Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (8869 totalt) |
Det går att beställa billigare från tillexempel Autodoc. Jag fick nyss hem 20l 5w-40 för en tusenlapp, men Biltema vinner mycket på att det är lätt att bara åka och köpa. _________________ BMW e30 v8 |
||||
Oljemagasinet är jäkligt bra på olja _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Coolt. Hade jag ingen aning om.. Tack för tipset. Och tack för tips om oljerna. Hittills vinner Biltema på smidigheten. Har beställt bromsvätska från oljemagasinet. Mkt smidigt.. Får det nog bli igen när jag ska gå igenom resten av bilen. Men först få igång den och ut o köra.. Hoppas hoppas den startar. 😂 😅 _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Hej igen.
Nu har jag bytt tändstift och motorolja. Monterat stol, mm. Skulle även montera ratten, men tyckte det var svårt att få till det utan glapp. Är det någon som vet om det ska vara en tjock bricka/distans på baksidan av ratten? Tyckte att splinsen "kuggade över" när jag hade distansen( ca4-5mm) på baksidan av ratten. Hade jag den på framsidan mellan mutter och ratt så satt den skapligt, men enligt alla youtubefilmer jag sett ska det inte vara någon distans där, bara en tunn bricka. Ska jag ta bort den helt? Den satt där när jag köpte bilen, men oklart om den ska vara där. Sen kopplade jag dit batteriet och skulle testa dra runt motorn, men INGET hände. Inget klick, inga lampor som lyste... Nada, Zipp, Zero. Tips på vart man ska börja felsöka ett sådant problem? Batteriet visade på 12.3v. Ordinarie batteri visade 9v efter laddning, så jag antar att den är död. Satte därför dit ett extra batteri med startkablarna och då fick jag 12,3v vid en förgreningspunkt i motorutrymmet. Batteriet sitter bak. Jag har på enklaste sätt summrat alla säkringar som visade sig vara hela. Finns det något relä eller likn som ska slå till? Tack för all hjälp. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Jag förstår inte riktigt, är bilen helt död (tex framljusen lyser inte ens) trots ström vid förgreningspunkten eller är det bara motorn som är död? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Hände INGET. Inte en enda lampa glimtade till. Inget i instrumentpanelen. Ingen framlampa som lyste.
_________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
12,3 volt bör räcka gott och väl för livstecken. en 1 watts lampa i instrumentpanelen eller en 5 watts positionslampa kan ju lysa i evigheter även om batteriet skulle vara lite krokigt.
Ingen inertia switch som löst ut? Eller de sitter på batteripolen även på en 80-talare? Vet inte vad de bryter på de bilarna. Oftast är det väl soppapump som bryts på andra bilar men bmw kanske klipper allt? Det gör de ju på de "nyare" bilarna där de dödar all el direkt efter batteriet. En tanke bara. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||
Har e30 någon sån där huvudsäkring som kan lösas ut av okänd anledning. På senare år kallar jag det huvudsäkring, tidigare år kallade jag det Sierra-säkring, för den löste alltid ut på dem :P _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||||
Ska ladda mitt andra batteri, som jag vet fungerar.
Batteriet sitter bak. Och jag har mätt till 12,3v fram i motorutrymmet vid en kopplingsplint. Finns det något huvudrelä som inte slår till vid 12,3? Kan det ha ngt med Immobilizern att göra? Men den borde väl bara strypa tändningen? _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Har inte mätt direkt på batteriet..
Ska ladda batteriet som jag vet fungerar. Tror det är 70mm2. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Det kan vara så att du har kortis i batteriet (inte ovanligt när batteriet blivit tillräckligt dåligt)
och då kan man få en vilospänning som är låg men mätbar, men så fort man lägger last på batteriet så tvärdör det. Är ju alltid lättare att veta var du skall börja leta om du vet att åtminstone batteri är OK. Ett startbatteris lägsta spänning innan det tar permanent skada är 12,4 volt, med den spänningen är det att betrakta som urladdat. Fulladdat batteri skall hålla 12,75-12,8 volt vilospänning. Det finns inte något "huvudrelä" som uppför sig på det vis du beskriver - utifrån spänningsnivå, i en gammal E30. Men det är ju inte helt orimligt att någon felkoppling eller saknad inkoppling finns på bilen - den har ju utbytt motor och är ju rent allmänt mekad med... Immobilizer är kanske något du inte skall ha i bilen, i alla fall inte så länge du felsöker - blir en extra felkälla. Grundsökning kan vara att spåra upp att du har plusspänning uppe vid tändningslåset, dit skall det finnas en ständig matning. Finns det inte det men du har spänning vid kopplingsplinten så är det ju helt klart kabelbrott eller liknande. Gällande rattaxel - brickan skall sitta där, den ligger an mot fjädern där under. Borde inte glappa ändå - det skall gå att dra ned ratten med muttern så det sitter stadigt. Här har du en bild av rattaxelns delar så som det skall sitta: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Topp.
Som sagt, ska ladda batteriet. Som du säger är det bra att utesluta enkla saker, som ett frisk batteri, först. Ska även mäta vid tändningen. Borde jag tänkt på igår. Också ett enkelt test. Ok. Topp. Bricka nr3 på den bilden har inte jag. Viktig??😂 Ska testa att dra åt muttern ordentligt. Ska den vara "seg" att dra ganska många varv? _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Fjäderbrickan är nog knappast kritisk.
Trögt - nja men det är ju en låsmutter. Testa att skruva på muttern utan ratten på plats så du vet att det inte är gängpaj. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Så, efter två veckor i Indien har jag försökt mäta lite mer.
Laddade batteriet till 12,93v. Mätte även i förgreningen fram i motorutrymmet, samma volt där. Testade mäta vid generatorn, samma spänning där 12,93v Mätte även vid tändningslåset. Fanns en lite grövre röd som jag mätte på 0v. Fortfarande hände inget. Ingen lampa blinkade till, inget relä hördes slå till eller likn. Jag tog lite kort på hur det ser ut. Är det bara att riva upp kabelhärvan och börja felsöka? _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Nej. Som jag skrivit tidigare, INGET funkar. Ingen lampa, varken ute, inne, fram eller bak.
_________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 5 besök senaste veckan (8869 totalt) |