Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller
<<   1, 2, 3
13 besök senaste veckan (3399 totalt)
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537



Babbe skrev:

Finns väl en säkerhets risk med Elbilar, är den anpassad till det?


Vilken säkerhetsrisk tänker du på?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537



En model 3 performance verkar vara omöjlig att få in.

Maxvikt i klassen (Roadsport A) är 1700kg och enligt snurran så måste jag ha en minimivikt på 1815kg. Bilen väger 1915kg utan förare.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537



En snabb titt i loggen från Gelleråsen i söndags:

Vid 75% batteri så kranade jag ur 403kw (540hp).

3-4 varv senare är jag nere på 63% och får "bara" ur 370kw(496hp).

Detta vid full attack (1.19 varvtider).

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



dstr skrev:
En snabb titt i loggen från Gelleråsen i söndags:

Vid 75% batteri så kranade jag ur 403kw (540hp).

3-4 varv senare är jag nere på 63% och får "bara" ur 370kw(496hp).

Detta vid full attack (1.19 varvtider).
Har du någonsin kört full attack i 12 varv? Skulle det då endast förbruka ca 40%?
Så kanske skulle det funka att halvera batterimängden/vikten (och ha resten som depåbuffert)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5537



Niklas Falk skrev:
dstr skrev:
En snabb titt i loggen från Gelleråsen i söndags:

Vid 75% batteri så kranade jag ur 403kw (540hp).

3-4 varv senare är jag nere på 63% och får "bara" ur 370kw(496hp).

Detta vid full attack (1.19 varvtider).
Har du någonsin kört full attack i 12 varv? Skulle det då endast förbruka ca 40%?
Så kanske skulle det funka att halvera batterimängden/vikten (och ha resten som depåbuffert)?


Jag har inte haft någon bil med >500hk där däck/bromsar orkat >10 varv på full attack, så nej - jag har inte provat. (sen brukar jag själv vara helt slut efter bara fem varv också...).

Förbrukningen på bana ligger på 1-1.1kwh/km. 12 varv på Gelleråsen är 3 mil, slarvigt räknat. 30kwh ur ett batteri på 75-81kwh. Så ja, 40% låter väl rimligt. Men om man hushåller med däck och bromsar så kan man nog kapa 5% ytterligare.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Magnus Bengtsson skrev:
Babbe skrev:

Finns väl en säkerhets risk med Elbilar, är den anpassad till det?


Menar du att elbilar med PU och batteripaket från fabrik har större risk för brand osv än amatörbyggda eller kraftigt ombyggda bensinbilar på svenska banor?
Är fullt medveten om att batteribrand i en elbil är mer komplicerad att hantera (lösningen är isolerad avställning och bilbadkar i två-tre veckor), men hur mycket större är risken?
Hur hanteras tex frågan på trackdays, som sannolikt stöter på frågan i praktisk mening långt före vi kommer ha en deltagande bil?



Club Alfa Romeo säger - än så länge - nej till elbilar på trackdaykörning. Det handlar inte bara om brand, bilen kan också vara strömförande och man vill inte få 800 volt genom kroppen när man halar ut en avsvimmad förare. Det är mycket kring elbilar och säkerhet som vi behöver ha bättre koll på och förutsättningar att hantera innan det funkar på gräsrotsnivå.

_________________
Sune Karlsson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Torkel K skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
matfo skrev:

SPVM följer SBF bränsleregler:
Endast drivmedel enligt G 9.0 - G 9.1, G 9.5 och G 9.7

Jag såg det efter jag gjort mitt inlägg och jag tolkar det som att AspenR 102 är ok!? thumbs up

Magnus hänvisade ju till ett stycke i SVFs gemensamma reglemente. Här är en länk: https://www.sbf.se/download/18.205c2fae184b3fef195c2ef1/1670017969838/ . . . .

Det bästa är alltid, i alla lägen, att läsa själv direkt i reglementet.

Instämmer, det är alltid bäst att själv läsa i reglementet men jag tycker att det ibland kan det vara lite knepigt att förstå hur man ska tolka det.
I detta fall är det dock relativt tydligt att AspenR 102 oktan är ok thumbs up med tanke på följande formuleringar (som jag markerat med fetstil) i de gemensamma reglerna:
G 9.0:
...
- Bränslet som används ska vara handelsbensin och uppfylla kraven för Svensk Standard SS-EN 228:2012 + A1:2017 (dock får Miljöbränsle av alkylattyp och metanol användas såvida inte sportgrensreglerna anger annat).
- Oktanvärdena får inte överskrida Min 95 RON / Max 102,0 RON och Min 85 MON / Max 94,0 MON.
...
G 9.1:
...
- I handeln salufört så kallat "Alkylatbensin" får användas om ovanstående specifikationer uppfylls.
...


Det är inte bra att grotta ner sig i sånt här när man tvingats inse att tiden inte räcker till för att fortsätta köra.
Racesuget blir enormt...

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



matfo skrev:

Det är inte bra att grotta ner sig i sånt här när man tvingats inse att tiden inte räcker till för att fortsätta köra.
Racesuget blir enormt...


Du är så välkommen!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Allmänt banåkaforum
SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller
<<   1, 2, 3
13 besök senaste veckan (3399 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande