflytande så oket 'draggar' mindre, samt faktiskt få undan lite mer vikt ändå.

Bakhjulet har jag tagit ett RGV250 gamma framhjul och gjort adaptrar för att köra det som bakhjul.
Med nya slickset blir det över 4kg lättare än det förra jag hade, är nog nästan 5kg nu med den lätta bromsskivan.

Och lite titan nörderi, en kompis kom förbi med en lådda med ca 50 titanskruv i, långa och fina.
De är tyvärr i tum, tror det är 1/4"(nära m6) men det löser jag med att helt enkelt gänga om i motorn

Dock ett tips till er alla, titan och aluminium vill gärna skära då de gnuggar mot varandra, det är sjukt hur lätt det vill, går inte förklara, måste upplevas.
Dessa skruv har nån grå beläggning så det ska gå bra.
Men håll titanskruvarna VÄL smorda med ett grafitfett så kommer det ned på normal nivå som med rostfritt och alu.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Kul med dina projekt! Jag gillar verkligen tvåtakt. Har kört superkart ett antal år så där fick man verkligen det på hög nivå.
Men jag måste fråga, vad är det för motor, den med transmissionen ihopbyggd?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Balansera dynorullen skrev jag om nyss, kastar upp lite info om hur jag gjorde.
Jag använde en telefonapp och en indikatorklocka.



Istället för den där mätutrustningen(seismografen) så körde jag en indikatorklocka mot chassit på bromsbänken eftersom den står på gummifötter.
Det resulterade i att bänken rör sig mindre än en hundradels millimeter vid 1000rpm, helt okej, syns inte i filmen tyvärr.
Det är mer obalans i hojens hjul
Jag har kört bänken upp över 200km/h utan att känna mig osäker.
Vad som var lite bekymmerssamt var att snurra upp rullen, skruvdragarn började ju givetvis ryka *S*
Löste det med att köra en tryckluftsdriven borrmaskin, men de har så lågt vrid att jag fick sitta och köra säkert 10minuter för att få upp rullen i varv.
Jag körde till en början klistervikter till lastbilar för att enkelt kunna placera vikt.
Nu har jag svetsat dit motsvarande vikter istället.

Nån kanske undrar varför det sitter en fläns i änden på rullen, den satt där till en början, men valde ha den kvar då diametern adderar inertia väldigt bra, och det är enkelt att bulta på mer om jag vill i framtiden thumbs up


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Inge moppemeck idag.
Idag kör vi rejälare grejer.
Har börjat med att byta diffen i AMG'n.

Har väl nått 'the turning point' där allt ska börja monteras.
Men noggrann rengöring först.

Så det blir nog nästa helg jag monterar den då jag ska passa på att glasblästra diffkåpan då den var ärgig och ful, vill ju kylningen ska funka som tänkt.



Jag gick över i min 'plåtverkstad' då jag drog av lagren då skruvstycket sitter där, måste köpa ett till 'finverkstan' också =)


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Nästan färdig att montera tillbaka i bilen.
Gjorde ren huset och gnussade lite med scotchduk och drog på lite rostskyddande slät hammarlack.
Bara kvar att blästra kåpan, Det gör jag imorrn måndag.
Mätte kuggflankspelet för säkerthets skull, det var 0.13mm, inom spec.
Nåt jag blev impad över var att på kronhjulet syntes det fasen inte att det ens rullat en enda meter, såg ut som det var direkt ur kuggfräsen.
Sen får den sig en slatt Fuchs Sintopoid 75w-140




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Det var det projektet det.
Bara skruva tillbaka den och fylla på oljan.

Sen återgår jag till lättning och eventuellt installerar lustgasen på hojen


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Fick en liga titanskruv av en kompis, nu hann vågen precis slockna innan jag tog kortet.
Men det ligger potentiellt ~300g lättare hoj där.
Tråkigt nog så kan jag inte skruva dit alla de där i dess fulla längd, jag har inte så många skruvar på hojen


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Ett första utkast till lättning av bromsskivan fram.

Förut var det stål i navet, samt matrialet 'överlappade' varandra i fästpunkterna, nu blir navet i alu 7075.
Nu blir det bobins i titan istället så då kan jag fräsa bort lite på skivan också


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Typ nåt sånt.

Lade in hålen som är borrade i skivan också för lite bättre visuell upplevelse vad som är vad.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22



Kanske göra ytterdiametern vågig också?

_________________
Peter Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3, ... 16, 17, 18   >>
42 besök senaste veckan (28168 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande