Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Garage Patrick(Kadett4wd) | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 39 besök senaste veckan (28165 totalt) |
Jösses amalia... undrade lite smått om hur mycket effekt som plockades ur dessa förvuxna moppar....?
Kan denna effektuppgift verklligen stämma? https://en.wikipedia.org/wiki/KTM_25 Coolt bygge! _________________ Magnus Falk |
||
Jadå, det är helt rimligt, kanske kanske nån hk i överkant, beroende på var de anger effekten iofs.
Aprilias 125a bromsade 54hk på framdrevet,(privatteam plockade nån hk till med vilja våld och vaselin) Aprilia angav vevaxelhk till ca 57-58hk, men de var noga med att nämna det var en parantes eftersom det inte var mätt där. Aprilia var vassast, och 57x2 blir ju 114hk om de angett vevaxelhk som KTM troligtvis gör. Min maskin innan jag renoverade så hade jag bromsat 86hk på hjulet som bäst, och bromsbänken påstår att det var 11% förlust(96.x hk) Nu har jag bromsat 82hk(fortfarande på hjulet), men har inte plågat den nåt mer då jag såg att kurvan var mycket bättre, och vill inte döda den innan sommarens rejs. Vad som är imponerande är dagens shifterkart i 125cc klassen, med hårt reglemente(max 30mm förgasare) så är de över 50hk nu.(TM racing) Tack! =) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Som du skriver så är dessa siffror inga orimliga siffror. De flesta har ingen aning om att bra byggda tvåtaktare levererar grymma effekter.
Superkartmotorer, 250 cc, tvåcylindriga levererar långt över 100 hk nuförtiden. Det är många år sen man uppmätte 0-100 km/h till 2,35 sekunder! Nu är superkart som klass död i Sverige pga ljudkrav, men när vi åkte ihop med andra på Sveriges racerbanor var vi oftast snabbast på banan. Supekart har bl a banrekordet på Knutstorp. Riktigt kul att se dina projekt! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
OT Hej Anders ! Ja det bästa var väl 0-100-0 på 4 sek Gott ljud i motorn Patrick, hur mycket vikt tror du att du skalat av till slut? _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Tack!
Jag gjorde ju bort mig och vägde inte hojen innan, så nu kan jag bara jämföra detalj mot detalj. Jag är uppe i 13kg nu, och siktar på 15kg. Det bör bli i krokarna runt 70-75kg i slutänden. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jag har svårt att tro , eller jag känner iallafall inte till något annat än keronite som skulle klara påfrestningen.
Relativt enkelt att vattenskära ut en i lämplig.aluminiumplåt och sen låta keronitebehandla den, (förutsatt att man har möjlighet /kontakter att lämna in den) Kolfiber borde kanske gå att hitta något i liknande storlek från nått annat och anpassa, vet dock inte något om nån provat, men vill man , så går det säkert att lösa. Men då lär man kanske kunna hitta mer vikt nån annan stans enklare? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Även om jag flippat ur lite,, så har jag vissa begränsningar.
Exempelvis har jag kollat på kolfiberskivor, mina skivor är 4mm tjocka. Så ska jag nyttja nå begagnat så måste jag byta ok, och då blir de tyngre istället. Katten på råttan.... Och såna kontakter har jag inte _________________ Patrick Wetterskog |
||
Magnesium är ju lättare än alu å liknande hållfasthet tror jag, kanske kan va nått göra detaljer i.
Tips är att köra i maskin med mycke kylvätska, vi tillverkade en "backplate" till turbon en gång i vår supportsvarv utan kylvätska, det slutade med att spånet i spånlådan börja brinna så hela garret med Pv'n i höll på att brinna upp!!! _________________ Magnus hägglund |
||
ja precis, men jag har inga magnesiumämnen
Normalt kör jag kylvätska, men just den här ggn så har vi sanerat maskin då det har varit ruttet vatten i den, och jag vill låta den torka ur riktigt, så jag smorde lite med wd40 då jag körde. En detalj kring wd40, tillsammans med bearbetning i titan kan det lätt ta eld =) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Helgens bravader, jag hjälper en bekant från norr att få ordning på sin moppemotor(AM6)
Han hade köpt grejer, och blev lurad det skulle vara bolt-on grejer. Så Garage-Patrick rycker in och ser till att få funktion på det. Han hade köp en cylinder(2fast) och skulle montera, men den har annan bultdelning, inge bekymmer, det finns adaptrar. Bedrövelsen var att adapterv var bara 8mm för tjock. Han tröttnade, och det blev stående ett tag, jag sade kom hit med grejerna så fixar vi till det. Svetsade upp kåporna(kluddade) för att få matrial att dra pinnbultarna i då adaptern skulle blivit tokigt tunn, sen fräste ned dem 3mm och bultade på adaptern samt svetsade fast den. Fräste sedan av höjden 4.xx mm för att nå rätt squsihspalt(0.8mm) Ingenting är snyggt just nu, men det finns matrial att slia fram lite snygga former på allt innan lack. Det är lite bökigt att svetsa gjuten alu mellan varven, men det går. Jag passade även på att göra så att alla cylindrar med denna cylinderfot(Malossi) ska passa, testade med en Roost 100cc(den med svart topplock) de bromsar en ganska bra bit över 30hk då de trivs(på hjulet) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Det är en gammal Sajo UF48 med tillbyggd matning på y och z axeln(finns på x axeln original)
Saknade vinkelhuvudet som är original, men fick tag på detta för en bra peng. Sen har jag gjort en rövare till, syns inte på bild, men jag har gjort ett fäste så jag har monterat en borrmaskin från Arboga där den där bommen går att skjuta fram och bak. På det viset har jag ett kordinatbord till borrmaskin, samt jag använder den riggen att mirafräsa ventilsäten i också. Har tillverkat ett eget mirafräs huvud som mira styrpinnar och skär passar i. Överlägset stabil mirabänk Jag har även en egengjord dorn som jag kan sätta i horisontalspindeln, på den kan jag montera en chuck. Då kan jag göra enklare svarvjobb i fräsen också. Bultar då ett svarvstål i ett skruvstycke på bordet. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Andra projekttrådar Garage Patrick(Kadett4wd) | << 1, 2, 3, 4 ... 16, 17, 18 >> 39 besök senaste veckan (28165 totalt) |