Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (8874 totalt)
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 203



Rockhound skrev:
Tack för svar och utbildning.

Jag har köpt Biltemas helsyntet 5-40. Läste i ett BMW-Forum att det skulle vara bra.
Finns det billigare än det?


Det går att beställa billigare från tillexempel Autodoc. Jag fick nyss hem 20l 5w-40 för en tusenlapp, men Biltema vinner mycket på att det är lätt att bara åka och köpa. thumbs up

_________________


BMW e30 v8
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



baumgardt skrev:
Rockhound skrev:
Tack för svar och utbildning.

Jag har köpt Biltemas helsyntet 5-40. Läste i ett BMW-Forum att det skulle vara bra.
Finns det billigare än det?


Det går att beställa billigare från tillexempel Autodoc. Jag fick nyss hem 20l 5w-40 för en tusenlapp, men Biltema vinner mycket på att det är lätt att bara åka och köpa. thumbs up


Oljemagasinet är jäkligt bra på olja

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Benny Steen skrev:
Den där runda burken med lock innerhåller ett diagnos uttag. Det är den bästa hjälpmekaniker man kan ha.
Det finns adaptrar tex https://www.obdspecialisten.se/shop/product/20-pins-adapter?tm=&sm . . . .

från den behövs ytterligare en kabel "K+Dcan kabel". finns också på obd specialisten. Fast bundlat med Inpa programvaran som är gratis på nätet.

K+D can kabel kan du sedan använda mot nyare BMW (fram till 2012 ungefär beroende på modell)
INPA finns lätt installerat i form av "mike's easy bmw tools" , bara googla , rekommenderas.

Då ser du direkt i datorn vad som behöver åtgärdas på motorn i form av givare etc.]


Coolt. Hade jag ingen aning om..
Tack för tipset.

Och tack för tips om oljerna.
Hittills vinner Biltema på smidigheten.

Har beställt bromsvätska från oljemagasinet. Mkt smidigt.. Får det nog bli igen när jag ska gå igenom resten av bilen.
Men först få igång den och ut o köra.. Hoppas hoppas den startar. 😂 😅

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej igen.
Nu har jag bytt tändstift och motorolja.
Monterat stol, mm.

Skulle även montera ratten, men tyckte det var svårt att få till det utan glapp.
Är det någon som vet om det ska vara en tjock bricka/distans på baksidan av ratten? Tyckte att splinsen "kuggade över" när jag hade distansen( ca4-5mm) på baksidan av ratten. Hade jag den på framsidan mellan mutter och ratt så satt den skapligt, men enligt alla youtubefilmer jag sett ska det inte vara någon distans där, bara en tunn bricka.
Ska jag ta bort den helt? Den satt där när jag köpte bilen, men oklart om den ska vara där.

Sen kopplade jag dit batteriet och skulle testa dra runt motorn, men INGET hände. Inget klick, inga lampor som lyste... Nada, Zipp, Zero.

Tips på vart man ska börja felsöka ett sådant problem? Batteriet visade på 12.3v.

Ordinarie batteri visade 9v efter laddning, så jag antar att den är död. Satte därför dit ett extra batteri med startkablarna och då fick jag 12,3v vid en förgreningspunkt i motorutrymmet. Batteriet sitter bak.

Jag har på enklaste sätt summrat alla säkringar som visade sig vara hela.
Finns det något relä eller likn som ska slå till?

Tack för all hjälp.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Rockhound skrev:
Sen kopplade jag dit batteriet och skulle testa dra runt motorn, men INGET hände. Inget klick, inga lampor som lyste... Nada, Zipp, Zero.

Tips på vart man ska börja felsöka ett sådant problem? Batteriet visade på 12.3v.

Ordinarie batteri visade 9v efter laddning, så jag antar att den är död. Satte därför dit ett extra batteri med startkablarna och då fick jag 12,3v vid en förgreningspunkt i motorutrymmet. Batteriet sitter bak.


Jag förstår inte riktigt, är bilen helt död (tex framljusen lyser inte ens) trots ström vid förgreningspunkten eller är det bara motorn som är död?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hände INGET. Inte en enda lampa glimtade till. Inget i instrumentpanelen. Ingen framlampa som lyste.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



12,3 volt = dött batteri.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



12,3 volt bör räcka gott och väl för livstecken. en 1 watts lampa i instrumentpanelen eller en 5 watts positionslampa kan ju lysa i evigheter även om batteriet skulle vara lite krokigt.

Ingen inertia switch som löst ut? Eller de sitter på batteripolen även på en 80-talare? Vet inte vad de bryter på de bilarna. Oftast är det väl soppapump som bryts på andra bilar men bmw kanske klipper allt? Det gör de ju på de "nyare" bilarna där de dödar all el direkt efter batteriet.
En tanke bara.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Är batteriet verkligen i kontakt? Kan du mäta spänning någon annanstans? Typ i säkringshållaren?

_________________
Magnus Falk
Citera
Martin Fåglefelt
Fagerhult, Habo.
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1047



stilldouble skrev:
Är batteriet verkligen i kontakt? Kan du mäta spänning någon annanstans? Typ i säkringshållaren?



Har e30 någon sån där huvudsäkring som kan lösas ut av okänd anledning. På senare år kallar jag det huvudsäkring, tidigare år kallade jag det Sierra-säkring, för den löste alltid ut på dem :P

_________________
Martin Fåglefelt
VW Passat 2.0tdi 4motion -14
BMW 530 E60 -04 (till salu)
Volvo C30 -10 DrivE
0725-423500
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Ska ladda mitt andra batteri, som jag vet fungerar.

Batteriet sitter bak. Och jag har mätt till 12,3v fram i motorutrymmet vid en kopplingsplint.

Finns det något huvudrelä som inte slår till vid 12,3?

Kan det ha ngt med Immobilizern att göra? Men den borde väl bara strypa tändningen?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



Vad har du för spänning direkt på batteriet? Kabelarea på ledningen fram?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Har inte mätt direkt på batteriet..
Ska ladda batteriet som jag vet fungerar.

Tror det är 70mm2.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2131



70 borde räcka.

Är det både plus/minuskablar eller går jorden i karossen?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Jorden går till karossen. Skulle tro att det är en 35-50mm2.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Det kan vara så att du har kortis i batteriet (inte ovanligt när batteriet blivit tillräckligt dåligt)
och då kan man få en vilospänning som är låg men mätbar, men så fort man lägger last på batteriet så tvärdör det.

Är ju alltid lättare att veta var du skall börja leta om du vet att åtminstone batteri är OK.

Ett startbatteris lägsta spänning innan det tar permanent skada är 12,4 volt, med den spänningen är det att betrakta som urladdat. Fulladdat batteri skall hålla 12,75-12,8 volt vilospänning.

Det finns inte något "huvudrelä" som uppför sig på det vis du beskriver - utifrån spänningsnivå, i en gammal E30.
Men det är ju inte helt orimligt att någon felkoppling
eller saknad inkoppling finns på bilen - den har ju utbytt motor och är ju rent allmänt mekad med...
Immobilizer är kanske något du inte skall ha i bilen, i alla fall inte så länge
du felsöker - blir en extra felkälla.

Grundsökning kan vara att spåra upp att du har plusspänning uppe vid tändningslåset, dit
skall det finnas en ständig matning. Finns det inte det men du har spänning vid kopplingsplinten så är det ju helt klart kabelbrott eller liknande.

Gällande rattaxel - brickan skall sitta där, den ligger an mot fjädern där under.
Borde inte glappa ändå - det skall gå att dra ned ratten med muttern så det sitter stadigt.
Här har du en bild av rattaxelns delar så som det skall sitta:

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Topp.
Som sagt, ska ladda batteriet. Som du säger är det bra att utesluta enkla saker, som ett frisk batteri, först.

Ska även mäta vid tändningen. Borde jag tänkt på igår. Också ett enkelt test.


Ok. Topp. Bricka nr3 på den bilden har inte jag. Viktig??😂
Ska testa att dra åt muttern ordentligt.
Ska den vara "seg" att dra ganska många varv?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fjäderbrickan är nog knappast kritisk.

Trögt - nja men det är ju en låsmutter.
Testa att skruva på muttern utan ratten på plats så du vet att det inte är gängpaj.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Så, efter två veckor i Indien har jag försökt mäta lite mer.

Laddade batteriet till 12,93v. Mätte även i förgreningen fram i motorutrymmet, samma volt där.
Testade mäta vid generatorn, samma spänning där 12,93v

Mätte även vid tändningslåset. Fanns en lite grövre röd som jag mätte på 0v.

Fortfarande hände inget. Ingen lampa blinkade till, inget relä hördes slå till eller likn.

Jag tog lite kort på hur det ser ut. Är det bara att riva upp kabelhärvan och börja felsöka?




_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Funkar t ex innerbelysning?

_________________
Magnus Falk
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Nej. Som jag skrivit tidigare, INGET funkar. Ingen lampa, varken ute, inne, fram eller bak.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
8 besök senaste veckan (8874 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande