Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
6-bars pump till 3-bars bränslesystem
14 besök senaste veckan (781 totalt)
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Jag kommer att bygga om min bil från K-jet till progamerbart sprut. Det nya systemet använder 3 bars systemtryck. Jag använder orginal spridarbrygga och tryckregulator från en BMW e30 318i. Kan jag använda min 6-bars bränslepump (k-jet spec), eller klarar inte tryckregulatorn av det. Dela med er av era erfarenheter please.

_________________
/Anders C
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Det är regulatorn som bestämmer trycket, inte pumpen.

Och lite rättelse av egna texten direkt, jo trycket kan stiga väldigt högt beroende på när övertrycksventilen i pumpen öppnar.
Men då har man bekymmer med flödet i regulatorn

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Det är regulatorn som bestämmer trycket, inte pumpen.

Och lite rättelse av egna texten direkt, jo trycket kan stiga väldigt högt beroende på när övertrycksventilen i pumpen öppnar.
Men då har man bekymmer med flödet i regulatorn


Så då fungrar det med den gamla pumpen med andra ord, är de det jag kan utgå från?

_________________
/Anders C
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Sitter det en pulsdämpare vid tryckregulatorn?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Kolja skrev:
Sitter det en pulsdämpare vid tryckregulatorn?


Det gör det inte.

_________________
/Anders C
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6213



Anders Carlsson skrev:
Kolja skrev:
Sitter det en pulsdämpare vid tryckregulatorn?


Det gör det inte.


Jag har inte så stor erfarenhet av detta, men borde det inte uppstå tryckstötar i ledningen när pumpen matar på med 6 bar och regulatorn håller emot vid 3 bar?

Vad är det för motor som ska drivas? Std eller ladd?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Kolja skrev:
Anders Carlsson skrev:
Kolja skrev:
Sitter det en pulsdämpare vid tryckregulatorn?


Det gör det inte.


Jag har inte så stor erfarenhet av detta, men borde det inte uppstå tryckstötar i ledningen när pumpen matar på med 6 bar och regulatorn håller emot vid 3 bar?

Vad är det för motor som ska drivas? Std eller ladd?


Icke överladdad till och börja med, på sikt är det tänkt att den ska bli överladdad.

_________________
/Anders C
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Absolut inga problem alls.

Pumpen ger ju egentligen inte ett tryck direkt, utan ett flöde, som är angivet vid ett visst tryck. Det är vanligt att köra K-jetronicpumpar avsedda för högre tryck i EFI, Bosch 044 är kanske det vanligaste exemplet. Men jag har använt andra K-jetpumpar på samma sätt utan bekymmer (även med 2,7 bars regulator).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



En varning, en reduceringsventil bygger värme i bränslesystemet så köp en stor reduceringsventil som inte stryper flödet.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
Tack för alla svar. Jag håller er uppdaterade på hur det går.

_________________
/Anders C
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Anders Carlsson skrev:
Kadett4wd skrev:
Det är regulatorn som bestämmer trycket, inte pumpen.

Och lite rättelse av egna texten direkt, jo trycket kan stiga väldigt högt beroende på när övertrycksventilen i pumpen öppnar.
Men då har man bekymmer med flödet i regulatorn


Så då fungrar det med den gamla pumpen med andra ord, är de det jag kan utgå från?


Ja den funkar.
Och ibland faktiskt lite bättre än en pump gjord för elektronisk insprut.
Just pga övertrycksventilen har högre öppningstryck.

Enda frågan är maxkapacitet(flöde)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Nåt nytt på den här fronten eller är det bara att köra?

Frågor ställda på annat håll:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jag tänkte ersätta en trasig inline originalpump med en BOSCH 044-kopia.

Den har maxtryck 6 bar mot originalpumpens 3.5 bar.

Jag vet att det är bränsletrycksregulatorn på 3 bar som reglerar trycket men returflödet kommer att fördubblas enligt karakteristika.

🔸Hur funkar det med det högre returflödet?
🔸Kan det bli tryckpulser i systemet? Öppnar tryckregulatorn tillräckligt snabbt är väl en del av frågan.
🔸Kan en tryckregulator haverera på det sätt att den stänger returflödet och att trycket mellan pump och spridare alltså blir 6 bar?
🔸Andra plånboksvänliga lösningar från fysisk butik i Stockholmsområdet med grejer på lager? Inlopp 10 mm och utlopp 8 mm.
🔸Andra kommentarer?

Tack på förhand!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Fysikens lagar är samma :-)

Det jag skulle säga är att har du inte behov av flödet som en "044" ger, så välj en "mindre" pump så slipper du kanske lite oljud, kan dra klenare kablar och du slipper kanske värma upp soppan mer än nödvändigt.

Om det inte är nån speciell motor kanske Biltemas 52-204 är ett alternativ, det är typ Volvo 740, 240 mm dvs en Bosch 0 580 464 068, specad till 4 bar och 100-120 l/h. Dvs i en normal motor räcker den till drygt 200 hk utan att svettas.

På frågan om regulatorn kan haverera så trycket rusar - ja, det kan hända men är ovanligt. Jag tycker det är vanligare att membranet spricker så soppa trycks in genom vakuumslangen.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Det är en standard Golf mk1 cabriolet 1.8 så nåt stort flöde behövs inte. Tänkte att det kunde vara okej med en bruxis när det bara var ett trådkap.

Är de alltså bullriga? Det hade jag inte tänkt på, inte strömmen heller så jag tackar. Det är Biltemas 044-ish det var fråga om och jag såg nu att den är märkt för 16 A. Jösses! Det får bli nåt annat.

Om vi väntar ett par dagar finns det en pump till Peugeot 405 att beställa som t o m har rätt slanganslutningar.

Stort tack för vägledningen! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2237



För stor och kraftig kump är väldigt sällan ett problem... En kjet-pump funkar utmärkt till modern EFI.
Biltemas 044 och alla andra 044 pumpar är väldigt bullriga, man tror de är trasiga direkt ut lådan.
Bosch har en nyare variant som kallas "200", den ska vara mycket tystare.

Biltemas 044 fungerar bra tills den inte gör det... De håller ca 1 år i min banbil, sen verkar de tappa förmågan att bygga upp ett tryck.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045


Trådstartare
JAg har nu kört med min K-jet specade pump och det verkar fungera bra. Inga konstigheter. Det är en biltemapump, så livslängden återstår att utvärdera.

_________________
/Anders C
Citera
Skruva banåkabil
6-bars pump till 3-bars bränslesystem
14 besök senaste veckan (781 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande