Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spakställ BMW E36 m.fl. CAE, Coolerworks, Samsonas, m.m.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1340 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Hej,

Efter att ha sett denna film kom en insikt om att den sladdriga växelspaken i min bil nog fordrar åtgärd:



Den som har tips och erfarenheter av olika spakställ får gärna tipsa/varna.

Det ser ut som om det sitter en CAE-shifter i ovan bil? Så jag tittade på dem https://cae-racing.de/CAE-Ultra-Shifter_1812 och undrar om de inte bara är duktiga på att bygga spakställ utan också ta betalt?

De skall ha mer än 10.000kr för ett spakställ och dessutom ytterligare 2500kr för växelföraren som känns som en nödvändighet för att få full utdelning på spakstället: https://cae-racing.de/Shift-Rod-S

Jag började därför fundera på om inte ett Coolerworks-ställ med en CAE-växelförare är en smart och prisvärd mix: https://www.speeding.nu/p/drivlina/spakstall-shortshift/universal-spak . . . .

Ett ännu mer "prisvärt alternativ är kanske det här (1500kr) kombinerat med en CAE-växelförare: https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e46/drivlina/spakstall-shor . . . .

Ytterligare alternativ är:
Samsonas: https://www.schmiedmann.se/sv/produkt/1962669-ny?produkt=SAMHSHIFTER&a . . . .
IRP: https://www.ddesign.nu/sv/spakstall-shortshifter-bmw-v3-irp-bla?srslti . . . .

Någon som har erfarenhet av ett bra recept?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152



Hej micke.

CAE är sjukt fina. Har dem i nån bil, men 12k är löjligt dyrt.

Det jag har gjort nu senast är att jag har köpt en självjusterad spak från Mr.tuning och lyxat till den med Nuke kolfiber knopp. Känns lika fin som övriga och kostar en fjärde del av priset.

Växelföraren har jag själv svarvat av ett tyngre material, mest för den robusta känslan.

Här är bilder på spaken o föraren




_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Det här spakstället är annars en mer eller mindre kopia av CAE men kanske inte lika genomarbetad (grundkonstruktionen är snarlik) och avsaknad av backspärr. Har ett sådant liggande som jag ska montera i Z3:an för att ersätta mitt TXR-spakställ (Original växelförare) som känns lite slappt.

https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e46/drivlina/spakstall-shortshifter-bmw-zf-getrag/

Har ett Coolerworx i M3:an och tycker det fungerar alldeles utmärkt. thumbs up

Sen har du varianter från PMC i Polen för runt 1500:-. https://pmcmotorsport-shop.com/eng_m_Transmission_PMC-Short-Shifters_BMW-E36-Z3-203.html

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Har monterat ett spakställ från MKM, mkmotorsport.se i en E36. Dom har inget Bolt-on till just e36 men tog ett till 740 istället. Passa fint. Borrade 4 hål och skruvade fast i golvet bara. Sitter i en isbil och har då tyvärr inte provkört så mycket iår. Ca 1900:-

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 419




_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
@: Mustafa & André, ni verkar tipsa om samma spakställ? Låter lovande. Det lutar åt att kanske ta en sådan.

Eller en Coolerworks, den ser ut att vara lite mer bearbetad? Vilket iofs inte är viktigt för mig. Delvis för att min bil ändå inte är i showroom-skick och spakstället är tänkt att gömmas under en mocka-boot. Det som däremot är viktigt är att det inte blir flimsigt. Men jag antar att båda alternativen är solida?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
MossE36
Skurup
Här sen Dec 2020
Inlägg: 152



Den är solid och exakt i lägen. Dessutom kan du justera hårdheten på fjädern. Prisvärd spak kan jag tycka. Är du förbi malmö så kan du komma o känna på den

Hälsningar
Mustafa Aljorani

_________________
Mustafa aljorani



W218 Cls400
W126 300se
R170 230k Karlsson
E36 328 individual #mint
E36 coupe tracktool
Mégane RS cup
MÉgane Maxi kitcar
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Har tyvärr inte provat det spakstället i bil, men jag har klämt och känt på det och det känns som en väldigt solid konstruktion. Inget glapp alls. Men kan rekommendera Coolerworx också, tvivlar starkt på att CAE är värt ytterligare 6000:-.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Jag kör Coolerworx i min 135a, ruskigt trevligt spakställ!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
alindquist skrev:
Jag kör Coolerworx i min 135a, ruskigt trevligt spakställ!


thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
DownforceGarage
Virsbo
Här sen Jun 2021
Inlägg: 12



Coolerworx även här
Korta spaken som jag har passar under org damask med.
För PRO spaken finns dessa 3D printade.



Mvh Totte

_________________
Christoffer "Totte" Pettersson

BMW E36 328i -97
BMW E91 330i -09
Nissan S13 Silvia PS13 -92
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741




_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



En grej jag noterat genom åren är att oem spakställ oftast är bäst(eller det man är van vid), renovera upp det är mitt heta tips.

Men det ser ju inte lika fränt ut *S*

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Kadett4wd skrev:
En grej jag noterat genom åren är att oem spakställ oftast är bäst(eller det man är van vid), renovera upp det är mitt heta tips.

Men det ser ju inte lika fränt ut *S*


Att få upp spaken samt få mer tydliga lägen som en eftermarknadsspak ger är svårt att få av en original dito.

Jag har god erfarenhet av denna https://www.mrtuning.se/modellanpassat/bmw/e46/drivlina/spakstall-shor . . . .

Haft i 2st E36 och skulle lätt köpa igen, dock för att få den 100% vilket gäller alla spakar så måste man nog köra som MossE36 gjort med växelföraren.



_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Varje gång jag försökt gjort nå fränt med växelspaken så har jag börjat missa växlar.
Om man tar som i mitt fall Kadett GTE/GSI(då jag höll på med detta) så var det bästa att plocka väck gummin i oem reglaget och se till att allt var glappfritt(ersätta med nåt flexfritt matrial).
Då jag försökte förlänga/förkorta utväxlingar så kom missväxlingar som ett brev på posten.

Sen då jag hade 4wd i kadetten med toyota drivlina så förlängde jag spaken återigen för att få upp den närmre ratten.
Men jag fick då förlänga på 'undersidan' leden igen, just för att behålla oem utväxling.
Det bara krånglade då det var ändrat från oem

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Det blev en Coolerworks. Hoppas det blir bra.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Problemet jag upplever med häftiga spakställ är att man mer ofta missar växlar och framförallt, sliter på synkringar. Med annan utväxling på spaken blir man lite för snabb. Och man känner i handen hur synkringarna inte hinner med riktigt. Ett fräscht orginal ger bäst känsla enligt mig.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Fredin skrev:
Problemet jag upplever med häftiga spakställ är att man mer ofta missar växlar och framförallt, sliter på synkringar. Med annan utväxling på spaken blir man lite för snabb. Och man känner i handen hur synkringarna inte hinner med riktigt. Ett fräscht orginal ger bäst känsla enligt mig.


Det kan jag hålla med om. För snabba växlingar så hänger inte lådan med.

Men min "förädlade" OEM-spak är för sladdrig. Särskilt när den ligger i växel då jag kan röra den flera centimeter.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1339



Kör man med chassimonterade spakställ hjälper det till att byta till stöddigare motor- och växellådskuddar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8291


Trådstartare
Westersund skrev:
Kör man med chassimonterade spakställ hjälper det till att byta till stöddigare motor- och växellådskuddar.


Tips på vilka och hur mycket stöddigare de behöver vara?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



BTG skrev:
Westersund skrev:
Kör man med chassimonterade spakställ hjälper det till att byta till stöddigare motor- och växellådskuddar.


Tips på vilka och hur mycket stöddigare de behöver vara?


Testat strongflex jättefina dyra motor och växellådskuddar. Men byta tillbaka till orginal efter 1 vecka. Går inte bruka bilen med dessa. Så mycket vibrationer och oljud. Finns inget bruksvärde kvar i bilen med dessa. Ev kan det funka med bara motorkuddarna och orginal till växellåda.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Skruva banåkabil
Spakställ BMW E36 m.fl. CAE, Coolerworks, Samsonas, m.m.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (1340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande