Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bredda länkarmar - godkänd besiktning av gatbil? | 5 besök senaste veckan (1441 totalt) |
För att få rätt camber måste jag bredda länkarmarna, har ett par av svetsat rör, men förstår att de inte kommer räknas som ursprunglig certifierad del.
Hur stor process är det att Sfro-besiktiga bilen med rörbärarmar? Om det inte är möjligt att gå vägen via SFRO, eller om det blir för omständligt, går det då att istället besikta med SBF-godkända ställbara länkarmar? Det finns ju en del att finna bland annat på Sellholm. Skulle ett alternativ vara att tillverka en spacer mellan länkarm och spindelled? Skulle det gå igenom besiktningen? Som sista utväg tänker jag att jag kapar fjäderbenstornen för att kunna flytta infästningen inåt, med justerbara plattor för att kunna finjustera och kompensera för att det kanske är svårt att få till en kapning precis med samma mått på båda sidor av bilen. Men okapat är ju bäst... _________________ Rob mid |
||||
Bara nya bärarmar är för lite för sfro. Bilmodell och bild på länkarmen du har hade underlättat för alla att ge tips och råd
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det är omöjligt att svara på om en besiktningstekniker vid en kontrollbesiktning anmärker på att det är modifierade bärarmar.
Å ena sidan är det en gammal bil, och numera är många besiktningsorgan lite "snälla" när det gäller den här typen av ändringar. Å andra sidan är det ju en kritisk detalj som inte ska gå sönder... Men, om du har ändrade bärarmar är det kanske mer saker ändrade på bilen? Risken att det blir problem vid en kontrollbesiktning är större om du även har styrvinkelkit, jätteturbo, hydraulisk handbroms, mm mm. Det finns i alla fall inget formellt sätt att regga med "bara" ändrade bärarmar. Gå hela vägen till ombyggt fordon, behåll original (originalliknande) eller chansa, det är dina valmöjligheter i praktiken. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
En besiktningsman ska ju formellt stoppa allt som inte är en lösning från fabrik på en standardbil. Sen är det väl i praktiken så att det mesta går igenom som ser ganska orginal ut eller som en otränad besiktningsman missar.
Det går inte att bygga om ett par orginalbärarmar med tex ledlager i inre bussnigen monterade lite offsett eller bygga om framvagnsbryggan och flytta nedre ledpunkten lite utåt? Sannolikheten att passera en besiktning ökar ju ju mer standard bilen ser ut att vara. Det bättre alternativet är att bygga om bilen tillräckligt för att vara ombyggt fordon och då passerar allt som är inskrivet i papprerna och bilen ska inte längre vara en orginalbil. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Jo, sfro är en väg, men när det enda som ska ändras egentligen är bärarmarnas bredd så är det inte så mycket till Sfro-projekt direkt. Ett alternativ är att bara förlänga bärarmarna med svetsen, det lär gå att göra diskret och dölja med underredsmassa, men kanske svårt att komma undan med 50mm breddning då. Tror ju i ärlighetens namn att rörbärarmar för folkracebruk håller betydligt bättre än orginal, men det är ju dessvärre inte bilprovningens jobb att avgöra...
_________________ Rob mid |
||||
Spinner vidare lite i den här tråden då saken ändå är på tal s.a.s.
Custom tillverkade länkarmar är ett NEJ i besiktningen om jag förstår det hela rätt, oavsett om dom skulle va bättre/starkare eller blänka vackert. Gäller detta även om en ny "länkarm" är konstruerad så den håller samma mått och vinklar som en original dito men ser ut på annat sätt? Ex i stället för en pressad plåtklump så är den utbytt mot nån variant i rör/fyrkantsprofil eller liknande - men har identiska mått som original varianten. Gäller detta även om man byter ex en bakvagnsbrygga mot nått i fackverk gjort av rör/plåt/fyrkantsprofil? Om man ser till hur regelverket ser ut hos SBP på en gatregistrerad bil och inte tar med hur snäll och halvblind besiktningsgubben skulle va eller någon som gillar påsar med bullar. _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
Reglerna/föreskrifterna är inte så detaljerade så det finns inget rakt, konkret svar.
Å ena sidan ska bilen vara i samma utförande som vid typgodkännande (gäller i praktiken oavsett årsmodell). Reservdelar ska generellt sett vara motsvarande original men det finns inga detaljregler som styr exakt vad som ryms inom "motsvarande original". Som exempel så är det ju helt okej att original spindelleder sitter med nitar, reservdelar skruvas (gäller till exempel Ford Taunus/Granada och många fler). En ändrad konstruktion, från pressad plåt till svetsad rörbärarm eller motsvarande är litegrann en annan sak. Då blir ju utförande på svetsfogar, materialval och liknande en fråga. Där ligger det närmare till hands att anse att delarna inte är motsvarande original. I praktiken vet vi att besiktningstekniker generellt sett är "petigare" ju nyare bilen är, speciellt när det gäller helfordonsgodkända bilar som styrs mer direkt av EG-direktiv (mer än tidigare svenska regler). Sedan kan man ju också härleda att flashiga bärarmar i grälla färger med uniballs eller rosa bussningar förmodligen ligger sämre till än propert svarta saker... _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag körde Volvo 240 på bana förut, där förlängde man bärarmen längst ut mot spindeln 20mm och flyttade med kulbulten lika mycket.
Det var en modifiering som Volvo Original Cup godkände och jag gjorde likadant. Gjorde det så snyggt så Bilprovningen inte såg det. _________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006 |
||||
Jag gled genom besiktning ett gäng år i rad utan problem med dessa...
Men det är nog lite tur inblandat oxå Va ju fel motor etc etc etc.... Här är lite mer bilder för den som bryr sig... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||
Pratade med en bes ingenjör imorse och fick lite samma svar, att det blir lite upp till respektive bes nisse att avgöra iom att det inte finns nått detaljbeskrivet kring vad som egentligen är att betrakta som reservdel som motsvarar original. Många ggr finns heller inga tydliga CE märkningar eller liknande tillgängliga på själva delen och vad är att betrakta som likvärdigt. Lite gråzon verkar det som. Nått som däremot va tydligare med va att ändrade man spårvidd, infästningar mot original osv så skulle det inte betraktas som en likvärdig original del längre vad jag förstod det som. Nackdelen är väl även som du nämner kring helfordonsgodkännande iom att bilen det kluras lite kring är just det. Bling bling rör mig inte även om sånt alltid är trevligt, men tråk svart funkar lika bra. Vet du hur tolkningar kring hållfastighet tolkas när en del upplevs som icke "original" betonad bara för att det är snygga svetsar och kanske lite bling bling eller liknande? Helt enkelt om det blir mer uppenbart att delen kanske inte ser lika "original" ut längre även om den inte ändrar punkter med infästningar osv. Om det skulle räcka med någon form av enklare dator simulering kring ex en länkarm eller om ex stål med viss hållfastighet per kvadrat centimeter räcker som någon form av underlag vid en ev fråga på vanlig besiktning? _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
En vanlig besiktningstekniker har ingen formell befogenhet (och sällan kompetens/utbildning) att godkänna en icke-originaldel baserat på beräkningar eller liknande så det hjälper knappast.
Det finns inte heller något system för att göra en regbesiktning för att en enskild del som en bärarm bytts ut (det ska i så fall finnas ett typgodkännande för den delen som "ombyggnadssats"). Det är just därför ombyggt fordon är så fantastiskt bra eftersom SFRO då har möjligheten att intyga att grejerna är okej. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Då blev det genast knepigare med vanliga bes för att ha det typ "helt lagligt"/helt fritt från gnäll framöver även om nått skulle slinka igenom - oavsett hur blingbling eller ghost look det än skulle va.
Hur funkar det med SFRO, antar att det inte räcker med ex en bärarm eller 2 för special besiktning där för att få det inskrivet i papper, utan kräver mer omfattande modifieringar? _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||
|
||||
Lite sidestep men ändå inom ramen för ämnet.
Det finns bilar där originaldelar slutat tillverkas och inte finns på hyllan och tredjepartsleverantörer inte är intresserade av att tillverka piratdelar. Nedre länkarmar fram till vissa Lupo och Audi A2 tex. Tar spindelleden slut är det skroten med bilen om man inte köper en plåtbärarm (original aluminium med pressad led) kapar sönder och förlänger med svets och skruv. Geometrin blir som originalet men kommer ju aldrig bli originalutseende och därmed risk att fastna i årlig kontroll. Hur gör man där för att göra 100% rätt? Går det? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Skruva banåkabil Bredda länkarmar - godkänd besiktning av gatbil? | 5 besök senaste veckan (1441 totalt) |