Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Michelin Pilot Sport S 5 | 1, 2 >> 1143 besök totalt |
Michelin släpper lite information om efterföljaren till Pilot sport 4s, namnet blir Pilot Sport S 5.
Det kommer initialt endast som OEM däck(Aston Martin och Porsche Panamera först ut), ingen info om när det släpps till eftermarknaden. https://www.michelin.co.uk/auto/tyre En annan rolig nyhets för oss med lite mindre fälgar är att under 2024 så kommer 4S i ett gäng nya 17"-18" dimensioner. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
|
||||||||
Kanske skulle testa Continental Sport Contact 7 då? _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Är dom bra för banåka? Och hur funkar dom till vardags? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Vinner man en timesttack klass där alla andra kör på r-däck med ett gatdäck så borde de vara ett tecken kan jag tycka? https://timeattacknu.se/wp-content/u Fantastiskt bra gatdäck som funkar väldigt bra för någon banträff per år. 👍 https://timeattacknu.se/82-tony-joha _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Låter ju intressant 👍 Tony har varit med och kört med oss i BMW CS Motorsport en del också 👍 Någon som vet om Sport Contact 5 är ok också? Jag har ett par gamla som jag skulle behöva köra slut på, kanske ska ta dom till en trackday så är det färdigt sen 😂 Sorry för lite O.T. i en tråd som skulle handla om Michelin. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||
Klart sport contact 5 är ett ok däck, men de jag förstått är att 6:an är klart vassare & att 7:an tog de sista klivet till att faktiskt bli redigt bra, även för oss som kört mycket med cup 2 osv. Om sedan 5:an funkar på några varv på en bandag? Troligen... 🤷♂️ _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
Inte bara jag som tycker 4s är ostabila altså, har såna på rs4an å tycker dom är ett nerköp mot Pzero som satt på innan. Nu snackar vi gatåkning för min del _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi MB e220 All terrain RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Jag upplever 4s som rätt mjuka, ger lite seg instyrning men de har ju ganska bra grepp ändå. Conti 6 var aningens hårdare och funkade väldigt bra på min CTR, men dom tappade mycket grepp när de blev slitna.
Har varit mest nöjd med MPSS (supersport) som jag kört på min m3:a och min m2:a. Många påstår att 4s var en ersättare för supersport men till och med Michelin själva har erkänt att SS var snabbare på torr asfalt och det man gjorde med 4S var att förbättra våtegenskaperna. Satte goodyear Eagles f1 supersport på min Cupra, körde inte så mycket och nu är den såld, men första intrycken var att de kändes styva med bra känsla vid instyrning! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||||||
Alltså det är ett däck med grymt grepp och värmetålighet.
Men upplevs väldigt segt i stommen tycker jag, tar tid innan det reagerar, men det kan bero på dimension också. Jag hade 265/35/19 fram och 285/30 19 bak, fullt millway chassi, KW competition och allt tweakat, bilen var nästan farlig på vanlig väg med ps4. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Kan ju skilja väldigt mycket hur en däcksmodell upplevs körmässigt på en viss bilmodell jämfört med samma däcksmodell men i annan storlek på en annan bilmodell. Sen om det är att olika storlekar är gjorda lite olika, att bilarnas vikt matchar däckstorlekarna olika eller om däcken helt enkelt lirar olika bra med olika chassigeomtrier eller chassisättningar.... iiiiiiiiiingen aning Sen så ges det nog olika betyg beroende vad man kört på för andra däck, har man alltid kört på Linglong annars så lär ju 4S få skyhöga betyg antar jag Till sist är det också en smakfråga, vad man tycker är viktigt av olika däcksparametrar _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Förra året bytte jag från Michelin Supersport till 4S. Att kalla 4S för vobbligt tycker jag är en grov överdrift, jag tycker att det är ett grymt sportdäck. MEN, jämfört med Supersport så har de lite långsammare instyrning, däcksidorna rör sig lite mer, men det totala torrgreppet upplever jag som högre i 4S. Nya S5 ärver en stom konstruktion från Cup2(Wavy Summit) så med lite tur så kanske de nya däcken kommer vara styvare?
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Det är nog mer som Magnus skriver ovan, det beror på dimension. Min M3a var helt galen, Vobblig är bara förnamnet, innan satt det Cup1 på bilen, då var den klippstabil, med Ps4 i samma dimensioner var den kass, du kunde inte hålla stumt på motorvägen om det var lite spår, den ville byta fil helt själv i 250+. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Du menar PS 4S va, och inte PS 4? Det börjar bli många varianter nu... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||
Ja Ps4s _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Haha samma grej med Z4M. Synd att det kommer ta 10år att slita ut dem.. |
||||||||
FWIW: På min (f.d.) Ferrari FF så var Michelin PS4s överlägsna de originalmonterade Pirelli P Zero... Men det gäller GATUkörning och inte bankörning såklart - det är en GT bil trots allt.
Som sagt, det beror på många faktorer. Nu äger jag ju inte Ferrarin längre men det hade varit kul att testa Conti7orna - bara för skojs skull alltså. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||||
Däck för banåka Michelin Pilot Sport S 5 | 1, 2 >> 1143 besök totalt |