Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (10624 totalt)
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



i96danma skrev:
mittmotor skrev:
Grattis till en kanonbil! thumbs up
Helt rätt tanke med PCSR, sen när du provat funkis några ggr så blir det

Jo, så är planen. Sen om det blir med den här bilen eller någon annan, mer "lättavskriven" bil är en annan fråga. Jag är ju lite svag för 986:an... 😍 Petitesser som BE-kort, släp och annat som måste fixas.


Finns ju en vinnarbil (986) till salu, bara att slå till.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Vinter och ide, just nu återigen gott om snö när jag tittar ut genom fönstret...

Jag har bedrivit vintern huvudsakligen med nåt jag är bra på - prokrastinering. Alla har berättat om hur överjävligt det är att byta tändstift på GT4:an så jag letade andra saker att göra...

Det fick bli garaget!

Kom på jobbet över några skåp som skulle slängas så jag körde hem dem och installerade. Hittade också en 5 cm bänkskiva i rökt ek för en hundring på Hornbach - nypris osågad 7000 spänn... Flott ska det va! Blev nöjd i alla fall.




Har också byggt ihop en sim-rigg med överblivna/skänkta/lånade/köpta delar, tänkte jag skulle ge simracingen en chans. Många av polarna som kör, vissa med stor framgång. Blev ganska bra, givet kostnad.




Tyvärr har jag inte haft möjlighet att använda den så mycket. Min fru tycker att det finns andra saker att spendera sin tid på än bilspel. "Är det här din nya man cave, eller?" Hon får det att låta som nåt negativt...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 405



Magiskt

_________________
jonas Blom
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Men det är inte därför vi är här! Jag fick slut på ursäkter till slut så jag började skruva på bilen. Bromsar i fokus, PFC tvådelade skivor, pinnbult till oken, bromsslangar och nya belägg. Smart drag av Manthey, före övrigt: köp in bromsslang från pålitlig OEM-leverantör, sätt dit egen etikett, dubbla priset. Win!



Nya stift och spolar hoppas jag tar bort motorlampan från i höstas. Var inte så knepigt som alla varnat om, kanske för att jag har eftermarknadskattar som ger lite mer frigång. Värmesköldarna från 911:an kom dit också.



Men nu har jag inte tid att skriva mer, ska göra motsvarande bromsjobb i framvagnen och sen oljebyte. Efter det får gärna snön försvinna och sopmaskinerna komma fram...


_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13235



På Ekerö har de börjat sopa!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Mmm. Har ananasen blommat och druvorna mognat också?

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Värmesköldarna du satte dit...passade dom utan större modifikation?
Du råkar inte ha numret vart dom kommer från?
Skulle själv behöva göra samma sak på min

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Absolut, de är bolt on - samma motor som Carrera S så ventilkåporna är desamma. Det finns
gängade hål för sköldarna. Det är item 10 och 11 på den här bilden:



Här hittar du numrerna:

https://nemigaparts.com/cat_spares/pet/porsche/991-1/38/103000/

Jag köpte dem från Rose Passion, drygt en tusenlapp:

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
smid
Habo
Här sen Jan 2008
Inlägg: 114



Perfekt 👌
Tack för hjälpen...har redan beställt dom

_________________
Jimi Smid

@smid_racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare

Vad är fördelen med pinnbultar till bromsoken?

_________________
Magnus Thomé
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Underlättar vid montering av oket, mindre pilligt att linjera allt. Kräng över oket, se till att klossarna smiter över skivan och sen är det bara att tjonga till, så är allt på plats. Speciellt med heta ok är det inte så kul med lösa skruvar att få allt att stämma.

Dock har man numera har gått ifrån pinnskruvar på detta på långloppsbilar, tar för lång tid vid bromsbytena. Men det är skönt att ha, speciellt på hobbynivå, om man har radiella ok.

För att beskriva med film, hur det går till numera när vi gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=0cBpMas109g&ab_channel=InsideTrack . . . .

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3667



McRae skrev:
Underlättar vid montering av oket, mindre pilligt att linjera allt. Kräng över oket, se till att klossarna smiter över skivan och sen är det bara att tjonga till, så är allt på plats. Speciellt med heta ok är det inte så kul med lösa skruvar att få allt att stämma.

Dock har man numera har gått ifrån pinnskruvar på detta på långloppsbilar, tar för lång tid vid bromsbytena. Men det är skönt att ha, speciellt på hobbynivå, om man har radiella ok.

För att beskriva med film, hur det går till numera när vi gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=0cBpMas109g&ab_channel=InsideTrack . . . .

Smart att byta både ok och skiva tillsammans. Ser ut som man sätter i någon sorts sprint som låser ihop dom. Verkligen smidigt.
Det som däremot imponerar på mig är snabbklopplingen på bromslangarna. Hur gör de för att få det absolut lufttätt? Det får ju inte bli den minsta luftbubbla, då tappar man ju all pedalkänsla.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19467



Daniel Engström skrev:
Det som däremot imponerar på mig är snabbklopplingen på bromslangarna. Hur gör de för att få det absolut lufttätt? Det får ju inte bli den minsta luftbubbla, då tappar man ju all pedalkänsla.
https://www.staubli.com/ro/en/fluid-connectors/products/quick-and-dry- . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Daniel Engström skrev:
McRae skrev:
Underlättar vid montering av oket, mindre pilligt att linjera allt. Kräng över oket, se till att klossarna smiter över skivan och sen är det bara att tjonga till, så är allt på plats. Speciellt med heta ok är det inte så kul med lösa skruvar att få allt att stämma.

Dock har man numera har gått ifrån pinnskruvar på detta på långloppsbilar, tar för lång tid vid bromsbytena. Men det är skönt att ha, speciellt på hobbynivå, om man har radiella ok.

För att beskriva med film, hur det går till numera när vi gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=0cBpMas109g&ab_channel=InsideTrack . . . .

Smart att byta både ok och skiva tillsammans. Ser ut som man sätter i någon sorts sprint som låser ihop dom. Verkligen smidigt.
Det som däremot imponerar på mig är snabbklopplingen på bromslangarna. Hur gör de för att få det absolut lufttätt? Det får ju inte bli den minsta luftbubbla, då tappar man ju all pedalkänsla.


Normalt använder man inget annat än tryck för att hålla ihop det hela, dvs du förmonterar allt så det är i helt korrekt position på bilen, sen kopplar du bort snabbkopplingen medans du håller tryck på pedalen, så förblir det en enhet utan att ramla isär.

Som Niklas länkade till, med Staublis så funkar det perfekt utan att lufta. På ringen byter vi 3 ggr under 24H och det är fortfarande perfekt pedal. SPH varianten dock. CBR är mer använda i F1.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
McRae skrev:
Underlättar vid montering av oket, mindre pilligt att linjera allt. Kräng över oket, se till att klossarna smiter över skivan och sen är det bara att tjonga till, så är allt på plats. Speciellt med heta ok är det inte så kul med lösa skruvar att få allt att stämma.

Dock har man numera har gått ifrån pinnskruvar på detta på långloppsbilar, tar för lång tid vid bromsbytena. Men det är skönt att ha, speciellt på hobbynivå, om man har radiella ok.

För att beskriva med film, hur det går till numera när vi gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=0cBpMas109g&ab_channel=InsideTrack . . . .

Precis. I och med att oken måste bort för att byta belägg så blir det ju en del rivande och det finns tillfällen då aluminium-spindlarnas gängor dragit snett med kostsamma följder. Dessutom vill Porsche att man ska byta ut skruvarna till oken varje gång man tar av dem och det blir ju pengar över tid.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 269



Det var en riktigt smutt high-tech-lösning med de kopplingarna, det finns även lite mer lågtekniska lösningar med teknik som man förstår hur det funkar


_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Ja, Bergmann-prylarna ser najs ut. Nu blev det Manthey-slangar och pinnbult från Atomic-Shop.

De funkar, i alla fall. Lite broms-porr...



Säsongen är igång, inleddes i onsdags på Arlanda med Åke och gänget. Kul blandning av bilar som vanligt och bra att gnugga av lite av rattrosten. Grymma bilder av Niclas Falk som vanligt - tack!




Jonas rattade 914/6 "som vanligt" - mycket underhållande maskin!

Sedan bar det av till Gelleråsen med Richards egen Trackday Open Pit. Perfekt upplägg med minimalt med störande moment, bara en massa körning. Perfekt för oss som vill hoppa in och ut ur varandras bilar för att åka med, bli coachade eller prova på nåt annat.

Jag fastnade inte på bild men det gjorde de andra. Det var kallt på morgonen...



Märkbart svårt att få grepp inledningsvis men det ordnade till sig när det blev varmare. Räserbilsgänget var på hugget!




Pitstop halvvägs för att byta plats på framdäcken.



Enliten film blev det också. 2,4 s efter Jonas i Clubsporten på slicks. Han tar en knapp sekund på mig i inbromsningen på rakan, jag knaprar tillbaka lite men tappar igen fram slutet av S:en. Tappar en halv sekund ut från Ejes, ytterligare en halv sekund i hårnålen. Ytterligare några tiondelar mitt i högern ut på start o mål. Utöver det ganska jämnt... 😂



Kul att vara igång, nu väntar Gotland med Grosshandlar'n Racing i maj och med Porscheklubben i juli. Utöver det blir det Ringen-resa med PCS och förhoppningsvis ett pit stop på typ Bilster Berg på hemresan. Jo just det, ska köra tidsträning med PCSR så fort jag får chansen.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
crippa75
Älvsjö
Här sen Apr 2014
Inlägg: 27



i96danma skrev:
crippa75 skrev:
i96danma skrev:

Bonuspoäng till den som ser var fotot är taget...

Ser ut som Kungsör 😊

Bra, Crip - du har vunnit en 718 GT4! Den finns att hämta ut i Borås i utbyte mot en biltråd på Rejsa...


ok då, här kommer en tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125291

_________________
Christian Grandt
982 GT4
997 Turbo ex
997 Targa ex
Mini 1380 ex
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621


Trådstartare
Den här bilen skulle ju vara "no problemo"-bilen, hade jag tänkt. Den planen fick ju en sisådär start med tändspolarna och nu fick jag nedslag på besiktningen - CO-värdet var ganska ordentligt för högt. Funderade på om jag värmt kattarna tillräckligt men de körde upp bilen flera gånger på mätplatsen så personalen gjorde vad de kunde.

Planerade in en visit till Ferrita i Köping för att helt enkelt byta kattarna, letade efter den enklast möjliga lösningen på problemet. Lite osäker på om det verkligen var det som var problemet, dock. Alla såna fundering försvann dock när jag såg vad de sågat ur:



Det ena substratet hade lossnat helt och det andra var på god väg. Rätt beslut att byta, med andra ord. Skumt att de gett upp så snabbt, dock. Kanske är bilen inte körd på shoppingrundor av en försiktig äldre dam, som säljaren sa? 🤔

Hade planerat service när jag ändå var i krokarna men besöket hos Ferrita drog ut lite på tiden. Ni som har koll på mina tidigare bilar vet att det inte alltid varit smärtfritt (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1627343#1627343) och även denna gång valde ett gäng bultar att gå av, närmare bestämt 3 stycken. Bra att jag tog med de pinnbult jag en gång köpte till Boxstern (och kompletterade med ytterligare för Cayman), fick ersätta skruvarna som satt där.

Kul att vara på plats i Köping! Toppen-service från Micael och gänget, det känns bra att ha med entusiaster och entreprenörer att göra. Exotica saknades inte.



Kompletterade också utblåset med ett par ändrör. Nu får jag nog sluta med bling-bling - gränsen mellan "smakfullt förädlad" och "Biltema Special" är hårfin...


Besikting löstes på plats i Köping och med en "riktig" regskylt på plats i fronten och sänkta strålkastare så får den nu vara med och leka i ett år till. Next stop Gotland till helgen!

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13235



Men visst har du nåt från Biltema på den?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



i96danma skrev:
Den här bilen skulle ju vara "no problemo"-bilen, hade jag tänkt. Den planen fick ju en sisådär start med tändspolarna och nu fick jag nedslag på besiktningen - CO-värdet var ganska ordentligt för högt. Funderade på om jag värmt kattarna tillräckligt men de körde upp bilen flera gånger på mätplatsen så personalen gjorde vad de kunde.

Planerade in en visit till Ferrita i Köping för att helt enkelt byta kattarna, letade efter den enklast möjliga lösningen på problemet. Lite osäker på om det verkligen var det som var problemet, dock. Alla såna fundering försvann dock när jag såg vad de sågat ur:

https://rejsa.nu/im/user/24309/2023-05-14-13-01-30_img_20230512_125819 . . . .

Det ena substratet hade lossnat helt och det andra var på god väg. Rätt beslut att byta, med andra ord. Skumt att de gett upp så snabbt, dock. Kanske är bilen inte körd på shoppingrundor av en försiktig äldre dam, som säljaren sa? 🤔


Katten på min Lotus var lika fast värre, efter att tändspolen varit kass ett tag.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche Cayman GT4 -16
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
12 besök senaste veckan (10624 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande