|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 13:38
Titta, någon/några har tagit upp idén om en serie för äldre bilar med ett lite flexiblare reglemente än "riktig" historisk racing. Om jag fattade rätt.
www.retroracing.se
Kör tre tävlingar i år under SSK
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 13:46
Citat: | Regler
Retro Racing Saloon är en klass avsedd för bilar som är att betrakta som historiska, men som inte till alla delar uppfyller kraven på att vara strikt historiska avseende de krav som FIA ställer för att godkänna dem för Historic Technical Passport. Även om detta reglemente innebär vissa tekniska friheter, jämfört med de bilar som är byggda helt enlighet med FIA:s historiska reglemente Appendix-K, är det vår rekommendation att man parallellt med detta reglemente tittar i Appendix-K, så man kan ta höjd, för att i framtiden, om man så vill, utveckla bilen för att erhålla en HTP.
Regementets syfte är att förenkla och förbilliga möjligheten att bygga en bil för denna typ av bilsport. Det kommer i särskilda fall, efter dispensansökan, vara möjligt att klassa in andra lösningar, på en specifik bilmodell, om dessa är väl motiverade av praktiska, och ekonomiska skäl. Dessa klassningar ska vara möjliga för alla med samma bilmodell att nyttja. |
_________________  Magnus Thomé
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 12474

19 Apr 2023 14:41
Kul! Visst finns det nån tråd om när vi tänkte det?
_________________ Tord Ringenha11
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 14:57
Tord skrev: | Kul! Visst finns det nån tråd om när vi tänkte det? |
Hade t.o.m en egen forumdel här på Rejsa
Den nya serien har tagit hand om den gamla webadressen
_________________  Magnus Thomé
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2886

19 Apr 2023 15:12
Tord skrev: | Kul! Visst finns det nån tråd om när vi tänkte det? |
Det var inte igår, men den iden var lite liberalare på det historiska planet om jag minns rätt.
Finn också en FB grupp, blir intressant och se hur intresset är för en sån typ av historisk icke HTP/app K-petig Racing.
https://facebook.com/groups/392514914236824/
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 15:27
Peggen som verkar driva det hela
_________________  Magnus Thomé
|
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 10540

19 Apr 2023 18:48
Magnus Thomé skrev: | Peggen som verkar driva det hela  |
Magnus & Fuling fick jag äran att släppa in som medlemmar.
_________________ Mvh
/Marcus
I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
|
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3332

19 Apr 2023 19:20
Varför just 1981 vore intressant att få svar på
_________________ Johan Carlsson
Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 20:15
Jovani skrev: | Varför just 1981 vore intressant att få svar på  |
Klippt från www.rhk.se :
Grupp A
Utvecklingen tog först ett steg tillbaka när Grupp-A reglementet kom 1982. Det var en enklare och mera standardbetonad bil, till att börja med. Klassen släpptes in i RHK säsongen 2011. Klassen öppnades först för bilar mellan 1982-1985, men från säsongen 2017 är klassen öppen ända upp till 1990. Grupp A utvecklades mera i slutet av.....
Nyare GT & Standardvagnar 1972-1981
Intresset för nyare standardvagnar tog ordentlig fart kring millenniumskiftet och när de blev tillräckligt många blev det dags att dela upp klassen i yngre och äldre nyare standardvagnar. I den här klassen kör man på slicks och det går undan värre. Bilarna börjar dessutom bli riktigt dyra i denna klass. Vi får se Ford Escort, [...]
_________________  Magnus Thomé
|
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7371

19 Apr 2023 21:12
Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?
Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.
Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien.
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 21:21
erikjakan skrev: | Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?
Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.
Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien. |
Läser man på sidan så är det en tydlig tanke med serien att man naturligt ska kunna ta steget vidare in i Fias historisk racing om man vill. Så vissa förenklingar av deras upplägg för att hålla ner kostnaden. Är ju en bra tanke med en "instegsklass" så att säga.
Den retroracingserie som vi diskuterade här för en bunt år sen var klart mer åt det hållet du tänker
_________________  Magnus Thomé
|
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7371

19 Apr 2023 21:30
Magnus Thomé skrev: | erikjakan skrev: | Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?
Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.
Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien. |
Läser man på sidan så är det en tydlig tanke med serien att man naturligt ska kunna ta steget vidare in i Fias historisk racing om man vill. Så vissa förenklingar av deras upplägg för att hålla ner kostnaden. Är ju en bra tanke med en "instegsklass" så att säga.
Den retroracingserie som vi diskuterade här för en bunt år sen var klart mer åt det hållet du tänker |
Ja, men det tankesättet är nog mest bara fördyrande, tror jag.
Hade varit kul att se en startlista med ekipage, sen kan jag tycka att 2 liter och fugge är lite väl begränsande. Det är ännu dyrare att få såna maskiner att prestera nåt av värde än nåt mer modernt.
Mvh Erik
_________________ Erik Wedlund
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 40260

Forumägare
Trådstartare

19 Apr 2023 21:54
Men väldigt mycket billigare än "riktig" historisk racing under FIA.
Det är helt klart mer ett "nästan FIA" än "racing med äldre bilar"
_________________  Magnus Thomé
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2462

19 Apr 2023 22:21
erikjakan skrev: | Fram till 90, så en e30 är ok? Bara den har 8 ventiler?
Riktigt kul initiativ, fritt reglemente på ett sätt, men rätt invecklat ändå.
Hade hellre sett en run what you brung klass som dem kör i Australien. |
Var fick du "Fram till 90" från?
Det är tom 1981 som är tillåtet i Retro Racing.
Och om det är RHK som du tänkte på så kördes ju M3 E30 i Grupp A från -87.
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 12474

20 Apr 2023 06:38
Ser att reglementet är lite hårdare än vad vi klurade på back in the days...
Huvudsaken är att utgångsblocket kommer från en motor som varit godkänd i Gr upp till 2 litet fram t.o.m. 1981.
Enbart förgasare
2 ventilteknik
Växellådan måste ha funnits 1981, enbart h mönster
Vi var ju några som började bygga på en Cortina från 65, med en Opel c20xe (dvs insprutning och 16V) och delad bakaxel från en sierra... den passar väldigt dåligt i det här...
_________________ Tord Ringenha11
|
|