Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Namn på denna vinkel.
1 besök senaste veckan (676 totalt)
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Hej.

Vi håller på och bygger en ny framvagn som kommer bli modulär, mest för att lära sig om alla
fenomen som skapas.

Har försökt hittat vad denna vinkel kallas men med ganska klent med resultat.

Även hur den vinkeln påverkar ?
Sett att dom flesta har 0g och vi har även de på ena racebilen.

Dvs infästningsvinkeln på armarna i chassit.
Exempel på vinkeln


_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det där leks det väl med för att uppnå "anti squat" och "anti dive", men då lutar väl övre och undre A-arm åt olika håll mot horisontalplanet. Som < och >.
Men hur det blir om de är parallella och luta åt ena eller andra hållet och caster hålls lika har jag ingen känsla för.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Niklas Falk skrev:
Det där leks det väl med för att uppnå "anti squat" och "anti dive", men då lutar väl övre och undre A-arm åt olika håll mot horisontalplanet. Som < och >.
Men hur det blir om de är parallella och luta åt ena eller andra hållet och caster hålls lika har jag ingen känsla för.

De bör ta ut varandra om de är parallella.Men helt säker är jag faktiskt inte.

Som Niklas säger vill du luta en av armarna för att uppnå anti dive/squat.
Flyttar du spindellederna från horisontellt från varandra får du caster
Flyttar du hjulaxelcentrum från spindellederna (framåt vanlgtvis) får du trail (eller heter det trial?)
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



And ersJepp sson skrev:
Niklas Falk skrev:
Det där leks det väl med för att uppnå "anti squat" och "anti dive", men då lutar väl övre och undre A-arm åt olika håll mot horisontalplanet. Som < och >.
Men hur det blir om de är parallella och luta åt ena eller andra hållet och caster hålls lika har jag ingen känsla för.

De bör ta ut varandra om de är parallella.Men helt säker är jag faktiskt inte. ...


Kraften i den nedre bärarmen är cirka 3 ggr större än kraften i den övre bärarmen, så om bärarmarna är parallella, kommer det att vara vinkeln på den nedre som "vinner" kampen mellan Dive och anti-Dive.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 454



Det är märkligt hur hjärnan funkar, jag har haft detta skramlade i bakhuvvet i troligen 30 år snart.

Hur som, I RC världen så kallas denna vinkel Kickup angle.
Och just Buggys har större vinkel för att kunna svälja stora gupp.

Högst oklart om jag tillförde något, men ändå



https://site.petitrc.com/reglages/BasicSuspensionTuning/

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Tackar för lite info.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



I mc-världen kallas väl det där för "rake" eller "angle of rake".

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Kolja skrev:
I mc-världen kallas väl det där för "rake" eller "angle of rake".


I bilvärlden används ordet Rake, för att beskriva nå't helt annat (skillnaden i markfrigång fram/bak).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
Namn på denna vinkel.
1 besök senaste veckan (676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande