Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Ferrari 348 tb service and maintenance
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3908 totalt)
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Härligt med mycket bilder! thumbs up Keep 'em coming

I första steget skrev du att du lossade rören till ACn. Jag antar att det betyder att man måste fylla den med gas sen, eller hur!?

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
nej jag behöver bara lossna dom från sina fästen. o dra dom lite åt sidan.
annars får man inte ut kåpan
det ju fördelen med att byta genom tanken, man slipar fylla ac o hålla på med bromsarna

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
kolja: Tack för att du orkar dokumentera och beskriva. Kul att se hur du jobbar på en dylik gammal pojkdröm.

jerkan: Håller med, riktigt intressant att läsa om

bara kul att göra det, o att någon tycker det skoj att följa thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
det blir lite pö om pö just nu, det ju svinkallt o det tar ju en evighet att värma upp 100 kvm verkstad
o nån hjälp från verkmästaren kan jag inte räkna med, han har åkt på spa


men iallafall fick jag det andra bränsle filter o monterade det


ut med det gamla


o in med det nya


efter bränslefiltret fortsatta jag med kamrems bytet
detta är varför jag lossnade motorfästet som ni så lite tidigare
man måste lyfta motorn lite i fram änden




annars får man inte hylsan på vevaxel bulten


fram med den stora mutter dragaren o av med muttern, man får inte av remmen om man inte drar fram
vev hjulet/triggerhjulet




nu blir det inte mer denna vecka, får jobba lite. USH. o fredag går det till kinna o hämta husbilen
o gå på toveks bil museum

_________________
henrik nielsen
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



fordcapri skrev:
nej jag behöver bara lossna dom från sina fästen. o dra dom lite åt sidan.
annars får man inte ut kåpan
det ju fördelen med att byta genom tanken, man slipar fylla ac o hålla på med bromsarna

thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
I am back kom lite annat emellan
men nu har jag bytt remmen.
i sann racebils anda finns där inga märkning på kamarna så dom får man uppfinna själv
jag använder sån här penna till att märka upp remmen
tänk på att noga märka upp alla 4 kammar då dom gärna vill flyta sej lite.
jag har inte haft maskinen ute av denna, men när det blir tid ska jag märka upp kamsidan ordentligt + bygga ett verktyg till att låsa kammarna


så här märker jag upp remmen, samtidigt som jag oxå gör en skiss vart jag skriver upp hur
många kuggar jag har emellen märken, bra att ha när man ska föra över märkningen
till den nya rem.
OBS maskinen ska ställas tdc, där finns märke på trigar hjulet




remmen ute o håller på att föra över märkningen




nya remmen på plats






som ni ser jag använder små klämmer för att hålla remmen på plats, den är fruktanssvårt lång o styv
denna var jätte bångstyrig så jag fick plocka bort spännaren, men det vill man helst undvika då det ett helvete att få på den igen.. jaja ska man byta den har man ju inget val. men denna har inte gått så mycket
men här sitter den


så det dags att spänna fast triggarhjulet, brukar ge den lite medium locktite




nu det dags veva runt motorn några varv med spännaren lös så remmen kan sätta sej, sen är det bara att spänna spännaren o börja montera tillbaka kåporna. spänn inte fast kamkåpan för nu ska vi
ha i dom små släparna.
det ska jag göra imorn så återkommer med det.


_________________
henrik nielsen
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
hej igen
då var det dags för sista momentet innan åter montage av alla grejor.
Som sagt dessa små släpare



jag hittar inget om dom på nätet men dom sitter där säkert för att kammen inte ska kunde kugga över.
För dom sitter i varje sida av respektive höger o vänstra bank vart remmen är extrem lång.
det jag vet är att dom får inte röra vid remmen, då blir det kaos
så jag läggar 2 mm mellan rem o släpare (eller va dom nu heter) då ska inte remmen kunde hoppa
se till at trycka ner dom mot remmen så inte avståndet blir för stort.


nu kan vi börja spänna kamkåpan o montera tillbaka allt o fylla på olja
det är där ingen mening med att visa
enbart kamrems bytet har tagit mej max 6 timer, för det tar von braun 16000 kr inkl rem
så man tjäner en slant på att göra det själv + viktigst av allt man vet hur det gjort
här är en likadan guide men med bättre bilder då han har motorn ute
https://www.clubscuderia.co.uk/forum/showthread.php?23639-Changing-348 . . . .
nägra frågar på det

_________________
henrik nielsen
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6490



Riktigt kul att följa, tack för att du dokumenterar och beskriver! thumbs up

En sådan bil skulle jag kunna tänka mig om jag vill gå över till mer GT stuk, jag är som du övertygad om att det går bra att skruva på såna själv thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
tack
ja det ju bara en bil, dom här är inte så kompliserade
du får gärna köpa min jag är sugen på något annat

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Bra jobbat. Kvalitetsmek.

Konstig design på de där remsläparna...
Släpper momentet på skruven genom övre kamkåpan så lär släpan ju dippa ner och ligga an/slita mot remmen?

Bättre om Ferrari haft en tyngdpunktsmässig centrerad släpa med fixerat spel som aldrig kan röra sig mot remmen, kan jag tycka från läktaren.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
ja det en konstig konstruktion, man skulle tro den var engelsk

_________________
henrik nielsen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kul att följa

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1134


Trådstartare
Tack thumbs up

_________________
henrik nielsen
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



fordcapri skrev:
ja det en konstig konstruktion, man skulle tro den var engelsk


Engelsmännen sköter om elarkitekturen.

Italienarna brukar få till geometrisäkring & packning så enbart vanskapta tekniker, utrustade med dubbla armbågsleder och tre armar, kan hantera rutinservice.

Kineser gör materialvalen.


_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Andra projekttrådar
Ferrari 348 tb service and maintenance
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3908 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande