Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
VARVTIDER
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (63597 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här kan ni diskutera varvtider o skriva era egna


Glöm inte att om du tar tid på varven på vanliga banträffar så finns det ingen möjlighet att försäkringen gäller. Däremot så kan ju någon dig ovetandes mätt varvtiden. Men helt klart är vi ute i en gråzon här...

En intressant vinkel på det här med varvtider är faktiskt förmågan att kunna åka JÄMNA varvtider. Det är det som visar om du är en bra förare, att kunna vara konsekvent, och visar på att du har full kontroll.

Fast när jag kör slalom (och riskerna för att något ska hända är minimala) så brukar jag ta i som attan, hehe. Då brukar det inte bli så jämna tider jämnt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Ringen: 9:24 BTG med std VW Polo 16v-97(100 hk och 185/55/14 gatdäck).
Ringen: 9:05 BTG med std Saab 9-5 Aero kombi-00(2:a varvet med bilen)
Ringen: c:a 9:05 BTG med std VW Golf FTI 16v-88(139 hk 185/60/14 gatdäck)

Kullen: 1:10 med Polon och Sportavgas och R-däck(185/55/14).
Kullen: 1:08 med VW Passat Variant 1,8T-00(C:a 200 hk 225/40/18 gatdäck).

Midlanda: 1:16,7 med Polon och sportavgas och gatdäcken.

Edit: Alla tider tagna från videofilm!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



OK så här ligger det till.

Ekipage:

BMW 1502 -75, 2 liters 2002-motor med weber 36/36 (drygt 100 hk), bromsar från 2002 (HC från tii), justerbara koni (svarta)och hårda låga fjädrar (racekit från stötdämparverkstan), Vererra justerbara k-hämmare 22/19 mm, 4,11 i bakaxel, icke diffbromsat, orörda hjulvinklar, nylonbussningar i bakvagn, dåliga gummibussningar i framvagn, ganska lite inredning, tippar strax under 1000 kg i "raceskick" däck från däckshandlarens skrotbinge - 195x60x14 Michelin energy, batteri i skuffen.

Tider:

drygt 1.10 på Kinnekulle
drygt 1.21 på Knutstorp

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Peeter skrev:
Ringen: 9:05 BTG med std Saab 9-5 Aero kombi-00(2:a varvet med bilen)


Av allt imponerar ovan tid mest!
Peeter: You must know the green hell like the back of your hand and have the devil as your co-driver!
Vem är förresten "the Devil of the Grüne Hölle"? Jolly Green Giant?

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
M3 3.2 limo. Otrimmad. MK Motorsport chassie (special Bilstein/Eibach). R-däck. 1650 kg 321 hk.

- Med urmystiska spårval (enligt vissa ) på Kinnekulle 1:03.4
- Nordslingan andra dagen jag var där 8:50 BTG (det hörs att jag gilla att säga så va )
- Korta Mantorp höga 0:58
- Gelleråsen cirka 1:20
- Sviestad cirka 1:10

Alla tider togs av folk i depån mig ovetandes...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Mina bästa varvtider med Volvon:

Kinnekulle: 59.4 (på nya asfalten)
Mantorp långa: 1.29.3
Gelleråsen: 1.15.7
Anderstorp: 1.49.7

När jag första gången körde på Kinnekulles nya asfalt vart jag förvånad hur mkt snabbare den var jämfört med den tidigare tvättbrädan. Tiden på Anderstorp skulle nog kunnat bli några tiondelar bättre om utväxlingen räckt till på flygrakan. Varvade ut 200 meter innan det var dags att slå på hejdarna.

Bilen är en långlopps-240 med femcylindrig turbo motor, ca 300 hk. Öhlinsdämpare. 225 R-däck.

.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tiderna med Polon imponerar ännu mer på mig.... speciellt med tanke på att det är med usla däck som han kör på däckstexten och inte på själva däcksmönsteret Jag vet hur fort han försvinner i backspegeln efter Bergwerk.... Och att ändå sätta den tiden... j*****ar vad det blir att ta tillbaka när det går utför

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lefors> Vad väger den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG skrev:
Peeter skrev:
Ringen: 9:05 BTG med std Saab 9-5 Aero kombi-00(2:a varvet med bilen)


Av allt imponerar ovan tid mest!
Peeter: You must know the green hell like the back of your hand and have the devil as your co-driver!
Mvh / Micke

Smickrare där!
Men jag hittar väl hyffsat bra i det "gröna helvetet"!
Tiden med Saaben är jag helt övertygad om att den går att pressa med säkert runt 10 sekunder. Men det var första gången jag körde kompisens bil och man är ju alltid lite försiktig med andras grejer.
Första varvet körde jag på BTG 9:16.
Själv är jag mest nöjd med Polons 9:24. För där kände jag att jag inte kunde kapa tiden mer än max 2 sekunder om jag inte började gena över gräset i Adenauer Forst eller ngt dyl.
Saaben har ju trots allt 230 hk och Polon 100.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lefors skrev:
Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.
En hel del kilo om man racear. Men allt under 1600 kg är ett plus från där jag står

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Magnus Thomé skrev:
Lefors skrev:
Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.
En hel del kilo om man racear. Men allt under 1600 kg är ett plus från där jag står


Det är bara att sätta kapen i M3:an och ta bort allt som inte ser ut att ha någon funktion

_________________
/Markus Lefors
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lefors skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lefors skrev:
Den är faktiskt ganska tung. Lättning kostar pengar....
Har för mig att den vägde drygt 1200 med förare när vi vägde den på finalen förra året.
En hel del kilo om man racear. Men allt under 1600 kg är ett plus från där jag står


Det är bara att sätta kapen i M3:an och ta bort allt som inte ser ut att ha någon funktion

Allt har sin funktion, original stereon CD växlare, tio högtalare o 10 separata slutsteg. Sköna läderstolar. Klimatanläggning. Taklucka. Farthållare! Solskyddsgardin i bakrutan.

Så vad menar du?


Det hörs ju på namnet att "Farthållare" måste vara bra på racerbanan!? om man håller farten uppe med hjälp av den så måste man ju få bra varvtider?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Magnus Thomé skrev:
Tiderna med Polon imponerar ännu mer på mig.... speciellt med tanke på att det är med usla däck som han kör på däckstexten och inte på själva däcksmönsteret Jag vet hur fort han försvinner i backspegeln efter Bergwerk.... Och att ändå sätta den tiden... j*****ar vad det blir att ta tillbaka när det går utför

LOL LOL
Jo bara från Bergwerk upp till Steilstrecke tappar jag c:a 11 sekunder med Polon mot t ex en 200 hk M3(E30).
Däcken var som sagt originaldäcken(185/55/14) som satt på från 1997 när bilen var ny, och bilen hade väl rullat lite drygt 6000mil när vi var nere förra våren. De hade en tendens att vika sig och nöta bort texten på utsidan...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Peeter skrev:
Själv är jag mest nöjd med Polons 9:24. Saaben har ju trots allt 230 hk och Polon 100.


Förvisso, men det skiljer i vikt på dem också. (Plus, enl. min uppfattning, en hel del annat till 9-5:ans nackdel.)

Tiden med Polon är inget annat än helgjuten! thumbs up

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



BMW E36 320i lite trimmad, 1400kg ca 200hk.

Knutstorp: 1.16:52 med R-däck
Midlanda: 1.15:5 med gatdäck
Kemora: 1.27:86 med R-däck

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18602



75 Turbo, orginal fjädring.

Gelleråsen: ca 1:30. Väldigt osäker tidtagning och däcken var av märket Marshal Power Racer II 15 graders slagsida och däckskrik från ingången till depåkurvan till en bit ut på rakan...

PS: Efter konbanekörningen på Bromma (som jag också körde på dessa förträffliga puckar) så köpte jag nya däck, Marshal-däcken hade fortfarande ungefär 6mm mönster kvar men efter en närmare inspektion så satte jag kniven i dom, skulle inte sälja dom till min värsa ovän ens! :o

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Står ju mest vid sidan av och "tittar" på numera men RaceTown fuskar man ju lite på

25.75 under tävling

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 562



Kinnekulle ca 1.09
Gelleråsen 1.25

Bilsport Superstage på Emmaboda 1.35.87

Uråsa Superstage 1.10.97, en kul konbana som körs ett par gånger om året på ett flygfält strax söder om Växjö, se mer tider på http://www.urasa.streetcars.nu

Tiderna är med min Kadett.
Däck Michelin pilot XGT 195/50-15.

En "rolig" tid denna säsongen var 1.09.53 på RS-banan på Bilsport action meet med Sport Caravanen, bilen gick mycket bättre än vad jag hade hoppats på.

Till nästa år hoppas jag ekonomin tillåter ett inköp av R-däck till kadetten, då j**lar.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingmar skrev:
En "rolig" tid denna säsongen var 1.09.53 på RS-banan på Bilsport action meet med Sport Caravanen, bilen gick mycket bättre än vad jag hade hoppats på.

Där slog du många vassare bilar! Personligen ser jag dig som vinnare där om man kört med något sorts handikappssystem, hehe!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
M3 3.2 limo. Otrimmad. MK Motorsport chassie (special Bilstein/Eibach). R-däck. 1650 kg 321 hk.

- Med urmystiska spårval (enligt vissa ) på Kinnekulle 1:03.4
- Nordslingan andra dagen jag var där 8:50 BTG (det hörs att jag gilla att säga så va )
- Korta Mantorp höga 0:58
- Gelleråsen cirka 1:20
- Sviestad cirka 1:10

Alla tider togs av folk i depån mig ovetandes...

Får lägga till Bilsport Superstage - då med 235 Corsa däck - 1:29,87 bara två tiondelar långsammare än Gullabo. (ytterligare en sån där sak som det hörs att jag gillar att säga va? )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
VARVTIDER
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
10 besök senaste veckan (63597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande