Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (3380 totalt)
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Magnus Bengtsson skrev:
Använd en riktig dörr och kom och kör i Roadsport, tycker jag.


Eller...
Ge dispens för ett eller ett par race så man kan testa på innan man behöver köpa nya dörrar?
Fastnar man så är det ju något man kan fixa inför nästa race, eller säsong.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



TPR skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Använd en riktig dörr och kom och kör i Roadsport, tycker jag.


Eller...
Ge dispens för ett eller ett par race så man kan testa på innan man behöver köpa nya dörrar?
Fastnar man så är det ju något man kan fixa inför nästa race, eller säsong.


Wildcard you mean?
So smart, Thomas idea is..


_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Perra H
Jönköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 231



TPR skrev:

För att få tävla i Roadsport krävs det att bilen är gatgodkänd och har följande:
- Skyddsbåge
- Godkänd stol
- Godkänt bälte
- Huvudströmbrytare
- Bogseröglor

Minimikrav för skyddsbågen är en huvudbåge med två bakåtsträvor, dimension och infästning enligt SBF:s reglemente. Datumen för stol och bälte får vara utgånget, det är skicket som avgör.


Många Trackday bilar har skruvad bur.
Är det OK?

_________________
Per Huzell
Speed is Everything
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Perra H skrev:
Många Trackday bilar har skruvad bur.
Är det OK?
Du behöver få ut vagnbok på lösningen.
Oftast kokar det ner till huvudbåge och bakåtsträvor i enlighet med utförande och dimensioner enligt TR.
TR har i grunden beskrivning att fastsättningsplattorna ska bultas, oavsett om de dessutom svetsas.
Det är många i serien som har bågar och burar med endast bultad fastsättning.

Om det är ihopkopplade delar med skruvförband, kontakta närmaste vagnboksbesiktare. Det är för övrigt lämpligt oavsett frågor om utformning av säkerhetsutrustning, eftersom det är de som godkänner för vagnboken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



TPR skrev:
Det här är ju ett perfekt tillfälle för er som har en trackdaybil och som är sugen på att testa på att tävla inom racing!

Nu kan man alltså tävla i SPVM med de flesta sportiga bilar med två dörrar, oavsett om det är en sportbil, coupe, cab eller hatchback (som iofs har 3 dörrar....😁).

För att få tävla i Roadsport krävs det att bilen är gatgodkänd och har följande:
- Skyddsbåge
- Godkänd stol
- Godkänt bälte
- Huvudströmbrytare
- Bogseröglor

Minimikrav för skyddsbågen är en huvudbåge med två bakåtsträvor, dimension och infästning enligt SBF:s reglemente. Datumen för stol och bälte får vara utgånget, det är skicket som avgör.

Roadsport delas upp i 3 olika klasser baserat på vikt/effekt förhållanden:
A: Minst 3.3 kg/hk
B: Minst 5.3 kg/hk
C: Minst 7.3 kg/hk
Bilens vägs efter race inkl förare.
Effekten baseras på originaleffekten, eventuellt med några tillägg beroende på vilka modifieringar som är gjorda. Finns även en möjlighet att beräkna fram effekten om man har trimmat för mycket för att motorn ska räknas som "original".

Reglementet för samtliga SPVM:s klasser finns här:
https://www.sbf.se/download/18.194983f3184db84d59d491ce/1670328113870/ . . . .

Om ni är intresserade och vill veta mer, ställ frågor här i denna tråd eller kontakta Gunnar ovan, han är klassrepresentant för Roadsport.
Vi hjälper er gärna med att tex tolka reglementet, vad som behövs inför tävling, förklara hur man anmäler sig, mm, mm.
Bara att hör av er!

Tolkar jag reglementet korrekt när jag tror att man skulle kunna ställa upp i Modsport 3 med en Abarth 695 Assetto Corse?
Det är en fabriksbyggd, ej gatreggad, tävlingsbil som har en 1,4 liters turbomotor på 215hk och sekventiell växellåda.
Den har certbur och SBF-vagnbok för CAR Challenge.
Bilen väger 920kg utan förare och skulle behöva viktas upp något om jag gjort beräkningen rätt.

Följdfråga: Visst är däck fritt i Modsport? Dvs slicks är ok?



Mer info och bilder på bilen här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123055

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



matfo skrev:
TPR skrev:
Det här är ju ett perfekt tillfälle för er som har en trackdaybil och som är sugen på att testa på att tävla inom racing!

Nu kan man alltså tävla i SPVM med de flesta sportiga bilar med två dörrar, oavsett om det är en sportbil, coupe, cab eller hatchback (som iofs har 3 dörrar....😁).

För att få tävla i Roadsport krävs det att bilen är gatgodkänd och har följande:
- Skyddsbåge
- Godkänd stol
- Godkänt bälte
- Huvudströmbrytare
- Bogseröglor

Minimikrav för skyddsbågen är en huvudbåge med två bakåtsträvor, dimension och infästning enligt SBF:s reglemente. Datumen för stol och bälte får vara utgånget, det är skicket som avgör.

Roadsport delas upp i 3 olika klasser baserat på vikt/effekt förhållanden:
A: Minst 3.3 kg/hk
B: Minst 5.3 kg/hk
C: Minst 7.3 kg/hk
Bilens vägs efter race inkl förare.
Effekten baseras på originaleffekten, eventuellt med några tillägg beroende på vilka modifieringar som är gjorda. Finns även en möjlighet att beräkna fram effekten om man har trimmat för mycket för att motorn ska räknas som "original".

Reglementet för samtliga SPVM:s klasser finns här:
https://www.sbf.se/download/18.194983f3184db84d59d491ce/1670328113870/ . . . .

Om ni är intresserade och vill veta mer, ställ frågor här i denna tråd eller kontakta Gunnar ovan, han är klassrepresentant för Roadsport.
Vi hjälper er gärna med att tex tolka reglementet, vad som behövs inför tävling, förklara hur man anmäler sig, mm, mm.
Bara att hör av er!

Tolkar jag reglementet korrekt när jag tror att man skulle kunna ställa upp i Modsport 3 med en Abarth 695 Assetto Corse?
Det är en fabriksbyggd, ej gatreggad, tävlingsbil som har en 1,4 liters turbomotor på 215hk och sekventiell växellåda.
Den har certbur och SBF-vagnbok för CAR Challenge.
Bilen väger 920kg utan förare och skulle behöva viktas upp något om jag gjort beräkningen rätt.

Följdfråga: Visst är däck fritt i Modsport? Dvs slicks är ok?



Mer info och bilder på bilen här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=123055


Men ja! Klart cool bil som skall köras i modsport! Däck fritt . Så ja, slicks ok

Edit: Hmm, osäker på vikten där....

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Björn Davidsson skrev:


Men ja! Klart cool bil som skall köras i modsport! Däck fritt . Så ja, slicks ok

Edit: Hmm, osäker på vikten där....
thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



matfo skrev:
Björn Davidsson skrev:


Men ja! Klart cool bil som skall köras i modsport! Däck fritt . Så ja, slicks ok

Edit: Hmm, osäker på vikten där....
thumbs up

Hell yeah!!



Välkommen till SPVM!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det borde gå alldeles utmärkt i Modsport 3 tycker jag.
Det enda frågetecknet jag kan se är vilken beräkningseffekt du ska använda, 215 hk är väl något mer än i originalmotorn, men detta bör kunna godkännas av SPVM då det är en välkänd motor från en hyfsat välkänd motorbyggare.... 😉

Enhetsklasser från OEMs brukar kunna få använda den specade effekten, under förutsättning att man inte ändrar något förstås. Vi har tex ett antal Ginetta bilar i Modsport 3, enligt samma upplägg. Men kan vara bra att få detta konfirmerat av SPVM, i övrigt bör det inte vara några problem alls. 👍

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



TPR skrev:

Det enda frågetecknet jag kan se är vilken beräkningseffekt du ska använda, 215 hk är väl något mer än i originalmotorn, men detta bör kunna godkännas av SPVM då det är en välkänd motor från en hyfsat välkänd motorbyggare....


Om det är en spec-motor (vilket jag antar att det är pga enhetsklass osv) så anses en orörd sådan som 'Standardmotor' enligt 2.17.1 och den effekt som uppges blir densamma som grundeffekt (och tävlingseffekt).
E85 tillägg beror helt på om spec-motorn är ursprungligen byggd för att köras på E85 eller om det är något du infört i efterhand sas, isåfall blir det 5% tillägg på effekten.

215hk
rpm enligt spec
laddtryck enl. spec (vi kommer veta )
1075 kg målgångsvikt inkl. förare

Om bilen väger 920 kg så har du 155 kg att vikta upp med förare och beroende på förarens matchvikt kan man vikta med vikter men även bränsle (man har helt enkelt mer i tanken kvar när man går i mål och nyttjar soppan som ballast).
Vi kollar enbart på vågen och HUR vikt hanterats gör vi till en samvetsfråga för föraren..

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Magnus Bengtsson skrev:
TPR skrev:

Det enda frågetecknet jag kan se är vilken beräkningseffekt du ska använda, 215 hk är väl något mer än i originalmotorn, men detta bör kunna godkännas av SPVM då det är en välkänd motor från en hyfsat välkänd motorbyggare....


Om det är en spec-motor (vilket jag antar att det är pga enhetsklass osv) så anses en orörd sådan som 'Standardmotor' enligt 2.17.1 och den effekt som uppges blir densamma som grundeffekt (och tävlingseffekt).
E85 tillägg beror helt på om spec-motorn är ursprungligen byggd för att köras på E85 eller om det är något du infört i efterhand sas, isåfall blir det 5% tillägg på effekten.

215hk
rpm enligt spec
laddtryck enl. spec (vi kommer veta )
1075 kg målgångsvikt inkl. förare

Om bilen väger 920 kg så har du 155 kg att vikta upp med förare och beroende på förarens matchvikt kan man vikta med vikter men även bränsle (man har helt enkelt mer i tanken kvar när man går i mål och nyttjar soppan som ballast).
Vi kollar enbart på vågen och HUR vikt hanterats gör vi till en samvetsfråga för föraren..

Tack för era svar!

Japp, det är en orörd "spec-motor" som har väldokumenterad spec samt ett gäng plomberingar.
Den är specad till 215hk på 102 oktan. Jag kör därför på AspenR 102 (som ju är ett miljövänligare alternativ än vanlig bensin).
Jag hade en 500 Assetto Corse tidigare, den är specad till 190hk på 102 oktan och den körde jag både på 98, 99 (V-power) och AspenR 102 utan att märka någon skillnad. Med det sagt så tror jag inte det skulle vara några problem att åka på 98 ifall det inte är tillåtet med 102 oktan i Modsport.
Största anledningen till att jag valt att åka på Aspen är att man då vet att kvalitén på bränslet är bra, tankar man från pump så finns det många saker som kan påverka vad man faktiskt häller i tanken just den dan...

Bilen är specad till 920kg men väger nog några kg till.
Så förare plus lite soppa kvar i tanken och lite vikter så är man hemma. 500an viktade jag upp i reservhjulsbaljan och det gick fint. Ett annat alternativ är att sätta i en passagerarstol vilket kan vara kul att ha ibland.
En 500 AC skulle också passa i Modsport 3, dock skulle de behöva lättas en del då de har lite lägre effekt (190hk) och lite högre vikt (970kg) som utgångspunkt.

Både 500 och 695 AC kördes med slicks i enhetsserien Trofeo Abarth och vad jag vet, har det inte funnits någon serie i Sverige där de passar in och tillåter slicks förrän nu, då SPVM öppnar upp för fler modeller. thumbs up

Jag har dock bilen ute på annons då tiden helt enkelt inte räcker till.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=124997
Det innebär att jag inte kommer ställa upp i SPVM med bilen även om det hade varit grymt kul.
Men jag ville undersöka möjligheten att ställa upp med en sån här bil så kanske det kan locka en presumtiv köpare till SPVM

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



matfo skrev:

Den är specad till 215hk på 102 oktan. Jag kör därför på AspenR 102 (som ju är ett miljövänligare alternativ än vanlig bensin).
Jag hade en 500 Assetto Corse tidigare, den är specad till 190hk på 102 oktan och den körde jag både på 98, 99 (V-power) och AspenR 102 utan att märka någon skillnad. Med det sagt så tror jag inte det skulle vara några problem att åka på 98 ifall det inte är tillåtet med 102 oktan i Modsport.

SPVM följer SBF bränsleregler:
Endast drivmedel enligt G 9.0 - G 9.1, G 9.5 och G 9.7

Av hänvisning till G.7 kan man dra slutsats att eldrift är tillåtet och det stämmer, Fabriksstandard hybrid/ kraftenhet (PU) är tillåtna.
(Någon nämnde Tesla, jag uppfattar att vikten kan vara gränssättande)

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Magnus Bengtsson skrev:
matfo skrev:

Den är specad till 215hk på 102 oktan. Jag kör därför på AspenR 102 (som ju är ett miljövänligare alternativ än vanlig bensin).
Jag hade en 500 Assetto Corse tidigare, den är specad till 190hk på 102 oktan och den körde jag både på 98, 99 (V-power) och AspenR 102 utan att märka någon skillnad. Med det sagt så tror jag inte det skulle vara några problem att åka på 98 ifall det inte är tillåtet med 102 oktan i Modsport.

SPVM följer SBF bränsleregler:
Endast drivmedel enligt G 9.0 - G 9.1, G 9.5 och G 9.7

Jag såg det efter jag gjort mitt inlägg och jag tolkar det som att AspenR 102 är ok!? thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Bengtsson skrev:
(Någon nämnde Tesla, jag uppfattar att vikten kan vara gränssättande)
I det tyngre segmentet så är det inte ovanligt att det behövs 20L soppa för 15 minuter. Det borde ju närma sig 80kWh (grovt 4kWh per liter soppa för liknande resultat i elbil vs ICE, regen oräknat, och bara med en halv siffras killgissningsnoggrannhet).
Så det går nog inte att köra 15 minuter utan att behålla hela batteripacket och därmed all vikt.
Men dstr kan säkert visa riktig data från sin Model3.

Hade vi kört 5 minuter eller nån kan nöja sig med att köra i långsammare klass (mindre bil/motor) så blir det nåt annat.

Oavsett så räcker det inte med bilar, det behövs förare som vill tävla också.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Niklas Falk skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
(Någon nämnde Tesla, jag uppfattar att vikten kan vara gränssättande)
I det tyngre segmentet så är det inte ovanligt att det behövs 20L soppa för 15 minuter. Det borde ju närma sig 80kWh (grovt 4kWh per liter soppa för liknande resultat i elbil vs ICE, regen oräknat, och bara med en halv siffras killgissningsnoggrannhet).
Så det går nog inte att köra 15 minuter utan att behålla hela batteripacket och därmed all vikt.
Men dstr kan säkert visa riktig data från sin Model3.

Hade vi kört 5 minuter eller nån kan nöja sig med att köra i långsammare klass (mindre bil/motor) så blir det nåt annat.

Oavsett så räcker det inte med bilar, det behövs förare som vill tävla också.


Finns väl en säkerhets risk med Elbilar, är den anpassad till det?

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Babbe skrev:
[]

Finns väl en säkerhets risk med Elbilar, är den anpassad till det?


Blir lite intressant att se hur STCC lägger upp olika saker i år thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Babbe skrev:

Finns väl en säkerhets risk med Elbilar, är den anpassad till det?


Menar du att elbilar med PU och batteripaket från fabrik har större risk för brand osv än amatörbyggda eller kraftigt ombyggda bensinbilar på svenska banor?
Är fullt medveten om att batteribrand i en elbil är mer komplicerad att hantera (lösningen är isolerad avställning och bilbadkar i två-tre veckor), men hur mycket större är risken?
Hur hanteras tex frågan på trackdays, som sannolikt stöter på frågan i praktisk mening långt före vi kommer ha en deltagande bil?

Att tillåta är egentligen en framtidsfråga där utveckling och säkerhet går fort (tex elbilar i elitracing 2023 och dess säkerhetsarbete), vi förväntar oss som en grundståndpunkt att bilar och bilmodeller som säljs har PU och batteripaket som är godkända för vägtrafik och upprätthåller den standard på krock- och brandsäkerhet som anses säkert för att få köras i trafik.
När och om en elbil faktiskt dyker upp får tiden utvisa, vi skall åtminstone inte vara teknikhindrande.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

PU ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



[quote="matfo"]
Magnus Bengtsson skrev:
matfo skrev:

SPVM följer SBF bränsleregler:
Endast drivmedel enligt G 9.0 - G 9.1, G 9.5 och G 9.7

Jag såg det efter jag gjort mitt inlägg och jag tolkar det som att AspenR 102 är ok!? thumbs up

Magnus hänvisade ju till ett stycke i SVFs gemensamma reglemente. Här är en länk: https://www.sbf.se/download/18.205c2fae184b3fef195c2ef1/1670017969838/ . . . .

Det bästa är alltid, i alla lägen, att läsa själv direkt i reglementet.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
PU ?
Power Unit

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Magnus Thomé skrev:
PU ?

Power unit, eg. hybridmotorer..
Rätt eller fel men buntat ihop alla varianter som använder batteripaket/el som kraftkälla för framdrift (även de som glömt fossilmotorn )

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (3380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande