Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Konstruktion av dubbel a-arms framvagn, funderingar m.m
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (2524 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Det är väl bara två värden att bry sig om för hobbyister, Sigma (som är camber, jag fortsätter gärna kalla det camber) och SAI som är den fasta och konstanta vinkeln mellan anläggningsyta och lederna.

Den där momentana lutningen i lederna gentemot lodlinjen kan ju omöjligtvis vara intressant annat än möjligtvis i väldigt specifika ögonblicksberäkningar i hur hjulupphängningarna beter sig i vissa lägen. Och, om det nu skulle vara intressant så har du förmodligen redan koll på ett cambervärde just i det ögonblicket, och då är det bara att addera SAI till det cambervärdet så har du det.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Axly skrev:
Det är väl bara två värden att bry sig om för hobbyister, Sigma (som är camber, jag fortsätter gärna kalla det camber) och SAI som är den fasta och konstanta vinkeln mellan anläggningsyta och lederna.

Den där momentana lutningen i lederna gentemot lodlinjen kan ju omöjligtvis vara intressant annat än möjligtvis i väldigt specifika ögonblicksberäkningar i hur hjulupphängningarna beter sig i vissa lägen. Och, om det nu skulle vara intressant så har du förmodligen redan koll på ett cambervärde just i det ögonblicket, och då är det bara att addera SAI till det cambervärdet så har du det.


Så är det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ButterflyRacing:
SAI/KPI är inte SPINDELVINKEN.
Jag trodde vi 2 var överens......

Återkommer i ämnet.....

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad SAI/KPI mäts i från?????
Från navplanet eller från en linje 90grd från markplanet????
Jag vill ha data/infromation från stadard, tex SIS, ISO, DIN eller SAE mm
Bosch hämtar säker, antagande av mig, sin bild/data från DIN (tysk standard).
Tyskar brukar vara nograna, petiga...
SAE är USA standard.
Den standard jag fått hjälp att hitta hitils är SAE J670.
(Tidigare utgåva SAE J670E, om min dyslexihjärna läst rätt )
Vad jag lyckats bena ut är att KPI/SAI (KPA)
mäts från karrosens Z-axel till styraxel.
(Z-axel = lodlinje om bilen står helt plant)
Blir snabbt jä... lurigt, många Z-axlar blir det
Ski... i det nu....
Fokus på statisk bil som som står plant.
KPI/SAI mäts från en lodlinje......

Den fasta vinken som är intersant för spinden
har inget fastlagt namn i någon standard vad jag
fram hitils.

Här 2 trådar sedan Dackefäjden.
Har man nu koll på vilka i bilracing svären som
verkligen KAN något man bena ut i från vart KPI/SAI mäts ifrån.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8507
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12194

En annan grej är att KPI/SAI på hjulinställningsprotokoll
är mätt från en linje 90grd från markplanet på ett gäng jag sett.
Finns en vinkel ibland som inkluderad e komb vinkel eller dylikt.
KPI+camber=inkluderad vinkel.
Tex
KPI=10grd
Camber=-2,5
Inklud.=7,5 (=spindelvinkel)

Kolla understående länk om ni inte redan gjort det.
(KPI går från en lodlinje)
Dubbla A-armas spindelvinkel sätta under "Steering Knuckles"
med 2 x-kordinater och 2 y-kordinater.
(själva vinken finns tyvärr ej, men finns inderäckt under Results)
Håll muspekaren på rutan så visa måttet
Ha de så kul

https://www.vsusp.com/

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Skapligt rörig diskussion

Det man är intresserad av är ju hur hjulet rör sig globalt. Normalt vet man också ungefär vilken nominell camber man kommer justera kring och det är vanligt att man justerar den på spindeln pga skäl motiverade tidigare. Justerar man statiska cambern på spindeln så kommer SAI att vara ungefär samma som tidigare oberoende av satt camber så det är enklare att ha som en referens. Att titta på spindelns lutning på tappen separat borde mest vara intressant om man ska köpa en färdig spindel till sitt projekt.

För en framvagn är det bra att hålla koll på SAI mot Caster då mycket SAI ger lägre camber (för given statisk camber) vid styrutslag på ytterhjul. Det brukar vara gynnsamt att bibehålla den för att undvika hög statisk camber. Sen håller man koll på scrubradie.

Det är också "bra" om inte vinklarna blir för höga. Hög SAI kräver hög caster pga ovan motivering om det ska gå fort och det ger höga krafter i styrsystem som kanske inte behövs.

Bästa är nog att köpa en bok på ämnet och mäta lite på någon relevant bil. Mycket av hjulupphängningar tenderar att ge sig själv pga packning och plats så beroende på vad man vill uppnå kan man prioritera vissa mått.

När jag menar SAI så utgår jag från vertikalen map markplan. Dvs har du -3 grader camber mot markplanet och 17 graders spindeltappslutning mellan hjulplanet och styraxel så är SAI 20 grader. Denna definition verkar vara gemensam mellan ISO och SAE vad jag kan hitta fuling.

_________________
MVH
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



fuling skrev:
ButterflyRacing:
SAI/KPI är inte SPINDELVINKEN.
Jag trodde vi 2 var överens......

Återkommer i ämnet.....


Det är vi.
Jag läste mer andemeningen i inlägget..... och hängde inte upp mej på benämningar.

Hela jävla diskussionen är en återvändsgränd.... Helt utan nytta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Taget från "Introduction to Formula SAE Suspension and Frame Design" med referens till SAE Internationals egna "Race Car Vehicle Dynamics".






Definitionen av KPI/SAI tolkad rak av ur SAE J670/ISO 8855, ryckt ur sitt sammanhang och utan underförståelse, så stämmer det att KPI/SAI är definierad som styraxelns förhållande till bilens Z-axel (Inte marken). Men en definition är inte särskilt universell i kommunikationen mellan olika yrkesgrupper om det finns godtyckliga/okända värden, därav utgår dom (underförstått) från att hjulen har 0 grader camber, bilen står helt plant och är obelastad. Hade dom kunnat gjort definitionen tydligare? Tveklöst.

Några stycken som kan vara värda att läsa.









Men som sagt, kalla det vad ni vill så ni blir nöjda och glada.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Westersund skrev:


Men som sagt, kalla det vad ni vill så ni blir nöjda och glada.


Bra inlägg!

Jag håller med, det står lika i ISO8855:2011 och inser att mitt inlägg ovan är dumt formulerat för jag skrev verkligen mot markplan. Intermediate (X,Y,Z) och fjädrade massans koordinatsystem (Xv,Yv,Zv) sammanfaller ju när bilen står still på plan mark utan pitch eller roll och jag antar att bilen ritas i det läget och vi pratar kring det för annars blir det fan drygt att öht diskutera börvärden. Även caster defineras ju mot (Xv,Yv,Zv).

Lite som med camber och inclination angle.

_________________
MVH
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Bmws50:
Jag kollar jag förstår dig rätt.
Statisk bil stående obelastad på ett plant underlag.
Vi mäter camber och KPI

inclination angle = KPI + camber
(+- täcken på KPI och camber taget ur SAE J670)

Rätt/fel enligt dig?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



ButterflyRacing skrev:
KPI är ett värde man får fram i en maskin när man justerar hjulvinklar hos verkstan.

Helt värdelöst värde, utom för att jämföra höger och vänster..... enligt mej.

Edit: Läses som... " värdelöst värde vid konstruktion av hjulgeometri"


Ja bra hjulinställningsmaskiner brukar kunna ta fram KPI. Men varför är det ett värdelöst värde tycker du? Personligen tycker jag det är ett intressant värde i förhållande till caster, eftersom de två gemensamt bestämmer vad som händer med hjulets lutning vid rattutslag (något som också diskuterats här på forumet ett antal gånger).

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 38


Trådstartare
Vi kommer testa med rak infästningslinje till o börja med.

Har ändrat en hel del som syns på bilderna.

Självklart massa små saker kvar som syns.




_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Newberg skrev:
ButterflyRacing skrev:
KPI är ett värde man får fram i en maskin när man justerar hjulvinklar hos verkstan.

Helt värdelöst värde, utom för att jämföra höger och vänster..... enligt mej.

Edit: Läses som... " värdelöst värde vid konstruktion av hjulgeometri"


Ja bra hjulinställningsmaskiner brukar kunna ta fram KPI. Men varför är det ett värdelöst värde tycker du? Personligen tycker jag det är ett intressant värde i förhållande till caster, eftersom de två gemensamt bestämmer vad som händer med hjulets lutning vid rattutslag (något som också diskuterats här på forumet ett antal gånger).


Du har inte läst hela tråden.

Här är det två lag som strider....... och så ärdet jag som får stå med hundhuvudrt, som vanligt.

Det ena laget menar att KPI mäts mot lodlinjen.

Det andra laget menar att KPI mäts från lodlinjen.



EDIT:
Jag tycker KPI är en skitenhet därför att man alltid måste redogöra för omständigheterna.

Jag använder den fasta vinkeln i spindeln och camber separat.....när jag lägger in måtten för att simulera en hjulgeometri.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



ButterflyRacing skrev:


Det ena laget menar att KPI mäts mot lodlinjen.

Det andra laget menar att KPI mäts från lodlinjen.



Haha, in med bensindunken i glöden bara
Nej men snacket gäller typ detta.

"KPI/SAI är vinkeln mellan planet i färdriktningen som skär genom lederna i spinden, samt....
1: lodlinjen, alltså linjen 90 grader mot markplanet. D.v.s. KPI är ett dynamiskt värde.
2: centrumlinje av hjulet, alltså samma som anliggningsytan på navet. D.v.s. KPI är ett fast värde.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Axly skrev:


Haha, in med bensindunken i glöden bara
Nej men snacket gäller typ detta.

"KPI/SAI är vinkeln mellan planet i färdriktningen som skär genom lederna i spinden, samt....
1: lodlinjen, alltså linjen 90 grader mot markplanet. D.v.s. KPI är ett dynamiskt värde.
2: centrumlinje av hjulet, alltså samma som anliggningsytan på navet. D.v.s. KPI är ett fast värde.


Nu blev det ju solklart.....
KPI kan betyda två saker.

Det är ju det jag har sagt hela tiden.



Dessutom är det oanvändbar information.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



Bmws50 skrev:
Bra inlägg!

Jag håller med, det står lika i ISO8855:2011 och inser att mitt inlägg ovan är dumt formulerat för jag skrev verkligen mot markplan. Intermediate (X,Y,Z) och fjädrade massans koordinatsystem (Xv,Yv,Zv) sammanfaller ju när bilen står still på plan mark utan pitch eller roll och jag antar att bilen ritas i det läget och vi pratar kring det för annars blir det fan drygt att öht diskutera börvärden. Även caster defineras ju mot (Xv,Yv,Zv).

Lite som med camber och inclination angle.


Tack!

Om man vill kan man krångla till allt i J670 i all oändlighet, men det är inte alltid teori och praktik går hand i hand.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Racetech skall vara KRÅNGLIGT..........
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58303
Så gillar man inte det krångliga så behöver man inte skriva i Recetech.
Svårare än så är det inte.
Eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1324



fuling skrev:
Racetech skall vara KRÅNGLIGT..........
se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58303
Så gillar man inte det krångliga så behöver man inte skriva i Recetech.
Svårare än så är det inte.
Eller?


Du får nog läsa vad jag egentligen skrev, och i vilket sammanhang, ett par gånger till.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Westersund:
Detta är Racetech på rejsa, inte twitter......

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



***

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Racetech
Konstruktion av dubbel a-arms framvagn, funderingar m.m
<<   1, 2, 3
5 besök senaste veckan (2524 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande