Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
48 besök idag (28501 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Jag vet inte än om jag kommer mappa efter piptrycket.
En dragracemaskin med vidöppet spjäll behöver inte så sofistikerad mappning på alkohol bränslen

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887




_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
yes,, de var vassa de där, FAST de var 4 taktare =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Idag har jag börjat köra lite smått i dynon.
Första pullet så gav den 60.xx hk nånting, då hade jag inte rört mappen alls, mer än i låglast för att de ska gå rent på tomgång.
Vid tomvarande lät den att gå fett så jag leanade sen av den lite, men tappade massvis med effekt, så det var ju fel håll
Även matematiken sade ju att det var fel, men jag var tvungen prova =)
Mina primärspridare ska räcka ganska precis till VE95% och sedan ska sekundär pytsa in lite till.
Och jag var nere på VE65, helt koko,, men en högtrimmad tvåtakt kan verkligen lura en med sina ljud de utstöter. =)
Hursom ,tog mitt förnuft till fånga och gav den mer soppa på fullast, slutade på 92% för dagen, (startade på 85%) det finns mer pulver bara dyna lite till, jag tog babysteps som vanligt.
Nu när jag med praktik fått reda på ordningen i skallen *S*
Så ska jag feta på imorrn och se om det vill komma mer effekt, det bör komma om det jag räknat på spridare stämmer.
Jag slutade på 66,6hk idag, sen köpte jag en pizza och tog kväller =)
Den har dynat åtskilligt mer förut, men det kommer.

Jag noterar flera fördelar iaf.
Lättstartad
Inget bränslesullande
Ingen soppa som rejecteras ut ur trattarna
Den tar fullgas mycket tidigt nu, redan vid 3500rpm kan jag vrida fullt, det gick inte förut, typ vid 5500-6000rpm gick det med förgasare.
Och den varvar ~1000rpm mer, effektpeaken är vid samma rpm, men nu går det dra låååångt förbi den, förut stendog den.




_________________
Patrick Wetterskog
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Vojnevojne!
Detta ser jag fram emot!

_________________
SO Johansson
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Kul å intressant!
Följer!

_________________
Magnus hägglund
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Jag håller på att spela in matrial för att klippa ihop en film framöver, men jag måste byta bakhjul för att nå högre siffror.
Däcket smälter nu(regndäck) thumbs down
Jag har nått 71.4hk, så jag är säkert uppe kring 75-78hk, känner igen samma bekymmer sen förut
Jag ser i dynon att jag slirar ungefär 10-12% vid maxvrid och upp mot maxvarv.
Ovanför maxpeaken slutar det slira succesivt av förklariga själ(effekten att dra upp rullen minskar ju)

Så jag kommer inte nå längre just idag, måste byta bakdäck innan jag kan gå vidare, det kanske jag gör under veckan.
Så är det på't nästa helg om lusten faller på =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
En bild som visar hur det slirar på rullen, de två diagonala linjerna ska följa varandra om det är 'acceptabelt' slirande på rullar som det ganska ofrånkomligt alltid är.
Men det ska inte öka, för moment som hjulet drar blir då inte överfört i rullen, varav de inte blir med på grafen.
71.4hk här, den andra raden på bilden som jag inte visar är ett pull utan ökande däckslir sen i somras och med 35mm förgasare.
Lite av detta syns även i att vevaxelhk är högre i pullet med slir(effektsiffran inom parantes 85.3 vs 83.2)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Renoveringen av husqvarnan fortskrider.
Nu är framänden på gång som nästa delmål.

Bak är sving och fjäderlänkage är renoverat och genomgånget, samt uppdaterat med bätre smörjning.
Även renoverat bakhjulet med nya ekrar, ny fälgbana, svarvat bromstrumman, nya brombackar, nya lager, nytt däck och nya hjullager givevis.
Lite ny plast har hittat dit på hojen också, lyktkåpan, framskärm och innerskärm bak.
Jag har även monterat 'stora' tanken, så nu kan jag åka på längre utflykter =)


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Hedrande!
thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Ja man måste bevara kulturskatterna vi har här i landet =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
För den som kanske är lite intresserad av tvåtakt och inspruning:


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Vi bromsar en Vespa hemma i min källare =)

Rå film, oklippt.
Kan finnas lite råa skämt, men det tål vi, vi är män =)
Det finns lite mer matrial på min kanal att kika på för den som är intresserad, klicka gärna like och subscribe så kanske jag postar mer, uppskattning är alltid trevligt.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Tillbaka til min TZR, nu har jag bytt bakhjul och som väntat försvann hjulspinnet.
Så rakt av utan enda justering på mappen så presenterade bänken ~4hk till, detta var ingen överraskning, utan följer helt logiken som det ska.

Vad som däremot skiljer är piptempen mellan de två pullen, men det rodnar jag till nästa helg.
Och att jag körde på 4an nu eftersom utväxlingen blev mycket högre nu, andra pullet på screenshoten här är körd på 5an och där har jag 1-1 i utväxling, tidigare tester har visat att det skiljer ungefär 1hk, så 78.3hk pullet nu KAN vara närmre 80hk som är mitt mål med insprutning.
Och troligen kommer 80hk direkt bara jag kör upp lite piptemp så den håller ut på varv lite bättre.
AFR ligger stabilt på ~9.7(e85) utmed hela pullet, så där är det färdigmappat.
Lite justeringar på tändning kan det finnas, men jag vill inte vara på gränsen där.
En motor tål så mycket mer stryk om man snålar lite på tändning.
Men!!! en tvåtakt gillar inte man snålar för mycket, då överhettar man cylinder och kolv på utblåssidan, och den nyper ganska enkelt.

Senare då jag ska aktivera lustgasen kommer piptempen omgående, jag får bara komma ihåg att öppna upp mina strypningar i stingrarna jag har nu, annars så blir det härdsmälta snabbt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2152



Imponerande effekt i Vespan thumbs up Vet du om det är original slaglängd på den? Ser ut som en "smallframe" och det är på max 125 cc original. Och vad det är för cylinder? Har haft en smallframe med Malossi 135cc mm trim som jag tyckte gick bra, men den hade nog knappt halva effekten (original smallframe 125 har 5,5 hk).

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Slaglängden ska vara 56mm om jag minns korrekt.
Och cylindern minns jag inte namnet på, men det är en eftermarknads cylinder iaf.
Förgasaren är 38mm(tror jag nämns i filmen)
Minns inte om pipan är jollymoto eller 'Egig'
Tändningen är nån av de billigare nämnde han, eftermarknads såklart.

Han har portat cylindern litegrann givetvis, den ville inte dra nå vidare över 10000rpm förut.
Nu drar den till 12000rpm.
Ur kartong ger de här cyllarna runt 30-35 beroende på setup.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Del två i serien om att försöka få till bränsleinsprutning på en tvåtakt.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Har lite bekymmer att tackla, motorn börjar bli aggressiv, ändrade durationerna något(höjde cylinder) och fixade till squishen så den vart korrekt efter det.
Bekymren är just nu, att en spridare vibrerade sönder så det dödade den, den stod fullt öppen och flödade in soppa rejält.
Sen börjar motorn bli så pass aggressiv att den bara vill bränna däck på rullen, angenämt problem iofs

Preview:


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Ni som kollade på den lilla snutten jag postade förut ser ju hur det sliter och drar i hojen då den går loss i rullen.
Detta beror delvis på samma bekymemr som jag hadei somras under tävlingen, svingen flexade för mycket.

Så jag jobbar nu i skrivande stund på att förstärka den, och det jag gjort hittils har ju adderat vikt *morr*, men det spelar ingen roll hur lätt den är då kedjan hoppade hela tiden.

Och den extra bågen samt lite strategiskt placerat matrial har inte adderat över ett kg än iaf

Men det känns lite baklänges liksom, aja.



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Förlåt för troligen korkad fråga: men blir svingen verkligen styvare av detta?

...I min sinnevärld, med lite mental visualisering ( ) med att hålla upp ett papper och vrida det lite fram och tillbaka, så måste det till stag mellen "toppen" av extrabågen och svingens lagringspunkt framtill...

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759


Trådstartare
Faktum är ju att många svingar har denna design original(80tals hojar)

Och ponera då bryter ena sidan uppåt där bak, så är det ju en triangulering som håller mot, fram till där svingen är kraftigare.
Och det syns dåligt på bilden, böjning i sidled där bak har jag förbättrat styvheten mot genom att svetsa 'balkar' utmed sidorna, som nästan fördubblade bredden där bak.

Jag har mao förstärkt rejält där mitt på också, där de två rören går ned från bågen, de sitter hela vägen ned mot länkagefästet, mao griper rejält tag i den balken.

Och då jag testade hemma är det otrolig skillnad nu.
Jag bultade ena sidan i fräsen och hängde en vikt i andra(15kg), då sviktade den 9mm
Nu sviktar det inte mätbart.

Men jag är inte klar än =)
Ska anodisera den också, då blir det 'ythärdat' samt göra bonnatricket med att skumfylla den också(det är tunn plåt i den så det bör motverka flexet lite)
Sen där hjulet bultas ska jag göra stora brickor i stål som sprider ut lasten då det kommer moment på hjulaxeln.

En Honda 750 sving:

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
48 besök idag (28501 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande