Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Bil för Roadsport till 2024?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (1338 totalt)
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Hej alla.

Jag har sedan tidigare kört min förra Peugeot 107 på en bandag men har sedan en tid tillbaka sålt den. Den var inte modifierad mer än nya belägg och skivor samt hög-temperaturs racing bromsvätska det var det. Jag har nu sparat hyfsat mycket och är riktigt sugen på att köra i Roadsport nästa säsong, 2024. Jag har stått som funktionär många gången på Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutstorp och nu är jag sugen på att äntligen köra själv.

Det enda problemet jag har är vilken bil man skall skaffa som bas. Jag måste ha en halvbur enligt Roadsport och den måste vara registreringsbesiktad. Vad jag har läst är på forumet så är det svår om bilen har baksäte original. Så därför har jag letat efter bilar med endast två säte och gärna en cab då installation av bur blir mycket lättare. Jag vill kunna köra bilen på vägen utan problem med besiktningen då jag inte har trailer och har endast ett enbilsgarage.

Jag har kollat lite på Fiat Barchettan och Opel Tirga TwinTop B med 1.8L motorn då som alternative då jag tycket många begär lite väl mycket för många MX-5 NB med bara 1.6L motorn när jag vet hur dålig rosten kan vara på MX-5or

Problmet jag ser med alternativen är att jag inte hittar någon som har byggt bur eller Halvbur till många av bilarna jag har kollat upp inklusive Tigra TwinTop B eller Fiat Barchetta.

Jag har även kollat på Porsche 924 2.0L då jag är en stor Porsche fantast. Även om jag vet att många inte anser att det är en "riktig" Porsche tyvärr. Finns gott om saker till de tycker jag då många delar verkar passa mellan 924 och 944an.

MGF och MGTF var också på min lista över bilar som var möjliga att tävla med men efter att ha pratat med en MG fantast som har en MGF så avrådde han mig för att köra en sådan på banan. Jag visste att K-Serien av Rover motorn var ganska opålitlig men om en MG fantast säger att den ganska dålig så litar jag på det.

Audi TT och TT Roadster har jag haft i tankarna men jag vet som bilmekaniker att de börjar bli rostiga och få problem. Samma fel som Golf MK4 har anser jag tyvärr. Många som är till salu har även gått många mil för att vara en sportbil så mest troligt vinterkörda och då är saltet inte snällt mot karossen från de jag har sätt många Golf MK4 or TT.

Har ni några tips fler tips på bilar som inte går över 90K kronor så är jag öppen för förslag.

Mvh Nicklas Karlsson-Söre

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Jag vill (helt opartiskt ...) lägga till Toyota MR2 Spyder. Liten, lätt, någorlunda enkel att leva med till vardags (jag har min som enda bil, dock utan banambitioner), och det finns åtminstone en amerikansk eftermarknad för den. AGI Precision har en halvbur du kan köpa som ska passa under hardtopen (men hur du sedan får plats vet jag inte; bilen är något rymligare än en Miata men det är ju inte direkt gott om utrymme), och det finns nog fem bilar på Blocket som antingen ligger ute för under 90 eller som du bör kunna pruta ned dit utan att vara någon mästerförhandlare. Efter tre-fyra månader borde handlarna vara lite extra intresserade av att sälja bilarna ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hej Nicklas,

Då du verkar bo i Skåne så gissar jag att du vill kunna köra MSCCs klubbmästerskap, eller är det SPVM du siktar på?
Kan vara bra att veta då SPVM från och med i år har öppnat upp för de flesta sportiga bilar med max 3 dörrar, MSCC har inte följt efter än.

Det lite tråkiga svaret är, som vanligt, MX-5 Miata, och det finns flera anledningar. Den har ett fantastiskt kompetent chassi med tillräckligt stora justermöjligheter som krävs för att få ut det optimala ur chassit. Går att köra fort med original bussningar och krängare, bara byte av fjädrar och stötdämpare. Massor av tillgänglig kunskap om bilen samt reservdelar.

MR2 tycker jag är ett utmärkt alternativ, väldigt förvånad att inte fler har körts i Roadsport, har stor potential.

Om du vill fokusera på SPVM och gillar FWD så finns det ju ett helt koppel "GTI" bilar som passar in numera

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5516



"följer"

Vad ska man lägga upp för blocketbevakningar?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4087



Jag hade helt klart valt något annorlunda, bakhjulsdrivet och med stor motor, varför inte en Corvette C4

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13245




_________________
Tord Ringenha11
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Välj en bil du gillar! Inom rimliga gränser, alltså. Med du ska leva med bilen både i garaget och ute på banorna och att välja bil med bara förnuftet och inte med hjärtat kan lätt göra att motivationen tryter när det ska skruvas.

Läs reglementet! Mycket och ofta! Inget personligt, det är bara att många otroligt nog glömmer den biten.

Eftersom SPVM nu skrotat "Sportvagnslistan" kan du köra med mer eller mindre vilket tvådörrars bil du vill. Mini Cooper, Civic, Fiesta ST, eller en hot Hatch från Renault eller Peugeot. Det finns många som kan bygga en halvbur åt dig, det är ingen stor grej.

Jättekul att du vill komma och köra med oss i SPVM! Fråga vad helst du vill och behöver.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Janne J skrev:
Jag hade helt klart valt något annorlunda, bakhjulsdrivet och med stor motor, varför inte en Corvette C4


En C4 i Roadsport B är rätt intressant! Men det kräver en del lättning för att bli riktigt bra, och man vill nog ha en -91 coupe med manuell låda för att verkligen dra nytta av specen. Då får man hela nya chassit, sexväxlade lådan, och inte LT1an. Det är inte så att jag har funderat på det, nej ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Jag uppskattar all input. thumbs up

Jag vill bara klargöra att jag redan en bra bil som daily driver. En Dacia Sandero 16V som jag är riktigt nöjd med. Ja det är ingen sportbil men den drar lite bränsle och är billig överlag.

Tanke med bilen jag tänker delta i Roadsport med är att bara nästan uteslutande skall vara en banbil och helgbil man kan ta en runda när det är fint väder. Jag är dessutom singel så plats till mer en passagerare är inte någon prio för mig.

Jag glömde också att det var Roadsport i SPVM jag hade planer på att delta i. Om nu SPVM har öppnat upp för fler bilar en den listan som finns är jag mycket mer intresserad än jag tidigare var.

Jag skall också läsa Roadsport reglementet noggrant. Det fick jag lära när vi skulle bygga stolfäste till en Grupp E rallybil på gymnasiet. Läs det två tre gånger extra gärna var det man skulle tänka på att göra.

Skall kolla på flera alternativ då. Men är lite orolig hur besiktningen ställer sig till att man har halvbur i bilen om baksätena är helt oanvändbara. Det är en av anledningen till att jag letat efter en två sätes bil istället för en bil med baksäte.

Som sagt uppskattar jag all hjäp.

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5516



Tävlingsteknikern Nicklas skrev:
Men är lite orolig hur besiktningen ställer sig till att man har halvbur i bilen om baksätena är helt oanvändbara. Det är en av anledningen till att jag letat efter en två sätes bil istället för en bil med baksäte.

Som sagt uppskattar jag all hjäp.


Vid regbesiktning av buren så ändrar man antalet passagerare.

På ungarnas räserbil står det "Uppgift saknas" på max antal passagerare.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Hej Nicklas.

Mycket bra har redan sagts. Sportvagnslistan är som sagt ersatt av ett generellt godkännande av biltyper.
Se www.spvm.se/... och lite prat om detta här på rejsa, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1729318

Som sagt det är inga problem med montera halvbur registrera den. Rent typningmässigt tar man bort passagerarplatserna bak och skriver bur i regbeviset.
Jag har gjort det på bägge mina Roadsportbilar och bägge har använts flitigt utanför banan också.

Vad gäller val av bil så låt hjärtat vara med men håll ett öga i reglementet så du inte väljer en optimalt dålig kombination av effekt och vikt. Bilen behöver inte perfekt för att komma till start. En del av charmen är ju förbättra sig själv och bilen allt eftersom.

Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



GunnarÖ skrev:


Som sagt det är inga problem med montera halvbur registrera den. Rent typningmässigt tar man bort passagerarplatserna bak och skriver bur i regbeviset.
Jag har gjort det på bägge mina Roadsportbilar och bägge har använts flitigt utanför banan också.


Gunnar


En liten "caution" är att bilar som är helfordonsgodkända är det långt ifrån alla besiktningsorgan eller besiktningsingenjörer som enkelt bara reggar om med skyddsbur, speciellt inte när det innefattar att ändra antalet passagerare.

Den formella bakgrunden till att man gör skillnad på helfordonsgodkänt och inte kan diskuteras men faktum kvarstår. Så ett tips är att innan du bygger ett köp på den saken, kolla med din närmsta besiktningsstation som gör regbesiktningar (eller gå på någons rekommendation på en station som du kan resonera med).

Personligen, om jag skulle "börja om" med en bil för racing skulle jag ha svårt att välja bort MX-5/Miata. Fördelen med bilar som man kan köpa delar till (istället för att tillverka) är svårt att bortse från.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5516



therealpinto skrev:

Personligen, om jag skulle "börja om" med en bil för racing skulle jag ha svårt att välja bort MX-5/Miata.


Vilken modell är bäst/sämst att utgå ifrån?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



dstr skrev:
therealpinto skrev:

Personligen, om jag skulle "börja om" med en bil för racing skulle jag ha svårt att välja bort MX-5/Miata.


Vilken modell är bäst/sämst att utgå ifrån?
En färdig som gått en säsong är enklast.
Nybygge blir enklast från en 2001-2005 med friska ramben (såna som du inte trycker fingrarna igenom kexet på undersidan).
89-93 kräver 1,8L motorbyte och lite till för att bli lika enkel (men det finns ju alltid nån som går mot strömmen).

Det finns massor med smådetaljer, men det som ger mest är timmar bakom ratten, oavsett utgångsobjekt.

Att du passar i en stol som sen kan fås att passa i bilen ska inte underskattas.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Miatan är ett bra alternativ. Jag slår gärna ett slag för BMW 3-serie Coupé, där finns också gott utbud av bilar och färdiga lösningar.

Med det sagt så tycker jag du hade roliga förslag själv och omväxling förnöjer. Vi ser gärna ännu större variantion i startfälten.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Glöm 924:an, du måste idiotlätta den för att hänga med. 924S eller Turbo är bättre, men ovanligare (och i Turbons fall, dyrare) men har egentligen inga fördelar mot en 944. Där får du dessutom plats med en massa däck vilket du kommer behöva för att hänga med Miatorna. MEN, det är runt 40 år gamla bilar vi snackar om, allt kommer behöva gås igenom. Hade jag kunskap/ork/vilja idag att börja bygga skulle jag kolla på Honda. Eller om man kan få igenom en Frankenstain MR2 med 2ZZ-GE... Eller om det där konceptet med SLK230 kan utvecklas bättre... Ja, alternativen saknas ju inte.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



En relevant fråga är kanske om du vill köra Roadsport för att "köra räserbil" eller för att få "bygga räserbil" och var fokus ligger.

Är körningen huvudfokus så är det (väl) klokt med en bil/modell som är "utvecklad" (MX-5, BMW 3-serie...mm) istället för att du själv ska utveckla. Om ditt största fokus är att få bygga en bil kan ju andra saker spela in.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mojje
Nässjö
Här sen Apr 2016
Inlägg: 14



Är ganska relevant fråga, men om det är att åka och inte skruva överdrivet mycket så skulle jag köpt en färdig miata dom är ju färdig utvecklade och en finns en massa dela till och folk som kan hjälpa dig, men om du vill åka annat och utveckla så kan rekommendera slk230, jag körde en slk 230 för något år sedan i roadsport C, nackdel är att den är tung men går att vikta ner men kommer ändå vara tung mot miatena, men jag tror att det skulle gå att slå miatena med den bilen, men krävs att man lägger ner lite tid och pengar för att utveckla till en konkurrenskraftig bil.

_________________
Morgan Lärnesand
Citera
Tävlingsteknikern Nicklas
Landskrona
Här sen Apr 2022
Inlägg: 12


Trådstartare
Jag har med tanke på all info som ni givit mig inklusive det med regbesiktningen av bilar nyare nyare än 1992 har valt att satsa på en Mazda Miata trots allt.

Jag vill mest köra men lite skruva är helt okej också och då känns Miatan som det perfekta valet. Jag ville bara försöka tänka lite utanför ramarna men när allt redan finns till Miatan så känns det lite lönlöst att satsa på någon annan bil är min känsla.

Sedan har jag hört att Competion Cars i Dalby bygger halvburar till MX-5. Jag ser dock ingen hemsida när man söker upp dem gissar man får kontakta dem per telefon när tiden för införskaffandet av Miatan kommer.

Planen är nu att införskaffa en NB Miata i början av Juni även om 1.6L är vanligast hoppas jag på fightas på banan även om jag bara får tag i den "lilla" motorn på 110 hp. NA Miatan är min favorit mycket p.g.a. Pop-up strålkastarna men de börjar bli svår att få tak i.

Jag har alltid gillat Miatan så för mig så är det bara en win-win situation. Jag är runt 180cm lång så jag hoppas jag får plats in en dock. För jag har aldrig suttit i en tyvärr så det är svårt för mig att veta om jag är för stor.

_________________
Nicklas Karlsson-Söre

Project Naomi : Peugeot 107 "S12" : SÅLD
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



Tävlingsteknikern Nicklas skrev:
Jag har med tanke på all info som ni givit mig inklusive det med regbesiktningen av bilar nyare nyare än 1992 har valt att satsa på en Mazda Miata trots allt.

Jag vill mest köra men lite skruva är helt okej också och då känns Miatan som det perfekta valet. Jag ville bara försöka tänka lite utanför ramarna men när allt redan finns till Miatan så känns det lite lönlöst att satsa på någon annan bil är min känsla.

Sedan har jag hört att Competion Cars i Dalby bygger halvburar till MX-5. Jag ser dock ingen hemsida när man söker upp dem gissar man får kontakta dem per telefon när tiden för införskaffandet av Miatan kommer.

Planen är nu att införskaffa en NB Miata i början av Juni även om 1.6L är vanligast hoppas jag på fightas på banan även om jag bara får tag i den "lilla" motorn på 110 hp. NA Miatan är min favorit mycket p.g.a. Pop-up strålkastarna men de börjar bli svår att få tak i.

Jag har alltid gillat Miatan så för mig så är det bara en win-win situation. Jag är runt 180cm lång så jag hoppas jag får plats in en dock. För jag har aldrig suttit i en tyvärr så det är svårt för mig att veta om jag är för stor.


välkommen in i Miata-klanen

Är själv 180-ish så att få plats blir inga problem

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Tävlingsteknikern Nicklas skrev:
Jag har med tanke på all info som ni givit mig inklusive det med regbesiktningen av bilar nyare nyare än 1992 har valt att satsa på en Mazda Miata trots allt.

Jag vill mest köra men lite skruva är helt okej också och då känns Miatan som det perfekta valet. Jag ville bara försöka tänka lite utanför ramarna men när allt redan finns till Miatan så känns det lite lönlöst att satsa på någon annan bil är min känsla.

Sedan har jag hört att Competion Cars i Dalby bygger halvburar till MX-5. Jag ser dock ingen hemsida när man söker upp dem gissar man får kontakta dem per telefon när tiden för införskaffandet av Miatan kommer.

Planen är nu att införskaffa en NB Miata i början av Juni även om 1.6L är vanligast hoppas jag på fightas på banan även om jag bara får tag i den "lilla" motorn på 110 hp. NA Miatan är min favorit mycket p.g.a. Pop-up strålkastarna men de börjar bli svår att få tak i.

Jag har alltid gillat Miatan så för mig så är det bara en win-win situation. Jag är runt 180cm lång så jag hoppas jag får plats in en dock. För jag har aldrig suttit i en tyvärr så det är svårt för mig att veta om jag är för stor.


Finns en halv-preppad i Lomma vill jag minnas. Legat ute ett tag: https://www.blocket.se/annons/skane/mazda_mx_5_1_8_sport/107888862

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Bil för Roadsport till 2024?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (1338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande