Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motstånd gaspedal
1 besök senaste veckan (502 totalt)
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Internet sviker mig så jag frågar här. Jag bygger pedalställ. Hur mycket motstånd vill man ha i en gaspedal? Svara i hela N eller kg.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Jag tror att du kommer få många olika svar pga det är ju en känsla
du är ute efter.

Hjälper en kompis med hans rallybilar och när han bytte insug så svarvades det några
olika stora vajerhjul där gasvajern sitter monterad olika progresivitet på gaspedalen
och det testades några returfjädrar också innan han var nöjd.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Håller med, det går nog inte riktigt svara på... Jag har fått labba lite med Kadetten för att få det någorlunda med.. Men i just denna Kadetts fall så satt inte original returfjäder kvar på spjället. Den var borta..

Tittar man på eftermarknads ställ är det ju långt från std att dom har en fjäder redan i stället, oftast skulle jag säga att det är fjädern på på gasspjället som styr motståndet.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
Jo, det är lite tycke och smak, men jag har ingen aning alls. Jag har inget spjäll då jag bygger med elmotor. Svårt att uppskatta vad som är lagom för något man sköter med fötterna. Jag kan naturligtvis bygga om och rätta till, men något måste jag börja med. Är 5kg tryck i rätt härad?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Kanske går rigga ett spel där du kan lägga på vikt och lyfta genom att trycka med foten?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Yo-1 skrev:
Jo, det är lite tycke och smak, men jag har ingen aning alls. Jag har inget spjäll då jag bygger med elmotor. Svårt att uppskatta vad som är lagom för något man sköter med fötterna. Jag kan naturligtvis bygga om och rätta till, men något måste jag börja med. Är 5kg tryck i rätt härad?

Det går ju att köra med någon befintlig E-gas pedal, eller har du tänkt göra helt eget ?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Ställ badrumsvågen i lämplig vinkel framför en stol och prova dig fram. Syns tydligt på displayen när du tycker att det är lämpligt tryck.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475


Trådstartare
super7 skrev:
Yo-1 skrev:
Jo, det är lite tycke och smak, men jag har ingen aning alls. Jag har inget spjäll då jag bygger med elmotor. Svårt att uppskatta vad som är lagom för något man sköter med fötterna. Jag kan naturligtvis bygga om och rätta till, men något måste jag börja med. Är 5kg tryck i rätt härad?

Det går ju att köra med någon befintlig E-gas pedal, eller har du tänkt göra helt eget ?


//Nisse


Jo helt eget är tanken. Har inte hittat nån färdig pedal som ser tillräckligt ball ut.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 201



Skulle säga max 1 kg
Gissar lite...

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Du har väl en bruksbil? Trivs du med hur mycket motstånd gaspedalen ger är det ju bara att kopiera.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6185



Du tar en bil som du gillar pedalkänslan i (i mitt fall gillar jag BMW e39/e46). Dra pedalen till lagom rörelse med en fiskvåg.

Då kan du räkna ut kraften N som du därefter utifrån väljer lämplig fjäder till ditt projekt-pedalställ.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Skruva banåkabil
Motstånd gaspedal
1 besök senaste veckan (502 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande