Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
39 besök senaste veckan (28165 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Nä det struntar jag i, det är gay

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
blackadder
Dingle
Här sen Jan 2020
Inlägg: 22




Det är många parametrar att ta hänsyn till...

_________________
Peter Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Arbetar på olika fronter.
Satte upp diffklumpen idag, men tog det lungt då diskbråcket i nacken bråkar med mig.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Filmtajm, kört på en sträcka som faktiskt är avstängd med bom, så den är helt okej att dela.
Ljudet är lite ståpälsvarning på.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Låter riktigt gott !

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Jösses amalia... undrade lite smått om hur mycket effekt som plockades ur dessa förvuxna moppar....?

Kan denna effektuppgift verklligen stämma? https://en.wikipedia.org/wiki/KTM_250_FRR

Coolt bygge!

_________________
Magnus Falk
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Jadå, det är helt rimligt, kanske kanske nån hk i överkant, beroende på var de anger effekten iofs.
Aprilias 125a bromsade 54hk på framdrevet,(privatteam plockade nån hk till med vilja våld och vaselin)
Aprilia angav vevaxelhk till ca 57-58hk, men de var noga med att nämna det var en parantes eftersom det inte var mätt där.
Aprilia var vassast, och 57x2 blir ju 114hk om de angett vevaxelhk som KTM troligtvis gör.
Min maskin innan jag renoverade så hade jag bromsat 86hk på hjulet som bäst, och bromsbänken påstår att det var 11% förlust(96.x hk)
Nu har jag bromsat 82hk(fortfarande på hjulet), men har inte plågat den nåt mer då jag såg att kurvan var mycket bättre, och vill inte döda den innan sommarens rejs.

Vad som är imponerande är dagens shifterkart i 125cc klassen, med hårt reglemente(max 30mm förgasare) så är de över 50hk nu.(TM racing)

Tack! =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Som du skriver så är dessa siffror inga orimliga siffror. De flesta har ingen aning om att bra byggda tvåtaktare levererar grymma effekter.

Superkartmotorer, 250 cc, tvåcylindriga levererar långt över 100 hk nuförtiden. Det är många år sen man uppmätte 0-100 km/h till 2,35 sekunder! Nu är superkart som klass död i Sverige pga ljudkrav, men när vi åkte ihop med andra på Sveriges racerbanor var vi oftast snabbast på banan. Supekart har bl a banrekordet på Knutstorp.

Riktigt kul att se dina projekt! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Litto skrev:
Som du skriver så är dessa siffror inga orimliga siffror. De flesta har ingen aning om att bra byggda tvåtaktare levererar grymma effekter.

Superkartmotorer, 250 cc, tvåcylindriga levererar långt över 100 hk nuförtiden. Det är många år sen man uppmätte 0-100 km/h till 2,35 sekunder! Nu är superkart som klass död i Sverige pga ljudkrav, men när vi åkte ihop med andra på Sveriges racerbanor var vi oftast snabbast på banan. Supekart har bl a banrekordet på Knutstorp.

Riktigt kul att se dina projekt! thumbs up


OT Hej Anders ! Ja det bästa var väl 0-100-0 på 4 sek

Gott ljud i motorn Patrick, hur mycket vikt tror du att du skalat av till slut?

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Tack!
Jag gjorde ju bort mig och vägde inte hojen innan, så nu kan jag bara jämföra detalj mot detalj.
Jag är uppe i 13kg nu, och siktar på 15kg.
Det bör bli i krokarna runt 70-75kg i slutänden.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Har börjat lite på att lätta bromsskivan fram.
Jag har även beställt titan bobins/knappar då jag gör skivan fullflytande.



Nu väger skivan 1.25kg, ska bli kul och se var det hamnar sen.


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Till cyckel vet jag att folk har gjort bromsskivor i keronitebehandlad aluminium. Eller varför inte kolfiber.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Det finns bromsskivor i alu till dragracing från Wilwood(för bilar), men de har nån beläggning jag inte vet vad det är.
Kolfiberskivor som passar min hoj finns inte

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag har svårt att tro , eller jag känner iallafall inte till något annat än keronite som skulle klara påfrestningen.
Relativt enkelt att vattenskära ut en i lämplig.aluminiumplåt och sen låta keronitebehandla den, (förutsatt att man har möjlighet /kontakter att lämna in den)
Kolfiber borde kanske gå att hitta något i liknande storlek från nått annat och anpassa, vet dock inte något om nån provat, men vill man , så går det säkert att lösa.

Men då lär man kanske kunna hitta mer vikt nån annan stans enklare?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Även om jag flippat ur lite,, så har jag vissa begränsningar.
Exempelvis har jag kollat på kolfiberskivor, mina skivor är 4mm tjocka.
Så ska jag nyttja nå begagnat så måste jag byta ok, och då blir de tyngre istället.
Katten på råttan....

Och såna kontakter har jag inte

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
magnush
Skellefteå
Här sen Mar 2015
Inlägg: 38



Magnesium är ju lättare än alu å liknande hållfasthet tror jag, kanske kan va nått göra detaljer i.
Tips är att köra i maskin med mycke kylvätska, vi tillverkade en "backplate" till turbon en gång i vår supportsvarv utan kylvätska, det slutade med att spånet i spånlådan börja brinna så hela garret med Pv'n i höll på att brinna upp!!!

_________________
Magnus hägglund
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
ja precis, men jag har inga magnesiumämnen

Normalt kör jag kylvätska, men just den här ggn så har vi sanerat maskin då det har varit ruttet vatten i den, och jag vill låta den torka ur riktigt, så jag smorde lite med wd40 då jag körde.

En detalj kring wd40, tillsammans med bearbetning i titan kan det lätt ta eld =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Helgens bravader, jag hjälper en bekant från norr att få ordning på sin moppemotor(AM6)
Han hade köpt grejer, och blev lurad det skulle vara bolt-on grejer.
Så Garage-Patrick rycker in och ser till att få funktion på det.

Han hade köp en cylinder(2fast) och skulle montera, men den har annan bultdelning, inge bekymmer, det finns adaptrar.
Bedrövelsen var att adapterv var bara 8mm för tjock.

Han tröttnade, och det blev stående ett tag, jag sade kom hit med grejerna så fixar vi till det.

Svetsade upp kåporna(kluddade) för att få matrial att dra pinnbultarna i då adaptern skulle blivit tokigt tunn, sen fräste ned dem 3mm och bultade på adaptern samt svetsade fast den.
Fräste sedan av höjden 4.xx mm för att nå rätt squsihspalt(0.8mm)

Ingenting är snyggt just nu, men det finns matrial att slia fram lite snygga former på allt innan lack.
Det är lite bökigt att svetsa gjuten alu mellan varven, men det går.
Jag passade även på att göra så att alla cylindrar med denna cylinderfot(Malossi) ska passa, testade med en Roost 100cc(den med svart topplock) de bromsar en ganska bra bit över 30hk då de trivs(på hjulet)



_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
53g lättare.
Totalt med torxskruvarna som är i alu är det 60g


_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2169



berätta mer om din fräs... tycker vinkelväxeln liknar min Beijer UF2..
gammal, tung, men duglig fräs

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753


Trådstartare
Det är en gammal Sajo UF48 med tillbyggd matning på y och z axeln(finns på x axeln original)
Saknade vinkelhuvudet som är original, men fick tag på detta för en bra peng.

Sen har jag gjort en rövare till, syns inte på bild, men jag har gjort ett fäste så jag har monterat en borrmaskin från Arboga där den där bommen går att skjuta fram och bak.
På det viset har jag ett kordinatbord till borrmaskin, samt jag använder den riggen att mirafräsa ventilsäten i också.
Har tillverkat ett eget mirafräs huvud som mira styrpinnar och skär passar i.
Överlägset stabil mirabänk

Jag har även en egengjord dorn som jag kan sätta i horisontalspindeln, på den kan jag montera en chuck.
Då kan jag göra enklare svarvjobb i fräsen också.
Bultar då ett svarvstål i ett skruvstycke på bordet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Andra projekttrådar
Garage Patrick(Kadett4wd)
<<   1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18   >>
39 besök senaste veckan (28165 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande