Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (8841 totalt) |
Har du tittat nått på elschemat som det har tipsats om?
Nu är det här för en M3E30 Junction block är där 12v kabeln som kommer från batteriet, och den näst grövsta kabel som går därifrån går till starmotor & generatorn. Nästa i storlek går till säkringsboxen och från den går det en kabel till tändningslåset. Det är ju bara att mäta ställe för ställe och söka vars spänningen försvinner.... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Tord. Kan du peka vart till vänster i vilken bild du menar? Jag gick ut till bilen lite snabbt men kunde inte hitta något som skulle kunna vara en brytare.
Det är ju precis det jag är ute efter och hoppas på, att det är en brytare jag missat som är boven. Ja, jag har som hastigast försökt felsöka via elschemat, dock utan lycka. Måste nog lägga lite mer energi i den frågan. Återigen, tack för all hjälp. /R _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
tänk på att motormässigt är det inte en e30...
Alltså... kabelstam 1 bil. Kaross 1 bil, motor 1 bil, i värsta fall _________________ Martin Fåglefelt VW Passat 2.0tdi 4motion -14 BMW 530 E60 -04 (till salu) Volvo C30 -10 DrivE 0725-423500 |
||
Ska kolla säkringsboxen. Den sitter lite tight o dåligt, så det är svårt att komma åt, men men det är bara gräva.
Tord, det där är en splittdosa. Där kommer kabeln fram från batteriet. Det är där jag mätt till samma spänning som på batteriet. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
right, tyckte att den påminner om sånt här: https://www.olssonparts.com/se/sv/ut
_________________ Tord Ringenha11 |
||
Tjoho. Bilen är inte helt död längre.
Efter tips så plockade jag isär säkringsboxen och kunde konstatera att det var 0v i den inkommande. Följde kabeln bakåt och såg att tidigare ägare hade satt fast den i en punkt som inte var matad med +. Så jag bytte ställe på den kabeln och vips så finns det ström i bilen. Den går runt på startmotorn, men startar inte. Nästa fas i felsökningen, Varför startar den inte? Jag har tankat i 10L bensin. Den går runt fint på startmotorn. Men inte en tillstymmelse till att hoppa igång. Några frågor: Immobilizer, om den inte fungerar som den ska, går startmotorn runt då? Hur säkerställer jag att den fungerar? Kollar jag om den får soppa på samma sätt som en gokart eller gräsklippare? Då brukar jag lossa på tändstiftet och kolla om det är blött. Gör man det på alla 6 stiften? Hur kollar jag om jag har gnista? i vanliga fall tar jag loss den och håller stiftet med jord. Blir svårt på denna motor. Många pratar om att dubbelkolla jorden från både batteri och till/från boxen? Min box ligger på golvet på passagerarsidan, ska den jordas på något mer sätt än genom själva kontaktdonet? Kan jag fått en ispropp i t ex bensinledningen, bilen har ju stått ett tag och jag har ingen aning om vad/om den varit tankad. Fler tips på hur jag ska kicka igång motorn. Aldrig varit så nära nu... Såååå taggad på att få igång den. Vilken dröm det vore.. /R _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Snabb uppdatering.
Jag bad grannen komma ut och hjälpa till med startgas. Vet inte om det var det som gjorde susen, men plötsligt startade den efter lite nötning. Nu startar den direkt. TJOHOOO!!!! Laddar fint, 14,02v. Tyvärr låter det rejält ur urtrampningslagret, men det kanske också ger med sig med tiden?? Måste se över lite bromsar och lampor nu. Hur ändrar jag mellan positionsljus och halvljus fram? Dessutom måste jag kolla över tändningslåset, även om jag stängt av bilen och dragit ur nyckeln så är tändningen igång. Tips på hur jag felsöker det? Vilken lördag, woop woop:) Dock väldigt halt i snön med blankslitna sommardäck.. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Jag tror nog tyvärr att låter lagret så kommer det nog fortsätta låta. Du skjuter ljusspaken inåt i panelen för att stänga av och drar ut den för att starta :-) Leta på ett kopplingschema på tändningen och mät bak på det för att se om den matar 12v ut även vid avstängt läge. _________________ Rasmus Stenbacks |
||
Fixat lite mer med bilen.
Dock glömt ta en del bilder. Blir så när det är kort om tid på kvällen. Strappde upp resten av kablarna som låg lite överallt. Motionerat alla bromsarna och luftat och fyllt på med ny vätska. Ska byta till Motul RBF 600 som jag har ligger, när jag kört ett tag. Fyllt på styrservoolja, så den slutade gny. Även beställt lite skruvar och muttrar till passagerarstolen. Hoppas jag beställde rätt och att de kommer i veckan. Näst på tur är byte av olja i både diffen och i växellådan. Sen är alla vätskor kontrollerade / bytta. Ska även montera passagerarstolen och dörrsidor på höger sida. SÖKES: Bagagelucka Vinterdäck / Kompletta hjul (Räcker om det går att besiktiga med) Ett par bilder på framstegen. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Vinter däck lösta. Ska krängas på i veckan.
Bagagelucka letar jag fortf efter.. Nu när jag lyckats provköra lite mer tycker jag den är lite för låg. Hur botar man det på bästa sätt? Måste jag byta fjädrar? Tycker dessutom att den är stenhård fram och lite mjukare bak. Borde det inte vara tvärtom? _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Vet inte om jag tycker att din bil är för låg, men det är ju smaksak...
Här är en bild av min bil i liknande vinkel som din som jämförelse: Gällande fjädrar: Av dina bilder att döma så ser det ut som att din bil har original fjäderben kvar. I så fall kan det ju vara lite oklart vad som sitter på bilen nu. Det är också så att bilens höjd inte är lättjusterad utan kräver fjäderbyte (i motsats till coilovers där höjden kan justeras genom att skruva på fjädersäten). Oftast upplever man en bil som mjuk i första hand pga stötdämparna. Det beror på att de håller emot utfjädring och kontrollerar fjädringsrörelserna. En dålig stötdämpare gör att bilens fjädringsrörelse blir just fjädrande och det känns gungigt. Din bil är ju sänkt, om det sitter en sänksats på bilen så hade jag först kollat stötdämparna innan byte av fjädrar. Det är relativt enkelt att demontera stötdämparna bak och med handkraft kontrollera funktionen. En välfungerande stötdämpare av standardkonstruktion skall vara relativt lätt att trycka ihop men rejält trög att dra isär. För oss vanliga dödliga kommer man långt på en sådan "funktionskoll". Om din bil är sänkt via avkapade originalfjädrar (vilket är mindre troligt pga bakvagnens konstruktion) så är det idé att skaffa nya fjädrar bättre lämpade för ändamålet. H&R har bra utbud till din bil med olika nivå av hårdhet, från gatbruk till motsvarande Grupp N-uppsättning för bana. Det är dock ingen idé att sätta på Grupp N-fjädrar utan att veta att stötdämparna på bilen motsvarar den högre fjäderkonstanten. Gällande baklucka - köp på skroten. Finns på Bildelsbasen för överkomlig peng. Alternativet är glasfiberlucka som får fästas med sprintar, finns t.ex. hos ACM. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack. Snygg bil du har!
Det kanske bara är jag som tycker den är för låg Jag har ett par 17" som jag tänkte köra med på gatan och är rädd att de ska skrapa i. Har inget behov av att höja bilen annars. Ok. Jag har testat att gunga/trycka ner bilen, och fram är den i mina ögon väldigt hård, medan bak kan jag trycka ner den lite grann. Kanske har med min tunga motor att göra? För att förtydliga, den gungar inte, men lättare att trycka ner bak än fram. Fram kanske den sjunker 0,5-1cm och bak ca 3-4cm, när jag lägger mina lätta 73kg på skärmen. Det ska sitta ett Bilsteinchassi på den. Men kanske ska testa att plocka bort dämpare / fjädrar. Eller så kör jag bara och testar.. Har varit i kontakt med ett par skrotar. Antingen är luckorna redan sålda eller så vill de inte skicka. Har frågat på ett ställe till, väntar på svar. Har iofs en ACM glasfiberlucka, men skulle helst vilja ha en original. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Tack för berömmet!
Då har du något lurt med bakfjädrarna. När jag gör samma sak så får jag inte ner bakvagnen nämnvärt mer än framvagnen och då har jag ändå mjukare fjädrar bak än fram (vilket det egentligen inte skall vara, mer om det i min tråd). _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Jag har lusläst din tråd och hur du svarar och byter fjädrar. Vackert att se alla lösningar.
Jag är inte riktigt på samma nivå.. För mig gäller det bara att få ihop den i en carport.. Såhär ser det ut fram på min bil. Säger iofs inte så mycket. Ska putsa och kolla lite mer ikväll. Och kolla över bakvagnen också. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Det där ser ut att vara en köpesänkfjäder, röda färgen skvallrar.
Bilstein-dämpare: Här har du en bild på Bilsteins dämpare. Som du ser så är framstötdämparnas kolvstänger väldigt grova. Detta är rätt unikt för Bilstein och gör det lätt att identifiera på bilen utan att skruva isär. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Nu har jag mätt.
Fram är det 23mm kolvstång. Ser inte alls ut som på din bild. Och bak ser det ut såhär. Börjar tvivla på att det är ett Bilsteinchassi. Om inte säljaren syftar på att något annat skulle vara Bilstein. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Nä, Bilstein är det inte.
G&M är sänksats med dämpare gjort i Kina, ämnat för gatbruk. Men, vad tusan - kör, prova och känn på bilen! Uppgradering kan komma senare. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Har varit i kontakt med säljaren. Ett missförstånd och Bilsteinchassit, som han trodde satt på, ska skickas till mig..
Mkt trevlig säljare. Men jag ska testa nuvarande chassi lite mer. Dock inte riktigt väder för det just nu. Har även hittat nummer till en som kan reg.bes. med buren. Frågan är, är det lättare att reg.bes med original bagagelucka eller kan jag klämma dit glasfiberluckan? Spelar det någon roll för bes? Hur sätter jag bäst fast glasfiberlucka? Har läst ngt om Dsuz eller vad det heter. Skulle det funka? Råkade köpa på mig en hjälm också. Slog till på en annons här på Rejsa. Passade perfekt. Också mkt trevlig säljare som dessutom slängde med en balaklava och två par handskar. Tycker att hjälmen passar bra i detta projekt 😍😍 _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 (Projekt) Dags för hjulinställning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 2 besök senaste veckan (8841 totalt) |