Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
VAR i kurvan är ditt Vmin?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (682 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som tycker det här låter helrätt eller inte helrätt? Jag vet inte men det låter rimligt?


_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Hur mäts det?

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Hur mäts det?


Inte helt med på hur du menar? Vmin, där din fart är lägst.

_________________
Magnus Thomé
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Hur mäts det?


Inte helt med på hur du menar? Vmin, där din fart är lägst.


Det frågas hur man utifrån data vet om uppmätt data visa korrekt vmin, så jag tänkte det kan vara bra att veta vad för data som är underlaget.

_________________
Anders Hansson
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Jag tänker mig att det ställe "rätt" Vmin är i en kurva beror på vad som finns innan/efter kurvan


Men tar man en specifik kurva så tänker jag mig att det beror på förutsättningarna för bil/förare. Liten, lätt, framhjulsdriven bil med få hästkrafter har det någon annanstans än stor, tung bakhjulsdriven bil med massor av hästkrafter.
Var det inte Butterfly som beskrev körstilen med Novan typ så här(ja, jag överdriver): bromsa ner ordentligt innan kurvan, smyg runt kurvan och när nosen är åt rätt håll och kurvan är ur världen stampa fullt. Vridet/hästkrafterna gjorde att det var fullt tillräckligt och Vmin var inte så intressant kontra att få en bra utgång utan att få sladd för att man gick på gas för tidigt.

Så jag tänker mig att det finns ett korrekt ställe för Vmin, men det är för varje kombination av kurva/bil/förare.


EDIT; DUMMA MAGNUS!!! Nu blev jag sittande tittandes i loggar från förra året...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Förutom att det självklart är olika beroende på kurvan (en grov kategorisering till bara två typer i hans svar täcker ju inte alla olika sorter) så beror det ju på bilens balans, drivhjulsgrepp och sidogrepp vs accelerationsprestanda. Men för att förvirra lite till även beroende på om man gillar/kör ballongspår eller v-spår dessutom.

Men förutom att exakt rätt svar på frågan är "det beror på" så är det en oerhört intressant fråga och något jag försökt koncentrera mig på de senaste två åren. Alltså att tänka på var jag lägger det och om det är rätt eller fel ställe (vilket jag inte vet )

Mitt mantra är

- Titta på exit för att få känsla för spår/fart (dvs min gamla "titta längre bort" alltså fortfarande lika kass på att komma ihåg det )
- Titta där jag tror Vmin bör vara och försöka köra efter den tanken o prova lite olika
- Var lönar det sig att skära curbs (jag kör mycket samma samma på vana och behöver ny-analysera massa kurvor där jag inte tänker utan bara kör på som jag brukar)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Magnus Thomé skrev:
sweanders skrev:
Hur mäts det?


Inte helt med på hur du menar? Vmin, där din fart är lägst.


Det frågas hur man utifrån data vet om uppmätt data visa korrekt vmin, så jag tänkte det kan vara bra att veta vad för data som är underlaget.


Jag är lite trött i skallen o hänger fortfarande inte med Läste du ev. frågan i klippet fel? Med gps hastighetslogg och spår lagt ovanpå banskiss/flygfoto (med cursor synkat mellan de två) och även video så kan man se exakt var i kurvan man åkte långsammast.




Bara så där en lite allmän kommentar: superbra träning är att kolla vad ens Vmin var, är väl en av de grejerna som tar längst tid att bli bra på.



Just här var videon helt ointressant men ibland är den bra för att förstå var i kurvan man var. Combined G är den andra grafen. Hade vart kul med rattutslag också.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



V-min borde vara efter att man bromsat klart men ej gått på gas (tillräckligt för att accelerera).
Beroende vem som kör så kan man se vissa har v-min (färdigbromsad innan svängen) på slutet av rakan andra bromsar ända in till apex med stöd av ABS och ingenjörer som optimerat stabiliserings systemen.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Homegrown skrev:
V-min borde vara efter att man bromsat klart men ej gått på gas (tillräckligt för att accelerera).
Beroende vem som kör så kan man se vissa har v-min (färdigbromsad innan svängen) på slutet av rakan andra bromsar ända in till apex med stöd av ABS och ingenjörer som optimerat stabiliserings systemen.


Jamen precis, när man börjar köra bana så är det absolut bäst att köra som du beskriver först, dvs bromsa helt rakt och vara färdigbromsad precis innan man svänger in thumbs up

Och när man är lite varm i kläderna börja testa "trail brake" och bromsa in i kurvan. Men faktiskt utan ABS och stabiliseringssystem till hjälp. Man släpper av på bromspedalen succesivt när man svänger in.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Vem är Experten i första inlägget?
De flesta snabba förare/coacher är ju normalt sett överrens om att tidigt gaspådrag är det absolut viktigaste.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
Vem är Experten i första inlägget?
De flesta snabba förare/coacher är ju normalt sett överrens om att tidigt gaspådrag är det absolut viktigaste.


Peter Krause

www.peterkrause.net


I denna FB-grupp:

https://web.facebook.com/groups/BeginAcqData

The purpose of this page to help drivers learn the fundamentals of collecting and reviewing and understanding the basics of motorsports data. The page is geared toward a person brand new to data.
For ADVANCED data concepts consider this group:
https://www.facebook.com/groups/1951069138531843/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



Magnus Thomé skrev:
Homegrown skrev:
V-min borde vara efter att man bromsat klart men ej gått på gas (tillräckligt för att accelerera).
Beroende vem som kör så kan man se vissa har v-min (färdigbromsad innan svängen) på slutet av rakan andra bromsar ända in till apex med stöd av ABS och ingenjörer som optimerat stabiliserings systemen.


Jamen precis, när man börjar köra bana så är det absolut bäst att köra som du beskriver först, dvs bromsa helt rakt och vara färdigbromsad precis innan man svänger in thumbs up

Och när man är lite varm i kläderna börja testa "trail brake" och bromsa in i kurvan. Men faktiskt utan ABS och stabiliseringssystem till hjälp. Man släpper av på bromspedalen succesivt när man svänger in.


Ville bara lite ironiskt påskina att om du väljer en kompetent bil så löser den tail braking åt dig (du kan bromsa på fel ställe men det löser sig) till skillnad från analoga bilar.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



MaZ skrev:
Vem är Experten i första inlägget?
De flesta snabba förare/coacher är ju normalt sett överrens om att tidigt gaspådrag är det absolut viktigaste.


Fast tidigt gaspådrag är ju jättelätt att åstadkomma genom att åka väldigt långsamt in i kurvan. Om du tar extremfallet att man saktar in alldeles förmycket kan man ju gå på gas långt innan apex eller den punkt där du normalt har Vmin. Men du tappar jättemycket tid in i kurvan men får bra fart ut på nästa raksträcka som du dock får dåligt vmax på då du kommer att börja bromsa alldeles förtidigt in i nästa kurva. Men man kan väl säga att tidigt gaspådrag är bra om man underförstått åker på greppsgränsen innan det.

Vmin är ju generellt precis innan man börjar gå på gas.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
///Martin
Stockholm
Här sen Jul 2009
Inlägg: 69



V-min borde ju rimligtvis vara den lägsta uppmätta hastigheten bilen färdas i en kurva, oavsett vart det nu infaller i kurvan. Allt annat är ju bara punkt mätningar som kommer skilja drastiskt från bil till bil, förare till förare och även kurva till kurva.

_________________
E36 GTR "S53b29" Turbo

Knutstorp: 1,02.87 -17
Kinnekulle: 52,6 -22
Mantorp: 1,17,9 -22
Gelleråsen: 1,06.1 -22

Martin Söderberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
///Martin skrev:
V-min borde ju rimligtvis vara den lägsta uppmätta hastigheten bilen färdas i en kurva, oavsett vart det nu infaller i kurvan. Allt annat är ju bara punkt mätningar som kommer skilja drastiskt från bil till bil, förare till förare och även kurva till kurva.


Exakt, dvs var placerar du ditt Vmin i olika kurvor?



Andreas Millbro skrev:
Fast tidigt gaspådrag är ju jättelätt att åstadkomma genom att åka väldigt långsamt in i kurvan. Om du tar extremfallet att man saktar in alldeles förmycket kan man ju gå på gas långt innan apex eller den punkt där du normalt har Vmin.
....


Verkligen en klassiker, för långsamt in o genom kurvan. Det tar ju lång tid att slipa till. Speciellt om man har motorstarka bilar. Det här slåss man väl med för evigt att få till rätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här är en kurva som är svår att bli klok på


Här är videon till hjälp också för att memorera var jag brukar vara vid Vmin om jag vill laborera o lägga tidigare/senare. Man ser också min miss några billängder senare där g går upp mer än vad som finns o jag får slå av lite för att kunna hålla in till högerkant


Var lägger du Vmin i den här kurvan ?






Härifrån är det fullt hela vägen (efter missen)



_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Marcus Gustafsson skrev:
Jag tänker mig att det ställe "rätt" Vmin är i en kurva beror på vad som finns innan/efter kurvan


Men tar man en specifik kurva så tänker jag mig att det beror på förutsättningarna för bil/förare. Liten, lätt, framhjulsdriven bil med få hästkrafter har det någon annanstans än stor, tung bakhjulsdriven bil med massor av hästkrafter.
Var det inte Butterfly som beskrev körstilen med Novan typ så här(ja, jag överdriver): bromsa ner ordentligt innan kurvan, smyg runt kurvan och när nosen är åt rätt håll och kurvan är ur världen stampa fullt. Vridet/hästkrafterna gjorde att det var fullt tillräckligt och Vmin var inte så intressant kontra att få en bra utgång utan att få sladd för att man gick på gas för tidigt.

Så jag tänker mig att det finns ett korrekt ställe för Vmin, men det är för varje kombination av kurva/bil/förare.


Jag vill poängtera lite extra det här med vad som kommer efter kurvan. Är det en långraksträcka så blir det mycket viktigare att ha med sig en hög utgångshastighet som man sen tar med sig hela rakan. Är det däremot en kurva efter kurvan så handlar det ju mer om att ta sig igenom kombinationen på kortast tid.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

BMW-DJ skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Jag tänker mig att det ställe "rätt" Vmin är i en kurva beror på vad som finns innan/efter kurvan


Men tar man en specifik kurva så tänker jag mig att det beror på förutsättningarna för bil/förare. Liten, lätt, framhjulsdriven bil med få hästkrafter har det någon annanstans än stor, tung bakhjulsdriven bil med massor av hästkrafter.
Var det inte Butterfly som beskrev körstilen med Novan typ så här(ja, jag överdriver): bromsa ner ordentligt innan kurvan, smyg runt kurvan och när nosen är åt rätt håll och kurvan är ur världen stampa fullt. Vridet/hästkrafterna gjorde att det var fullt tillräckligt och Vmin var inte så intressant kontra att få en bra utgång utan att få sladd för att man gick på gas för tidigt.

Så jag tänker mig att det finns ett korrekt ställe för Vmin, men det är för varje kombination av kurva/bil/förare.


Jag vill poängtera lite extra det här med vad som kommer efter kurvan. Är det en långraksträcka så blir det mycket viktigare att ha med sig en hög utgångshastighet som man sen tar med sig hela rakan. Är det däremot en kurva efter kurvan så handlar det ju mer om att ta sig igenom kombinationen på kortast tid.


Vill lägga till att köra utan diff, blir en ny dimension i kurvtagning och Vmin, men Mackans kurvor stämmer väl med hur vi körde, man fick hantera sladden bara . Exempel, Vmin (uppmätt) var 1/3 in i kurvan på utgången till rakan på Gelleråsen..

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Magnus Thomé skrev:
Här är en kurva som är svår att bli klok på


Här är videon till hjälp också för att memorera var jag brukar vara vid Vmin om jag vill laborera o lägga tidigare/senare. Man ser också min miss några billängder senare där g går upp mer än vad som finns o jag får slå av lite för att kunna hålla in till högerkant


Var lägger du Vmin i den här kurvan ?



Den där kurvan är skum. Har aldrig tyckt att jag har fått till den riktigt bra. Då har jag ändå kört långlopp mååånga varv med andra snabbare bilar samt med laptimer som visar differans mot snabbaste föraren i samma bil. Tycker det blir lite bromsa lite, svänga in och sen gå på lite gas för att driva ut lite för att sen ta det sena apexet som man aldrig riktigt träffar ordentligt.

Jag kör nog generellt för fort in i kurvan och tappar lätt fart ut för att jag får svänga för mycket sent i kurvan då man borde ha ett lite rakare spår och gå på mer gas.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



Om man funderar en stund på hur man ska åka får att ligga i randen på det möjliga i en GG-plot, kommer man fram till att det är bra att succesivt minska radien in i kurvan och sedan öka ut ur svängen. Om man åker konstant radie så har man antingen konstant hastighet eller så åker man inte på gränsen. Dvs önskvärt spår ser ungefär ut som en ellips.

I svängar jag inte är säker på hur man ska åka brukar jag ta en karta och sedan se hur man kan placera in den största ellipsen, det brukar ge en bra hint hur man ska åka och var man ska placera Vmin (det vill säga i minsta radien)

Första svängen på Knutstorp är ett typiskt exempel:


_________________
Mikael Mohlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Zoomzoom skrev:
Om man funderar en stund på hur man ska åka får att ligga i randen på det möjliga i en GG-plot, kommer man fram till att det är bra att succesivt minska radien in i kurvan och sedan öka ut ur svängen. Om man åker konstant radie så har man antingen konstant hastighet eller så åker man inte på gränsen. Dvs önskvärt spår ser ungefär ut som en ellips.

I svängar jag inte är säker på hur man ska åka brukar jag ta en karta och sedan se hur man kan placera in den största ellipsen, det brukar ge en bra hint hur man ska åka och var man ska placera Vmin (det vill säga i minsta radien)

Första svängen på Knutstorp är ett typiskt exempel:



Vet du var Vmin är för dig här?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
VAR i kurvan är ditt Vmin?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande