Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport S 5
1, 2   >>
1143 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4717


Trådstartare
Michelin släpper lite information om efterföljaren till Pilot sport 4s, namnet blir Pilot Sport S 5.

Det kommer initialt endast som OEM däck(Aston Martin och Porsche Panamera först ut), ingen info om när det släpps till eftermarknaden.

https://www.michelin.co.uk/auto/tyres/michelin-pilot-sport-s-5

En annan rolig nyhets för oss med lite mindre fälgar är att under 2024 så kommer 4S i ett gäng nya 17"-18" dimensioner.


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 21



Spännande! vet man vilka dimensioner i 17" som kommer släppas? Skulle sitta perfekt på min GT86a

_________________
Marcus Jensen
Citera
zodiac
Stockholm
Här sen Jun 2021
Inlägg: 21



Tyre Review snackar lite mer om nya däcket:


_________________
Marcus Jensen
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2254



Hoppas den är mindre vobblig än 4S!
Mvh BortskämdMedSupersport

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1377



Eldh skrev:
Hoppas den är mindre vobblig än 4S!
Mvh BortskämdMedSupersport


Kanske skulle testa Continental Sport Contact 7 då?

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1144



särås skrev:
Eldh skrev:
Hoppas den är mindre vobblig än 4S!
Mvh BortskämdMedSupersport


Kanske skulle testa Continental Sport Contact 7 då?


Är dom bra för banåka?
Och hur funkar dom till vardags?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1377



BMW-DJ skrev:
särås skrev:
Eldh skrev:
Hoppas den är mindre vobblig än 4S!
Mvh BortskämdMedSupersport


Kanske skulle testa Continental Sport Contact 7 då?


Är dom bra för banåka?
Och hur funkar dom till vardags?


Vinner man en timesttack klass där alla andra kör på r-däck med ett gatdäck så borde de vara ett tecken kan jag tycka?

https://timeattacknu.se/wp-content/uploads/2022/08/TA22-serietabell-ef . . . .

Fantastiskt bra gatdäck som funkar väldigt bra för någon banträff per år. 👍

https://timeattacknu.se/82-tony-johansson/

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1144



särås skrev:
BMW-DJ skrev:
särås skrev:
Eldh skrev:
Hoppas den är mindre vobblig än 4S!
Mvh BortskämdMedSupersport


Kanske skulle testa Continental Sport Contact 7 då?


Är dom bra för banåka?
Och hur funkar dom till vardags?


Vinner man en timesttack klass där alla andra kör på r-däck med ett gatdäck så borde de vara ett tecken kan jag tycka?

https://timeattacknu.se/wp-content/uploads/2022/08/TA22-serietabell-ef . . . .

Fantastiskt bra gatdäck som funkar väldigt bra för någon banträff per år. 👍

https://timeattacknu.se/82-tony-johansson/


Låter ju intressant 👍
Tony har varit med och kört med oss i BMW CS Motorsport en del också 👍

Någon som vet om Sport Contact 5 är ok också? Jag har ett par gamla som jag skulle behöva köra slut på, kanske ska ta dom till en trackday så är det färdigt sen 😂

Sorry för lite O.T. i en tråd som skulle handla om Michelin.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1377



BMW-DJ skrev:

Låter ju intressant 👍
Tony har varit med och kört med oss i BMW CS Motorsport en del också 👍

Någon som vet om Sport Contact 5 är ok också? Jag har ett par gamla som jag skulle behöva köra slut på, kanske ska ta dom till en trackday så är det färdigt sen 😂

Sorry för lite O.T. i en tråd som skulle handla om Michelin.


Klart sport contact 5 är ett ok däck, men de jag förstått är att 6:an är klart vassare & att 7:an tog de sista klivet till att faktiskt bli redigt bra, även för oss som kört mycket med cup 2 osv.
Om sedan 5:an funkar på några varv på en bandag? Troligen... 🤷‍♂️

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3256



Eldh skrev:
Hoppas den är mindre vobblig än 4S!
Mvh BortskämdMedSupersport


Inte bara jag som tycker 4s är ostabila altså, har såna på rs4an å tycker dom är ett nerköp mot Pzero som satt på innan.
Nu snackar vi gatåkning för min del

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
MB e220 All terrain
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7875



Jag hade samma upplevelse på m3an, vobbligare däck får man leta efter.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1596

Namndispens
Namndispens

Intressant att läsa feedbacken att 4S är vobbliga. "Alla" höjer ju vanligtvis detta däck till skyarna. Men michelins varumärke är ju oerhört starkt. (Jag har själv ingen erfarenhet av 4S.)

_________________
Johan B
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 629



Jag upplever 4s som rätt mjuka, ger lite seg instyrning men de har ju ganska bra grepp ändå. Conti 6 var aningens hårdare och funkade väldigt bra på min CTR, men dom tappade mycket grepp när de blev slitna.

Har varit mest nöjd med MPSS (supersport) som jag kört på min m3:a och min m2:a. Många påstår att 4s var en ersättare för supersport men till och med Michelin själva har erkänt att SS var snabbare på torr asfalt och det man gjorde med 4S var att förbättra våtegenskaperna.

Satte goodyear Eagles f1 supersport på min Cupra, körde inte så mycket och nu är den såld, men första intrycken var att de kändes styva med bra känsla vid instyrning!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Cayenne Turbo 2019
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7875



Alltså det är ett däck med grymt grepp och värmetålighet.

Men upplevs väldigt segt i stommen tycker jag, tar tid innan det reagerar, men det kan bero på dimension också.

Jag hade 265/35/19 fram och 285/30 19 bak, fullt millway chassi, KW competition och allt tweakat, bilen var nästan farlig på vanlig väg med ps4.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42074

Forumägare
Forumägare

blixten skrev:
Intressant att läsa feedbacken att 4S är vobbliga. "Alla" höjer ju vanligtvis detta däck till skyarna. Men michelins varumärke är ju oerhört starkt. (Jag har själv ingen erfarenhet av 4S.)


Kan ju skilja väldigt mycket hur en däcksmodell upplevs körmässigt på en viss bilmodell jämfört med samma däcksmodell men i annan storlek på en annan bilmodell. Sen om det är att olika storlekar är gjorda lite olika, att bilarnas vikt matchar däckstorlekarna olika eller om däcken helt enkelt lirar olika bra med olika chassigeomtrier eller chassisättningar.... iiiiiiiiiingen aning Sen så ges det nog olika betyg beroende vad man kört på för andra däck, har man alltid kört på Linglong annars så lär ju 4S få skyhöga betyg antar jag Till sist är det också en smakfråga, vad man tycker är viktigt av olika däcksparametrar

_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4717


Trådstartare
Förra året bytte jag från Michelin Supersport till 4S. Att kalla 4S för vobbligt tycker jag är en grov överdrift, jag tycker att det är ett grymt sportdäck. MEN, jämfört med Supersport så har de lite långsammare instyrning, däcksidorna rör sig lite mer, men det totala torrgreppet upplever jag som högre i 4S. Nya S5 ärver en stom konstruktion från Cup2(Wavy Summit) så med lite tur så kanske de nya däcken kommer vara styvare?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7875



ThomasT skrev:
Förra året bytte jag från Michelin Supersport till 4S. Att kalla 4S för vobbligt tycker jag är en grov överdrift, jag tycker att det är ett grymt sportdäck. MEN, jämfört med Supersport så har de lite långsammare instyrning, däcksidorna rör sig lite mer, men det totala torrgreppet upplever jag som högre i 4S. Nya S5 ärver en stom konstruktion från Cup2(Wavy Summit) så med lite tur så kanske de nya däcken kommer vara styvare?


Det är nog mer som Magnus skriver ovan, det beror på dimension.

Min M3a var helt galen, Vobblig är bara förnamnet, innan satt det Cup1 på bilen, då var den klippstabil, med Ps4 i samma dimensioner var den kass, du kunde inte hålla stumt på motorvägen om det var lite spår, den ville byta fil helt själv i 250+.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4717


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det är nog mer som Magnus skriver ovan, det beror på dimension.

Min M3a var helt galen, Vobblig är bara förnamnet, innan satt det Cup1 på bilen, då var den klippstabil, med Ps4 i samma dimensioner var den kass, du kunde inte hålla stumt på motorvägen om det var lite spår, den ville byta fil helt själv i 250+.

Du menar PS 4S va, och inte PS 4? Det börjar bli många varianter nu...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7875



ThomasT skrev:
erikjakan skrev:
Det är nog mer som Magnus skriver ovan, det beror på dimension.

Min M3a var helt galen, Vobblig är bara förnamnet, innan satt det Cup1 på bilen, då var den klippstabil, med Ps4 i samma dimensioner var den kass, du kunde inte hålla stumt på motorvägen om det var lite spår, den ville byta fil helt själv i 250+.

Du menar PS 4S va, och inte PS 4? Det börjar bli många varianter nu...


Ja Ps4s

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2254



erikjakan skrev:
ThomasT skrev:
Förra året bytte jag från Michelin Supersport till 4S. Att kalla 4S för vobbligt tycker jag är en grov överdrift, jag tycker att det är ett grymt sportdäck. MEN, jämfört med Supersport så har de lite långsammare instyrning, däcksidorna rör sig lite mer, men det totala torrgreppet upplever jag som högre i 4S. Nya S5 ärver en stom konstruktion från Cup2(Wavy Summit) så med lite tur så kanske de nya däcken kommer vara styvare?


Det är nog mer som Magnus skriver ovan, det beror på dimension.

Min M3a var helt galen, Vobblig är bara förnamnet, innan satt det Cup1 på bilen, då var den klippstabil, med Ps4 i samma dimensioner var den kass, du kunde inte hålla stumt på motorvägen om det var lite spår, den ville byta fil helt själv i 250+.

Haha samma grej med Z4M. Synd att det kommer ta 10år att slita ut dem..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

FWIW: På min (f.d.) Ferrari FF så var Michelin PS4s överlägsna de originalmonterade Pirelli P Zero... Men det gäller GATUkörning och inte bankörning såklart - det är en GT bil trots allt.

Som sagt, det beror på många faktorer. Nu äger jag ju inte Ferrarin längre men det hade varit kul att testa Conti7orna - bara för skojs skull alltså.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Däck för banåka
Michelin Pilot Sport S 5
1, 2   >>
1143 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande