Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (3380 totalt)
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217


Trådstartare
SPVM har beslutat att öppna upp och välkomna fler typer av bilar
Medlemmarna på SPVM senaste årsmöte beslutade att öppna upp och välkomna fler typer av bilar.

Med anledning av detta har även en ny definition tagits fram:
Kännetecknande för en sportbil enligt SPVM:s definition är att biltyp/modellen är grundutrustad med sportstolar, aerodynamiska attribut mm och är främst konstruerad för bra dynamisk prestanda, såsom hantering, acceleration, toppfart och visuellt uppvisar racingkapacitet.

Generellt accepteras 2-dörrars karossbilar av modelltyp coupé, sedan, cabriolet och s.k. hatchback.
Dessutom accepteras generellt för Modsport visuellt kraftigt modifierade 2-4 dörrars karossbilar, fabriksbyggda tävlingsbilar och rörramsbilar/siluettbilar av modelltyp coupé, sedan, cabriolet och s.k. hatchback.

Källa: www.spvm.se/okategoriserade/spvm-har-beslutat-att-oppna-upp-och-valkomna-fler-typer-av-bilar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



Hoppas att detta gör startfälten större i både Roadsport och Modsport!!

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det här är ju ett perfekt tillfälle för er som har en trackdaybil och som är sugen på att testa på att tävla inom racing!

Nu kan man alltså tävla i SPVM med de flesta sportiga bilar med två dörrar, oavsett om det är en sportbil, coupe, cab eller hatchback (som iofs har 3 dörrar....😁).

För att få tävla i Roadsport krävs det att bilen är gatgodkänd och har följande:
- Skyddsbåge
- Godkänd stol
- Godkänt bälte
- Huvudströmbrytare
- Bogseröglor

Minimikrav för skyddsbågen är en huvudbåge med två bakåtsträvor, dimension och infästning enligt SBF:s reglemente. Datumen för stol och bälte får vara utgånget, det är skicket som avgör.

Roadsport delas upp i 3 olika klasser baserat på vikt/effekt förhållanden:
A: Minst 3.3 kg/hk
B: Minst 5.3 kg/hk
C: Minst 7.3 kg/hk
Bilens vägs efter race inkl förare.
Effekten baseras på originaleffekten, eventuellt med några tillägg beroende på vilka modifieringar som är gjorda. Finns även en möjlighet att beräkna fram effekten om man har trimmat för mycket för att motorn ska räknas som "original".

Reglementet för samtliga SPVM:s klasser finns här:
https://www.sbf.se/download/18.194983f3184db84d59d491ce/1670328113870/ . . . .

Om ni är intresserade och vill veta mer, ställ frågor här i denna tråd eller kontakta Gunnar ovan, han är klassrepresentant för Roadsport.
Vi hjälper er gärna med att tex tolka reglementet, vad som behövs inför tävling, förklara hur man anmäler sig, mm, mm.
Bara att hör av er!





_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Nu finns även möjlighet att anmäla sig till serien.

Har precis anmält deltagande för egen del, ska bli kul med en ny säsong!
I år kör vi bland annat på Rudskogen

https://www.spvm.se/medlemsanmalan/ thumbs up

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Spännande, jag letade i reglementet, men visst får man komma med en GR Yaris då? Roadsport klass A eller B?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Tord skrev:
Spännande, jag letade i reglementet, men visst får man komma med en GR Yaris då? Roadsport klass A eller B?

Klockrent ju! In med båge thumbs up

Blir lite under 5kg/hk om jag tänkte rätt? Om inte bågen gör att man hamnar över 5,3?

_________________
Magnus Thomé
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 268



jag tror min vägde 1340-1350kg med Heigo bolt-in båge och full tank ...blir precis över 5 kg/hk även med tom tank

edit: såg först inte att gränsen var 5,3 (och inte 5,0)

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217


Trådstartare
Strålande inlägg Thomas. thumbs up
Du förekom mig med att göra reklam för Roadsport.

Många trackday-bilar är nära nog klara för Roadsport, oftast är det huvudbrytaren som saknas. Numera finns smidiga elektriska att använda.
Hälsa gärna på oss i samband med tävling så kan vi svara frågor muntligt om så önskas.

Jajamen, Yaris GR är ok. Jag har dock inte kollat hur väl den faller in rent viktsmässigt men den har funnits med i tanken.
På SPVMs hemsida finns ett formulär, https://www.spvm.se/wp-content/uploads/2019/01/testberakning.html, där man kan kolla sin bils minvikt.

På samma sätt som man kan köra till och från banträffen kan man göra detsamma med en Roadsport-bil till tävling. Jag har kört till och från tävlingar med bägge bilarna jag har tävlat i Roadsport med.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Tord skrev:
Spännande, jag letade i reglementet, men visst får man komma med en GR Yaris då? Roadsport klass A eller B?


Det borde ju funka! 👍 (Ställ frågan till Gunnar eller SPVM för definitivt svar)

Turbomotorer är lite luriga, många vill gärna optimera dessa och då höja laddtrycket. Det är OK men då räknas motorn som trimmad och man räkna ut den beräkningsgrundande effekten med hjälp av en formel, se 2.17.3 i reglementet.

Men om man kör standard styrbox och mjukvara, med original laddluftkylare, grenrör, turbo och katalysator så får man räkna på originaleffekten 261 hk.
Det ger minst 261x5,3 = 1383 kg i Roadsport B, inkl förare efter race.
Man får plocka ut passagerarstol, reservhjul, mm för att sänka vikten, eller lägga i vikter om nödvändigt.

Man kan även byta ECU och/eller mjukvara och då köra med "optimerad standardmotor". Då får man höja varvtalet med 5% men max laddtryck får inte höjas, och laddluftkylare, grenrör och turbo måste vara original.
Effekten räknas då upp med 5% = 261x1,05x5,3 = 1452 kg

Eller så kan man modda motorn mer och då räkna ut effekten enligt trimmad motor med formeln i 2.17.3.
Dock tror jag man får plocka ut en hel del effekt om man ska tjäna på detta.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Hur är det nu, är Yarisen 4wd? Gjorde en snabbkoll i reglerna och kan inte se att det ska vara några problem med 4wd i Roadsport, men det kan vara bra att säkerställa. Tänker att Gunnar har koll.

I vikten räknas även föraren in, vilket kan vara bra att komma ihåg.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



några kryphål för en Model 3 Performance?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



Den borde gå att få in med liten v6:a eller liknande

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217


Trådstartare
JonasR1 skrev:
... 4wd i Roadsport
Inga problem, vi har tex haft med Audi TT med 4wd.

dstr skrev:
några kryphål för en Model 3 Performance?
Nja, då får du sikta på Modsport och bla kraftigt modifiera utseendet på den. Jag anar att det inte riktigt var frågan.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 497



GunnarÖ skrev:
JonasR1 skrev:
... 4wd i Roadsport
Inga problem, vi har tex haft med Audi TT med 4wd.


Grymt! Vore kul att se några Yaris mfl!

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Regge
Malmö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 497



Vilka roliga nyheter!!

Tog min licens för något år sedan, men ingen bil för tillfället...

Detta kommer ju bli kanon!

_________________
Erik Regnell

Kör: Mx-5 -04

Har ägt:
-Honda Civic Type R (EP3) -05
-MX-5 -01
-Golf Gti Clubsport S -18
-Honda S2000 -05
-BMW M3-E30 -87
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



för Roadsport A är det värt att notera att:
i Roadsport A så kommer man samla poäng i två undergrupper; under 800kg respektive över 800 kg (målgångsvikt inkl. förare), vilka sedan slås samman i seriesammandraget och klassmästare i Roadsport A koras den förare/ekipage som totalt sett samlat mest poäng.

Det går alltså inte längre att skylla på att man med tyngre standardbil per default inte har en chans mot lätta snabba och ändamålsenliga amatörbyggen, alla kan vara med och man kämpar mot liknande bilar som sin egen och kan ändå vinna totalt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Magnus Bengtsson skrev:
för Roadsport A är det värt att notera att:
i Roadsport A så kommer man samla poäng i två undergrupper; under 800kg respektive över 800 kg (målgångsvikt inkl. förare), vilka sedan slås samman i seriesammandraget och klassmästare i Roadsport A koras den förare/ekipage som totalt sett samlat mest poäng.

Det går alltså inte längre att skylla på att man med tyngre standardbil per default inte har en chans mot lätta snabba och ändamålsenliga amatörbyggen, alla kan vara med och man kämpar mot liknande bilar som sin egen och kan ändå vinna totalt.


Skitbra uppdelning thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Låter ju toppen om de kan öka på klasserna. Är plastdörrar godkänt på en vanlig bil för att komma ner i lagom vikt? Tänker på roadsport A.

Såg de stod att man skulle ha orignaldörrar. Men samtidigt är de med rena kitcars med plastkaross.

Man kommer nog ändå inte riktigt ned i rätt vikt med en bmw m3. Så hade ju hjälpt till rejält 🙂

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Plato skrev:
Låter ju toppen om de kan öka på klasserna. Är plastdörrar godkänt på en vanlig bil för att komma ner i lagom vikt? Tänker på roadsport A.

Såg de stod att man skulle ha orignaldörrar. Men samtidigt är de med rena kitcars med plastkaross.

Man kommer nog ändå inte riktigt ned i rätt vikt med en bmw m3. Så hade ju hjälpt till rejält 🙂

Det handlar om bibehållet eller försämrat sidokrockskydd.. plastdörrar, borttaget sidokrocksskydd osv. är i den meningen inte så genomtänkt modifiering på en gatbil som kanske bara har huvudbåge och bakstöttor.

Men om man har fullbur då, tänker en del då kanske?
Jo men roadsport reglementet är skrivet för gatgodkända bilar och fullbur brukar inte med samma lätthet bibehålla gatgodkännandet.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Magnus Bengtsson skrev:
Plato skrev:
Låter ju toppen om de kan öka på klasserna. Är plastdörrar godkänt på en vanlig bil för att komma ner i lagom vikt? Tänker på roadsport A.

Såg de stod att man skulle ha orignaldörrar. Men samtidigt är de med rena kitcars med plastkaross.

Man kommer nog ändå inte riktigt ned i rätt vikt med en bmw m3. Så hade ju hjälpt till rejält 🙂

Det handlar om bibehållet eller försämrat sidokrockskydd.. plastdörrar, borttaget sidokrocksskydd osv. är i den meningen inte så genomtänkt modifiering på en gatbil som kanske bara har huvudbåge och bakstöttor.

Men om man har fullbur då, tänker en del då kanske?
Jo men roadsport reglementet är skrivet för gatgodkända bilar och fullbur brukar inte med samma lätthet bibehålla gatgodkännandet.


Ja precis så tänker jag. I mitt fall är det just en certad fullbur i bilen som bilen är regbesiktigad med. Så de krockskyddet finns.

Så då antar jag att det inte är några hinder om man hade velat testa något race om tiden finns i sommar? 🙂

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Plato skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Plato skrev:
Låter ju toppen om de kan öka på klasserna. Är plastdörrar godkänt på en vanlig bil för att komma ner i lagom vikt? Tänker på roadsport A.

Såg de stod att man skulle ha orignaldörrar. Men samtidigt är de med rena kitcars med plastkaross.

Man kommer nog ändå inte riktigt ned i rätt vikt med en bmw m3. Så hade ju hjälpt till rejält 🙂

Det handlar om bibehållet eller försämrat sidokrockskydd.. plastdörrar, borttaget sidokrocksskydd osv. är i den meningen inte så genomtänkt modifiering på en gatbil som kanske bara har huvudbåge och bakstöttor.

Men om man har fullbur då, tänker en del då kanske?
Jo men roadsport reglementet är skrivet för gatgodkända bilar och fullbur brukar inte med samma lätthet bibehålla gatgodkännandet.


Ja precis så tänker jag. I mitt fall är det just en certad fullbur i bilen som bilen är regbesiktigad med. Så de krockskyddet finns.

Så då antar jag att det inte är några hinder om man hade velat testa något race om tiden finns i sommar? 🙂

Jag beskrev resonemanget bakom, reglerna i sig är tydliga:
"Dörrarnas struktur och stomme skall vara fabriksstandard och omodifierad."

Bur är bra ur en säkerhetsaspekt men reglerna ger inte frikort till burbilar för optimeringar som inte andra kan göra, tex montera plastdörrar i lättningssyfte.

Använd en riktig dörr och kom och kör i Roadsport, tycker jag.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Allmänt banåkaforum
SPVM har beslutat att öppna upp för fler bilmodeller
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (3380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande