Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Cup Team BROH Nytt år nya skojigheter!
<<   1, 2, 3   >>
20 besök senaste veckan (5438 totalt)
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Lite försenat kommer nu den sista delen av säsongen 2022 under BMWCS Motorsport.

Denna gång är det sista racen för säsongen och banan är Sturup Raceway. Tyvärr hade vi haft ett antal haverier i klassen och på Sturup var vi bara tre bilar kvar i klassen och två bilar i klass Standard. Jag och Claes behövde i princip bara komma i mål för att vi skulle ha säkrat placeringarna i klassen och även totalt i den sammanvägda cuppen.

Vädret var varierande under dagen men började bra. När det var dags för race så var det ganska dåligt fäste med banan fläckvis blöt och fläckvis torr. Vi laddade fullt och höll oss för det mesta på banan även om vi kasade både hit och dit. Det gick lite för fort emellanåt och katastroferna var inte långt borta men det gick bra och klass seger respektive klass tvåa samt för mej i #19 även seger i den totala cuppen.

Nu på lördag den 20/5 är det dags för första racen 2023 på Gelleråsen. Det ska bli superkul! Är ni sugna att köra trackday eller tävla så har både BMW klubben och Alfa klubben både tävling och trackday. Bara ni är medlemmar i någon av dessa klubbar så är det bara att anmäla sig och komma med på banan och ha kul.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Gelleråsen Race 1 och 2
Årets första race kördes på Gelleråsen vid Karlskoga den 27/5 tillsammans med Club Alfa Romeo Svezia. Med under dagen var även Norska Alfa och BMW-klubbarna samt våra gatbilsvänner. Arrangör och tävlingsansvariga var Club Alfa Romeo Svezia och som vanligt gjordes ett bra jobb av alla ansvariga och funktionärer.
De flesta av oss var på plats i Karlskoga redan under fredagskvällen då det ofta händer trevliga saker i depån och det alltid är trevliga människor runt i depån. Flera av oss käkade tillsammans inne på Red Brick under kvällen, tack till Stefan Atterhall, Club Alfa Romeo Svezia, som drog i detta.



Alex och jag hann även med ett varv till fots på banan för att se hur det verkligen lutade och svängde, alltid bra att göra en banvandring på nya banor. Jag hade visserligen kört Gelleråsen en gång tidigare 2018, då med en gatbil och jag själv hade verkligen inte koll på den tiden.

Racedag, Lördag 20/5.
Morgonen var lite kylig men med en klar himmel kändes det att det skulle bli en bra racedag. Först var det en "banvisning" där man fick köra runt banan i låg fart för att känna och se hur banan ser ut från bilen. Körningen fick företas i vanliga kläder och det var inget hjälmtvång. Jag som behövde bromsa in ett par nya bromsbelägg tyckte detta var perfekt. Men det är brutalt vad racebilen väsnas när man inte har hjälm på, trots att jag körde sakta. Tur att det är bra ljuddämpning i hjälmen så att man står ut under racen.
Första träningen innebar en tempohöjning och steg två i min inbromsning av beläggen. Utan hårda inbromsningar blev det 1,20-tider runt Gelleråsen och försök att hitta spåren. Nu började jag bli lite rädd för banan och mina konkurrenter körde generellt flera sekunder snabbare än vad jag gjorde. Dämparna var för hårt ställda för att kunna hantera ojämnheterna på banan så vi lossade ganska många klick både fram och bak.
Andra träningen körde jag på ganska fullt och putsade tiderna med någon sekund och körde mitten 1,16-tider, fortfarande långt ifrån konkurrenterna med låga 1,15-tider. Vid lunchen blev det lite snackande om hur startordningen skulle se ut, baserat på trenderna från den fria träningen. Jag var tvungen att inflika att man nog inte skulle dra för mycket slutsatser av de tiderna. Det skulle visa sig vara ganska sant.

Ut på tidsträningen gick jag ut efter Claes i #23, nu j¤%&lar skulle vi åka fort, och det gjorde vi! Jag #19 kom ner i 1,14:7-tid, Claes#2 låg på 1,14:8-tid och Lundvall #48 låg på 1,14:9-tid. Knappt 11,5 hundradelar skilde i tiderna. Detta bådade för jämt race.
Under line up stannar #23 plötsligt, tyvärr kom Claes inte iväg och missade starten. Felet visade sig vara en säkring som gått till bränslepumpen. Vid den stående gridden blev det då en lucka där Claes skulle stått. Detta nyttjade Lundvall till fullo när han gör en riktigt bra start och jag bara spinner bort hela starten. Lundvall fullständigt rusar iväg och jag står kvar som en fjunig pentaraggare och spinner. Uppe vid Ejes ligger jag bakom två bilar som ligger i bredd och dom bromsar lite annorlunda än vad jag brukar göra så jag väljer att gå ut utanför dem, i tredjespår med vänster hjulpar utanför banan. Tre bilar brett genom Ejes är ganska trångt. Jag går runt Ejes med bakvagnen hängandes utanför framhjulens linje och det finns inte en tanke på att släppa. Resten av varvet går på banan och jag tror att jag är uppe på tredjeplats redan efter första varvet. Men verkligheten var att jag på första varvet är otroliga 10 sekunder efter Lundvall och detta i ett race över 12 varv.... Jag jagar i alla fall allt vad jag kan och det går hyggligt fort, jag sätter det snabbaste BMW-varvet denna dag under jakten med 1,14:5. Men det räcker inte hela vägen, jag är 0,73 sekunder efter Lundvall i mål. Trea i BMW Cup och totalt 7:a i fältet blir Lars Brodin #17

Andra racet sker med omvänd startordning för de första 6 bilarna enligt Alfas tävlingsreglemente. Detta betyder att än en gång startar jag framför Lundvall. Men det hjälper inte.... Lundvall kommer som skjuten ur en kanon och jag kommer iväg betydligt långsammare. Lundvall har demonterat sitt avtagbara vingblad troligen för att öka farten på rakan, det är ju ett bra tecken på att han är lite orolig. Första varvet är jag 0,9 sekunder efter och jagar. Återigen blir det trångt uppe vid Ejes, denna gång går jag på innern och Moberg #7 i Alfa på yttern. Jag överskattar fästet och bakvagnen bryter ut i ett kontrollerat ställ men jag vet att platsen är ganska knapp. Som tur är har även Moberg fått ställ på bakvagnen så vi gick tillsammans på tvären genom Ejes. Under hela racet har Lundvall och jag ganska bra kontakt, det skiljer bara någon tiondels sekund varje varv. Flera gånger är jag uppe jämsides med Lundvall men jag kommer inte om. Jag måste träna mer på attack och omkörning om jag ska komma om. Så det är bara att gratulera Lundvall till två välförtjänta segrar i de första två racen. Själv är jag ganska missnöjd med mina andra platser, men så går det om man inte kör tillräckligt bra.

Hur gick det då för Claes i #23? Första racet kom han inte till start vilket betyder att han inte har placering till Line up i andra racet utan får starta sist, dvs. som 18:de bil. Under racet avancerar Claes genom fältet och kör om bil efter bil för att till slut komma i mål som total fjärde bil och trea i BMW Cup i andra racet.

Hur upplevs #19 med mindre motor och vikt
Jag fick frågan av en av konkurrenterna som inte fick bilen att lira tillräckligt bra för att åka alla milen till Gelleråsen. Han undrade om jag inte saknade kraften i 3-liters motorn nu när jag bytt ner mej till en 2,8-liters motor. Men jag känner ingen större skillnad, man kan gå på gasen tidigare och hårdare. Man ligger ju alltid på gränsen av det grepp som finns i kurvorna och gasar så mycket det går. Jag har ju även installerat en större vinge som gör bilen riktigt stabil och det är bara att ladda på.

Lundvall som kör 3-liters motor och 40 kg mindre i vikt borde ha betydligt mer effekt än vad jag har men vi håller i princip jämt på rakan. Jag kommer ut med lite högre hastighet än Lundvall och det gör att det jämnar ut sig i fart. Jag hade en förväntan att ha en toppfart på 190 km/h och har loggat 188 km/h (GPSfart) i toppfart så det stämde ganska väl. Fast det finns ju även en misstanke om att Lundvall inte kört för fullt......

Gelleråsen är ganska bulig på sina ställen, t.ex. uppe vid inbromsningen till Ejes där det studsar ganska mycket. Efter att mjukat upp fjädringen blev det betydligt mera kontrollerade inbromsningar och körning. Jag tror också att det är läge att mjuka upp fjädrarna för att få mer fäste. Jag hade lite tendens till understyrning från mitten och ut ur Depåkurvan men det var inte värre än att det gick att kompensera med lite mer gas. Det är ju alltid underhållande att ligga på lite fin power slide. Annat jag har med mej från Gelleråsen är att jag borde haft en annan utväxling i bakaxeln. Med 4,10 borde jag få lite mera driv ur kurvorna och det blir samma antal växlingar på varvet och det är ingen plats som jag skulle hamna i konstigt motorvarv. Alltid bra att komma ihåg till nästa gång!

Stort tack för ett finns evenemang till Club Alfa Romeo Svezia och alla funktionärer som gjorde racen möjliga. Ser framemot att träffa er på Knutan och Svenskt Sportvagns Meeting den 30/6 till 2/7.


FotoCred för nedanstående Hans Bjurman Club Alfa Romeo Svezia




_________________
Ola Håkansson
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Kul läsning Ola

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Alltid trevligt att få feedback! Jag började tro att det inte var så intressant med denna typ av inlägg. Som sagt alltid kul med återkoppling.
Jag kommer att försöka få in lite mera rent meckande också så kanske vi får lite fler följare.

Till helgen kommer en annan BMW Cup förare till garaget och vill ha hjälp med att renovera bromsen i en 188-diff. Jag har inte riktigt koll på omfattningen fullt men troligen inget avancerat utan bara enkelt byte av lameller så att allt lirar som det ska igen. Bilder och text kommer.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Äntligen är det dags för Svenskt Sportvagnsmeeting på Knutan. BMW kör tillsammans med Alfa, CAR, så det blir många bilar på banan.
Vi kom i går kväll och idag är det bara träning, men det ska bli superkul. Alla trevliga människor och bilar, det kommer att bli en kanonhelg!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Sturup Raceway, Copenhagen GP, Race 3 och 4
Samtliga bilder är tagna av Alexande Johansson
Race 3 och 4 var på gång, problemen från Gelleråsen med att Lundvall #48 tar starten skulle hanteras på Sturup Raceway. Claes med #23 gjorde inga förändringar på sin bil men jag med #19 kände att jag var tvungen att öka accet på något sätt så att jag hänger med i starten. Den väg jag valde var att byta utväxling i bakaxeln. För säkerhetsskull var jag ute och provade på Sturup tisdagen innan det var race på lördagen. Det kändes ruskigt bra och för att ytterligare boosta tiderna hade jag även med min externa racekonsult Björn. Björn är aldrig den som fegar och jag kände att jag skulle behöva lite extra av den attityden.

Totalt var vi nio startande i BMW Cup, sju bilar i Modifierat klass och två i Standard klass. I klass Modifierad var vi fyra bilar som det skulle stå emellan Jag, Ola Håkansson #19, Claes Jarl #23, Mikael Lundvall #48 och Håkan Zaar #77. Racen filmades och finns att se på BilsportTV på SBF.se. Tyvärr missade kamerorna den första delen av första racet, den del som var intressant......

Claes och #23 i depån.

Fredagen innan race närmade sig och väderleksprognoserna varierade mellan 30°C och sol till 23°C och riktigt spöregn när vi skulle köra. Även på racedagen var de olika prognoserna oense så den fria träningen ägnades åt att skubba regndäcken som inte hade blivit använda sedan säsongen 2021. Det som var klart var att racen på eftermiddagen skulle genomföras mer eller mindre på blöt bana, men hur blött det skulle bli kunde vi bara gissa. Jag hade för dagen helt nya R-däck så jag skulle bli tvungen att ägna första delen av tidsträningen för att skrubba dessa och få någorlunda rätt däcktryck runt om.

Dags för tidsträning och banan var fortfarande torr så jag förväntade mej låga tider för att ta Pole. Jag ser tider under 1:08 på displayen redan när jag skubbade däcken så det bådade gott. In i depån och Alex justerade däcktrycket åt mej. Full fart ut igen och jaga tider, jag tänkte att 1:07,7-tider borde ge Pole. Claes, Lundvall och Zaar #77 var redan ute och körde fullt för att hitta de sista tiondelarna. Jag gick ut igen och körde inte riktigt så fort som jag önskade så jag fick skärpa mej lite extra. Det gjorde att tiderna kröp ner varv för varv och plötsligt är det Gulflagg, Claes har kört av. Jag misstänker att han gjorde det bara för att han skulle ha Pole och att jag inte skulle köra fortare. (Tider under Gulflagg räknas inte i tidskvalen). Tidskvalet gav att Claes tog Pole, jag var två tior efter, Lundvall var sju tior efter och Zaar klarade sig precis inom sekunden efter.

Efter lunch drog regnet in och banan blev riktigt blöt, Aquilla, som var ute och körde gick i depå och beslutade att göra om sitt race till träning och hoppas på att det skulle bli bättre väder på söndagen. I BMW Cup depån var det lite nervositet, Lundvall bytte till regndäck och jag stod och tvekade. Det torkade upp mer och mer och till sist tog jag beslutet att behålla mina nya R-däck på bilen. Precis innan LineUp byter Lundvall tillbaka till R-däck och alla de fyra i topp gick ut på R-däck.

Vi hade riktigt bra mat i depån.

Uppvärmningen blev lite märklig för mej. Helt plötsligt kommer Lundvall farande förbi och sveper över större delar av banan och jag undrade mest vad han sysslade med. Senare i depån fick jag reda på att det kunde vara ett sätt att psyka mej, vilket jag inte fattade alls. Så här i efterhand tycker jag mest att det är en komplimang till mej om Lundvall kände sig tvungen att psyka mej. Strategin i starten var att hålla tätt mellan Claes och mej så att Lundvall inte kunde komma mellan oss. Det gick på rumpan i första kurvan då jag inte hade fäste att svänga så jag och Zaar gled onödigt långt ut. Men jag fick tillbaka bilen och tog yttern på Claes. Fram emot andra kurvan, den snabba vänstern låg vi tajt och Claes kom ut först följd av mej, Zaar och Lundvall. Claes och jag drog ifrån lite försiktigt men sedan var det som att fästet försvann för Claes och snart låg vi fyra bilar i en tät klunga.


Efter fyra-fem varv kommer jag om Claes och laddar på allt vad jag kan på det hala föret. Det var riktigt läskigt men det gick betydligt fortare än mina rivaler.


Claes halkar ner på fjärde plats. Jag får snabbt en lucka och Claes ligger och utmanar Lundvall medans banan sakta torkar upp och Claes fäste ökar. Efter att fintat Lundvall på yttern efter start- och målrakan vid två varv så dyker Claes på innern och tar sig om Lundvall. Claes passerar även Zaar #77 och är nu uppe på andra plats. Tyvärr händer det sedan tråkiga saker. Zaar får ett rejält släpp och ställer sig tvärs banan och med Lundvall precis bakom blir det en ordentlig kollision med ordentliga plåtskador på båda bilarna. Det viktigaste var att både Zaar och Lundvall var oskadda. Båda bilarna kunde ta sig in i depån för egen maskin.
När man ligger och kör racing är marginalerna små och trots att vi ofta ligger nära varandra och fightas så är det sällan det blir några större skador på bilarna.

Till andra racet så fattades två av de fyra kandidaterna till första platsen och racet blev en kamp mellan Team BROH, dvs. mellan Claes i #23 och mej i #19. Jag tog starten och Claes hängde snabbt på. Redan efter ett varv hade vi ett ordentligt glapp ner till trean i loppet, Elliott Skoow #35. Elliott kör i klass Standard och kör riktigt fort för att vara första säsongen och "bara" 17 år. Även den andra föraren i klass Standard är 17 år och kör sin första säsong, Aston Åberg i #53. Aston och Elliott har båda vunnit race i år.
Resten av andra racet var inte speciellt spännande, det gick hyggligt fort nu när det var torrt på banan och vi låg och körde 1:07,715 tider för #19 och lite snabbare för Claes 1:07,704 tider som bäst. Dvs det gick hyggligt fort för att vara klass Modifierat. Efter typ halva racet släppte Claes då han hade vibrationer vid vänstersvängar. Resultatet var att jag ohotad kunde köra i mål med en betryggande ledning mot Claes som kom tvåa, trea i racet blev Elliott #35 och trea i klass Modifierad blev Lars Brodin #17.


Prisutdelning i andra racet med Flemming övervakande från Balkongen.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Ring Knutstorp, Svenskt Sportvagnsmeeting, Race 5 och 6
Förra racen på Sturup Raceway och Copenhagen GP var bara drygt två veckor bort när det var dags för SSM på knutan. Svenskt Sportvagnsmeeting är alltid en trevlig tillställning med alla roliga människor och häftiga bilar. Här finns allt från 1000-cupen via Förkrigsbilar till monstren i värsta klassen i Modsport.

Eftersom Min fru tycker att det är så många trevliga personer på plats på SSM så åkte vi upp redan på torsdagen. Vi hade hyrt stuga redan när SSM 2022 var över, som sagt det är många trevliga personer på SSM. Som vanligt var Alpinan fullpackad, lika så släpet och #19. Eftersom det var träning på fredagen race på både lördag och söndag blev däcken en logistisk nöt att knäcka. Var det torrt på banan var det inga större problem. Var det fuktigt ville jag ha R-däck med maximalt mönster vilket gav att jag inte kunde träna på dessa däck redan på fredagen. Och var det pissblött ville jag ha mina regndäck som är vanliga gatdäck. 12 hjul ryms inte riktigt inom Alpinans maxvikter även med stort körkort. Lösningen blev att köra en extra tur till Malmö efter fredagens träning och byta hjul mot regndäcken samtidigt som jag kunde dra upp #23 till Knutan. Nu kunde jag träna på fredagen och till race ändå ha så bra däck det gick oberoende av väta.


Bilden från SSM 2021, men packningen var liknande, inkl. tacräcket.

BMW Cup körde tillsammans med Alfa klubbens CAR, alltid kul med många bilar på banan. Det finns ett par Alfor som är riktigt snabba, som jag givetvis vill vara före. Tyvärr var det flera bilar som hade problem under helgen men det var trots det 19-20 bilar till start i racen. Mest imponerande från BMWdeltagarna var att Lundvall i #48 stod på startlinjen. Han hade fixat sin bil med ny front och dragning i riktbänken och stod åter på banan, riktigt starkt jobbat!

Själv hade jag bytt tillbaka utväxling i diffen för att passa till Knutan, den jag körde på Sturup passar inte alls ner i Liton på Knutan. Jag kände mej ganska säker trots att min stora vinge sänker topphastigheten på rakan med 5 km/h. Trots det kör jag snabbare tider vilket borde betyda att den gör lite nytta i de kurvigare partierna.

Träningen på fredagen kördes för min del på riktigt slitna däck, jag hade knappt något fäste och tiderna som presterades var 2,5 sekunder sämre än PB. Lundvall var drygt en sekund snabbare och Hugo #24 i Alfa körde riktigt snabbt 1:06,7 (Vilket är typ samma som mitt PB). Tidskvalet kom och banan var lite fuktig så fästet var lite sådär. Nu hade jag på bra R-däck och hängde nästan med Hugo i sin Alfa, det skilde 0,350 sek till Hugos fördel. Men jag hade andra position till starten som var rullande start senare på eftermiddagen. Nu var det bara att ladda för att åka riktigt fort.

Tyvärr hade Lundvall problem med en oljeslang som gett upp samtidigt som kylaren började läcka, bästa tid blev 3,5 sekunder efter mej. Tyvärr blev problemen för mycket och Lundvall valde att packa och ge upp racen. Tredje snabbast totalt och näst snabbaste i BMW var Claes i #23 drygt 0,7 sekunder efter mej. Kul var att Tim Anle #1 verkade ha fått sin bil att funka, bilen är nybyggd och det har varit en massa problem med att få ut den på banan och funka som den ska.

Senare på eftermiddagen kom regnet på riktigt..... Strax innan det var Line up kom det en riktig skur så hela banan blev tokblöt med floder över banan på vissa ställen. "Regndäcken" (vanliga gatdäck) åkte på och det var med lite anspänning jag körde ut på banan. Det är alltid läskigt när det är blött och nu var det riktigt tokblött. När vi rullar fram mot starten har jag tvåans växel i men tänker snabbt om när vi kommer i formation ut på rakan. Det kommer inte att finnas fäste för att jag ska kunna gasa fullt i tvåan. Snabbt i med trean istället och typ 3800 rpm. Starten går och jag bara fäller gasen och drar iväg, Hugo i Pole position har troligen valt att starta på lägre växel och bara spinner. Jag tar 3-4 billängder i starten och är igenom första kurvan som solklar ledare. Och fästet är riktigt kass, bilen bara kasar omkring, släpper lite här och lite där, fram och bak. Trots det drar jag upp en komfortabel lucka till Hugo som har än sämre fäste.






Det var tokblött i starten men man ser att jag har bättre fäste än de flesta, Bildcred till Bengt-Åce Gustavsson

Efter halva första varvet blir det Safety Car då en Alfa fått bromsbortfall och laddat rakt ut i sandfållan i starten. Fältet samlas upp bakom SC och min fina start har decimerats till en placering i ledet. Efter flera varv efter SC blir det dags för start igen. Jag nyttjar mitt (relativa) fäste och drar upp en lucka till de andra igen. Det kommer mer regn och fästet är riktigt kass. Tiderna jag presterar är 1:25-tider, dvs. typ 18 sekunder långsammare än när det är normalt fäste. Hoffsten i Alfa #89 och Ahnfeldt i Alfa 63 kör snabbare varv men jag vet också att Hoffsten var ordentligt av banan i Ronny Pettersson. Hoffsten bromsar sig förbi Hugo #24 i slutet på rakan och det ser riktigt kaxigt ut halva vägen genom Ronny Pettersson, sen räcker inte fästet till och det blir en ordentlig tur på gräs och ambulansinfarten, Men ingen minns en fegis. Andra BMW var Claes med #23 på en total sjundeplats. Jag glider på i stilla mak i klar ledning och vinner racet (eller vad vi ska kalla denna långsamma körning utan fäste). Tvåa kom Hoffsten Alfa #89 och trea Hugo i Alfa #24.





Som sagt, vissa hade fäste trots allt vatten medans vissa inte hade fäste. Bildcred Bengt-Åce Gustavson

Som tur var kunde Team BROH sammanfatta lördagen med att båda bilarna var hela och funkade helt ok. Claes var lite irriterad på det dåliga fästet, men så går det om man inte vill ha regndäck utan envisas med samma däck som i torrt. Jag hörde att någon av Alforna hade kört Mjuka R-däck och inte riktigt förstått att han hade mycket bättre fäste än alla andra förrän i slutet på racet. Men nästa gång det blir regn blir han nog farlig i toppen.
Som tur var blev det en trevlig grillkväll på lördagen. Som sagt massor av trevligt folk och många nya vänner att prata med.

På söndagen var det dags för Andra racet och vi hade en fantastisk tur med och det var torrt fäste och alla var riktigt taggade, nu skulle det bli åka av! Ingen vågar väl lite fullt på vädret men alla har sina västa däck redon när vi rullar ner till Line up. Hoffsten Alfa #89 ligger i Pole och jag ligger i tredje position precis bakom Hoffsten. Hugo i Alfa #24 ligger i sin tur på femte position bakom mej, och bakom honom i fjärde led ligger andra BMW med Claes.
Starten går och nu är där bra med fäste så det är bara att ladda på. Hoffsten sover i starten och jag styr in min bil mot luckan mellan de två Alforna i första led. Hugo kommer på insidan av Hoffsten från tredje led. Inbromsningen till Ronny Pettersson gör att Hugo får släppa och jag ligger uppe vid framdörren på Hoffsten men kan inte riktigt hålla kvar. Ut från kurvan är det Hoffsten som har första plats, jag som har andra och Hugo på tredjeposition och ingen vill släppa. Claes i #23 har avancerat tre platser i starten och är uppe på en sjätte plats totalt. Uppe vid Idioten är vi i ledartrion nästan helt utan avstånd och det är tajt även på resten av varvet. Ut på rakan drar Hoffsten ca 10 meter men de hämtar jag delvis in vid inbromsningen då jag tar nästan hälften av detta. På baksidan tar jag sakta in de andra av de förlorade metrarna och när vi går ut på rakan ligger jag precis bakom Hoffsten. På tredje varvet kommer även Hugo på rakan och jag har inget att sätta emot. Det är kass när man gasar vad bilen kan och man bara blir frånåkt på rakan.
Jag jagar ikapp igen på baksidan och vi tre kör vårt eget race, avståndet till fjärde bil växer. För varje varv. När varvningarna börjar har vi lite olika tur och det blir mellanrum mellan oss tre. Jag kör det snabbaste varvet och två av de endast tre tiderna under 1:07 men jag har inget att sätta emot Alforna på rakan och jag kör inte tillräckligt mycket fortare på baksidan för att kunna utmana dem på riktigt.





Först kom jag inte om Hoffsten, sen kom jag inte om Hugo. Tur att det gick bättre för Claes i #23 när han körde upp sig.

Hoffsten kommer först i mål med Hugo 4,5 sek efter och som tredje bil ytterligare 1,3 sekunder efter Hugo kommer jag i mål. Fjärde bil i mål är Claes i #23 ca 17 sekunder efter mej. Trea i BMW Cup blev Tim Anle med #1. Claes #23 som startade långt ner i fältet har som snabbaste varvtid 0,2 sekunder efter den snabbaste tiden av alla, trots att han var så långt efter tättrion.


Line up för andra racet, många bilar på banan är riktigt kul. Bildcred Bengt-Åce Gustavsson

Racen finns filmade från Hugo Bjurmans Alfa och ligger på Youtube om man vill kika. Sök på Hugo Bjurman så kommer hela hans kanal upp.

Slutsatserna från racen och filmerna är att jag måste bli snabbare på rakan så att jag kan hålla undan tillräckligt. Ny diff med ny utväxling håller på att byggas för att öka accelerationen lite samtidigt som jag inte ska behöva växla fler gånger. Jag fundera även på att minska luftmotståndet genom att demontera vingen och kanske lite fler knep. Nästa race på den 12-13/8 på Knutan, även detta evenemang tillsammans med Club Alfa Romeo Svezia. Det kommer förmodligen bli precis lika kul som det brukar med bra racing och trevliga människor!
[/youtube]

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Team BROH inför "sommarträffen" Bayerische Spettacolo som går av stapeln den 12-13/8 på Ring Knutstorp i Kågeröd.

Träffen är en tvådagarsträff som samarrangeras mellan Alfa Romeo Svezia och BMW Club Schweden Motorsport, i folkmun Alfa klubben och BMW klubben. Båda dagarna kommer det att köras Trackday för gatbilar och på lördagen kommer vi även att köra TAXI med tävlingsbilarna för de som vill känna skillnaden mellan en vass gatbil kontra en tävlingsbil. Både CAR och BMW cup kommer att köra båda dagarna, på lördagen fri träning och tidskval och på söndagen kommer det att köras två race. Vi kör racen tillsammans vilket borgat för startfält med många bilar, vilket alltid är roligare.

Knutan är en av mina absoluta favoriter då det är en teknisk bana med riktigt intressanta avsnitt och höjdskillnader, t.ex. underlättar det att sakna vitala delar av konsekvenstänket att hålla fullt ner i Liton eller att verkligen pressa det över NGK-krönet. Samtidigt som det gäller att ha lugn att ta Idioten i hastigheter under 60 km/h. (Givetvis är det helt ok att inte ladda fullt om man inte är bekväm med det, givet att det inte är Race för då vinner man inte).
Bayerische Spettacolo som i fortsättningen kommer att kallas Sommarträffen i denna historia är det solklart att Team BROH behöver vässa bilarna. Även om vi tidsmässigt hänger med de snabbaste Alforna och definitivt alltid är med i toppstriden i BMW Cup stod det klart på SSM är rakan är av vital betydelse. Det kvittar om man är snabbast per varv, är någon annan före i mål så vinner man inte.

Jag har tittat på Hugo Bjurmans, #24 i CAR, trevliga videor på Youtube och kan konstatera att jag har ca 12 km/h i lägre topphastighet på rakan. Alltså måste bilarna optimera än mer, det duger inte att vi blir ifrån åkta ens på rakan. Hade vi blivit ifrånåkta på de kurvigare partierna hade det varit enklare att acceptera då det varit fel på förarna, men att bli ifrånåkt på rakan är bara bil (och utgångshastighet på rakan).

Alfas klass I är betydligt friare än BMW Cup klass Modifierat vilket gör att vi borde åka lite långsammare, men både Claes och jag har kört fler varv på Knutan än Alfa-gänget vilket borde jämna ut en del. Hur som så kändes varken #19 eller #23 hundra under SSM. #19 växlade till femman senare och hastigheten på rakan var låg i loggarna även om tiderna var helt ok. #23 hade maxvarvet lite som den kände för och en drivaxel som är lite sådär i vissa kurvor. Kort sagt, lite ärrade racebilar som saknade det där lilla extra som kan vara avgörande.
Eftersom Claes är den mera tålmodiga av förarna i Team BROH och Alex är på semester blev det att #19 blev den första att fixas. Enkelt sagt finns det två sätt att få mer effekt till hjulen, antingen mer mos i motor eller att man förlorar färre hästar i drivlinan. Båda sätten ger mer effekt i banan och givetvis attackerades problem från båda håll samtidigt. Tid för körning i bänk bokades på PSI-Motor i Ängelholm och det gick att komma till redan efter några dagar. Och resultatet var riktigt intressant, först hittade vi mer effekt vilket alltid är acceptabelt. Men mest intressant var att drivlineförlusterna hade skenat. I bänken kostade det 46 hk att föra effekten från motorn till rullarna vilket var en stor ökning jämfört med tidigare tester.


#19 i bänken hos PSI Motor. 8 hk funna och massor av förluster, kort sagt ett bra besök för att veta och åtgärda rätt saker.


För säkerhetsskull kollades de uppenbara sakerna i toppen.

Min diff som jag bytte till inför SSM kändes lite småskum redan när jag satte i den. Men den utväxlingen är hyggligt rätt för Knutan och jag vet att jag kan åka riktigt fort med den. Ny byggde jag en ny diff mer lite mer acc, både för drag ur kurvor men framförallt för att växla om bilen så att mitt underskott av effekt inte skulle märkas så tydligt på rakan. Kort sagt, nybyggd diff med högre utväxling.

Tur att man samlat på sig en massa "onödiga delar". Men jag saknar ett Z3M-lock, har jag lånat ut det till någon så lämna gärna tillbaka det, eller njut av det.


Z3M-locket till diffen bara för att det ser kul ut, kanske det ger lite kylning men vi kör bara sprintrace så det kvittar nog.


Nya slitdelar, lager och friktionsdelar så att det ska lira på bästa sätt.


Så lika men förhoppningsvis med stor skillnad.

#19 kommer således till Sommarträffen med mer effekt i motor, lägre förluster i drivlinan och förmodligen en perfekt optimera utväxling. Nu hoppas vi bara på perfekt fäste sen ska det åkas fort!

#23 är lite svårare att fixa till inom reglementet då den redan är i princip optimerad som den är. Men eftersom vi haft ett maxvarv som varierat och det inte varit programmeringen som sagt stopp har vi bytt alla givare på motorn. Troligtvis är det någon av den som inte vill vara med riktigt när det ska varvas på riktigt. Claes tycker att utväxlingen är bra som den är (man slipper växla så mycket på rakan), annars låter det riktigt gott när vi optimerar för maxhastighet istället. Med de öppna spjällen och Claes snabba växlingar låter det som en MC som kommer ner för rakan. Men även med "bekvämlighets utväxling" är det få som hänger med #23 nerför rakan.

Kort sagt kommer det blir skitkul på vår gemensamma sommarträff och vi i Team BROH kommer att göra vad vi kan för att komma först i mål!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Fuskar i annan serie
Under sommartiden blir det ibland lite långt mellan racen. I BMW cup är nästa race på Knutan den 12-13/8 och även då kör vi tillsammans med Alfa så det blir många bilar på banan. Men det är ju nästan två veckor till dess, så när jag fick en fråga om Anderstorp och NE1, 6 timmar långlopp, var det inte lång tvekan med ett positivt svar.
Den 5/8, dvs. på lördag kommer jag att vara med och köra långlopp. Det kommer förmodligen vara en spännande erfarenhet. Alla lopp jag hittills kört är sprintlopp där det bara gäller att köra fortare (eller i alla fall komma först) än de andra. Loppet är oftast överblickbart och det är enkelt att förstå var i fältet man ligger. Nu kommer en massa taktik, förarbyte, tankningar och framför allt att få bilen att hålla hela distansen. Trots allt är det flest var över 6 timmar som gäller, det kvittar om man är snabbast om bilen inte håller.
Hur som, jag är smickrad att fått frågan att köra och riktigt sugen att köra Anderstorp i full fart! Den gången jag tidigare varit på banan var det tokregn och banan var ruskigt hal. Nu håller vi tummarna för torr bana och massor av fäste. Allt går att följa Live på SvenskBilsportTV på SBF:s hemsida.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Hur gick det med fuskandet i NE1?

Vi körde som sagt på Anderstorp, banan med evighetsrakan och i Sverige ganska unik utformning. Vi i Teamet kom i stor stil med både Racebuss och biltransport. Det fanns ett helt team med personer runt om, folk som skötte tankning och folk som skötte mat till alla. Kort sagt upplägget var riktigt bra att som förare bara "glida in" och köra bilen. Stor eloge till Team Brodin för organisationen.

På racedagen var det först 40 minuters träning vilket skulle delas mellan teamets förare, i vårt team var vi fyra förare. På morgonen var det fuktigt överallt och banan var blöt, jag och mina kollegor fick sex varv var i träning. Så här i efterhand kanske det var lite i minsta laget för mej då det var en ny bil, helt ny tävlingsform och en bana som jag bara kört en gång 2019, även då i regn. Men som man brukar säga det är lätt att vara efterklok.......

Jag fick första passet då starten var en procedur jag var van vid från Sprintracen. Starten gick bra och jag tog en placering från vår startposition på 15 plats. Och racet var igång, de riktigt snabba b ilarna drog i väg och redan efter två varv var vi tämligen utspridda. Regnet tilltog och jag har sett på filmerna att det regnade ganska mycket och allt var tämligen vattensjukt utanför banan. Jag fick tipset att inte köra av banan och ut på gräset av en av domarna. Tydligen var det riktigt vattensjukt på flera platser. Tyvärr följde jag inte det rådet.
Efter 35-40 minuter hade jag körtupp oss på en 10:de plats av 17 ekipage. Av ren vana från Sprintracen vill man ju köra fortare och fortare. Jag ser två bilar längre fram på banan och ser att jag tar in ca 10 meter per varv på dessa. Genast är jaktinstinkten igång och jag ökar tempot lite till för varje varv. På grund av regnet kör man ofta på kas ut ur kurvorna, bilen går med en M54B30, dvs. 3-liters motor med ganska bra vrid. Och helt plötsligt känner jag att stället jag tryckt upp bilen i blir lite för mycket och plötsligt har jag en retursladd som jag inte kände i tid. Resultatet blir att jag kasar av ordentligt efter Opelkurvan och går sidleds över gräs, en asfalterad smitväg och mera gräs innan bilen stannar.
Motorn startar snällt och jag kan ta mej in på banan igen. Det är några 100-tals meter innan depåinfarten och jag känner lite på bilen och den verkar körbar. Men bara tills jag precis kört förbi depåinfarten sen fylls hela bilen med rök. Det är ju bara att gilla läget och köra ett varv om 4 km innan nästa möjlighet att köra i depå. Det var ett långt varv.

Tillbaka i depån konstateras att övre bärarmen höger bak är tvärt av och trycker mot drivaxeln. Teamchefen Emil Brodin kastar sig under bilen och börjar lossa saker medan andra i teamet går på skattjakt i depån. Team Citius från Falkenberg hade en extra bärarm som dom gladeligen lånade ut, riktigt sportsligt och trevligt. Bärarmen monteras och bilen är ute på banan igen efter mindre än 45 minuter.

Racet går som på räls och andra föraren laddar på i drygt 70 minuter och är precis på väg in mot förarbyte. Då hörs det över radion, växellådan har låst sig i fyrans växel. Nytt depåbesök och en annan växellåda monteras på mindre än en timme, trots kopplingsbekymmer med luft och annat i systemet. Men vi löser det och tredje föraren kör ut på banan.
Direkt hör vi över radion att växellägena känns diffusa och det är svårt att hitta rätt växel. Efter 5-6 varv händer det som inte ska hända. Istället för femman som var tänkt skickas trean in på rakan...... Tokövervarvning som det blir med fel växel. Bilen går att köra in i depån och vi provar att återställa felkoder och byter tändspolar och stift. Men till slut är det bara att konstatera att troligen har vi krökt ventiler och vi kastar in handduken och åker hem. Lite snörpigt avslut på min första Långloppstävling.

Lite efterspel sker på söndagen då Emil kommer ner till Malmö och mitt garage med bilen. Vi lyfter toppen och kan bara konstatera det vi egentligen redan visste, avgasventilerna är mer eller mindre krökta på alla cylindrar. Mörkret sänker sig i garaget då Emils plan var att köra BMW Cup en vecka senare.

Men eftersom det mesta finns på lager i garaget kan jag leta fram begagnade ventiler som vi plockat ur någon motor. En snabb tur bort till MMR, Malmö Motor Renovering, så var dessa nyslipade nyblästrade och fina. De gamla ventilerna hade lite svårt att stå i raka led på arbetsbänken. Packningar och topplocksbultar ligger i lådorna och allt skruvas ihop igen. Även packningen mellan insug och topp byts då den gamla har Siliconrester på sig och ser allmänt tråkig ut. Tur att man har en massa saker liggandes som bra att ha!

Efter lite rundringningar visar det sig att Alex, vår mekaniker, har både bärarmar och nya damasker till drivknutarna liggandes. Så på fredagen efter NE1-tävlingen på Anderstorp står bilen åter i sin glans med fixad bakvagn och bytta avgasventiler och Emil startar på söndagen efter i sitt första BMW-Cup race.

Stort tack till Team Citius för lån av bärarm, Till MMR för fantastisk service som alltid och Mechanum för att jag alltid har tillgång till nya BMW-delar.


En ledsen E46 långloppsbil i garaget


Avgasarna är ute och även sätena var lite sådär så det blev manuell slipning av sätena, tur att det även fanns ventiltätningar i lådorna.


Vissa ventiler har lite svårt att stå i raka led, det var en hård dag på Anderstorp.


Begandade ventiler vi hade liggandes efter Spa-behandling hos MMR.


Allt monterat och klart för uppstart igen.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Vilken tempo o comeback väl tillbaka hemma med trasiga saker. Kämpa kämpa

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1125



Magnus Thomé skrev:
Vilken tempo o comeback väl tillbaka hemma med trasiga saker. Kämpa kämpa


Ola har inte riktigt hunnit uppdatera. Men den (i tråden) trasiga bilen tävlade i BMW Cup i helgen på Ring Knutstorp. Den såg ut som ny

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Ring Knutstorp, Bayriche Spettacollo, Race 7 och 8
Club Alfa Romeo Svezia och BMW Club Schweden Motorsport samlades helgen den 12-13/8. Två dagar med bankörning, trackday och tävlande i både CAR och BMW Cup. Vädret var lite osäkert och prognoserna varierade mellan sol och regn. När vi summerar helgen så var vädret riktigt bra för bankörning, lite regn kom på lördagskvällen men när vi körde var det uppehåll och i princip torrt hela helgen. Till evenemanget var vi 14 Alfor i CAR och 11 BMW i BMW Cup anmälda, totalt var vi 25 tävlingsekipage på banan. Utöver detta var det ett antal Trackdaybilar som stöttade upp och körde mellan våra pass.


Hela Gänget som körde tävlingar under helgen. FotoCred Mikael Eriksson

Jag och min fru hade som vanligt bokat stuga och kom på plats redan under fredagen. Jag hade dragit nitlotten och fått typ chaufförstjänst åt de andra och körde upp tre racebilar från Malmö till Knutan. Dels teamets två bilar och dels Emils E46 som varit på fix och Spa nere i garaget. Tredje vändan var jag ganska trött på vägen till Knutan..... Lite trevligt samkväm med både Alfa och BMW förare och sen var humöret på topp och det var snart dags att natta sig.
Under lördagen var det inga race planerade, tävlingsbilarna skulle köra tre träningspass och Taxiverksamhet. Som vanligt försökte jag hitta nya spår genom olika kurvor för att kapa tid, men det var ganska mycket trafik på banan och det är ju sällan det går fullt på en träning, man behöver ju inte visa allt. Jag tog ett snabbvarv och satte en 1:06,91-tid, känslan var att det kunde gå ganska mycket fortare, vilket bådade gott inför söndagens tävlingar.

Jag hade varit lite kaxig och lagt på Facebook att jag skulle jaga Alfor under denna träff. Tja, de Alfor jag tänkte på körde mycket fortare än de brukar och jag var bara helt chanslös att hänga på i deras tempo. Både Hugo Bjurman och Mikael Wikhult körde 1:05-tider, lägst tror jag de var nere på 1:05,3, även trots jag satte nytt klassrekord på Knutan var jag en sekund efter. Det är bara att bli imponerad och buga för övermakten.

På eftermiddagen körde vi även taxiverksamhet, Racetaxi, dvs. vi som har extra stol i bilen körde med passagerare för att visa hur det känns att åka i en racebil. Jag körde båda passen och som vanligt gick det ju ganska fort. Vi körde tre varv med en passagerare och gick sedan in för att byta. När jag satt och tittade på dachen vid ett byte står det under senaste varvtid 1:07,7 vilket är en mycket snabb tid i klassen. Jämfört med tiderna i Kvalet under söndagen hade det gett fjärde bästa tid i BMW Cup. Klart att man ska bjuda deltagarna på en riktigt åktur. (Nackdelen som jag missade var att det gick hårt åt däcken vilket kanske straffade sig under racen)

På kvällen hade vi en gemensam middag på Lucys med en tysk-Italiensk buffé, dock ej pasta med surkål. Buffen bestod av Schnitzel med stekt potatis, Pizza och en pastarätt. Stämningen var glad men lite trött då det varit massor av körning under dagen och de flesta var lite slitna. Alfa och BMW har kört så mycket nu att alla känner alla vilket gör det extra trevligt och lättsamt. Som vanligt var det riktigt trevligt och det var med en trevlig känsla vi gick hem till stugan och sov som stockar.

Söndagen var den viktiga dagen och nu kom även Claes och Emil som inte varit med under lördagen. Programmet för racebilarna var det på förmiddagen först en fri träning och därefter kval. På eftermiddagen var det sedan två race med både Alfa och BMW på banan.

Söndag 13/8, tävlingsdag
Första passet var en fri träning och jag ser det som bra tillfällen att värma bilen även om man kan banan. Är det en ny bana behöver jag alla varv jag kan få för att putsa tider. Här på Knutan blev det sju varv i mystempo och ett snabbare bara för att känna på greppet. Med 1:06,77-tid var jag ganska nöjd och det kändes tydligt att det fanns mer att ge. Claes var ute och körde första varven i #23 och som tur var var jag i depån när han kom in skitsur på "skitbilen". Tydligen hade transpondern fått något fel och inga tider registrerades på #23. Efter ett tiotal, "Jag fixar detta", lugnade Claes ner sig lite och vi fixade fram en lånetransponder som monterades i bilen. Då nästa pass var kval monterade vi även en andra transponder på #23, och som extra backup lovade tävlingsledningen att manuellt knäppa tider om transpondrarna inte skulle fungera. Trefaldig säkerhet på tidtagningen under kvalet gjorde Claes på gott humör igen och alla drog en lättnadens suck.

Kvalet är extra viktigt då jag vet att Lundvall #47 är rusigt snabb i starten, jag behöver så många extra meter som jag kan fixa i försprång. Jag hade känslan av att det skulle behövas ner mot mitten 1:06-tider för att vara säker på snabbaste tid. Tidskvalet delades i två grupper, Snabb respektive Snabbare grupp, jag hamnade i Snabbare gruppen som gick ut först. Efter två uppvärmningsvarv på låga 1:07-tider sätter jag fyra 1:06-tider på raken. Fjärde varvet är jag nere på nytt personbästa och rekord i klassen på 1:06,50 och på sjätte varvet följer jag upp med ett 1:06,44-varv varpå jag nöjt kunde slå av på tempot och gå i depå. Lundvall #47 låg konstant strax över 1:07 men smäller till med ett varv en halv sekund snabbare än övriga och slutar på andra bästa BMW-tid med 1:06,85. Claes ligger strax efter, med Zaar #77 och Tim #1 strax efter. Hugo och Mikael i sina Alfor var ljusår före mej med sina 1:05-tider.

Målet för varvtider för 2023 på Knutan var att köra under 1:06,5 vilket nu uppfyllts. Det är nytt personbästa och det snabbaste jag sett under tävling i klassen tillbaka till 2014 (enligt uppgifter från Svensk Racing). Med två tider på eller under är jag nöjd med tiderna. Hittills är jag snabbast på alla banor utom på Sturup där Claes är 15 tusendelar snabbare..... Årets sista race är återigen på Sturup, då ska det gå än fortare! (Jag ska bara...)

Fösta starten i första racet blev en rysare, stående start med två Alfor i första led, Jag #19 och Lundvall #47 i andra led och Claes #23 och Moberg i Alfa i tredje led, Zaar #77 och Tim #1 i fjärde led. Detta var min andra stående start i skarpt race och det var min absolut bästa hittills (även om några frågade om jag sov i starten). Lundvall gör som vanligt en kanonstart men jag är strax efter ner längst rakan. Genom Ronnie Petersson går vi sida vid sida. Detta fortsätter vi med fram till Liton. Nerför Liton går Lundvall på tvären och jag släpper alldeles för mycket plats där jag ligger i ytterposition. Jag tappar lite och ska jaga ikapp över bäcken men fästet räcker inte för så mycket som jag gasar. Först en sladd till vänster som jag får retur på och det slutar med att jag snurrar precis bakom Lundvall och precis framför Claes som bromsar allt vad det går och vi lyckas på något sätt undvika kontakt. Claes står i rätt riktning och kommer iväg i mitten på fältet. Jag står med fronten åt fel håll och får vänta tills alla passerat innan jag kan köra tillbaka in på banan, nu gäller det att jaga ikapp och om alla de andra. Men vid Ambulansinfarten har en Alfa parkerat och det blir rödflagg. Då vi var ute på andra varvet betyder det att det blev omstart och jag fick flytta fram till min tredje position igen. Dubbel tur i samma start!


#19 och #47 Sida vid sida upp mot Idioten, FotoCred Mikael Eriksson


#19 och #47 Sida vid sida nere i Liton, FotoCred Mikael Eriksson


#19 Parkerad i fel färdriktning efter snurr. FotoCred Mikael Eriksson

Andra starten i första racet kördes som rullande start och Lundvall tog tredje position efter de två snabba Alforna med mej tätt i hälarna. Jag jobbade hårt på att komma om Lundvall och var uppe jämsides några gånger men lyckades inte komma förbi förrän nästa sista varvet. Vi ska ut på rakan och jag ligger precis bakom Lundvall som missar en växling och vips är jag om samtidigt som vi passerar skylten om att det är sista varvet. Sista varvet kör jag mitt snabbaste varv detta race och är 1,5 sekunder före Lundvall i mål.


Andra starten i Race1, var mycket #19 efter #47. FotoCred Mikael Eriksson




#19 var precis bakom större delar av race1, men ut på rakan missas en växling och vips är det ombytta roller. FotoCred Mikael Eriksson

Bakom oss har Zaar #77 och Claes #23 haft en liknande fight. Zaar gick före ut från starten och var före Claes i några varv innan Claes körde om och slutade trea i BMW cup. Åt Hugo i Alfa #24 fanns inte något att göra då han satte en 1:05,39-tid.

Race 2 hade bara en start och kördes med rullande start och inverterad startordning för de första sex, vilket betyder att jag startade på femte position. Före mej stod alltså Lundvall #47, Claes #23, Zaar i #77 och Moberg i Alfa #7. Moberg hade Pole och skulle sätta rätt hastighet i formationen, problemet var att han inte har hastighetsmätare i bilen. Han skötte dock sig med bravur och satte på känn 46-47 km/h mot uttalat cirka 50 km/h, snyggt!

Lundvall #47 stack iväg i starten och passerade både Zaar och Moberg. Jag var kvar bakom Claes och Zaar en stund innan jag passerade Claes som fick problem med diffbromsen. Jag jagade Zaar tätt under större delarna av racet men han stängde effektivt och jag kom inte om. Vid en passage över NGK blev det en liten putt på Zaars bil, så tätt var det. På rakan kom jag knappt upp jämsides trots att Zaar inte har någon motoreffekt enligt egen utsago. Våra bilar går ändå lika fort på rakan.




Många varv gick åt att jaga #77 Zaar och Ibland blir det lite trångt med många bilar på bana. FotoCred Mikael Eriksson

Vänstern innan backen upp mot Idioten kan man köra i flera spår och Zaar stänger på innern och jag provar ett ytterspår. Det var ingen bra idé, bilen greppar inte alls som det var tänkt och jag hamnar utanför banan och tappar några placeringar. Snart är jag uppe bakom Zaar igen och försöker komma om.

Till sist kommer jag på insidan på rakan och är jämsides när vi ska bromsa. Mina innerhjul går där inga vettiga personer kör och när jag bromsar låser höger framhjul upp. Tyvärr blir det kontakt mellan Zaar och mej men vi är båda kvar på banan. Bilarna fick lite mindre skrapmärken men inget större. Jag får straff för ojust körning med 5 sekunders tidstillägg och trillar tillbaka på tredjeplats i resultatlistan för BMW.

Hur kan det vara att jag inte kommer om Zaar #77 som trots all kör ganska mycket sämre varvtider på Knutan. Givetvis kan jag bli bättre som förare och överraska den jag ska om och det är här övning ska läggas. Men med tanke på att jag tappade fästet både i första och i detta race är nog däcken slut. (Jag har inte inventerat däcken än, bilen bara dumpades i garaget när vi kom hem, men jag känner igen symptomen). Trevligt för de som fick åka fort under Taxikörningen men det smarta hade varit att spara däcken lite. Då kanske det hade räckt med fästet vid bromsningen på rakan och kontakten med Zaar kanske hade kunnat undvikas. Men det är lätt att vara efterklok, när man sitter i bilen har man inte riktigt den tiden att reflektera om däcken är si eller så bra.


Lite kul att se att det var fler än jag som laddade lite för mycket, Nerför NGKn kan vara lurig. FotoCred Mikael Eriksson

Hur gick det för Emil #3? Första racen i BMW Cup, det är alltid speciellt med 25 bilar på en bana som Knutan. Tyvärr var bilen allt för tung och det var inget fäste i däcken enligt Emil. Men en bästa tid på 1:10,8 och en sjunde plats i BMW Cup är helt ok som första race. Andra racet var Emil orolig för att däcken var för slitna och bytte till sina regndäck. Konstigt nog höll däcken för körningen på torr banan men fästet var inget vidare men det blev 1:14-tider som bäst och han kom i mål i båda racen! Bland det första som sas efter racen var att nu ska bilen lättas ordentligt! Emil kommer att bli farlig när han får bilen mera optimerad för Cuppen. Klart att vi fixar till det!


#3 Emils bil i stilstudie, samma bil som var på Spa-behandling i garaget tidigare i veckan. FotoCred Mikael Eriksson

_________________
Ola Håkansson
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Jag fixade bilden åt dig, Ola!

_________________
Tim Anle
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

borz skrev:
Jag fixade bilden åt dig, Ola!



_________________
Magnus Thomé
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
borz skrev:
Jag fixade bilden åt dig, Ola!




Vad kan man säga, jag gör ofta saker lite för svårt. Tur att man har vänner som fixar de enkla lösningarna!

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Årets sista race i BMW Cup, Sturup Raceway 2/9 tillsammans med MSCC

Redan har sommaren nästan passerat och racesäsongen 2023 går mot sitt slut. I år har det varit mycket körning på både Knutan och på Sturup. Båda banorna passar Team BROH bra så vi hoppas båda att vi ska komma på pallen även i de sista två racen.

#23 körde sönder lite vid senaste racen på Knutan, Claes upplevde det som att det inte fanns något fäste i högerkurvorna vilket "bara" gav en femteplats i race 8. Tim i #1 kom farande så snart det svängde så Claes hade inte en chans att hålla emot. Tim kom in som trea efter #47 Lundvall, #77 Zaar och #19 Håkansson. Väl tillbaka i garaget har #23 gåtts igenom för att se var problemet kan tänkas ligga.

Först plockade vi ner bakvagnen för att mäta upp förspänningen och se om diffbromsen plötsligt gett upp. Men förspänningen var vettig, så även oljan, så vi hoppas att diffbromsen funkar som den ska. Det vi även fixade till var ett Toe out problem som vi dragits med hela säsongen. Troligen har en av bärarmarna i bakvagnen fått en smäll vid något tillfälle. Vi skulle även se över lite diffusa vibrationsproblem vid vänstersvängar så även framvagnen har fått en översyn, vilket visade sig vara ett smart drag.



Vi började med bakvagnen och hoppades först att det var fel i bakvagnsbryggan, den har vi flera uppsättningar liggandes. Men efter att monterat dit en ny bakvagnsbrygga och de bärarmar vi helst ville köra med visade det sig att Toe outen var kvar. Enkelt uttryckt vänster bärarm är inte frisk. Det var bara att demontera bakvagnen igen och plocka fram reservuppsättningen och hålla tummarna, Hårt. Bilen sänktes ner på våra ramper och toevinklarna mättes...... Och allt visade sig vara perfekt med backupbärarmarna, ett problem ur världen.

Framvagnen visade sig vara i betydligt sämre skick än vi trodde. Inre lagerbanan på hjullagret höger fram var inte riktigt friskt, dvs. bara att byta. Tur att Claes hade det liggandes på hyllan. Men det stora problemet var att infästningen till krängaren fram var av för andra gången. Lite märkligt att krängaren är så häftig att fem mm stål inte pallar trycket. Eller så är det kanske inte racekvalité på stålet. Nu är det svetsat, på riktigt, och kommer att leverera på Sturup.


Så nya bärarmar bak, nytt hjullager fram och nytt krängarfäste fram så är #23 redo för Sturup.


#19 har bara bytt diffen till annan utväxling som kanske passar Sturup bättre. Det är nämligen så att Sturup är den enda banan som #19 inte varit snabbast på i år. Claes med #23 har satt ett varv som är 15 tusendelar snabbare än vad jag presterat med #19. Det kommer även att bytas till nya däck då de gamla troligen inte har så mycket fäste kvar i sig. Men vi får se om jag bara ska glida omkring i stilla mak eller om det ska köras fullt. Jag har redan poäng så det räcker för att vinna klassen, men Team Skoow i klass Standard kan vinna den totala sammanräkningen om jag får mindre än fem poäng på Sturup. Förhoppningsvis kommer jag att få fler poäng än fem och då säkra Totalsegern för andra året i rad.


Välkomna till Sturup den andra september 2/9 för att heja på oss och alla andra tävlande!

_________________
Ola Håkansson
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Trevlig läsning och jätekul att du har startat en tråd Vore kul om fler av bilarna hade det, som på den gamla tiden Kanske det som bidrog till större intresse då?

Att det är mer puler i din spis än Håkans tror jag alla vet inklusive du Det syns ju rätt tydligt från läktaren. Satan vad det låter om din maskin!


_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Kul att se dej på Sturup Fredrik! Och riktigt fina bilder du lagt på Facebook, BMWCS Motorsport.
Jag håller helt med dej, ju mer man synd desto mer finns man. Det är lite kul att det är flera gamla BMW Cup förare som mer eller mindre ofta skriver här. Bäck skriver t.ex. att nu snart ska tävlingsbilen fram, han ska bara leka klart med sin nya BMW (motorcyckel). Ahlin är på gång med en 944 som jag gissar ska ut på banorna så snart den är klar. Skoog bygger sin finåkar E30 med kompressor. Och sen har vi den superfina limegröna GTR (E46 tror jag) som har S62 motor, tyvärr har jag glömt hans namn just nu. Hur som, det är alltid trevligt när man träffar folk som har samma inställning till att åka fort.

När det gäller effekt i min maskin kontra Håkans så skiljer det lite, men inte så mycket som man kan tro efter Sturup. Jämför i stället senaste racen på Knutan. Det blir mera rättvisande, då tar jag typ 2 billängder på hela rakan. Mer än så skiljer inte. Här körde vi med liknande bakaxelutväxling, jag tror Håkan kör med 3,73 (men jag vet inte säkert). Jag körde med 3,91 senast och 3,73 på SSM.

Men på Sturup körde jag med betydligt högre utväxling och det ger utslag, så länge det inte innebär fler växlingar. Min stackars motor fick gå med lysande växlingslampor större delarna av varvet. Lite kul var att jag såg att hastigheten var nästan lika hög på flera platser på banan. Och absolut snabbast är det, inte på rakan utan, ner mot BMW-kurvan. Ner mot denna blinkade hela skärmen i orange/rött precis innan jag gick på bromsen.

Skillnaden med utväxling blir ju som en hävarm, större hävarm ger mer drivkraft på hjulen trots liknande ingångskraft. Det tror jag var det man såg tydligast på Sturup.
Vill du får du gärna posta biler från Sturup här, jag har tyvärr inga bilder alls på tävlingen. Racerapporten är snart klar och det är alltid kul med bilder.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Sturup Raceway med MSCC, Race 9 och 10, Tyvärr utan bilder. Men titta på Nillets inlägg under Eftersnackstråden och BMWCS Motorsport på FaceBook.

Innan jag började skriva detta läste jag inledningen av min text från året förra besök på Sturup. Då skulle jag byta utväxling i bakaxeln för bättre acceleration. Lite kul var att det var exakt vad som gjordes på #19 igen inför Race 9 och 10. Vår kompis Björn tyckte efter race 3 och 4 att det borde gå att gå ytterligare ett steg i utväxlingen, och det funkade. Den nuvarande utväxlingen är inte snäll för motorn då det är höga varv som gäller på minst fyra platser på banan. Alla växlingslamporna lyser på tre platser, hela dachen blinkar rött på en plats och på en femte plats lyser växlingslamporna lite grann när det är dags att gå på bromsen. Från personer på läktaren hördes kommentarer om att #19 låt riktigt fint.

Efter första träningen var jag seriöst fundersam på riktigheten i val av utväxling, det kändes som att jag borde behöva växla till femman om jag skulle höja upp tempot till racetempo. Men som sagt det funkade och på tidsträningen visade det sig att det var ett bra val. #19 tog Pole Position med drygt 7 tiondelars marginal, med nytt PB 1:07,64. Reda detta var årets snabbaste tid men mer skulle följa. #48 Lundvall tog andra position med #23 Claes på tredje och #77 Zaar på fjärde.

Extra kul var att det var bra uppslutning med 11 startande, varav en Abarth som fick gästspela utom serietävlan. I klass Standard var det som vanligt två startande övriga startande var i klass Modifierad. Dagen var planerad med två träningspass på förmiddagen. Ett tidskval direkt efter lunch och två race med kort tid mellan racen. Denna korta tid skulle visa sig avgörande för säsongen i klass Standard. Extra läskigt på träningen var #1 Anles avåkning nere i BMW-kurvan. När jag körde förbi var fronten på #1 ovanpå däcktraven vid Armcoräcket. Det blev Rödflagg direkt och alla räddningsfordon kördes ut, ambulans, rescue, lastare och flaggvakter. Det såg riktigt läskigt ut men Tim gick ur bilen och var oskadd. #1 drogs ner från däcktraven och efter lite fix med plastbitar var den redo för race igen. (Tim erkände dock att han bromsade lite tidigare då han inte riktigt litade på bromsarna efter avåkningen. Vem hade gjort det?)

Rullande start med mej och #19 i Pole och #48 Lundvall på yttern. Starten gick och Lundvall var som vanligt rusigt snabb i starten så jag fick gå i andra position. Zaar och Claes låg tätt efter. Vi fyra låg flera varv i tät formation och jag var om Lundvall men kunde inte hålla det så Lundvall var tillbaka i ledning. Inför den långsamma kurvan innan gamla publik rakan (som alltid varit kortare än 100 meter och knappast kan ses som det man normalt räknar som raka ) stänger Lundvall och jag kommer för fort bakifrån och kan inte bromsa tillräckligt. Konsekvensen blir en tydlig kontakt och det är allt tråkigt. Vi kör på ytterligare något varv innan jag kommer om och får fritt spår. När jag väl får fritt spår är det ingen tvekan om vem som är snabbast och de andra blir ganska ordentligt efter.

Väl i depån försöker jag be om ursäkt för att jag körde på Lundvall och får då det konstiga svaret, Att jag varit ihop med honom tre gånger. Hur som så ledde detta till att "No Contact"-regeln har aktiverats. Regeln finns i vårt Tävlingsreglemente sedan länge och innebär att samtliga fordon som varit inblandade i en kontakt kommer att blir straffade helt oberoende av skuldfrågan.

Extra tråkigt var att Team Skoow i Klass Standard fick stopp ute på banan och kunde inte fullfölja racet. Motorn bara dog och Elliot kunde styra ut på slingan som används vid Rally sprint på Sturup. Där kan stå säkert utan att stå i vägen för de tävlande. (Jag har själv stått där med #23 på en träning under min andra säsong då jag hade lite fuktproblem i tändsystemet)
Resultatet i race 9 blev att jag i #19 blev etta med drygt 15 sekunders marginal till tvåan #48 Lundvall. Cales #23 och Zaar #77 hade en fight om tredjeplatsen och den avgjordes när Claes körde rakt fram efter Start och målrakan. Efter en vända i gruset kom Claes tillbaka och tog sig i mål på en fjärde plats. Lite extra kul var att jag satte nytt personbästa och årets snabbaste tid i racet. 1:07,46. Tiden var tre tiondelar snabbare än mitt tidigare personbästa och årets bästa tid för klassen.

Tiden mellan Race 9 och Race 10 var kort, typ 35 minuter. För alla oss som hade bilar som funkade var det mindre problem, värre var det för Team Skoow. Vår mekaniker Alex hjälpte Skoowarna och ganska snabbt lokaliserades problemet till att bränslepumpen inte startade. Snabb kontroll av reläet gav inget men säkringen var sönder. I med en ny säkring som gick sönder direkt, dvs. någonstans är det kortslutning. Ganska snart hittades att strömkabeln hade hamnat i kläm vid buren och gnagt genom isoleringen på kabeln. Fram med eltejp och isolera kabeln igen, nu funkade pumpen och bilen startade snällt. Och samtidigt gick starten för Race 10 utan Team Skoow på banan. Troligen kostade denna kabeln Teamet klassegern i klass Standard.

Jag hade Pole i Race 10 med Claes i #23 på andra position, Lundvall #48 direkt bakom mej och Zaar i #77 bakom Claes. Lundvall, som alltid är snabb i starten, hittade ingen väg innanför mej eller mellan mej och Claes så redan när vi gick ur första kurvan kändes det som jag hade greppet. Lundvall kom om Claes och gick in som tvåa. Men redan i andra kurvan, den snabba vänstern, gick jag i idealspår och bara laddade på. Denna dag var det ingen som kunde sätta emot när jag fick fritt spår så det blev en tråkig promenadseger för #19. Längre bak i fältet hade Lundvall, Claes och Zaar lite fight om platserna. I Mål skilde det lite drygt 3 tiondelar mellan Lundvall #48 och Claes #23 med Zaar #77 drygt sekunden efter Claes.

Lite kul kommentarer som jag fått från flera personer som var ute på Sturup och tittade var att "Det såg inte ut som att du körde fullt, det var mer som att du bara tränade". Men det kanske låg något i detta, jag hade mycket få släpp på bakvagnen och absolut inga problem att stanna på banan. Den gången jag saknade fäste var när jag bromsade men ändå körde på Lundvall #48. Vi får se vad vi kan komma fram till, kanske ytterligare annan utväxling och än snabbare i kurvorna. Det kanske kan gå, hur som kommer det att kräva träning och ytterligare träning för att våga.

I klass Standard vann Aston Åberg i #53 som ensam i klassen då Team Skoow inte kom till start i Race 10. Med detta säkrade Aston vinsten i Klass Standard i den sammanräknade serien.

Team BROH låg inför Sturup på första #19 resp. andra plats #23 i den sammanräknade serien i Klass Modifierat. Dagens resultat gav att vi troligen behåller dessa platser, klart är att jag i #19 vinner klassen och jag tror att Claes i #23 kommer tvåa men det är inte många poäng mellan honom och Lundvall i #48. Mera analys av säsongen kommer.....

_________________
Ola Håkansson
Citera
Ola Håkansson
Skåne
Här sen Okt 2018
Inlägg: 59


Trådstartare
Avslutning/sammanfattning säsongen 2023
Som de flesta år går man och längtar till sommaren och sen vips är den över och hösten drar in. Med hösten betyder det även att BMW Cup avslutas för säsongen. Sammanställningen är klar och ligger uppe på BMWcup.se/resultat. Där finns respektive förares resultat för de race som körts under säsongen till allmän beskådan. Avslutningsfest/middag kommer att hållas den 4/11 troligen någonstans strax söder om Ängelholm. Kolla på BMWCup.se/nyheter så ska där finnas korrekt information, Alla medlemmar i BMWCS Motorsport är välkomna!

För Team BROH gick det riktigt bra i klass Modifierat, #19 vann med god marginal till tvåan #23. På tredjeplats kom #48 Lundvall som starkt kom tillbaka efter flera motgångar i säsongens början. Men mest stolt är jag egentligen om man går bakom placeringar och börjar titta på tiderna som kördes under säsongen. Redan innan säsongen kommit igång sa jag att det kommer att vara en bil med 2,8-litersmotor som kommer vinna cuppen i år, vilket också skedde. Tittar man i resultaten ser man att jag knep Pole position alla tävlingstillfällen utom första besöket på Sturup Raceway då Claes knep Pole med någon tusendels marginal. #19 har också satt snabbast varvtid på alla banor under 2023. Så vi ska vara ganska nöjda med året!

Säsongen började med race på Gelleråsen tillsammans med Alfa klubben och CAR. Jag hade kört banan en gång under 2018 med en helt annan bil. Det krävdes några varv av tillvänjning till banan och det började inte gå riktigt fort förrän jag legat bakom Claes några varv. Resultatet blev Pole position och två andraplatser. Lundvall #48 tog båda starterna men jag var tydligt snabbare på varven. Jag var uppe jämsides flera gånger men kom inte om. Tyvärr gick en säkring sönder i #23 så att Claes missade starten i första racet, i andra racet blev det en tredjeplats. Till nästa gång ska utväxlingen ändras så att den passar banan bättre, det kommer att gå än fortare. Hade Claes varit till start kanske starten sett annorlunda ut men det är det som är en del av racingen, man kan inte styra alla detaljer.

FotoCred Hans Bjurman

Race 2 och 3 var på Sturup Raceway och Claes knep Pole Position genom att först köra ett snabbt varv och sedan köra av så att det blir Gulflagg. Med Gulflagg på banan räknas inte snabbare tider..... Med racen var det först att komma om de andra och sedan dra ifrån. Från kompisar fick jag kommentarer om att det borde nog gå att åka med ytterligare högre utväxling till nästa tävling. Två första platser blev det i alla fall. För Claes blev det två andraplatser. Teamets utfall med 2x första plats, 2x andra plats och Pole är det svårt att klaga på.

FotoCred Alex Johansson

Race 5 och 6 var Sportvagns meeting på Knutan, vilket är en av mina absoluta favoritbanor och det är alltid en massa kul människor man träffar på SSM. Vi körde även i år tillsammans med Alfa klubben och då brukar det gå snabbt. Som vanligt var Hoffsten snabb men även Hugo hade fått mer fart i sin bil. Båda drar mej på rakan så att det bara stänker om det, men redan inbromsningen tar jag in lite och på baksidan är jag snabbare. Även här satta jag snabbaste varet av både BMW och Alfor. Pole och två första platser för #19 och två andra platser för Claes och #23, återigen full pott för Teamet.

FotoCred Bengt-Åce Gustavsson

Race 7 och 8 var nästan repris på Race 5 och 6 fast utan alla de andra klasserna, istället hade vi sällskap med Gatbilarna från respektive klubb vilket alltid är trevligt. Skillnaden var främst hur vi startade då vi använde CAR Challange startrutin, med stående start i första racet och omvänd start för de första sex positionerna med rullande start i andra racet. Som vanligt tog jag Pole och även om jag gjorde min bästa sående start (Min totalt andra stående start) så startade Lundvall som vanligt än snabbare. Men på sista varvet kom jag om och tog första plats i första racet. I Andra racet kom jag inte om Zaar #77 trots att jag kör betydligt snabbare. När jag körde om gick jag in i Zaar och fick straff för ojust körning. Inte heller gick det bra för Claes i #23 som kom på tredje plats i race 1 och körde sönder diffbromsen i race 2 med en femteplats som resultat. Årets sämsta resultat för teamet med "bara" en första plats och två tredjeplatser. Vilket trots allt är ganska ok med tanke på att det var sämsta resultatet.


Så mycket plats ska man inte släppa, det ska fixas till nästa säsong. FotoCred Mikael Eriksson

Race 9 och 10 på Sturup raceway tillsammans med MSCC är alltid trevliga tillställningar. Jag provade en ny utväxling vilket föll väl ut. Jag var mycket snabbare än alla de andra, Pole vanns med 0,75 sekunder marginal. I Racen var det inte speciellt spännande, när jag kom loss så var det ingen som kunde hänga på. Första racet vanns med drygt 15 sekunders marginal, andra racet vanns med drygt 10 sekunder till tvåan. Claes tog en fjärde och en tredje plats och Teamet gjorde bra ifrån sig.

Totalt när vi räknar samman säsongen 2023 så är jag med #19 den klart snabbaste bilen. I sammanräkningen tappade jag 13 poäng av 175 möjliga. Totalt fick jag ihop 162 poäng och med sämsta resultatet borträknat, en tredjeplats, blir det 152 poäng.
Claes med #23 fick ihop 108 poäng efter avräkning av sämsta resultatet, en DNS dvs inget minus, och blev tvåa i klass Modifierat. Med Teamet på både första och andra plats får vi vara nöjda.

FotoCred Ola Håkansson

Stort tack till alla som gjort detta möjligt! Givetvis är alla funktionärer alla som jobbar runt om kring evenemangen de som ska ha störst cred för att vi kan köra! Stort tack till alla er där ute!
Våra sponsorer Mechanum så att vi kan handla BMW originaldelar till en billigare peng (och lacka delar när det behövs). MMR som alltid ställer upp med maskinbearbetning av motordelarna.
Stort tack riktas även till PSI Motor som hjälper oss med mappning. Peder och Mobimec som fixar diffklumpar och växellådor när vi inte löser det själv. Martin Gistell och Wheelbase för att han alltid är villig att fixa racedäck till oss.
Alex som fixar och donar, framförallt på tävlingar, med våra bilar så att allt är klart när det är dags för start. Till sin hjälp brukar han ha med hela familjen vilket är supertrevligt! Stort tack Alex för att du alltid fixar och hjälper till!
Givetvis hade vi inte haft så kul och gjort detta så bra om vi inte hade haft all omkring oss som hjälper till och fixar.

_________________
Ola Håkansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Cup Team BROH Nytt år nya skojigheter!
<<   1, 2, 3   >>
20 besök senaste veckan (5438 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande