Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (696 totalt) |
Hej!
Måste uppdatera min bränsletank till FIA-godkänd om jag ska kunna tävla. Är det några som kör med fia-godkänd ATL fuelcell och kan berätta hur ni fått i nivågivare i tanken? Finns ju bara en plats på topplattan att ha den på. Och det är ju i samma hål som påfyllningshålet. Posta gärna lite bilder på hur ni löst detta? Alternativt om ni kört på annan fia-godkänd fuelcell än ATL? Välkomnar alla tips o trix. Mvh// Chrille _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
Jo det har jag koll på. Men på topplattan så finns det ju endast 1st hål att montera den. Och det är ju i påfyllnadshålet. Kollar man på bilden hos tex. Speeding så är det endast påfyllnadshålet som nivågivaren kan monteras? https://www.speeding.nu/p/branslesys Kör du med ATL fuelcell så får du gärna posta lite bilder på din lösning? Mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
aha, nu är jag med, du kan byta "plattan". Hittade en bild på från Golfen: ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Jodå, förstår självklart att jag kan ringa dom och fråga. Men varför ska man inte kunna få lite input från dom här på rejsa som monterat dessa först. _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Jag har tagit en rörtankgivare från en BMW som sitter nertryckt inne i tankskummet.
Har ju ändå pumpar i tanken så 2 stift till i kontaktgenomföringen. |
||||
Jag är oxå lite nyfiken på nivåmätare som går att "kapa" till att passa i oe-tankar som fylts med skum...
Den där ATLen såg ju lustig ut.. andra har ju en flytring på utsidan som anger nivå. Andra har ett grövre alurör med antagligen en flytring inuti..? I första hand skulle jag vilja hitta en nivåsensor som är kapbar (tro den behöver vara 200-300mm) och som kan kopplas mot en VDO mätare..? finns det? ![]() _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Vet inte hur ditt reglemente ser ut, men jag gjorde så här iaf. Hemmagjord platta, intern catchtank ca 4 liter, pumpar, nivågivare, påfyllning osv. Det blev trångt på plattan, men det går absolut. Bränslefilter lyckades jag tyvärr inte få plats med inuti. Stör mig fortfarande på det.
![]() ![]() Returen går ner i tanken (inte catchtanken) och sprutar bort från primärpumpen. EDIT: inloppet i catchtanken ser kanske lite lustigt ut (sprutar in underifrån). Det går ett rör på insidan som i sin tur sprutar tangentiellt in i ett rör för att undvika skumbildning - kolla torrsumpstankar så förstår du principen. ![]() Stos till påfyllningsslang svetsades ovanpå plattan. Luftning på den röda ventilen. Om bilen landar på taket så stängs tank och luftning med kulorna (ATL har andra system nu också har jag sett, med luckor, men detta är en rätt enkel lösning). Efter bilderna togs har jag förlängt tankgivaren så att den når ända ner i botten (och därmed ger maxutslag ca 70mm innan tanken är full, men det känns mindre relevant). |
||||
Kolla vilka ohm din VDO-mätare är på. Köp en givare avsedd för rätt omvärden. Längder brukar finnas lite olika, så du får stoppa en tumstock i tanken och mäta innan du köper bara. Kapa kan du nog glömma... Har du tur så finns det med rätt ohmvärden på Biltemas båtavdelning. |
||||
Jag har en nyfiken fråga bara, av mer teoretisk kartaktär kanske. För mig så ser det ut som skolboksexempel eller till och med lite överarbetat för catchtank. Borde inte catchtanken alltid vara fylld (tilllopp från matarpump större än bränslepumpen till motorn) och då kommer det aldrig att vara något problem med skumbildning? Så egentligen spelar det ingen roll var inloppet sitter? ![]() I torrsumpstanken så blåser man in olja-luft i ett luftfyllt utrymme ovanför oljan så där finns definitivt skumbildning, men jag tänker mig att catchtanken är ett lite annorlunda fall. Eller tänker jag helt fel? ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Snygg lösning! ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Alltså, det mesta jag gör blir overkill och av teoretisk karaktär. Annars hade jag ju varit klar för längesedan. ![]() Jo, du har säkert rätt. Dock förväntas ju primärpumpen suga luft också, annars hade ju catchtanken varit överflödig. Däremot har ju bensin lite annan viskositet än olja, och vädrar ur luften snabbare. Men ska man bygga så kan man lika gärna bygga ordentligt, och så slipper man svårdiagnosticerade fel i framtiden. Det är rätt höga flöden på en obelastad pump, så jag ville inte bara dra ett rör rakt in i en vägg någonstans. |
||||
Jag visste att du skulle fråga det! ![]() ![]() Fyllde kopplingen med svets, borrade hål för varje kabel genom det. Hittade någon gummigenomföring som passade i AN-kopplingen och som sitter klämd från ovansidan med överfallet, samt spårat inuti hålet på innersidan och körde i någon mjukfog som jag inte minns namnet på, men som tålde bränsle och oljor. Eller om det var sån där röd silicontätning. Den är tät iaf. Kabelisoleringen är godkänd för bränsle också. ![]()
Den spiller bara över - fördelen med att ha den intern. Det är inte en platta ovanpå catchtanken, utan bara ett par öron där det sitter nitmuttrar för att kunna fästa den i plattan. Med facit i hand skulle jag nog gjort en tät topp på den och sen dragit ett rör ner till botten av tanken för att få lite lugnare miljö där inne. Finns ju faktiskt risk att den sprutar rakt på korkpackningen mellan fläns och tank, nu när jag tänker efter. Bra och ha i minnet om det läcker där i framtiden. Det där med returen är nog hett debaterat ämne, men jag ville inte ha ett flöde till in i catchtanken med potentiellt ytterligare skumbildning. Dessutom har catchtankpumpen överkapacitet jämfört med huvudpumpen eftersom den jobbar obelastad, så därför anser jag att flödet in i catchtanken alltid kommer vara högre än flödet ut ur den. |
||||
(med Sundbyberg-röst): Tänkte inte riktigt på det... ![]() Jag tänkte iofs att den lilla (???) mängden luft/skum snabbt skulle tryckas ut i returen till tanken
![]() Jag tittade snabbt på denna pumpen för flöde och med 4L-tank fyller den det på en dryg minut. Jag behövde få en uppfattning om flöden bara. På Kebaben tror jag vi hade två såna här pumpar, flödar 130l/h styck. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Tycker att det är jättebra att ha catchtanken intern, har klurat lite på en liknande lösning till M3:an så det är kul att få se ett exempel på en välkonstruerad lösning. ![]() Så länge pumpen som fyller catchtanken kan leverera mer än huvudpumpen så räcker det, sitter ju en sadeltank i min bil så måste nog ha en "jetstrålepump" likt original som fyller på från vänstra halvan rakt in i catchtanken och sen en liknande lösning som du har gjort i övrigt. Ett rör som evakuerar överflödet låter vettigt, kanske rentav ha ett filter på det röret likt det som sitter på förpumpen? Risken är liten men risken finns ändå att det skvalpar in soppa bakvägen som innehåller smuts som huvudpumpen sen drar i sig. ![]() _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Intressant med egenbyggd platta och catchtank. Ser riktigt snyggt ut! Har du några fler bilder på den? Typ på ovansidan av plattan? Vad är funktionen med den stora kulan bredvid den röda avluftningen? Mvh _________________ Christian Johansson - E46 318i -99 - E30 320i Touring -89 (SÅLD!) - E21 318i -83 (SÅLD!) - E28 528 -87 (SKROTAD!) - E30 325 -88 (SÅLD!) |
||||
Känner mig hedrad. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3 besök senaste veckan (696 totalt) |