Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4564 besök totalt |
Bästa bilen ur meksynpunkt
Vilken är det? Har skruvat Saab ett tag och vet alla fel och brister som man kan förvänta. Men om man nu ska byta fabrikat, vilket ska man satsa på? och det ska vara en bil som man kan meka själv med och där reservdelar finns att köpa samt inte betingar astronomiska summor. |
||
jänk!!!
![]() för att plocka isär en ameriansk bil behöver du två fasta nycklar - 1/2" och 9/16" ![]() |
||
Med Japs så sliter man jämnt på alla hylsor (8-24) ![]() |
||
Rationell och rationell, den får gärna vara praktisk också.
Såg en rostfri gyllenbrungul Saab 99 på Gotland i lördags. ![]() Habegäret som uppstod efter att jag synat de felfria länkarmsinfästningarna var knappast rationellt, har ju inget garage. ![]() Volvo lär väl kvala in i ursprungskravlistan. |
||
Imprezan är ruggigt lättmekad, och tämligen enkel och robust i sin konstruktion.
![]() Det enda som tenderar att bli dyrt är om vridet skruvas upp rejält, då växellådan säger upp sig, annars är reservdelarna inte direkt dyra. Det senare är inte överdrivet relevant då de håller oförskämt bra. /J |
||
318is?
![]() Nä men dom flesta äldre bilar är väl rätt lättmekade? Hör iofs hört rykten om bromsbyte på en alfetta... Vet inte hur engelska bilar är.. Är det en lättmekad sportbil du är ute efter? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Golf 1:or och 2:or och till viss del 3:or är inte så svårmekade, har billiga och lättillgängliga reservdelar samt att det finns hur mycket som helst om man vill rejspreparera dom.
oväntat bilförslag från bin sida va? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Tänkte just på framför allt Golf 1:orna jag också. Gott om plats i motorutrymmet och förhållandevis enkel konstruktion. ![]() Att de är kul att köra är ju ingen direkt nackdel heller! ![]() ![]() _________________ ![]() |
||
Undviker gärna bilar med gråhårs-jetronik (K-jet allstå) om jag kan låta bli.
Golf:arna är tyvärr utrustade med detta eminenta system. Finns det någon vettig elektroniskt insprutad motor som passar i en Golf? Man kan alltid byta motor, även om det i viss mån talar emot den ursprungliga tanken bakom tråden. Fast, säg den som kan hålla fingrarna i styr när det gäller en lekbil. |
||
Det som talar emot BMW E30 är väl att alla skruvar alltid har rostat ihop.
![]() Fråga mig inte hur jag vet att alla skruvar alltid har rostat ihop på E30. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Lennart: Du har aldrig mekat på en Delta Integrale va? Byter motorn på en 900 på tre timmar, tog mig fyra timmar att fiska fram 1/4" spärrskaftet som ramlat ner i motorrummet på Deltan.
![]() ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Som sagt. Volvo 2/7/940 är rätt simpla att mecka om nu sakerna inte har rostat fast. Orginal är dom ingen höjdare men gott om billiga delar finns det.
Annars är nog BMW E30 rätt lika i uppbyggnad så det borde inte vara så knöligt. Blir ju rätt mycket mera plats i motorrummet när man inte har framhjulsdrift. Min Renault var riktigt bra i det avseendet. Ingenting hade rostat fast så mycket att det inte gick att fåloss. Iofs ett tecken på att det mesta har varit meckat med ![]() Nackdelen med Golfarna är ju deras flinta sprut som hängde med ända tills generation 2 las ner. Går ju att stoppa i en 1.8t maskin i dom men det är nog lite jobb ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
_________________ Jannis Dimtsas Mobilmec AB www.mobilmec.se www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik ) www.Dimtsas.com PCS & PCSR #7755 |
||
Jannis, Porsche-reservdelar är väl inte precis billiga.
Lennart, gammelsaabarna är nog lättmekade, men precis som med gamla volvos och E30:or så kan saker och ting rosta fast. Samt karossen som rostar sönder.... ![]() Undantaget gammelsaabarnas kombinerade fram- och handbromsok (t o m -87) som orsakat en del fula ord. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4564 besök totalt |