Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
VAR i kurvan är ditt Vmin?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (682 totalt)
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 80



[quote="Magnus Thomé"]
Zoomzoom skrev:

Första svängen på Knutstorp är ett typiskt exempel:



Vet du var Vmin är för dig här?


Vid den blå pricken

_________________
Mikael Mohlin
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Zoomzoom skrev:
Om man funderar en stund på hur man ska åka får att ligga i randen på det möjliga i en GG-plot, kommer man fram till att det är bra att succesivt minska radien in i kurvan och sedan öka ut ur svängen. Om man åker konstant radie så har man antingen konstant hastighet eller så åker man inte på gränsen. Dvs önskvärt spår ser ungefär ut som en ellips.

I svängar jag inte är säker på hur man ska åka brukar jag ta en karta och sedan se hur man kan placera in den största ellipsen, det brukar ge en bra hint hur man ska åka och var man ska placera Vmin (det vill säga i minsta radien)

Första svängen på Knutstorp är ett typiskt exempel:


Blir kanske lite off topic men jag reagerade på din bild på Vmin...
Var tvungen att kolla mina loggar (OBS! Jag är ingen proffsförare).
Min minnesbild stämde med loggen, jag har Vmin en bra bit före din men jag delar upp detta parti som två svängar (en "bromssväng" och en "gassväng").
Nu är jag inte bra på trailbrake men del 1 av partiet är inbromsning med sväng där jag försöker komma långt ut till vänster på banan.
Vmin ligger en bit tidigare än apex och då blir del 2 av partiet en vidare sväng där jag kan gå på gasen tidigare.
Vmin är tvärstrecket.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
VAR i kurvan är ditt Vmin?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande