Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman GT4 -16 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 22 besök senaste veckan (10651 totalt) |
Finns ju en vinnarbil (986) till salu, bara att slå till. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Vinter och ide, just nu återigen gott om snö när jag tittar ut genom fönstret...
Jag har bedrivit vintern huvudsakligen med nåt jag är bra på - prokrastinering. Alla har berättat om hur överjävligt det är att byta tändstift på GT4:an så jag letade andra saker att göra... Det fick bli garaget! Kom på jobbet över några skåp som skulle slängas så jag körde hem dem och installerade. Hittade också en 5 cm bänkskiva i rökt ek för en hundring på Hornbach - nypris osågad 7000 spänn... Flott ska det va! Blev nöjd i alla fall. Har också byggt ihop en sim-rigg med överblivna/skänkta/lånade/köpta delar, tänkte jag skulle ge simracingen en chans. Många av polarna som kör, vissa med stor framgång. Blev ganska bra, givet kostnad. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att använda den så mycket. Min fru tycker att det finns andra saker att spendera sin tid på än bilspel. "Är det här din nya man cave, eller?" Hon får det att låta som nåt negativt... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Men det är inte därför vi är här! Jag fick slut på ursäkter till slut så jag började skruva på bilen. Bromsar i fokus, PFC tvådelade skivor, pinnbult till oken, bromsslangar och nya belägg. Smart drag av Manthey, före övrigt: köp in bromsslang från pålitlig OEM-leverantör, sätt dit egen etikett, dubbla priset. Win!
Nya stift och spolar hoppas jag tar bort motorlampan från i höstas. Var inte så knepigt som alla varnat om, kanske för att jag har eftermarknadskattar som ger lite mer frigång. Värmesköldarna från 911:an kom dit också. Men nu har jag inte tid att skriva mer, ska göra motsvarande bromsjobb i framvagnen och sen oljebyte. Efter det får gärna snön försvinna och sopmaskinerna komma fram... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Absolut, de är bolt on - samma motor som Carrera S så ventilkåporna är desamma. Det finns
gängade hål för sköldarna. Det är item 10 och 11 på den här bilden: Här hittar du numrerna: https://nemigaparts.com/cat_spares/p Jag köpte dem från Rose Passion, drygt en tusenlapp: _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Underlättar vid montering av oket, mindre pilligt att linjera allt. Kräng över oket, se till att klossarna smiter över skivan och sen är det bara att tjonga till, så är allt på plats. Speciellt med heta ok är det inte så kul med lösa skruvar att få allt att stämma.
Dock har man numera har gått ifrån pinnskruvar på detta på långloppsbilar, tar för lång tid vid bromsbytena. Men det är skönt att ha, speciellt på hobbynivå, om man har radiella ok. För att beskriva med film, hur det går till numera när vi gör det: https://www.youtube.com/watch?v=0cBp _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Smart att byta både ok och skiva tillsammans. Ser ut som man sätter i någon sorts sprint som låser ihop dom. Verkligen smidigt. Det som däremot imponerar på mig är snabbklopplingen på bromslangarna. Hur gör de för att få det absolut lufttätt? Det får ju inte bli den minsta luftbubbla, då tappar man ju all pedalkänsla. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
|
||||||
Normalt använder man inget annat än tryck för att hålla ihop det hela, dvs du förmonterar allt så det är i helt korrekt position på bilen, sen kopplar du bort snabbkopplingen medans du håller tryck på pedalen, så förblir det en enhet utan att ramla isär. Som Niklas länkade till, med Staublis så funkar det perfekt utan att lufta. På ringen byter vi 3 ggr under 24H och det är fortfarande perfekt pedal. SPH varianten dock. CBR är mer använda i F1. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||||
Precis. I och med att oken måste bort för att byta belägg så blir det ju en del rivande och det finns tillfällen då aluminium-spindlarnas gängor dragit snett med kostsamma följder. Dessutom vill Porsche att man ska byta ut skruvarna till oken varje gång man tar av dem och det blir ju pengar över tid. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Det var en riktigt smutt high-tech-lösning med de kopplingarna, det finns även lite mer lågtekniska lösningar med teknik som man förstår hur det funkar
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...Esset 911 -74 ...gul |
||||||
Ja, Bergmann-prylarna ser najs ut. Nu blev det Manthey-slangar och pinnbult från Atomic-Shop.
De funkar, i alla fall. Lite broms-porr... Säsongen är igång, inleddes i onsdags på Arlanda med Åke och gänget. Kul blandning av bilar som vanligt och bra att gnugga av lite av rattrosten. Grymma bilder av Niclas Falk som vanligt - tack! Jonas rattade 914/6 "som vanligt" - mycket underhållande maskin! Sedan bar det av till Gelleråsen med Richards egen Trackday Open Pit. Perfekt upplägg med minimalt med störande moment, bara en massa körning. Perfekt för oss som vill hoppa in och ut ur varandras bilar för att åka med, bli coachade eller prova på nåt annat. Jag fastnade inte på bild men det gjorde de andra. Det var kallt på morgonen... Märkbart svårt att få grepp inledningsvis men det ordnade till sig när det blev varmare. Räserbilsgänget var på hugget! Pitstop halvvägs för att byta plats på framdäcken. Enliten film blev det också. 2,4 s efter Jonas i Clubsporten på slicks. Han tar en knapp sekund på mig i inbromsningen på rakan, jag knaprar tillbaka lite men tappar igen fram slutet av S:en. Tappar en halv sekund ut från Ejes, ytterligare en halv sekund i hårnålen. Ytterligare några tiondelar mitt i högern ut på start o mål. Utöver det ganska jämnt... 😂 Kul att vara igång, nu väntar Gotland med Grosshandlar'n Racing i maj och med Porscheklubben i juli. Utöver det blir det Ringen-resa med PCS och förhoppningsvis ett pit stop på typ Bilster Berg på hemresan. Jo just det, ska köra tidsträning med PCSR så fort jag får chansen. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
ok då, här kommer en tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125291 _________________ Christian Grandt 982 GT4 997 Turbo ex 997 Targa ex Mini 1380 ex |
||||||
Den här bilen skulle ju vara "no problemo"-bilen, hade jag tänkt. Den planen fick ju en sisådär start med tändspolarna och nu fick jag nedslag på besiktningen - CO-värdet var ganska ordentligt för högt. Funderade på om jag värmt kattarna tillräckligt men de körde upp bilen flera gånger på mätplatsen så personalen gjorde vad de kunde.
Planerade in en visit till Ferrita i Köping för att helt enkelt byta kattarna, letade efter den enklast möjliga lösningen på problemet. Lite osäker på om det verkligen var det som var problemet, dock. Alla såna fundering försvann dock när jag såg vad de sågat ur: Det ena substratet hade lossnat helt och det andra var på god väg. Rätt beslut att byta, med andra ord. Skumt att de gett upp så snabbt, dock. Kanske är bilen inte körd på shoppingrundor av en försiktig äldre dam, som säljaren sa? 🤔 Hade planerat service när jag ändå var i krokarna men besöket hos Ferrita drog ut lite på tiden. Ni som har koll på mina tidigare bilar vet att det inte alltid varit smärtfritt (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1627343#1627343) och även denna gång valde ett gäng bultar att gå av, närmare bestämt 3 stycken. Bra att jag tog med de pinnbult jag en gång köpte till Boxstern (och kompletterade med ytterligare för Cayman), fick ersätta skruvarna som satt där. Kul att vara på plats i Köping! Toppen-service från Micael och gänget, det känns bra att ha med entusiaster och entreprenörer att göra. Exotica saknades inte. Kompletterade också utblåset med ett par ändrör. Nu får jag nog sluta med bling-bling - gränsen mellan "smakfullt förädlad" och "Biltema Special" är hårfin... Besikting löstes på plats i Köping och med en "riktig" regskylt på plats i fronten och sänkta strålkastare så får den nu vara med och leka i ett år till. Next stop Gotland till helgen! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||||
Katten på min Lotus var lika fast värre, efter att tändspolen varit kass ett tag. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Cayman GT4 -16 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 22 besök senaste veckan (10651 totalt) |