Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ferrari 348 tb service and maintenance
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3908 totalt)
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare

det dags att ge ferrarin en omgång inför våren.
tänkte lägga upp lite bilder på det, om någon nu tycker det kunde vara roligt att se mej plocka isär min ferrari
hundkojan fick lämna lyften


o ferrarin fick ta över lyften



det som är tänkt att jag ska göra är olja byte, byta alla filter, gå igenom bromsarna (klart), nya dämpare till huven. tvätta fälgarna för bromsdamm (gick inte idag, vattenslangen är frysen ) så ska det på en ny kamrem och inredning ska ha en tvätt o smörjas med läderfett.






alla botten plattar är borttagna + växelwire o handbromswire är lossnade


det första blir att tömma tanken o ta bort den, då operation kamrem kommer utföras genom hålet vart tanken sitter.

så var tanken ute inga större märkvärdigheter med det.
då har man ett hål på ca 30 cm x 100 cm. det precis man får upp skallen i hålet.
men det går fint jag har gjort det flera gångar



nu blir det inte mer idag, det stinker bensin i hela verkstan. det ett jävla slabbande när man ska tömma o ta ner tanken.
FAN FAN nu när jag tittade på bilden med delar så jag att jag har ju bara ett bränslefilter
något har blivit fel, vad vet jag inte för det var länge sen jag handlade grejorna.
men jag får omedelbums beställa ett till.
kan detta vara något att titta på

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4064



Jaaa!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 263



Jag kan absolut ingenting om Ferrari, men kul att se nån som meckar med den och inte bara putsar thumbs up

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Fråga mig inte riktigt varför men det här kommer att följas slaviskt. Kul!

När du står där med huvudet (och armarna?) i hålet. Är det då du kommer på att just det, den där nyckeln/verktyget skulle jag haft till hands nu?

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Håller med tidigare talare! Och kul, som sagt, att någon meckar med Ferraris och inte enbart har dem parkerade i ett garage under ett rött täcke!
Och personligen så var 348:an (och kanske 360) de sista Ferraris som jag drömde om!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Jaaa!! Super-intressant! Det är inte ofta man ser hur det är att underhålla en sådan här bil.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Kort kommentar = thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



claes t skrev:
Och personligen så var 348:an (och kanske 360) de sista Ferraris som jag drömde om!


Intressant, jag som har 355:an som favorit. 👍
Att smaken kan vara så olika.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Stort gilla på denna tråd!
Kommer följa noggrant då jag nuddat vid tanken att göra samma operation på min "T" som ju delar drivlina med 348.
Ser fram emot mycket bilder och info.

Min har nästan gått 400 mil sen förra kamremsbytet som gjordes för snart 4 år sen i form av "engine out" på välkänd och kompetent verkstad (i Uppsalatrakten).
Funderar på ifall jag ska köra en säsong till eller om jag "måste" byta redan nu...
Vill du dela med dig av vilket intervall du anammar på kamremsbyten?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
kamrens byte.. i sverige säger dom 4 år i usa säger dom 5år
inte konstigt dom säger 4 år med dom priserna
så 4 eller 5 år det nock inte så noga, med mindra man alltid kör bilen hårt o trackdays.
med motorn i gör man gör det lätt på 1 dag själv
det har nock lite att göra med hur man kör, kör man 'vanligt' tycker jag det räcker
bra med 5 år.
men denna gången byter jag efter 4 år då bilen mest har ståt stilla.
Dom kamremmar jag har plockat ut har det inte varit något fel på, inte nån spricka eller nått.
Så ut som nya.
motorn ligger väl på tvären i din mondial o då ska du kunna byte den genom hjulhuset.
men det ju inte specielt krångligt att plocka ut motorn
jag ska ta lite extra bilder när jag kommer till at byta kamremmen

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
När du står där med huvudet (och armarna?) i hålet. Är det då du kommer på att just det, den där nyckeln/verktyget skulle jag haft till hands nu? [/quote]

jo det hänt det lite ormande in o ut av tank hålet

_________________
henrik nielsen
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



fordcapri skrev:
kamrens byte.. i sverige säger dom 4 år i usa säger dom 5år
inte konstigt dom säger 4 år med dom priserna
så 4 eller 5 år det nock inte så noga, med mindra man alltid kör bilen hårt o trackdays.
med motorn i gör man gör det lätt på 1 dag själv
det har nock lite att göra med hur man kör, kör man 'vanligt' tycker jag det räcker
bra med 5 år.
men denna gången byter jag efter 4 år då bilen mest har ståt stilla.
Dom kamremmar jag har plockat ut har det inte varit något fel på, inte nån spricka eller nått.
Så ut som nya.
motorn ligger väl på tvären i din mondial o då ska du kunna byte den genom hjulhuset.
men det ju inte specielt krångligt att plocka ut motorn
jag ska ta lite extra bilder när jag kommer till at byta kamremmen

thumbs up
Jag använder min som "glassätarbil" och har bara kört den på bana en gång, då som "pacecar" på lunchuppehållets "lugna halvtimme" så jag lutar också åt att 5 år är helt ok.

Sista generationens Mondial, den som kom -89 och kallas "T", har motorn längsmonterad och växellådan på tvären bakom, dvs exakt samma drivlina som 348. Tidigare versioner har tvärmonterad motor, dvs samma konfiguration som 308 & 328.

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
där lärde jag något nytt, jag trode att alla mondial hade motorn på tvären.

_________________
henrik nielsen
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



fordcapri skrev:
kamrens byte.. i sverige säger dom 4 år i usa säger dom 5år
inte konstigt dom säger 4 år med dom priserna
så 4 eller 5 år det nock inte så noga, med mindra man alltid kör bilen hårt o trackdays.
med motorn i gör man gör det lätt på 1 dag själv
det har nock lite att göra med hur man kör, kör man 'vanligt' tycker jag det räcker
bra med 5 år.
men denna gången byter jag efter 4 år då bilen mest har ståt stilla.
Dom kamremmar jag har plockat ut har det inte varit något fel på, inte nån spricka eller nått.
Så ut som nya.
motorn ligger väl på tvären i din mondial o då ska du kunna byte den genom hjulhuset.
men det ju inte specielt krångligt att plocka ut motorn
jag ska ta lite extra bilder när jag kommer till at byta kamremmen


Hur vanligt är det att en kamrem går av på de här motorerna?
Vad gör att de är så känsliga. Verkar som många Ferrari ägare har en galen kamrem/mil ratio.

Trevlig tråd som kommer att följas

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
Jag tror inte det är så vanligt om dom ens går av.
jag har googlat en del om detta med kamrem.
jag har bara set en under all min surf tid om 348 kamrem o det var en i usa.
o historien sa inget om hur gammal eller hur bilen hade körts. om det ens var sant..
tror du inte man kan tillskriva det den myt där är runt ferrari,
o dom firmor som skruvar ferrari har skrämt skiten av folk. dom tjänar ju grova pengar på detta.
myten säger ju oxå att det i princip är helt omöjligt att skruva med en ferrari som lekman. det är ju inte konstigare än något annat...det en bil.
till dagens skruvande.....
Idag blev det bara att tömma bilen på olja o beställa ett bränslefilter till



O lite ferrari olja, är det bra nock för formel 1 funkar det nock i min oxå




_________________
henrik nielsen
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



thumbs up
Var beställer du servicedelar och kamrem?
Jag har koll på https://www.superformance.co.uk/ och https://www.eurospares.co.uk/ men jag tänkte försöka undvika stök med tull från UK om möjligt.
Så jag kollar på https://redbaycars.com/ men du kanske känner till något bättre / billigare ställe?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
handler på eurospares
autodoc har luftfilter + bränslefilter
men jag handlar hos eurospares, där får man ferrari grejor
jag vet tyvärr inga andra,

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
då fick jag gjort lite till på ferrari'n.
det går inte så fort men det löser sej som gubben sa när han sket i vasken
imorse var jag ute o tvättade fälgerna, fi fan va kallt om fingrarna att leka med vatten

nu sitter dom på plats igen. nu ska jag bara komma ihåg att efterdra dom innan jag ska ut o köra

gick genom alla slangar o hittade en som har sett bäst före datum.


bytat luftfilter, det lite skillnad


så kom turen till olja filtret, först bort med luftfilter burken



klart


jag passade på att klätre in i inankråmet på ferrari o byta bensin filter på väntre sida
höger har inte kommit än. trångt är bara förnamnet


jag kollade på den gamla kamremmen, jajamensan den hänger som prydnad på vägen
det finns absolut inget fel på den, den satt i bilen ca 5 år.




lite ot..
jag köpte mej en panlampa, har alldrig förståt meningen med dom MEN det gör jag nu. Specielt när man jobbar i trånga utrymme


en riktig verkstad behöver en verkstadscykel. Så jag åkte till köpenhamn o köpte en shortjohn och en motor från amazon. o parade ihop dessa o vips hade jag en shortjohn elcykel



en bild från mc hörnan, just nu väldans trångt då här står byggsågar o nya dörrar
innan våren ska harleyn fram o få nytt avgassystem

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
då var det dags att börja med kamremmen.
först ska man lossna rörren till ac'n


sen ska högre motorfäste lossnas, återkommer till varför


nu kan ska man ta bort dom 2 översta små kåporna





nu kan man börja lossna den stora kåpan



VIKTIGT att tänka på dessa små släpare som sitter i översta hörna på kåpan
vilket bry jag hade första gången, då jag inte hade en anning om dom o
pling pling, plötsligt lå dom på golvet
OBS OBS dessa får vid monteringen INTE röra remmen





jag brukar göra så här med bultarna, dom har ju inte fattat hur bra det hade varit om dom var samma längd

så långt så bra


nu ska motorn nollas
o jag ska märka upp remmen, är lite nojig att den hamnar rätt ett misstag blir ju rätt dyrt
så här långt har det tagit knappt 2 timer i lugn o ro

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Tack för att du orkar dokumentera och beskriva. Kul att se hur du jobbar på en dylik gammal pojkdröm.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Jerkan
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 577



Håller med, riktigt intressant att läsa om

_________________
/Jerry Svensson
Citera
Andra projekttrådar
Ferrari 348 tb service and maintenance
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (3908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande